Hyötysuhteen ja venttiilimäärän yhteys

No 5

Tälläkin palstalla on joskus selitetty, että suurilla käyntinopeuksilla moniventtiilisyys parantaa ennen kaikkea kaasujen vaihtoa, joten moottori saa enemmän ilmaa ja sen mukana polttoainetta, mikä parantaa tehoa. Entäs sitten moniventtiilisyyden vaikutukset moottorin hyötysuhteeseen ? Joistakin lähteistä olen saanut sen käsityksen, että 16-venttiilinen moottori saattaisi olla hyötysuhteeltaan hieman parempi kuin 8-venttiilinen. Lisäksi usein, kun puhutaan moottorin rakenteen parantamisesta niin, että se täyttää EU4-päästönormit, mainitaan, että siinä yhteydessä venttiilien lukumäärä on kaksinkertaistettu. Siitäkin voisi päätellä - ehkä väärin, että venttiilien määrän kasvattamisella olisi parannettu hieman myös hyötysuhdetta. Ainakin perinteisellä bensiinimoottorilla voisi kuvitella 16 venttiilin ansiosta parantuneen kaasujen vaihdon ja kenties myös tehostuneen ilman ja polttoaineen sekoittumisen parantavan ainakin hieman myös hyötysuhdetta. Siis miten tämän oikein on; ja onko tässä asiassa oleellista nimenomaan se, mistä moottorityypistä puhutaan (bensiini/diesel/ruiskutustyyppi) ?

6

577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytäntö

      Venttiilien määrällä ei ainakaan teoreettiseen Karnough´n kieroprosessilla laskettavaan hyötysuhteeseen ole, miten on käytännössä?

    • JagV12

      Moniventtiilitekniikalla saadaan ainakin aikaa peinemmät mekaaniset häviöt,kun verrataan virtauspinta-alaan(2 v/syl. vrs 4 tai 5 v/syl).
      Elikkä vähemmän liikkuvan massan aiheuttamia häviöitä.
      Ja parempi kaasunvaihto merkitsee yleensä myös parempaa hyötysuhdetta koneelle(=pienemmät virtaushäviöt).
      Hyötysuhteeseen yleensä tosin vaikuttaa sitten paljon muutakin kuin venttiilien lukumäärä(voitelujärjestelmä,laakerointi,puristussuhde,etc).

    • Vulkan

      Hyötysuhdetta parantaa tasaisempi seos sylinterissä. Jos on epäsuora ruisku, niin neliventtiilitekniikalla saavutetaan selkeä etu verrattuna kaksiventtiilitekniikkaan.

      Toisaalta venttiilit myös huonontavat hyötysuhdetta, sillä energiaa kuluu venttiilien käyttämiseen.

      Saldo on kuitenkin positiivinen.

      • "Saldo on kuitenkin positiivinen."
        Prosentin osia? Tuskin säästää valmistuskustannusten nousua koskaan?


      • Vulkan
        sitroen kirjoitti:

        "Saldo on kuitenkin positiivinen."
        Prosentin osia? Tuskin säästää valmistuskustannusten nousua koskaan?

        Olen miettinyt usein samaa, että onko kyse enemmän markkinointikikasta. Oman tuntuman perusteella ne kulutuslukemat eivät tunnu yleisesti paljon poikkeavan, muuta kuin karvan verran neliventtiilitekniikan eduksi. Ilmeisesti markkinallinen hyöty on koettu suuremmaksi kuin valmistuskustannusten kasvu.

        Mitenkähän mahtaisi olla hyödyn jos käytettäisiin suoraruiskutustekniikkaa ja turboahdinta? Veikkaan että neliventtiilitekniikan etu vähenisi aika rajusti.


    • örkki

      Kuvitellaan, että on kaksi painoltaan samanlaista autoa. Niillä ajetaan sama sykli liikenteessä täsmälleen samanlailla kiihdyttäen ja jarrutellen. Toisessa autossa on kuitenkin pienempi moottori kuin toisessa.

      Kumpi kuluttaa vähemmän?

      Pienempimoottorisempi. Ja miksi?

      Moottorin hyötysuhde riippuu kuormituksesta. Eli mitä syvemmälle kaasupoljinta painetaan, sitä enemmän kaasuläppä aukeaa ja sitä pienemmän ovat alipainehäviöt ja sitä parempi kaasunvaihto. Pienempimoottorisemman auton kaasupoljinta joudutaan painamaan syvemmälle, että se kulkisi samanlailla suurimoottorisen kanssa, joten pienempimoottorisempi käy jatkuvasti korkeammalla kuormituksella ja sitäkautta korkeammalla hyötysuhteella.

      Miksei sitten kaikissa autossa ole pientä moottoria, jos se kuluttaa vähemmän?

      Kuluttajat haluavat halvan ja tehokkaan auton, joka kuluttaa vähän polttoainetta. Toisin sanoen kuluttajat vaativat ristiriitaisia ominaisuuksia autoltaan.

      Eli siis autotehtaan kannattaa tehdä pieni moottori (halpa ja vähänkuluttava), jolla on suuren moottorin tehot (korkea viritysaste) Moniventtiilisyys on yksi viritysasteen nostokeinoista. Moniventtiilisyys ei siis kasvata hyötysuhdetta, jos moottoria ei pienennetä samalla.

      Kaasuvirtaus etsii aina lyhimmän tien. Kun pakotahdin lopussa 2 venttiiliä on yhtä aikaa auki ja tuorekaasu tulee imuventtiilistä sylinteriin ja syrjäyttää jäännöspakokaasuja, kaasuvirtaus pyrkii suoraan aukosta toiseen ja jättää sylinterin ulkokehällä olevat alueet huuhtelematta.

      Neliventtiilisyys jakaa kaasuvirtauksen tasaisemmin vähentäen "kuolleita" kohtia, vaikka sen virtauspinta-ala ei olisi yhtään suurempi kuin 2-venttiilisen. Tästä on tietysti hyötyä vain, jos venttiilit ovat hetken yhtä aikaa auki eli niiden avautumat on limitetty (overlap). Limitys voi johtaa myös uuden täytöksen joutumisen osittain suoraan pakokanavaan, joten varsinkin kat-autoissa limitystä ei suosita.

      Jakamalla yhden venttiilin massa kahteen eri pienemään venttiiliin saadaan venttiilikoneiston toimintanopeutta kasvatettua. Kevyemmät venttiilit tottelevat sekä nokkia että jousia nopeammin, joten kitkat pienenevät.

      16-venttiilisen virtauspinta-ala ei siis ole ainoa syy venttiileiden tuplamäärään, vaan myös tasaisempi virtausjakauma. Pienempien massavoimien ansiosta 16-venttiilinen kestää myös korkeampia käyntinpeuksia kulumatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      43
      3054
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1897
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1880
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      75
      1581
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1474
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1368
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      25
      1300
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1289
    9. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      105
      1092
    10. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1091
    Aihe