Sopiva ohitusetäisyys

Anonyymi

https://yle.fi/uutiset/3-11935054
Turkkulaiset ohittivat 10 metrin päästä ja rajavartiolaitoksen vässykät vetävät hernettä nenään vaaratilanteen johdosta. Vielä kun vetäisivät hernettä nenään Suomenkin päässä, kun väistöt tehdään minimimarginaaleilla.

Mikähän on Suomen merialueilla sopiva ohitusetäisyys? Tuollaiset epämääräisellä lähestymisellä tehdyt alle 10 metriset ohitusetäisyydet kuulostavat ihan arkipäivältä.

Ja päivän provot:
Miksei Rajan vene väistänyt?
Miksi merellä on aaltoja?
Miksei jää kotiin, jos pelkää merellä?
Miksei Rajan vene tähystänyt ja ennakoinut?
Kumpi oli väistämisvelvollinen?
Oliko kolmio mastossa?

21

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä oli perimmäinen tarkoituksesi kun toit tuon uutisen tänne?
      Tuossa ei ole kyse veneilystä siinä mielessä kun mitä tämä sivusto edustaa.

      Noilla seuduilla tuo on normaalia valtioiden välistä dialogia. Nyt vain sattui suomalaisvene olemaan siellä mukana.

      • Anonyymi

        Perimmäinen tarkoitus? Eikö sen voi lukea tuosta rivien välistä?

        Tarkoitus on kritisoida asennetta, jota joutuu kesällä kohtaamaan päivittäin merellä. Vaarallisia ja liian myöhään tehtyjä väistöjä, joista viranomaiset eivät tunnu olevan kiinnostuneita. Tärkeintä on vahtia sammuttimen päivämäärää ja moottoripurjehtijan kolmiota. Viranomaisten kiinnostus varsinaiseen vaaralliseen käytökseen vedessä on olematonta, kunnes vastaava tilanne sattuu omalle kohdalle.

        Valtioiden välisestä spedeilystä en välitä tässä kohtaa tuon taivaallista. Näen tilanteen ainoastaan siltä kantilta, että nyt on suomipoika joutunut pelkäämään isomman moottoriveneen keula-aalloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perimmäinen tarkoitus? Eikö sen voi lukea tuosta rivien välistä?

        Tarkoitus on kritisoida asennetta, jota joutuu kesällä kohtaamaan päivittäin merellä. Vaarallisia ja liian myöhään tehtyjä väistöjä, joista viranomaiset eivät tunnu olevan kiinnostuneita. Tärkeintä on vahtia sammuttimen päivämäärää ja moottoripurjehtijan kolmiota. Viranomaisten kiinnostus varsinaiseen vaaralliseen käytökseen vedessä on olematonta, kunnes vastaava tilanne sattuu omalle kohdalle.

        Valtioiden välisestä spedeilystä en välitä tässä kohtaa tuon taivaallista. Näen tilanteen ainoastaan siltä kantilta, että nyt on suomipoika joutunut pelkäämään isomman moottoriveneen keula-aalloissa.

        Kysyin tuota päivällä siksi, että siinä vaikutti olevan jotakin asenteellista kannanottoa meidän merivartijoitamme kohtaan.
        Miksi aloittaa keskustelu provotyylillä. Onko tämä jokin nykyaikainen tapa?
        Olisit voinut aloittaa keskustelun ohitusetäisyyksistä ilman tuota pohjavirettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perimmäinen tarkoitus? Eikö sen voi lukea tuosta rivien välistä?

        Tarkoitus on kritisoida asennetta, jota joutuu kesällä kohtaamaan päivittäin merellä. Vaarallisia ja liian myöhään tehtyjä väistöjä, joista viranomaiset eivät tunnu olevan kiinnostuneita. Tärkeintä on vahtia sammuttimen päivämäärää ja moottoripurjehtijan kolmiota. Viranomaisten kiinnostus varsinaiseen vaaralliseen käytökseen vedessä on olematonta, kunnes vastaava tilanne sattuu omalle kohdalle.

        Valtioiden välisestä spedeilystä en välitä tässä kohtaa tuon taivaallista. Näen tilanteen ainoastaan siltä kantilta, että nyt on suomipoika joutunut pelkäämään isomman moottoriveneen keula-aalloissa.

        "Tarkoitus on kritisoida asennetta, jota joutuu kesällä kohtaamaan päivittäin merellä. "

        Kas kun minä en kohtaa ongelmia juuri olenkaan! Olisikohan sinulla peiliin katsomisen paikka?

        Jos nimittäin jatkuvasti kokee muiden tekevän väärin, voi vika ollakin itsessä. Tuo päivittäin on jo aika paha...


    • Anonyymi

      Miksi tämä aloitus on tehty?
      Ja mitä se kertoo aloittajasta?

      • Anonyymi

        Kertoo aika paljon ihmettelijästä.


    • Anonyymi

      Riittävä etäisyys on se, ettei osu, kun liikutaan normaaleilla toleransseilla.
      Paha mieli ei ole mittari koska erityisesti tänne kirjoitta moni sellainen, joka hakemalla hakee syitä muiden moittimiseksi.

      • Anonyymi

        Väärä vastaus. Riittävä etäisyys ei todellakaan ole se, että jälkiviisaana voidaan todeta, ettei yhteentörmäystä tapahtunut. Riittävä etäisyys ei myöskään ole se, että ohittajan käsityksen mukaan ei välitöntä yhteentörmäämisen vaaraa ole. Riittävä etäisyys on sellainen, ettei millekään osapuolelle jää epäselväksi ollaanko törmäyskurssilla vai ei. Tähän lisätään virhemarginaali joka kattaa sekä ohittajan että ohitettavan mahdolliset tahattomat ja olosuhteista johtuvat yllättävät kurssimuutokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärä vastaus. Riittävä etäisyys ei todellakaan ole se, että jälkiviisaana voidaan todeta, ettei yhteentörmäystä tapahtunut. Riittävä etäisyys ei myöskään ole se, että ohittajan käsityksen mukaan ei välitöntä yhteentörmäämisen vaaraa ole. Riittävä etäisyys on sellainen, ettei millekään osapuolelle jää epäselväksi ollaanko törmäyskurssilla vai ei. Tähän lisätään virhemarginaali joka kattaa sekä ohittajan että ohitettavan mahdolliset tahattomat ja olosuhteista johtuvat yllättävät kurssimuutokset.

        Höpöhöpö

        Ei voi ikinä tietää, mikä riittää toiselle. Tänne kirjoittaa syntymässään pelästyneitä, joiden mielestä pelkää toisen - erityisesti kalliimman - veneen pelkkä olemassaolo on liian pieni etäisyys.

        Kippari itse tekee omat arvionsa ja toimii sen mukaan. Jos omasta mielestä toinen näyttää tulevan liian lähelle, niin sitten voi aina kääntää omaa venettään. Ei tarvitse olla aina onneton uhri vaan voi kasvaa aikuiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö

        Ei voi ikinä tietää, mikä riittää toiselle. Tänne kirjoittaa syntymässään pelästyneitä, joiden mielestä pelkää toisen - erityisesti kalliimman - veneen pelkkä olemassaolo on liian pieni etäisyys.

        Kippari itse tekee omat arvionsa ja toimii sen mukaan. Jos omasta mielestä toinen näyttää tulevan liian lähelle, niin sitten voi aina kääntää omaa venettään. Ei tarvitse olla aina onneton uhri vaan voi kasvaa aikuiseksi.

        Uhriutuminen on päivän sana.

        Kun on tottunut saamaan huomiota asettumalla uhrin asemaan, siitä syntyy tapa, jota toteuttaa myös niissä tilanteissa, joissa se on vaaraksi itselle ja muille. Ei ole tavatonta, että uhriutuva aiheuttaa omilla laiminlyönneillään tapahtuman, joka olisi ollut helposti estettävissä.

        Hyvin kuvaavaa on, että jotkut venetyypit ovat mahdottoman ketteriä satamassa, mutta täysin mahdottomia käsitellä niin, että niitä saisi kääntymään edes usean minuutin aikana yhteentörmäyksen välttämiseksi silloin, kun itse ei ole väistämisvelvollinen tai jos toinen vene näkyy jo kaukaa tulevan "omalle reviirille".

        On olemassa ihmisryhmä, joka selviää mahtavista myrskyistä neuvokkuutensa ja taitojensa avulle, mutta joka ei kykene ohjaamaan venettään niin, että etäisyys muihin veneisiin olisi omasta mielestä sopiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö

        Ei voi ikinä tietää, mikä riittää toiselle. Tänne kirjoittaa syntymässään pelästyneitä, joiden mielestä pelkää toisen - erityisesti kalliimman - veneen pelkkä olemassaolo on liian pieni etäisyys.

        Kippari itse tekee omat arvionsa ja toimii sen mukaan. Jos omasta mielestä toinen näyttää tulevan liian lähelle, niin sitten voi aina kääntää omaa venettään. Ei tarvitse olla aina onneton uhri vaan voi kasvaa aikuiseksi.

        Kasvappa sitten aikuiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö

        Ei voi ikinä tietää, mikä riittää toiselle. Tänne kirjoittaa syntymässään pelästyneitä, joiden mielestä pelkää toisen - erityisesti kalliimman - veneen pelkkä olemassaolo on liian pieni etäisyys.

        Kippari itse tekee omat arvionsa ja toimii sen mukaan. Jos omasta mielestä toinen näyttää tulevan liian lähelle, niin sitten voi aina kääntää omaa venettään. Ei tarvitse olla aina onneton uhri vaan voi kasvaa aikuiseksi.

        Nyt on ilmeisesti joku ymmärtänyt meriteiden säännöt väärin.

        Onko siis väylän oikeaa laitaa kulkevan pienen meriläisen tai pikku purjeveneen pyrittävä rantakivikon suojaan kun mökin kokoinen flybridgeristeilijä tulee sitä oikeaa laitaa pitkin vastaan?
        Noita tilanteita tuntuu tulevan nykyisin yhä useammin eteen.
        Nykyisin kun yhä useammalla on plotteri edessään, niin miksi se väylän omalla puolella ajaminen ei luonnistu?

        Kun jokainen noudattaa noita melko yksinkertaisia kulkusääntöjä, niin liikenne olisi sujuvampaa ja siitä jäisi se arpominen pois, että miltä puolelta tuo vastaan tuleva mahtaisi haluta sivuuttaa.

        Ajamalla omaa puolta olisivat ohitus- ja sivuutusetäisyydetkin helposti hallittavissa.
        Tähän kun vielä lisätään se, että teemme kaikki väistöliikkeet hyvissä ajoin ja selvästi havaittavasti, niin useamman kuskin verenpaineet pysyvät vihreällä sektorilla.
        Nav


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on ilmeisesti joku ymmärtänyt meriteiden säännöt väärin.

        Onko siis väylän oikeaa laitaa kulkevan pienen meriläisen tai pikku purjeveneen pyrittävä rantakivikon suojaan kun mökin kokoinen flybridgeristeilijä tulee sitä oikeaa laitaa pitkin vastaan?
        Noita tilanteita tuntuu tulevan nykyisin yhä useammin eteen.
        Nykyisin kun yhä useammalla on plotteri edessään, niin miksi se väylän omalla puolella ajaminen ei luonnistu?

        Kun jokainen noudattaa noita melko yksinkertaisia kulkusääntöjä, niin liikenne olisi sujuvampaa ja siitä jäisi se arpominen pois, että miltä puolelta tuo vastaan tuleva mahtaisi haluta sivuuttaa.

        Ajamalla omaa puolta olisivat ohitus- ja sivuutusetäisyydetkin helposti hallittavissa.
        Tähän kun vielä lisätään se, että teemme kaikki väistöliikkeet hyvissä ajoin ja selvästi havaittavasti, niin useamman kuskin verenpaineet pysyvät vihreällä sektorilla.
        Nav

        Säännöt on samat kaikille. Edes Meriläinen ei ole poikkeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säännöt on samat kaikille. Edes Meriläinen ei ole poikkeus.

        Tuoko oli perusteellisen harkintasi tuottama analyysi tuosta edellä mainitusta tilannekuvasta?
        Nav


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuoko oli perusteellisen harkintasi tuottama analyysi tuosta edellä mainitusta tilannekuvasta?
        Nav

        Kyllä.

        On täysin yhdentekevää mikä on veneen koko, hinta tai merkki koska säännöissä ei anneta erivapauksia tai lisävelvollisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä.

        On täysin yhdentekevää mikä on veneen koko, hinta tai merkki koska säännöissä ei anneta erivapauksia tai lisävelvollisuuksia.

        Lue ne säännöt. Koko mainittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue ne säännöt. Koko mainittu.

        Älä pidä meitä jännityksessä, mitä löysit?

        Löysitkö ehkä sen, että pienten ja hitaiden pitää pysyä poissa isojen tieltä ja että aluksen, joka ei mahdu kuin väylälle, ei tarvitse siltä poistua kiville?
        :D :D :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä pidä meitä jännityksessä, mitä löysit?

        Löysitkö ehkä sen, että pienten ja hitaiden pitää pysyä poissa isojen tieltä ja että aluksen, joka ei mahdu kuin väylälle, ei tarvitse siltä poistua kiville?
        :D :D :D

        Olet jäljillä. Ei siinä mitään jännittävää vaan ihan selkeitä juttuja kun lukee ne säännöt.


    • Anonyymi

      Viddu ja mä luulin et TURKULAISET, hehheh..

    • Anonyymi

      Puuttumatta siihen, mitä aloittaja ilmeisesti tavoitteli avauksellaan, huomautan, että tuo tilanne oli täysin erilainen. Huomaa mm. sanat "ilman navigointivaloja".

      • Anonyymi

        Olisiko myös aluevesirajan loukkaamisella jotain tekemistä asian kanssa?
        Ainakaan minun tehtäviini ei kuulu aluevesirajan valvominen omalla veneellä...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1359
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1249
    3. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1061
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      254
      1032
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      688
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      651
    10. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      607
    Aihe