Onko teiän luunne kipeät ja arat?

kaneli_korppu

Onko teillä luut kipeät? Mulla on jalka ja lonkkaluut. Etenkin sääriluut. Kun joku edes koskee siihen se sattuu ja pienikin töytäisy sattuu älyttömästi. Johtuuko se TÄSTÄ? En edes oo vielä kauheen laiha..ehkä joku 165/49kg, en oo uskaltanu käydä vaa'alla. :) missä vaiheessa luut rupeaa haurastumaa?

13

6784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • brainiac

Kyllähän ne luut tulee kipeeks jos niiden ympärillä ei ole mitään joka suojais niitä :/

• kaneli_korppu

mutta kyllä niitten ympärillä on..en oo mikää luikku kumminkaa!

• höhhöh

kanelikorppu, sähän oot melkeen normaalipainoinen!

• Nokkonen

Eihän luissa tietääkseni ole varsinaisesti tuntoa.. Eli sua täytyy kai sattua niiden luiden lähellä oleviin lihaksiin tai muihin kudoksiin.. Tosin en mikään asiantuntija kyllä ole :-D
      Mut tuli mieleeni, että käytkö juoksulenkeillä..? Nimittäin penikkataudissahan (kun säärien lihakset jotenki kasvaa nopeemmin kun ne lihaskalvot venyy vai miten se meni..) on ymmärtääkseni juuri oireena kipu säärien etupuolella. Ja sehän on semmonen himojuoksijoiden ammattitauti. Eli vois johtua siitä, että oot juossu liikaa... ?

• kaneli_korppu

mutta kyllä luissa on tunto, eihän ne murtumat mitään muuten sattuis. :)

• Tiedän
        kaneli_korppu kirjoitti:

mutta kyllä luissa on tunto, eihän ne murtumat mitään muuten sattuis. :)

Ei luissa ole tuntoa mutta luun ympärillä olevassa luukalvossa on. Siksi murtuma sattuu. Sitä en sitten tiedäkään, miksi kosketus tilanteessasi sattuu.

• varma

Oletko varma että sua sattuu luihin? Jos kosketus sattuu, syynä voi olla jonkinlainen 'myrkytystila': jos syöt huonosti, elimistöösi kertyy kaikenlaista kuona-ainetta, joka saattaa ilmetä kosketusarkuutena.

Koeta juoda paljon (vettä!!!) ja syödä hedelmiä, vihanneksia yms.

• minä vaan..

hei.. et oo lähellekkään anoreksiaa viel jos sitä tavottelet.. oot normaalin alarajoil.. uskon et sun luut on ihan hyväs kunnos..

• Nimetön

sanotte hemmetti!
        Edellinen kommentti oli mun mielestäni todella asiaton, tollahan yllyttää sairaasti ajattelevaa ihmistä laihtumaan entistä enemmän!
        Mikään ei ole pahempaa, kuin sanoa syömishäiriöiselle, että "olet ihan normaalipainoinen" tai muuta vastaavaa.
        Ja luut ja elimistö voivat olla todella huonossa kunnossa, jos on vaikka vuosikausia elänyt huonolla ja yksipuolisella ravinnolla, vaikkei olisikaan laihtunut 30-kiloiseksi.

Syömishäiriön aiheuttaa ajattelutapa, se on psyykkinen, eikä vain fyysisten mittojen mukaan määriteltävissä oleva ongelma, jotkut voisivat koittaa muistaa tämän puolen asiasta.

• kanelikorppu
        Nimetön kirjoitti:

sanotte hemmetti!
        Edellinen kommentti oli mun mielestäni todella asiaton, tollahan yllyttää sairaasti ajattelevaa ihmistä laihtumaan entistä enemmän!
        Mikään ei ole pahempaa, kuin sanoa syömishäiriöiselle, että "olet ihan normaalipainoinen" tai muuta vastaavaa.
        Ja luut ja elimistö voivat olla todella huonossa kunnossa, jos on vaikka vuosikausia elänyt huonolla ja yksipuolisella ravinnolla, vaikkei olisikaan laihtunut 30-kiloiseksi.

Syömishäiriön aiheuttaa ajattelutapa, se on psyykkinen, eikä vain fyysisten mittojen mukaan määriteltävissä oleva ongelma, jotkut voisivat koittaa muistaa tämän puolen asiasta.

sulle! Mä en siis TODELLAKAAN haluu olla mikään anorektikko ja sen myöntäminen on itelleniki tosi vaikeeta. Miks ihmeessä haluisin olla? Mä meinaan seota mun ajatustenkaa, jotka käsittelee kaloreitten laskemista, ruokaa, laihtumista, lenkkeilyy..mä itken ja lasken iltasin mitä söisin huomenna ja miten välttää ruokailu tilanteet hemmetti soikoo!!! 8 kg oon laihtunu, ja olin sillon ihan normaali, nyt ihmisten mielestä aivan liian laiha, vaikka tuo paino (joka on taas laskenut) muuta ehkä sanookin.
        Luuletsä tosiaan et mä haluun olla joku vitun anorektikko?! EN! Mä haluisin vaa olla ihanan laiha ja nätti..

