NIELURISAT

esko

Kävin tänään terveyskeskuksessa, koska flunssa on jatkunut jo viikon. Lämpöä oli vieläkin lievästi 37,3 astetta. Nielunäyte otettiin ja kurkkuun kurkistettiin. Nielurisat kuulemma turvonneet.
Olen sairastanut angiinan ainakin 10 kertaa. Streptokokin kerran ja kurkkupaiseen kerran. Kurkusta tulee "proppuja" sellasia pieniä haisevia keltasia palloja. Niitä tulee vaikka olisin terve.

Niin, että oon aika kypsyny näihin kurkkuinfektioihin joita tulee väh. joka toinen kk.
Mitenkä kivulias tuo operaatio on, että poistetaan nuo risat?
Maksaako se?
Miten teillä leikkaus on vaikuttanut terveyteenne? Kuinka pitkään menee, että toipuu tuosta leikkauksesta täysin?

Eikö ne risat kumminkin ole täysin hyödyttömät siellä suussa?


Kiitos vastauksista - tietoa tarvitaan

34

55061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esko

      Vielä tuosta influenssarokotteesta, että senhän voi käydä tuolta apteekista ostamassa niin että kuinka paljon sellainen maksaa ja onko siitä yleensä hyötyä?

    • Golem

      Multa leikattiin nielurisat kun olin joku 11-12 vuotias. Nyt olen 25. Leikkaus oli mulle ilmainen kun olin vielä lapsi. En tiedä mitä se aikuisilla maksaa, tuskin mitään. Ja nukutuksessa tuo leikkaus tehtiin.
      Sen muistan että syöminen sattui ihan per****sti kurkkuun jos söi vähänkin kiinteämpää ruokaa. N. 2 viikkoa syöminen sattui. Muuta en muista että minkälaista oli elo ennen leikkausta ja mikä parantui sen jälkeen. Mut tyytyväinen oon kun ne on leikattu.

    • tytsy

      Multa leikattiin nielurisat ja siinä samalla myös kitarisat 18-vuotiaana, jatkuvien angiinojen takia. Leikkaus tehtiin nukutuksessa, eli ei tarvinnut kuin mennä aamulla sairaalaan, sitten annettiin jotain esinukuttavaa, vietiin leikkaussaliin ja pistettiin sellainen nukutusmaski kasvoille. Ja olin pihalla saman tien. Seuraavan yön jouduin sitten viettämään sairaalassa, oli jonkun verran kuumetta ja oksensin pari kertaa (olin kai niellyt verta leikkauksessa tai jotain)..Kurkku oli tosiaan aivan helvetin kipeä varsinkin ekan viikon ajan, siihen ei paljon särkylääkkeet auttaneet. Ja kyllä se vähän ärsyttää kun ei mitään kiinteää voi syödä, pitää vaan jotain liemiä keitellä, ja jäätelö tulee korvista ulos kahdessa päivässä. Mulle leikkaus ei muistaakseni kyllä maksanut mitään tai jos maksoi niin tyyliin jonkun perussairaalamaksun (20e?) ja kela korvasi tietty osan..
      Leikkaus on vaikuttanut terveyteeni siten ettei yhtä ainutta angiinaa ole tarvinnut sen jälkeen sairastaa. Ja risat on tosiaan täysin hyödyttömät.
      Nielurisaleikkaus on muistaakseni yleisin leikkaus Suomessa, lääkäreille se on täyttä rutiinia eikä sitä kannata pelätä ollenkaan. Suosittelen että menet lääkärille ja ehdotat lähetettä sairaalaan. Joudut tosin jonottamaan leikkausaikaa jonkun puolesta vuodesta puoleentoista vuoteen, riippuen siitä saatko jonkun peruutuspaikan...Että kannattaa vaan mennä heti jonoon =)

      • esko

        Ok kiitos paljon =)
        18-vuotias olen minäkin tällä hetkellä.
        Kyllähän tuo vähän ikävältä kuulostaa, mutta aion silti mennä siihen jonoon =)


      • AtteT

        Joo oon lukenut tästä jutusta ja kuulemma se ei haittaa että sitä ei poistettaisikaan. Kuitenkin jos tästä on oireita nielurisa on leikattava.


    • .....

      Minulta leikattiin nielurisat päiväkirurgisesti nukutuksessa. Eli menin aamulla sairaalaan ja illalla kotiin. Leikkaus oli ihan pikkujuttu ja vaivan arvoinen. Leikkauksen jälkeen ei ollut pahemmin kipuja, tuntui kuin olisi ollut flunssa kurkkukipua. Söin kaksi viikkoa särkylääkkeitä, sen ajan kesti parantua. Kaksi viikkoa saa sairaslomaa ja se pitää levätä ettei haava kurkussa aukea. 10 % ihmisista kuulema tulee nieluleikkauksen jälkeen verenvuotoa, minulle ei tullut. Mielestäni kivut ei olleet kamalia vaikka olenkin kipuherkkä ja kaikki meni hyvin. Sen jälkeen en ole saanut yhtäkään flunssaa enkä yhtäkään kurkkukipua. Mene ihmeessä, se on pikkujuttu.

      • ........

        Jatkoa...

        Maksoi muuten 70 euroa kurkku ja korva klinikalla ja proput hävisi. Enää ei henki haise =)


    • risa

      Kävin poistattamassa nielurista lähinnä proppujen ja jatkuvan limanerityksen takia yksityisellä muutama päivä sitten. Hintaa tuli n. 1300 euroa. Jos proppuja tulee jatkuvaan niin kuin minulla niin se on itsessään jo sairaus johon on nimikin. Ei parane antibiooteilla.

    • Tytteli

      Minulta on risat leikattu ekan kerran lukio aikana. Iltapäivällä leikattiin nukutuksessa ja seuraavana päivänä pääsin pois. Kurkku oli kyllä toimenpiteen jälkeen melko kipeä mutta sain sairaalassa hyvät pikulääkkeet. Sairaslomaa tuli 2 viikkoa, jona aikana ei myöskään saanut syödä mitään kovin kuumaa / kiinteää. Itselläni kivut eivät kotona olleet kovinkaan pahat ja särkyläälleitäkin söin paljon vähemmän kuin mitä olisi saanut syödä. Kurkku parani hyvin ja vuotoa ei ilmennyt. kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus.

      Kurkku vaivat uusivat kuitenkin noin 3-4 vuoden päästä ja päädyttiin tekemään uusinta leikkaus. Tällä kertaa kivut olivat TOSI kovat. Kahta eri särkylääkettä söin maksimi määrät ja sekään ei tuntunut auttavan. Lisäksi reilun viikon päästä leikkauhaava aukesi ja se jouduttiin polttamaan kiinni. Olin silloinkin yhden yön sairaalassa. Sairasloma jatkui tuon jälkeen taas kahdella viikolla. Mutta lopulta kurkku parani ja oireet ovat pysyneet nyt muutaman vuoden poissa.

      Useimmilla tuo risalaikkaus menee varmaan ihan hyvin ja kipujakaan ei pahemmin ole. Kipujen määrä riippuu varmaankin siitä kuinka syvältä leikataa jne.

      Minut laikattiin ekan kerran lapin keskussairaalassa rovaniemellä. Tarkkaa hintaa en nyt muista mutta se oli vain sen sairaalapäivän hinta (itse olin siellä useamman päivän jo ennen laikkausta, joten maksua tuli siis useammalta päivältä). Toinen laikkaus tehtiin Oulun yliopistollisessa sairaalassa (OYS) ja sielläkin hinta oli se tavallisen sailaalavuorokauden hinta tai siis kahden vuorokauden (kun menin sinne maanantaina ja pääsin tiistaina pois).

      • Risa

        Tarkoitat varmaankin kahta eri toimenpidettä eli kita ja nielurisojen leikkausta. Tuskin kerran poistetut risat takaisin kasvaa :) Kitarisat poistetaan yleensä nuoremmalla iällä ja ne kuulemma muutenkin häviää vanhemmiten.


      • minna
        Risa kirjoitti:

        Tarkoitat varmaankin kahta eri toimenpidettä eli kita ja nielurisojen leikkausta. Tuskin kerran poistetut risat takaisin kasvaa :) Kitarisat poistetaan yleensä nuoremmalla iällä ja ne kuulemma muutenkin häviää vanhemmiten.

        ...voi nielurisat kasvaa takaisin! Olen itse siitä elävä esimerkki. Ensimmäisen kerran nielurisani poistettiin ihan lapsena ja uusintaleikkaukseen jouduin 18-vuotiaana, sen jälkeen kun olin sairastanut noin kuusi angiina vuoden sisään. Ensimmäisestä leikkauksesta oli kuulemma jäänyt nielurisakudosta jäljelle, joka oli sitten suurentunut ajan myötä.


      • Ansku
        Risa kirjoitti:

        Tarkoitat varmaankin kahta eri toimenpidettä eli kita ja nielurisojen leikkausta. Tuskin kerran poistetut risat takaisin kasvaa :) Kitarisat poistetaan yleensä nuoremmalla iällä ja ne kuulemma muutenkin häviää vanhemmiten.

        Ekalla kerralla leikattiin sekä nielurisat että kitarisat. Itsekin olin ajatellut, että eivät ne takaisin voi kasvaa mutta näimmä voivat. Lääkäri selitti, että ekassa leikkauksessa on jäänyt kudosta ja toisaalta uutta kudosta on syntynyt. En nyt ole satavarma onko kyseessä enää varsinainen risa mutta ainakin jotain kudosta, jonka sisässä oli "onkalo", jonne tulehdus pääsi pesimään. Toisellakin kertaa lääkärit tosin puhuivat risalaikkauksesta eli kai sitä risaksi edelleen nimitetään. Ja kuulosti sen "leikanneen lääkärin tai mikä kirurgi sitten lieneekin", että uusinta laikkaus ei edes ole kovin harvinainen. Poislähtiessäni totesi vain, että toivottavasti vaivat nyt pysyy pois ja emme tapaa samoissa merkeissä uudelleen eli kai kolmaskin leikkaus voisi olla mahdollinen. :)


      • Tytteli
        Ansku kirjoitti:

        Ekalla kerralla leikattiin sekä nielurisat että kitarisat. Itsekin olin ajatellut, että eivät ne takaisin voi kasvaa mutta näimmä voivat. Lääkäri selitti, että ekassa leikkauksessa on jäänyt kudosta ja toisaalta uutta kudosta on syntynyt. En nyt ole satavarma onko kyseessä enää varsinainen risa mutta ainakin jotain kudosta, jonka sisässä oli "onkalo", jonne tulehdus pääsi pesimään. Toisellakin kertaa lääkärit tosin puhuivat risalaikkauksesta eli kai sitä risaksi edelleen nimitetään. Ja kuulosti sen "leikanneen lääkärin tai mikä kirurgi sitten lieneekin", että uusinta laikkaus ei edes ole kovin harvinainen. Poislähtiessäni totesi vain, että toivottavasti vaivat nyt pysyy pois ja emme tapaa samoissa merkeissä uudelleen eli kai kolmaskin leikkaus voisi olla mahdollinen. :)

        Hupsista... tuli tuohon edelliseen väärä nimimerkki mutta selvennettäköön että Anskun ja Tyttelin nimimerkkien takana sama henkilö :)


      • risa
        Tytteli kirjoitti:

        Hupsista... tuli tuohon edelliseen väärä nimimerkki mutta selvennettäköön että Anskun ja Tyttelin nimimerkkien takana sama henkilö :)

        voi kura !


      • nanna^^
        minna kirjoitti:

        ...voi nielurisat kasvaa takaisin! Olen itse siitä elävä esimerkki. Ensimmäisen kerran nielurisani poistettiin ihan lapsena ja uusintaleikkaukseen jouduin 18-vuotiaana, sen jälkeen kun olin sairastanut noin kuusi angiina vuoden sisään. Ensimmäisestä leikkauksesta oli kuulemma jäänyt nielurisakudosta jäljelle, joka oli sitten suurentunut ajan myötä.

        Mun pitää huomenna mennä lääkäriin ja ne päättää siel että jos multa pitää leikata nielurisat EN HALUA :( tänään ne teki niihin piikillä reiän ja sit veti sellasella jännällä jutulla nesteet pois ei ollu mitenkään mukavaa... pelottaa ihan sikana


    • nielurisat-18

      Mä oon ollu tässä n.5 päivää semmosessa 37.5 asteen kuumeessa, nielurisat ihan paisuneet ja turvonneet. Syömisestä ei tule yhtään mitään ja jos syönkin jotain niin itku meinaa tulla, kun niin kipee tuo nielun seutu on. Sama ongelma on ollut mullakin niin kauan ku muistan eli tulee semmosia keltaisia haisevia palloja suusta, vaikken olisi kipeäkään. tosi epämiellyttävä ongelma.. koska tiedän että mun hengitys haisee ihan varmasti ja naisena se on tosi noloa.
      Mutta siis: Haluaisin kans nielurisaleikkaukseen, olisitko esko niin kiltti että kun selviit siitä leikkauksesta, niin kerrot millai meni-kiitti-

      • esko

        Joo 10. päivä kesäkuuta on vasta lääkärinaika, mutta kerron sitten lisää.

        PS. kurkku taas kipeä


      • <69>
        esko kirjoitti:

        Joo 10. päivä kesäkuuta on vasta lääkärinaika, mutta kerron sitten lisää.

        PS. kurkku taas kipeä

        itellä on edessä kans tuo leikkaus nyt ollu kuumeen puolella 3viikkoo mut kurkku ei kipee lievää punoitusta vain ja tulehdusta ei oo onko teille sattunu samaa et johtuuko tuo nuista perkeleen risoista? :/


      • Jussi
        <69> kirjoitti:

        itellä on edessä kans tuo leikkaus nyt ollu kuumeen puolella 3viikkoo mut kurkku ei kipee lievää punoitusta vain ja tulehdusta ei oo onko teille sattunu samaa et johtuuko tuo nuista perkeleen risoista? :/

        Kävin leikkauttaa risat14.12!Kohta menny 2-viikkoo ja vieläkiin on kurkku kipee.Tuli keuhkokuume ja Jouluaatto meni sairaalassa ,kun rupes vuotaa veret meni mahaan ja verenpaineet romahti.Tänään eka kerta ruisleipää.Sattuu aika paljon vieläkin kun syön.On ollu tosi tuskasta ei edes ulos saa mennä ja jäitä aina haaleenkin ruuan päälle.8 panacodia ja 3 100mg ketoriinia antibiootin lisäks olen vetäny joka päivä,kyllä ne vähän helpottaa.Ei kiva juttu!Ainut plussa sairasloma !


      • Risaton...32v.

        Multa leikattiin nielurisat noin viikko sitten, syynä just noi tyypilliset oireet, tosin angiinaa en juurikaan ole sairastellut. Pelkäsin leikkausta just kaikkien hirveiden kiputarinoiden vuoksi, aivan turhaan. Siihen saa niin hyvät lääkkeet, ettei juurikaan tarvitse kärsiä, vaikka itsekin olen verrannut kipua synnytyspolttoihin...:) Syöminen, juominen ja puhuminenkin on jokseenkin hankalaa, muttä mä ainakin olen pystynyt syömäänkin ihan normaalisti, kunhan välttää kaikkea mikä voi `raapia` kurkun rikki. Kurkku maistuu palaneelle lihalle, ja siltä se kuulemma myös haisee. Nyt tässä odottelen peitteiden irtoamista, silloin on kuulemma tuskallisimmat hetket, ja se verenvuotoriski olemassa. Voin kirjoitella siitä sitten myöhemmin...


      • juuno
        <69> kirjoitti:

        itellä on edessä kans tuo leikkaus nyt ollu kuumeen puolella 3viikkoo mut kurkku ei kipee lievää punoitusta vain ja tulehdusta ei oo onko teille sattunu samaa et johtuuko tuo nuista perkeleen risoista? :/

        minulta leikattiin tasan kaks viikkoo sitten nielurisat. Aamulla menin sairaalaan ja illalla pääsin kotiin. kipua ei juurikaan tuntunut herättyäni nukutuksesta,mutta seuraavana päivänä kivut alkoivat tulla. Minulla ne ei ainakaan ollut kovin kovaa kärsimystä,vaikka aluksi pelkäsinkin! Ehkä pahin oli kun kipu säteili korviin ja tietysti kun kiinteää ruokaa ei voinu syödä noin viikkoon. nyt ei ole enää minkäänlaisia tuntemuksia että olisin ollut leikkauksessa. Suosittelen todella kaikille toistuvista flunssista kärsiville! aivan vaaraton toimenpide ja nopea!


    • risaton..32v

      Hei taas... Kirjoittelin tuossa jo aiemmin aiheesta. Nyt on peitteet irronneet, ilman verenvuotoa ja kurkku enää vain vähän kipeä. peitteiden irtoamisen aikaan kurkku oli niin helvetin kipee, et just sai sen verran nielastuu et lääkkeet sai alas. Nyt lääkkeitä tarvii ottaa vain pari päivässä. Laskeskelin hintaa tälle leikkaukselle: se tehtiin päiväkirurgisena n.70e, yhden yön olin sairaalassa, siitä ei ainaka vielä ole tullut laskua, mut jos tulee niin 26e. Lääkkeisiin on mennyt jotain 50e, vaikka kaikki reseptillä... Ei mitään halpaa huvia siitä ilosta, et oot sit niin kipee. Mut toivottavasti tää kaikki oli sen arvoista, olen kuullut että joiltakin ne on leikattu jopa kahteen kertaan, mut meikä jättää asian nyt tähän...;)

      • Kipeä

        Minulta leikattiin eilen nielurisat ja nukutuksesta toivuttuani nielurisat ovat olleet todella kipeät, vieläkin. En pysty syömään melkein mitään ja puhuminen on todella hankalaa, pelkkää söngerrystä joten en nyt jaksa puhuakaan. Luin tuosta että kun se kalvo tai mikälie alkaa irtoamaan ja että silloin olisi ne tuskallisimmat hetket, niin se hieman jännittää, koska jo nyt on aivan mielettömät kivut.
        Kipulääkkeitä kyllä syön säännöllisesti ja kahta erisorttia mutta ei se vie kipua kokonaan pois.
        Tekee aivan hirveästi mieli jotain kunnon ruokaa! Kauankohan tämä kestää ettei voi niellä muutaku kylmiä litkuja?


      • minna_emilia
        Kipeä kirjoitti:

        Minulta leikattiin eilen nielurisat ja nukutuksesta toivuttuani nielurisat ovat olleet todella kipeät, vieläkin. En pysty syömään melkein mitään ja puhuminen on todella hankalaa, pelkkää söngerrystä joten en nyt jaksa puhuakaan. Luin tuosta että kun se kalvo tai mikälie alkaa irtoamaan ja että silloin olisi ne tuskallisimmat hetket, niin se hieman jännittää, koska jo nyt on aivan mielettömät kivut.
        Kipulääkkeitä kyllä syön säännöllisesti ja kahta erisorttia mutta ei se vie kipua kokonaan pois.
        Tekee aivan hirveästi mieli jotain kunnon ruokaa! Kauankohan tämä kestää ettei voi niellä muutaku kylmiä litkuja?

        Olen ollut nyt kuumeessa jo reippaasti yli viikon,niin etta kuume nousee aina yolla 38.5:teen. Nyt men jo neljas yo nukkumatta, kun unta yrittaessa tuntuu etta henki ei kulje kunnolla! Myos kurkku on kipea, valilla voimakkaasti valilla vahemman. Lammin juona auttaa vain hetken. Ruoan ja juoman nielemisenn joutuu keskittymaan, silla se ei suju kovin sutjakkaasti muuten. Nielemisen kanssa vastaavaa on ollu jo aiemmin. Kieli on allottavan vihrean harmaa, yoh..! Kilpirauhaset tuntuvat myos turpoavan oisin ja ovat arat. Angiinaa sairastan yleensa muutaman kerran vuodessa, eli olisiko siita taas kysymys? Vai lieneeko syy nielurisoissa, tunnistaako joku leikkauksessa kaynyt oireet? Kyllastyttaa niin olla kipeana!! (anteeksi muuten aakkosten puuttuminen, en ole nyt koto Suomessa..:) )


      • Nielurisaleikkaukseen 26.9.
        minna_emilia kirjoitti:

        Olen ollut nyt kuumeessa jo reippaasti yli viikon,niin etta kuume nousee aina yolla 38.5:teen. Nyt men jo neljas yo nukkumatta, kun unta yrittaessa tuntuu etta henki ei kulje kunnolla! Myos kurkku on kipea, valilla voimakkaasti valilla vahemman. Lammin juona auttaa vain hetken. Ruoan ja juoman nielemisenn joutuu keskittymaan, silla se ei suju kovin sutjakkaasti muuten. Nielemisen kanssa vastaavaa on ollu jo aiemmin. Kieli on allottavan vihrean harmaa, yoh..! Kilpirauhaset tuntuvat myos turpoavan oisin ja ovat arat. Angiinaa sairastan yleensa muutaman kerran vuodessa, eli olisiko siita taas kysymys? Vai lieneeko syy nielurisoissa, tunnistaako joku leikkauksessa kaynyt oireet? Kyllastyttaa niin olla kipeana!! (anteeksi muuten aakkosten puuttuminen, en ole nyt koto Suomessa..:) )

        En nyt oikeen ymmärtänyt mikä sun tilanne on...
        Oletko menossa tai oletko ollut leikkauksessa?

        Mä meen ylihuomenna poistattaan nielurisat.


      • Nielurisaleikkaukseen 26.9.
        minna_emilia kirjoitti:

        Olen ollut nyt kuumeessa jo reippaasti yli viikon,niin etta kuume nousee aina yolla 38.5:teen. Nyt men jo neljas yo nukkumatta, kun unta yrittaessa tuntuu etta henki ei kulje kunnolla! Myos kurkku on kipea, valilla voimakkaasti valilla vahemman. Lammin juona auttaa vain hetken. Ruoan ja juoman nielemisenn joutuu keskittymaan, silla se ei suju kovin sutjakkaasti muuten. Nielemisen kanssa vastaavaa on ollu jo aiemmin. Kieli on allottavan vihrean harmaa, yoh..! Kilpirauhaset tuntuvat myos turpoavan oisin ja ovat arat. Angiinaa sairastan yleensa muutaman kerran vuodessa, eli olisiko siita taas kysymys? Vai lieneeko syy nielurisoissa, tunnistaako joku leikkauksessa kaynyt oireet? Kyllastyttaa niin olla kipeana!! (anteeksi muuten aakkosten puuttuminen, en ole nyt koto Suomessa..:) )

        Kyllä mä kävisin sinuna lääkäris jos et oo jo käyny.
        Ei taida löytyä vastauksia noihin oireisiin tästä nielurisakeskustelusta. Vaatinee osaamista jo erikoislääkärin verran.


      • viero
        Nielurisaleikkaukseen 26.9. kirjoitti:

        Kyllä mä kävisin sinuna lääkäris jos et oo jo käyny.
        Ei taida löytyä vastauksia noihin oireisiin tästä nielurisakeskustelusta. Vaatinee osaamista jo erikoislääkärin verran.

        Multa leikattiin nielu ja kitarisat viikko sitten ja vieläkin tekee kipeää..
        Tramalia menee reilu 10 päivässä banadol 665mg 8-12 päivässä..
        Kohta lääkkeiden orja??!!


      • Siljah
        viero kirjoitti:

        Multa leikattiin nielu ja kitarisat viikko sitten ja vieläkin tekee kipeää..
        Tramalia menee reilu 10 päivässä banadol 665mg 8-12 päivässä..
        Kohta lääkkeiden orja??!!

        Kävin tänään tossa Diacorissa (yksityisellä) näyttämässä nielurisojani. Lääkäri naurahti ja sanoi, ettei ole noin suuria risoja nähnytkään pitkiin aikoihin. Koko talven mua on vaivannut pitkittynyt flunssa ja korvatulehdukset, joten nämä olivatkin tärkeimmät syyt miksi lääkäriin ajauduin. Nyt siis, syön antibiootti kuurin korvatulehdukseen ja sitten mietitään, että leikataanko. Itseltäni on ennen leikattu jo skoliosis ja katkennut käsi, joten itse leikkausoperaatio on ihan tuttu. Silti eniten minua pelottaa näinkin naurettava syy kuin se nukutus kanyyli ja tietysti jälkikivut ja toipuminen. Tuo kanyylijuttu liittyy siis varmasti lapsena koettuun piikkitraumaan(luulisin), koska piikit, rokotukset ja verokokeet on pahinta mitä tiedän! Onko kellään siis titoa voiko noinkin pienessä leikkauksessa saada sellaisen nukutusmaskin? Vastaus olisi kovin tärkeä!


      • ni ni nielurisat
        Siljah kirjoitti:

        Kävin tänään tossa Diacorissa (yksityisellä) näyttämässä nielurisojani. Lääkäri naurahti ja sanoi, ettei ole noin suuria risoja nähnytkään pitkiin aikoihin. Koko talven mua on vaivannut pitkittynyt flunssa ja korvatulehdukset, joten nämä olivatkin tärkeimmät syyt miksi lääkäriin ajauduin. Nyt siis, syön antibiootti kuurin korvatulehdukseen ja sitten mietitään, että leikataanko. Itseltäni on ennen leikattu jo skoliosis ja katkennut käsi, joten itse leikkausoperaatio on ihan tuttu. Silti eniten minua pelottaa näinkin naurettava syy kuin se nukutus kanyyli ja tietysti jälkikivut ja toipuminen. Tuo kanyylijuttu liittyy siis varmasti lapsena koettuun piikkitraumaan(luulisin), koska piikit, rokotukset ja verokokeet on pahinta mitä tiedän! Onko kellään siis titoa voiko noinkin pienessä leikkauksessa saada sellaisen nukutusmaskin? Vastaus olisi kovin tärkeä!

        Minulta poistettiin nielurisat kun olin n. 1,5 wee vanha, jo... mutta sainkin kuullakkin että minulla ne kasvoivat takaisin, ja joudun menemään leikkuuttamaan ne... ei mikään iloinen uutinen... Ja kyllä leikkauksessa on nukutusmaskeja, ja sain sellaisen muistoksi... :) ... pitää vain toivoa ettei uudestaan uusiudu


    • asdfjskldgsa

      mene ihmeessä leikkaukseen, säästyt sairasteluilta. itselläni auttoi ainakin.

    • eda

      Kaikilla leikattiin nielunrisat aika myöhään pois. :) Minähän olen itse nytten 19-vuotias ja eikä ole nielunrisoi, koska ne leikattiin joku 1-2-vuotiaana minulta kun oli jokin tauti koko ajan ja ne tulehtui niin pahasti.
      Nielunrisojen poistosta en muista mitään sillä olin aivan pieni kun 1992 poistettiin nielunrisat minulta.. :o

      Joten harmillista, että en osaa auttaa sinua. :

    • PotilasJJ

      Itse kävin leikkauttamassa nielurisat tasan viikko sitten Mehiläisellä. Se makso reilut 2000 euroa mutta vakuutus oli vielä voimassa nii itse jouduin loppujen lopuksi pulittaa hyvin vähän.
      Mitä kipuihin tulee, olin hyvin terve leikkauksen jälkeisinä päivinä. Vasta neljäntenä päivänä alkoi tulla kipuja, ja se oli todella kivuliasta!. Kaikki alko ku yöllä tuli verta kurkusta ja jotai harmaata tuli ylös. En tiedä oliko se sitten jo se bakteerikalvo. Nyt on kulunut viikko leikkauksesta ja edelleen on rajut kivut. Särkylääkkeet antaa muutaman tunnin helpotuksen mut siiten kivut palaavat. En ole pystyny syömään mitää ja juominenki on ollut vähäistä.
      Lääkärini sanoi että n. viikko leikkauksesta pitäisi pystyä jo syömään normaalisti ja n. 2 viikon päästä pitäis kivut olla kokonaa poissa.
      Elän päivä kerralla ja odotan sitä päivää et saan syödä vatsan täydeksi :P

    • ds

      Katsoin omia nielurisoija ja tajusin että ne on hirveän isot

    • Risatveke2016

      Minulta leikattiin risat nielusta nyt 2016 keväällä. Leikattiin johtuen jatkuvista tulehduskivuista nielun alueella. Omat risat oli tosi "reikäiset" sillä oon sairastanut angiinan vaikka kuinka monesti. Niihin onkaloihin keräänty proppuja. Niitä sai kaivella jos ei viikottain, niin ainakin kuukausittain ulos. Ja ne jotka myös propuista kärsii varmasti samaistuu näihin kylmiin väreisiin mitä tulee ku muisteleeki sitä proppujen hajua... hyi olkoon. Periaatteessa ruokajäämä tms ja bakteerit kasaantuu pieniksi kiinteiksi palloiksi tuonne nieluun. Niiden määrä vaihteli mut käytännössä siellä oli koko ajan jotain. Ne myös tuntu semmosena "paineena" ku auko suuta tiettyyn asentoon. Jatkuvasti oli myös kipuilua kurkun ja nielun alueella ja itseäni häiritsi suuresti haju mikä propuista lähti. Sitähän ei nimittäin neutralisoi ei niin mikään. Hengittämisvaikeuksia oli myös, vaikka lääkärin mukaan risani ovat pienikokoiset. Niiden useat ontelot ovat luultavasti vaikuttaneet tähän.

      Leikkaus tehtiin nukutuksessa. Aloitettiin poistamalla risat ja polttamalla nielun leikkaushaavat umpeen. Itseltäni pienennettiin myös pikkukieltä jostain syystä, tämäkin selitettiin mutta enpä enää muista miksi näin tehtiin. Herääminen oli hirveää, suuta särki koska se on pidetty ammollaan tunnin ajan väkisin ja tunne nielussa oli jotain järkyttävää. Nielu oli niin kipeä että pelkkä syljen nielaiseminen sattui käsittämättömän paljon. Mehujäätä antoivat samantien kun heräsin ja se helpotti pahinta kipua. Olin vielä seurannassa 5h leikkauksen jälkeen, yöksi pääsin kotiin. Niin ja julkisella puolella tämä suoritettiin lääkärin määräyksestä. Maksoin siis parikymppisenä opiskelijana abaut 100 euroa koko operaatiosta, sekä leikkausta edeltäneestä lääkärikäynnistä 35 euroa.

      Leikkauksesta parantuminen kesti noin kuukauden kokonaisuudessaan. Sairauslomaa annettiin 2 viikkoa, ja ne olivatkin pahimmat viikot. Syöminen ei onnistunut, mitään kiinteää ei pysty nielemään. Parin viikon tienoilla leikkaushaavojen päälle kertynyt valkoinen pinnoite alkoi myös irrota. Siitä ei muuta sanottavaa kuin että ne irtoaa aika nopeaa. ONNEKSI. Ne nimittäin haisee. Järkyttävälle.

      Muutamana vinkkinä paranemiseen:

      Varaudu kipuun, lääkäri määrää sinulle vahvoja kipulääkkeitä. Itse sain tulehduskipulääkkeen ja lääkkeen jonka nimeä en nyt muista mutta muuttuu morfiiniksi kehossa. Suosittelen myös tukihenkilön hankkimista paranemisen ajaksi kun oma jaksaminen on vaakalaudalla. Lepo on tärkeintä mitä voi leikkauksen jälkeen tehdä ja siihen keskittyminen on helpompaa kun on joku muukin huolehtimassa.
      Kannattaa ennen leikkausta ostaa mehukeittoja, pehmeitä kaurahiutaleita joista voi blenderissä käyttämisen jälkeen tehdä puuroa (mikä siis nautitaan vasta kylmänä), piltti-ruokia, kasvissosekeittoja tai muita keittoja joita uskaltaa blenderissä soseuttaa. Mehujäät myös helpottavat kipua huomattavasti. Maitojäätelö tuntuu epämiellyttävän "paksulta" kurkussa. Parantuminenkin on nopeampaa ja helpompaa kylläisenä, syöminen nyt muutenkin tärkeää jaksamisen kannalta.

      Kiinteää ruokaa tuli järkyttävä ikävä ja aamiaisen syömiseen (blenderissä käytetty kylmä puuro ja mehukeitto, yhteensä noin 2dl) saattoi helposti kulua muutama tunti. Itku tuli muutamaan otteeseen kun nälkä olis mutta syömään ei pysty tai se on hidasta ja kivuliasta.

      Tsemppiä vaan kaikille jotka leikkaukseen menee. Se on kumminkin sen kaiken kivun arvoista, sen voin luvata ainakin omalta osaltani. Ei oo proppuja tullut, kurkku ja nielukivut poissa ja sairastan yleisesti paljon vähemmän. Hengittäminenkin on jotenki helpompaa ku happi tuntuu kulkevan niin vaivattomasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe