https://yle.fi/uutiset/3-11935054
Turkkulaiset ohittivat 10 metrin päästä ja rajavartiolaitoksen vässykät vetävät hernettä nenään vaaratilanteen johdosta. Vielä kun vetäisivät hernettä nenään Suomenkin päässä, kun väistöt tehdään minimimarginaaleilla.
Mikähän on Suomen merialueilla sopiva ohitusetäisyys? Tuollaiset epämääräisellä lähestymisellä tehdyt alle 10 metriset ohitusetäisyydet kuulostavat ihan arkipäivältä.
Ja päivän provot:
Miksei Rajan vene väistänyt?
Miksi merellä on aaltoja?
Miksei jää kotiin, jos pelkää merellä?
Miksei Rajan vene tähystänyt ja ennakoinut?
Kumpi oli väistämisvelvollinen?
Oliko kolmio mastossa?
Sopiva ohitusetäisyys
21
90
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä oli perimmäinen tarkoituksesi kun toit tuon uutisen tänne?
Tuossa ei ole kyse veneilystä siinä mielessä kun mitä tämä sivusto edustaa.
Noilla seuduilla tuo on normaalia valtioiden välistä dialogia. Nyt vain sattui suomalaisvene olemaan siellä mukana.- Anonyymi
Perimmäinen tarkoitus? Eikö sen voi lukea tuosta rivien välistä?
Tarkoitus on kritisoida asennetta, jota joutuu kesällä kohtaamaan päivittäin merellä. Vaarallisia ja liian myöhään tehtyjä väistöjä, joista viranomaiset eivät tunnu olevan kiinnostuneita. Tärkeintä on vahtia sammuttimen päivämäärää ja moottoripurjehtijan kolmiota. Viranomaisten kiinnostus varsinaiseen vaaralliseen käytökseen vedessä on olematonta, kunnes vastaava tilanne sattuu omalle kohdalle.
Valtioiden välisestä spedeilystä en välitä tässä kohtaa tuon taivaallista. Näen tilanteen ainoastaan siltä kantilta, että nyt on suomipoika joutunut pelkäämään isomman moottoriveneen keula-aalloissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perimmäinen tarkoitus? Eikö sen voi lukea tuosta rivien välistä?
Tarkoitus on kritisoida asennetta, jota joutuu kesällä kohtaamaan päivittäin merellä. Vaarallisia ja liian myöhään tehtyjä väistöjä, joista viranomaiset eivät tunnu olevan kiinnostuneita. Tärkeintä on vahtia sammuttimen päivämäärää ja moottoripurjehtijan kolmiota. Viranomaisten kiinnostus varsinaiseen vaaralliseen käytökseen vedessä on olematonta, kunnes vastaava tilanne sattuu omalle kohdalle.
Valtioiden välisestä spedeilystä en välitä tässä kohtaa tuon taivaallista. Näen tilanteen ainoastaan siltä kantilta, että nyt on suomipoika joutunut pelkäämään isomman moottoriveneen keula-aalloissa.Kysyin tuota päivällä siksi, että siinä vaikutti olevan jotakin asenteellista kannanottoa meidän merivartijoitamme kohtaan.
Miksi aloittaa keskustelu provotyylillä. Onko tämä jokin nykyaikainen tapa?
Olisit voinut aloittaa keskustelun ohitusetäisyyksistä ilman tuota pohjavirettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perimmäinen tarkoitus? Eikö sen voi lukea tuosta rivien välistä?
Tarkoitus on kritisoida asennetta, jota joutuu kesällä kohtaamaan päivittäin merellä. Vaarallisia ja liian myöhään tehtyjä väistöjä, joista viranomaiset eivät tunnu olevan kiinnostuneita. Tärkeintä on vahtia sammuttimen päivämäärää ja moottoripurjehtijan kolmiota. Viranomaisten kiinnostus varsinaiseen vaaralliseen käytökseen vedessä on olematonta, kunnes vastaava tilanne sattuu omalle kohdalle.
Valtioiden välisestä spedeilystä en välitä tässä kohtaa tuon taivaallista. Näen tilanteen ainoastaan siltä kantilta, että nyt on suomipoika joutunut pelkäämään isomman moottoriveneen keula-aalloissa."Tarkoitus on kritisoida asennetta, jota joutuu kesällä kohtaamaan päivittäin merellä. "
Kas kun minä en kohtaa ongelmia juuri olenkaan! Olisikohan sinulla peiliin katsomisen paikka?
Jos nimittäin jatkuvasti kokee muiden tekevän väärin, voi vika ollakin itsessä. Tuo päivittäin on jo aika paha...
- Anonyymi
Miksi tämä aloitus on tehty?
Ja mitä se kertoo aloittajasta?- Anonyymi
Kertoo aika paljon ihmettelijästä.
- Anonyymi
Riittävä etäisyys on se, ettei osu, kun liikutaan normaaleilla toleransseilla.
Paha mieli ei ole mittari koska erityisesti tänne kirjoitta moni sellainen, joka hakemalla hakee syitä muiden moittimiseksi.- Anonyymi
Väärä vastaus. Riittävä etäisyys ei todellakaan ole se, että jälkiviisaana voidaan todeta, ettei yhteentörmäystä tapahtunut. Riittävä etäisyys ei myöskään ole se, että ohittajan käsityksen mukaan ei välitöntä yhteentörmäämisen vaaraa ole. Riittävä etäisyys on sellainen, ettei millekään osapuolelle jää epäselväksi ollaanko törmäyskurssilla vai ei. Tähän lisätään virhemarginaali joka kattaa sekä ohittajan että ohitettavan mahdolliset tahattomat ja olosuhteista johtuvat yllättävät kurssimuutokset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärä vastaus. Riittävä etäisyys ei todellakaan ole se, että jälkiviisaana voidaan todeta, ettei yhteentörmäystä tapahtunut. Riittävä etäisyys ei myöskään ole se, että ohittajan käsityksen mukaan ei välitöntä yhteentörmäämisen vaaraa ole. Riittävä etäisyys on sellainen, ettei millekään osapuolelle jää epäselväksi ollaanko törmäyskurssilla vai ei. Tähän lisätään virhemarginaali joka kattaa sekä ohittajan että ohitettavan mahdolliset tahattomat ja olosuhteista johtuvat yllättävät kurssimuutokset.
Höpöhöpö
Ei voi ikinä tietää, mikä riittää toiselle. Tänne kirjoittaa syntymässään pelästyneitä, joiden mielestä pelkää toisen - erityisesti kalliimman - veneen pelkkä olemassaolo on liian pieni etäisyys.
Kippari itse tekee omat arvionsa ja toimii sen mukaan. Jos omasta mielestä toinen näyttää tulevan liian lähelle, niin sitten voi aina kääntää omaa venettään. Ei tarvitse olla aina onneton uhri vaan voi kasvaa aikuiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö
Ei voi ikinä tietää, mikä riittää toiselle. Tänne kirjoittaa syntymässään pelästyneitä, joiden mielestä pelkää toisen - erityisesti kalliimman - veneen pelkkä olemassaolo on liian pieni etäisyys.
Kippari itse tekee omat arvionsa ja toimii sen mukaan. Jos omasta mielestä toinen näyttää tulevan liian lähelle, niin sitten voi aina kääntää omaa venettään. Ei tarvitse olla aina onneton uhri vaan voi kasvaa aikuiseksi.Uhriutuminen on päivän sana.
Kun on tottunut saamaan huomiota asettumalla uhrin asemaan, siitä syntyy tapa, jota toteuttaa myös niissä tilanteissa, joissa se on vaaraksi itselle ja muille. Ei ole tavatonta, että uhriutuva aiheuttaa omilla laiminlyönneillään tapahtuman, joka olisi ollut helposti estettävissä.
Hyvin kuvaavaa on, että jotkut venetyypit ovat mahdottoman ketteriä satamassa, mutta täysin mahdottomia käsitellä niin, että niitä saisi kääntymään edes usean minuutin aikana yhteentörmäyksen välttämiseksi silloin, kun itse ei ole väistämisvelvollinen tai jos toinen vene näkyy jo kaukaa tulevan "omalle reviirille".
On olemassa ihmisryhmä, joka selviää mahtavista myrskyistä neuvokkuutensa ja taitojensa avulle, mutta joka ei kykene ohjaamaan venettään niin, että etäisyys muihin veneisiin olisi omasta mielestä sopiva. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö
Ei voi ikinä tietää, mikä riittää toiselle. Tänne kirjoittaa syntymässään pelästyneitä, joiden mielestä pelkää toisen - erityisesti kalliimman - veneen pelkkä olemassaolo on liian pieni etäisyys.
Kippari itse tekee omat arvionsa ja toimii sen mukaan. Jos omasta mielestä toinen näyttää tulevan liian lähelle, niin sitten voi aina kääntää omaa venettään. Ei tarvitse olla aina onneton uhri vaan voi kasvaa aikuiseksi.Kasvappa sitten aikuiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö
Ei voi ikinä tietää, mikä riittää toiselle. Tänne kirjoittaa syntymässään pelästyneitä, joiden mielestä pelkää toisen - erityisesti kalliimman - veneen pelkkä olemassaolo on liian pieni etäisyys.
Kippari itse tekee omat arvionsa ja toimii sen mukaan. Jos omasta mielestä toinen näyttää tulevan liian lähelle, niin sitten voi aina kääntää omaa venettään. Ei tarvitse olla aina onneton uhri vaan voi kasvaa aikuiseksi.Nyt on ilmeisesti joku ymmärtänyt meriteiden säännöt väärin.
Onko siis väylän oikeaa laitaa kulkevan pienen meriläisen tai pikku purjeveneen pyrittävä rantakivikon suojaan kun mökin kokoinen flybridgeristeilijä tulee sitä oikeaa laitaa pitkin vastaan?
Noita tilanteita tuntuu tulevan nykyisin yhä useammin eteen.
Nykyisin kun yhä useammalla on plotteri edessään, niin miksi se väylän omalla puolella ajaminen ei luonnistu?
Kun jokainen noudattaa noita melko yksinkertaisia kulkusääntöjä, niin liikenne olisi sujuvampaa ja siitä jäisi se arpominen pois, että miltä puolelta tuo vastaan tuleva mahtaisi haluta sivuuttaa.
Ajamalla omaa puolta olisivat ohitus- ja sivuutusetäisyydetkin helposti hallittavissa.
Tähän kun vielä lisätään se, että teemme kaikki väistöliikkeet hyvissä ajoin ja selvästi havaittavasti, niin useamman kuskin verenpaineet pysyvät vihreällä sektorilla.
Nav - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on ilmeisesti joku ymmärtänyt meriteiden säännöt väärin.
Onko siis väylän oikeaa laitaa kulkevan pienen meriläisen tai pikku purjeveneen pyrittävä rantakivikon suojaan kun mökin kokoinen flybridgeristeilijä tulee sitä oikeaa laitaa pitkin vastaan?
Noita tilanteita tuntuu tulevan nykyisin yhä useammin eteen.
Nykyisin kun yhä useammalla on plotteri edessään, niin miksi se väylän omalla puolella ajaminen ei luonnistu?
Kun jokainen noudattaa noita melko yksinkertaisia kulkusääntöjä, niin liikenne olisi sujuvampaa ja siitä jäisi se arpominen pois, että miltä puolelta tuo vastaan tuleva mahtaisi haluta sivuuttaa.
Ajamalla omaa puolta olisivat ohitus- ja sivuutusetäisyydetkin helposti hallittavissa.
Tähän kun vielä lisätään se, että teemme kaikki väistöliikkeet hyvissä ajoin ja selvästi havaittavasti, niin useamman kuskin verenpaineet pysyvät vihreällä sektorilla.
NavSäännöt on samat kaikille. Edes Meriläinen ei ole poikkeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säännöt on samat kaikille. Edes Meriläinen ei ole poikkeus.
Tuoko oli perusteellisen harkintasi tuottama analyysi tuosta edellä mainitusta tilannekuvasta?
Nav - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuoko oli perusteellisen harkintasi tuottama analyysi tuosta edellä mainitusta tilannekuvasta?
NavKyllä.
On täysin yhdentekevää mikä on veneen koko, hinta tai merkki koska säännöissä ei anneta erivapauksia tai lisävelvollisuuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä.
On täysin yhdentekevää mikä on veneen koko, hinta tai merkki koska säännöissä ei anneta erivapauksia tai lisävelvollisuuksia.Lue ne säännöt. Koko mainittu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue ne säännöt. Koko mainittu.
Älä pidä meitä jännityksessä, mitä löysit?
Löysitkö ehkä sen, että pienten ja hitaiden pitää pysyä poissa isojen tieltä ja että aluksen, joka ei mahdu kuin väylälle, ei tarvitse siltä poistua kiville?
:D :D :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä pidä meitä jännityksessä, mitä löysit?
Löysitkö ehkä sen, että pienten ja hitaiden pitää pysyä poissa isojen tieltä ja että aluksen, joka ei mahdu kuin väylälle, ei tarvitse siltä poistua kiville?
:D :D :DOlet jäljillä. Ei siinä mitään jännittävää vaan ihan selkeitä juttuja kun lukee ne säännöt.
- Anonyymi
Viddu ja mä luulin et TURKULAISET, hehheh..
- Anonyymi
Puuttumatta siihen, mitä aloittaja ilmeisesti tavoitteli avauksellaan, huomautan, että tuo tilanne oli täysin erilainen. Huomaa mm. sanat "ilman navigointivaloja".
- Anonyymi
Olisiko myös aluevesirajan loukkaamisella jotain tekemistä asian kanssa?
Ainakaan minun tehtäviini ei kuulu aluevesirajan valvominen omalla veneellä...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387745Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1061004- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812