• leeeena

kävin vilkaisemassa nimimerkkisi taa ja huomasin, että olet 16-vuotias. kivut voivat olla ihan kasvukipuja. mulla oli sun ikäsenä samanlaista kipua. menee ohi aikanaan, mutta ei siihen auta oikein mikään.

• ...

Jos kipu on sääriluussa ja sattuu pistävästi esim juostessa tai hyppiessä, niin kyseessä on ilmeisesti juuri tuo aiemmin mainittu penikkatauti. Mulla on ollut se lievänä joskus.. tuli huonosta tanssikoulun lattiasta, joka ei joustanut ollenkaan. Penikkataudissa lihas kiinnittyy nopeasti kasvaessaan luun pintaan kiinni, kun sen lihaspussi ei ole ehtinyt vielä kasvaa tarpeeksi.
        Kipuun auttaa kuuma-kylmä hoito, eli esim. suihkussa jalan liottaminen ensin kuumassa vedessä muutaman minuutin ajan, vaihtaa sit ihan kylmään veteen, missä kans huljuttelee sääriä hetken. Tee tätä noin viis kuus kertaa peräkkäin.
        Sit penikkaa hoidetaan kans sillee, et hierotaan.. tai (toisinsanoen) itsekidutetaanitseään painelemalla sitä sääriluun reunaa jalan sisäpuolelta, missä se kipu ilmeisesti just kovimmillaan tuntuu. Jalka on luultavasti hyvin kosketusarka.. Alota ensin peukaloilla painelemalla sitä lihaksen ja luun välistä rajaa, niin että se lihas lähtis pikkuhiljaa irtoamaan siitä sääriluun pinnasta. Myöhemmin saat ihan tosissas runnoa, kunhan oot vaan ensin vähän lämmittänyt sitä jalkaa. Voin kokemuksesta sanoa, että tekee ihan sairaan kipeetä.. kyyneleet silmissä painella sitä jalkaa, mut se on tosissaan avuks.
        Sun kannattais muutaman viikkoa pitää vähän taukoa kaikesta hyppelemisestä ja juoksemisista. Jalka menee vaan entistä huonompaan kuntoon muuten. Se lihas kiinnittyy sinne luuhun aina, kun pohje joutuu johonkin kovaan, tärähtelevään rasitukseen. Jos kipu ei sittenkään helpota, niin urheiluliikkeistä ym. voi ostaa sellasia pohjetukia jotka auttaa penikkaan.
        Ja sit just kuulin, et apteekista saatava hevosen kaviovoide :D auttaa kans. Monet urheilijat käyttää sitä!

mutsiisniin. Tuli vähän pitkä.
        Musta tulee isona lääkäri :)
        ..toivottavasti tänne asti pysyit ees hereillä.

• Puddekoo

Hei Kanelikorppu,

Silloin kun olin sairaimmillani eli 18-vuotiaana minulla oli kipuja sekä "luissa" (etenkin lonkissa ja polvissa) että ihossa.

Vaikka et ehkä omasta mielestäsi olisi mitenkään "sikalaiha" niin todennäköisesti (perustuen kuvailemaasi ruokavalioon ja painoosi)Olet menettänyt sen verran rasvakudosta luiden ympäriltä että työtäisyt ja muut sellaiset tuntuvat huomattavasti kivuliaammilta kuin ennen. Lisäksi kun ruokavaliosi yksipuoleistuu noinkin pahasti niin nivelet eivät saa tarvitsemiaan hivenaineita ja mineraaleja, jolloin esim. lonkkakivut tulevat yhä yleisimmiksi. Lisäksi myös ihosi kärsii ja se rupeaa lopulta kärsimään kosketusarkuudesta jos puutostila jatkuu tarpeeksi pitkään.

Toivottavasti en kuulosta liian tylyltä enkä todellakaan kuvittele tietäväni tästä asiasta yhtä paljon kuin koulutetut ammattilaiset. Näin kuiten lääkärit minulle tilaani selittivät kun olin itse vielä sairaampi. Toivottavasti sinun tapauksessasi voisi olla kyse penikkataudista tai kasvukivuista kuten aikaisemmat kirjoittajat ovat ehdottaneet, valitettvasti oireesi kuitenkin kuulostavat vähän liian tutuilta.

Tsemppaa oikeasti ja pyri joka päivä parempaan elämään, jossa saat sallia itsellesi rakastavamman ja nautinnollisemman elämäntavan. Olet ansainnut sen, ihan niin kuin jopa pari ihan oikeata kanelikorppua jos siltä tuntuu ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1692
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      214
      1359
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      83
      1298
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe