Miten harjoittaa buddhalaisuutta?

Kiinnostunut buddhalaisuudesta

Hei kaikki te tätä palstaa lukevat buddhalaisuutta harjoittavat.

Kamppailen itse ongelman kanssa, johon en ole löytänyt vielä vastausta. Olen kiinnostunut buddhalaisuuden harjoittamisesta, eli käytännössä lähinnä meditaation harjoittamisesta kohti valaistumista. Olen tutkinut menneinä vuosina paljon eri uskontoja ja käynyt tutustumassa eri uskonnollisten ryhmien toimintaan. Olen kokeillut myös erilaisia meditaatioita. Kristinusko ei ole minulle syvimmiltään antanut turvallisuuden tunnetta enkä ole koskaan tuntenut sitä omaksi uskonnokseni, vaikka olenkin saanut luterilaista uskontokasvatusta mm. koulussa ja rippikoulussa (tämä johtunee pitkälti jo lapsena saamistani jälleensyntymäkokemuksista). Olen tuntenut pitkään syvää vetovoimaa buddhalaisuutta kohtaan ja jollakin tavalla tunnen sen omakseni, vaikka en kaikkia opetuksia, mm. minättömyysoppia pysty pelkällä järjellä käsittämään. En osaa selittää miksi buddhalainen maailmankuva tuntuu oikealle, se vain tuntuu.

Minulla on ongelmana eräs asia - minulla on ikään kuin jotain "estoja" mielessäni. En ole koskaan pystynyt lähtemään mukaan buddhalaiseen meditaatioon tai edes käymään buddhalaisten järjestöjen tapaamisissa kertomassa, että olen vakavasti kiinnostunut ja haluaisin osallistua toimintaan. Kiireen piikkiin voi laittaa osaksi tämän "saamattomuuteni", ehkä arkuudenkin. En tiedä, pelkäänkö ympäristön ja puolisoni nurjaa suhtautumista asiaan. Niiden ei tosin pitäisi olla esteenä, puolisoni on avaramielinen ja ymmärtäväinen eivätkä esimerkiksi sukulaisten tai naapureiden mielipiteet hetkauta minua muissakaan asioissa. En myöskään ainakaan tietoisesti pelkää, että minut aivopestäisiin - uskoisin, että voisin erottaa huijarit tervettä järkeä ja intuitiota käyttämällä.

Kertokaa palstan lukijat, onko teille ollut vaikeaa oman syvimmän tuntemuksen seuraaminen. Onko kenelläkään ollut samantapaisia vaikeuksia? Tämä mielessäni oleva ristiriita kiusaa minua ajoittain kovasti.

68

6190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskus

      Mulla on hieman samankaltainen ongelma. Tunnen kummaa vetoa buddhalaisuuteen. Jonkinlaista uskonnollista kutsumusta oon tuntenu koko ikäni, vaikka kotikasvatus oli hyvinkin ateistinen. Oon aatellu, että kunhan opintoni saan päätökseen, niin lähen johonkin luostariin tms. laitokseen opiskeleen itseäni ja budhalaisuutta. Sitä en vaan tiiä, et miks vasta sitten? Aina tuntuu, et on joku asia, joka pitäis ensin hoitaa alta pois. Miks ei vaan vois ottaa ja lähteä. Mistä sitä tietää, vaikkei huomista enää tuliskaan. Yleensä oon aika rohkea päätöksentekijä, mut tässä kohtaa rohkeus pettää. Jättää kaikki maallinen ja vaan harjottaa mieltään. Ehkä vielä joskus...

      • mie

        on myös maallikko buddhalaisuutta ei sinun tarvitse lähteä yhtän minnekkään ja vaikka päätyisitkin tulokseen että luostari elämä sopii sinulle niin kannattaa aloittaa harjoittaminen kotona. Buddhalaisuutta voi harjoittaa kaikkien normaalinelämän kiireiden ohessa, ei ne ole mikään todellinen este.


      • joskus
        mie kirjoitti:

        on myös maallikko buddhalaisuutta ei sinun tarvitse lähteä yhtän minnekkään ja vaikka päätyisitkin tulokseen että luostari elämä sopii sinulle niin kannattaa aloittaa harjoittaminen kotona. Buddhalaisuutta voi harjoittaa kaikkien normaalinelämän kiireiden ohessa, ei ne ole mikään todellinen este.

        Niin, mä tiedän et pienestä voi alottaa, mut ainaki mulle se on vaikeempaa. Luostariyhteisössä on helpompaa olla ja elää "oikein" kuin tässä maallisessa maailmassa. Kun ympäristö on rauhallinen ja lähellä opettaja, jolta voi askarruttavia asioita kysyä, on helpompi keskittyä ja nähdä oleellinen. Siten voi ymmärtää, millä oikeasti on merkitystä, ja mitä itseasiassa haluaakaan tehdä. Näkee myös helpommin omien käyttäytymismalliensa taakse ja voi kyseenalaistaa ja muuttaa ne. Arkipäivän keskellä se on niin vaikeaa ja helposti turvautuu äkkipikaisiin päätöksiin. Siksi tarvitsisin kunnon sysäyksen, jotta jaksaisin toimia arjessa viisaasti.


    • Olen mestari

      Jos kerran olet lukenut budha hommia ja tiedät miten budhalaiset elää niin mikset ala elää niin. jos kerran haluut elää niin.

      jos et halua silti liittyä budhalaisiin yhteisöihin niin älä liity niihin.

      Meditaatio ei ole muuta kuin renosti keskittymistä johonkin asiaan johon on helppo keskittyä esim hengitykseen tai johonkin kuvaan. No asennon hakeminen voi yksin olla hankalaa. Mutta eiköhän siihenkin oppaita löydy.

    • kiwi

      Moi, luulen että kaipaat sitä "oikeaa". Kyllä buddhalaisena oleminen on muutakin kuin kuin myötätuntoista suhtautumista ja kepeää meditaatiota.Se voi olla myös tiettyyn henkiseen perheeseen kuulumista. Jos on edellisissä elämissä tehnyt lupauksia ja solminut henkisiä suhteita ja vannonut valoja, ne eivät unohdu. Myös ei-buddhalaisten kohdalla on näin, vaikka eivät usko edellisiin elämiin, kun eivät muista niitä. Ehkä joku hyvä karma ikäänkuin on kypsymässä ja sitten löydät henkisen kotisi kun se on valmis.
      Mutta ethän voi varmuudella tietää..lue eri traditioista kirjoja niin voit haarukoida suhdettasi ja lähestyä oikeanlaista perinnettä. Sitten voit mennä jonnekin ryhmään, vaikka ulkomaille käymään. Euroopassa ovat kaikki traditiot jo edustettuina. Suomessakin on jo toistakymmentä. Eikä ryhmään meneminen edellytä mitään suurta sitoutumista. Voi vähän kierrellä.Kun se löytyy, sekään ei merkitse mitään hurjaa uskoon tulemista. Se voi olla esim. antoisa henkinen ulottuvuus arjen keskellä.

      • kiwi

        voihan perkele :)


    • kiwi

      Kohtaavatko oma elämä ja ihannekuva siitä mitä sen pitäisi olla? Kyllä kohtaavat jos kehität "sisäistä näkemystä"

      """onko teille ollut vaikeaa oman syvimmän tuntemuksen seuraaminen"""

      Liha on heikkoa, mieli vielä heikompi, luovutin ja kaivoin itselleni hautapaikan, nyt on hyvä olla.

    • Dariel

      Voit olla buddhlainen ihan ilman liittymistäkin. Se on vain tapa elää esimerkiksi Dalai Laman opetusten mukaan jotka sinänsä ovat hyvää luettavaa meille kaikille. Meditaatiota voit harrastaa suomessa ilman buddhasidonnaisuuttakin, ja tavoitella sitä kautta valaistumista.

      "Valaistuminen" ei ole uskonsidonnaista, vaan yhdistää kaikki uskonnot. Opettele mielummin erilaisia näkemyksiä, luo oma kuvasti ja yhdistä eri oppeja omaksesi.

      Jos todella haluat opetella nimenomaan buddhalaista meditaatiota, on esimerkiksi Bangkokissa temppeli, jossa sitä opetetaan englanniksi turisteillekin. Että jos olet menossa matkoille, voit yhdistää siihen meditaatioharjottelun ilman häpeilyä erilaisuudesta. Sillä ne on enemmistö buddhalaisia joten temppeliin meneminen ei ole mitään ihmeellinen asia.

      Onnea tiellesi, toivottavasti löydät suuntasi!
      Rakkaudella,
      Dariel

    • Dariel

      Hei

      Voit olla buddhlainen ihan ilman liittymistäkin. Se on vain tapa elää esimerkiksi Dalai Laman opetusten mukaan jotka sinänsä ovat hyvää luettavaa meille kaikille. Meditaatiota voit harrastaa suomessa ilman buddhasidonnaisuuttakin, ja tavoitella sitä kautta valaistumista.

      "Valaistuminen" ei ole uskonsidonnaista, vaan yhdistää kaikki uskonnot. Opettele mielummin erilaisia näkemyksiä, luo oma kuvasi ja yhdistä eri oppeja omaksesi. Todellisuudessa buddhalaiset ajatukset ovat osa yleistä henkistä kasvua ja kehitystä. Mutta kaikki uskonnot tähtäävät kuitenkin samaan, onneen (valaistumiseen) ja käyttävät asiasta vain erilaisia ilmaisuja ja tarinoita. Oletko siis ajatellut että käsityksesi ovat enemmän yleiseen henkiseen kasvuun ja heräämiseen liittyviä ja samoin ajattelevia "uskontoon sitoutumattomia" on ympärilläsi paljonkin.

      Jos todella haluat opetella nimenomaan buddhalaista meditaatiota, on esimerkiksi Bangkokissa temppeli, jossa sitä opetetaan englanniksi turisteillekin. Että jos olet menossa matkoille, voit yhdistää siihen meditaatioharjottelun ilman häpeilyä erilaisuudesta. Sillä ne on enemmistö buddhalaisia joten temppeliin meneminen ei ole mitään ihmeellinen asia. Tulee vain mieleen että voiko se "estosi" johtua nimenomaan siitä, ettei käsityksesi mahdu minkään uskonnon piiriin - ei edes buddhalaisuuden, vaan on jotain paljon suurempaa?

      Toivon sinulle paljon valoa ja viisautta suunnan etsimisessä. Toivottavasti löydät tavan harjottaa henkisiä asioita, joka sopii parhaiten nimenomaan sinulle! =)
      Dariel

      • Dariel

        Anteeksi linjat sekoilevat taas. Eka viesti ei tullut, laajensin vastaustani ja nyt ne sitten ovat siinä molemmat. Eli lue tämä jälkimmäinen =)


    • Juuso

      Itse en missään tapauksessa tunnustaudu buddhalaiseksi, enkä suostu kantamaan mitään muutakaan leimaa otsassani. Olen ollut aina jossain määrin individualisti ja hyvin intuitiivinen luonne. Kuitenkin Zen-buddhalainen mentaliteetti kiinnostaa minua aidosti ja kasvaa tällaisessa maaperässä rehevänä ja antoisana.

      Mielestäni buddhalaisuudessa on kaksi perusasiaa mennyt aikojen saatossa rikki. Ensinnäkin Buddhasta, sinänsä erittäin kunnioitettavasta persoonasta, on tehty jumala tai vähintäänkin palvonnan kohde. Ja toiseksi valaistumisesta on tehty taivas, joka mieluiten jopa käsitetään jonkinlaisena paikkana, jonne mennään sitten kun ollaan riittävän kehittyneitä. Annamunkaikkikestää.

      Myös jälleensyntyminen on mielestäni käsitetty aivan poskelleen, mutta se on jo kolmas juttu. En usko että kukaan meistä tai naapurin kissa syntyy uudestaan.

      Harjoittamisesta: "attention equals reality" (no hits in Google), eli oikeanlaisella tarkkaavaisella mielenlaadulla pääsee käsiksi todellisuuden ytimeen, joka on sama asia kuin oikea mielenlaatu, eikä sitä voi pilkkoa osiin. Todellisuuden ja minän välinen raja katoaa, ja jotkut kutsuvat sitä valaistumiseksi, senkun vaan sitten. Mutta jos tähän päätyy ilman minättömyysoppia, pidän sitä vähintäänkin erikoisena tapauksena.

      Alan Wattsin kirja "Zen" on kahteen kertaan luettuna ollut minulle hiuksia nostattava kokemus. Juuri kun luulee löytäneensä jotakin uniikkia tai käsittäneensä jotakin oleellista, huomaakin että Alan on jo käynyt siellä. Sama juttu kuukeloidessa. Joku uusi fraasi nousee mieleen, sen syöttää Googleen, ja linkki osoittaa Alanin teksteihin.

      Minulle kaikki nämä buddhalaiset systeemit ovat aistein tai tuntemuksin havaittavia asioita, ja vierastan suuresti kaikenlaisia tarpeettomia ja keinotekoisia oppirakennelmia, jotka mielestäni vain heijastelevat ihmisen kuolemanpelkoa tai muuten epämukavaa oloa selittämättömän jalkojen juuressa.

      Buddhalaisuus on mielestäni rohkeutta nähdä todellisuus sellaisena kuin se on, mutta silti kykyä nauttia siitä täysin siemauksin, sikäli kuin ilman minää pystyy mitään nauttimaan. Minä (sic) pystyn.

      • utelias

        ainahan sitä voi höpöttää. Mutta pystyitkö oikeasti buddhalaiseen "harjoitukseen", onneksi olkoon!!!


        In this context of practice, if you have a good contemplative background in the experience of clarity of quiescence, there are facsimiles of
        the ten signs: In the field of your vision there appear [1] smoke, [2] fireflies, [3] a mirage, [4] an oil lamp, [5] the moon, [6] the sun, [7] something like the light of a fire, [8] a sphere, [9] a pod of light, and [10] the colors of a rainbow, etc. Even if you close your eyes, you still see them clearly, and you see and experience many things including sentient
        beings, forms, sounds, smells, tastes, tactile sensations, and so on.

        The Descent into Lanka Sutra states:

        Due to contemplative diligence in the meditative stabilization experienced by children,52 meditative stabilization that examines reality,53 meditative stabilization focused on suchness,54 and likewise virtuous meditative stabilizations, you see things like the shape of the sun and moon, like light and a lotus, like designs, space, and fire. These various signs lead to non-Buddhist paths, and they cast you down to the experience of Sravakas and Pratyekabuddhas. When you let go of all those and are left with no appearances, then the divine hand of the Buddha calms them all and strokes you on your head. This is an indication that you are truly following him.


        This citation lists specific states of samadhi. "Meditative stabilization experienced by children" entails experiences of the form and formless realms, experienced by spiritually immature beings who have become disenchanted with the gross suffering and mental afflictions of the desire realm, but who have not yet entered any of the paths to liberation or enlightenment.
        "Meditative stabilization that examines reality" entails meditating on the aggregate of form as being like foam, the aggregate of feeling as being like water bubbles, the aggregate of recognition as being like a mirage, the aggregate of mental formations as being like a plantain tree, and the aggregate of consciousness as being like an apparition. "Meditative stabilization focused on suchness" includes meditative stages experienced by Bodhisattvas on the first through the tenth grounds. The focus of their meditation is on the absolute nature of reality. The occurrence of any of these signs is not a problem in and of itself, but it is a problem if one grasps onto them and thereby creates hindrances
        for one's practice. Once again, the key is not to grasp onto any of the events and experiences that arise in the course of meditation. Be aware,
        however, that this letting go of grasping does not mean entering into a stupor. -Whatever amazing visions occur, they are minor signs of quiescence, but that is not actual meditation. Then the first mental state arises. The Sutra of the Questions of Ratnacuda states: Child of good breeding, this—which is ever so swift and moving
        without pause like a monkey and the wind, like the current of a stream and the flame of an oil lamp, which moves afar without a body, which thinks of objects and has for its fields of experience the six sense-bases; this mind that knows the minds of others, that is single-pointedly stable, without dispersion, which
        remains single-pointedly in quiescence and without distraction—is mental stability.

        A SPACIOUS PATH TO FREEDOM
        Practical Instructions on the Union of
        Mahamudra and Atiyoga


      • oletko?
        utelias kirjoitti:

        ainahan sitä voi höpöttää. Mutta pystyitkö oikeasti buddhalaiseen "harjoitukseen", onneksi olkoon!!!


        In this context of practice, if you have a good contemplative background in the experience of clarity of quiescence, there are facsimiles of
        the ten signs: In the field of your vision there appear [1] smoke, [2] fireflies, [3] a mirage, [4] an oil lamp, [5] the moon, [6] the sun, [7] something like the light of a fire, [8] a sphere, [9] a pod of light, and [10] the colors of a rainbow, etc. Even if you close your eyes, you still see them clearly, and you see and experience many things including sentient
        beings, forms, sounds, smells, tastes, tactile sensations, and so on.

        The Descent into Lanka Sutra states:

        Due to contemplative diligence in the meditative stabilization experienced by children,52 meditative stabilization that examines reality,53 meditative stabilization focused on suchness,54 and likewise virtuous meditative stabilizations, you see things like the shape of the sun and moon, like light and a lotus, like designs, space, and fire. These various signs lead to non-Buddhist paths, and they cast you down to the experience of Sravakas and Pratyekabuddhas. When you let go of all those and are left with no appearances, then the divine hand of the Buddha calms them all and strokes you on your head. This is an indication that you are truly following him.


        This citation lists specific states of samadhi. "Meditative stabilization experienced by children" entails experiences of the form and formless realms, experienced by spiritually immature beings who have become disenchanted with the gross suffering and mental afflictions of the desire realm, but who have not yet entered any of the paths to liberation or enlightenment.
        "Meditative stabilization that examines reality" entails meditating on the aggregate of form as being like foam, the aggregate of feeling as being like water bubbles, the aggregate of recognition as being like a mirage, the aggregate of mental formations as being like a plantain tree, and the aggregate of consciousness as being like an apparition. "Meditative stabilization focused on suchness" includes meditative stages experienced by Bodhisattvas on the first through the tenth grounds. The focus of their meditation is on the absolute nature of reality. The occurrence of any of these signs is not a problem in and of itself, but it is a problem if one grasps onto them and thereby creates hindrances
        for one's practice. Once again, the key is not to grasp onto any of the events and experiences that arise in the course of meditation. Be aware,
        however, that this letting go of grasping does not mean entering into a stupor. -Whatever amazing visions occur, they are minor signs of quiescence, but that is not actual meditation. Then the first mental state arises. The Sutra of the Questions of Ratnacuda states: Child of good breeding, this—which is ever so swift and moving
        without pause like a monkey and the wind, like the current of a stream and the flame of an oil lamp, which moves afar without a body, which thinks of objects and has for its fields of experience the six sense-bases; this mind that knows the minds of others, that is single-pointedly stable, without dispersion, which
        remains single-pointedly in quiescence and without distraction—is mental stability.

        A SPACIOUS PATH TO FREEDOM
        Practical Instructions on the Union of
        Mahamudra and Atiyoga

        THE PATH OF JOINING

        The path of joining has four aspects. Practicing the suchness and the magical samadhis is heat. Practicing the subtle concentration and the single form is summit. Practicing the full manifestation and the elaborate form is acceptance. Practicing the assembly on the uninterrupted path is supreme mundane attribute.
        1. Through the samadhi of suchness decide that all phenomena are your own mind and practice nonthought in the unfabricated nature of mind. Practice until you realize it. The magical samadhi is the self-display of nonarising space. That is to practice the cognizant and yet nonconceptual inseparability of manifestation and emptiness. It is like space permeated by light, being cognizant while manifesting and nonconceptual while being cognizant.
        When you have realized this after attaining pliancy, you will cross the boundary between the affinities of the greater and lesser vehicles, after which the eleven signs of attaining the heat will appear:
        ° Insects do not live on your body.
        ° Your outer and inner defilements are purified.
        ° You are free from the illnesses of the four compositions.
        ° You attain physical patience.
        ° You overcome your own conceptual thinking.
        ° Free from material food, your radiance and majestic brilliance are beyond waning.

        ° You do not give rise to ordinary desire.
        ° You are free from the five disturbing emotions.

        ° Your habitual tendencies of feeling inclined toward the view and conduct of the lesser vehicles are exhausted.
        ° You are free from the eight worldly concerns.
        ° You attain the acceptance of the profound Dharma.
        These were the eleven signs of being beyond falling back.

        2. To practice the single form and the subtle concentration at the summit stage is to meditate on the subtle samadhi and the single form until it becomes manifest in the three fields of objects. The signs of the concentration of the summit are that your five inner disturbing emotions do not arise toward outer objects and that you cannot be harmed by the five outer elements. Those are the signs that your mind has mingled with appearance.
        3. Practicing the yoga of the elaborate form at the acceptance stage is to train yourself in the peaceful and wrathful deities as three families, five families, or a given number of groups of families. You have reached perfection in this when, having grown accustomed to it, you can send forth light with an instantaneous samadhi and your natural awareness can visualize a mandala of even one thousand buddhas.
        The signs that you have attained the stage of acceptance and have become pliant in disclosing appearances are that you can transform sand into gold, make water appear in a dry place, make a sprout grow forth from charcoal, and can control all perceivable things as you wish. These are the signs of having attained mastery over mind.

        4. Accomplishing the assembly on the uninterrupted path at the stage of supreme mundane attribute is to practice the meaning of the great bliss of dharmata. When you have become extremely stable, you are endowed with the five articles and so forth, and you commence the sadhana at an auspicious time.
        If your power of concentration in this is strong, you attain the vidyadhara level of life mastery and thus you will, within six, twelve, or sixteen months, reach the attainment of the sacred family of mastery. Your life force will equal the sun and the moon and you can extend your life span one hundred years at a time.
        If your power of concentration is weak, you attain the vidyadhara level of maturation. Having left your body behind, you attain the complete form of the yidam deity in the bardo. That is the result of stability in the development stage.

        Dakini Teachings


      • Juuso
        oletko? kirjoitti:

        THE PATH OF JOINING

        The path of joining has four aspects. Practicing the suchness and the magical samadhis is heat. Practicing the subtle concentration and the single form is summit. Practicing the full manifestation and the elaborate form is acceptance. Practicing the assembly on the uninterrupted path is supreme mundane attribute.
        1. Through the samadhi of suchness decide that all phenomena are your own mind and practice nonthought in the unfabricated nature of mind. Practice until you realize it. The magical samadhi is the self-display of nonarising space. That is to practice the cognizant and yet nonconceptual inseparability of manifestation and emptiness. It is like space permeated by light, being cognizant while manifesting and nonconceptual while being cognizant.
        When you have realized this after attaining pliancy, you will cross the boundary between the affinities of the greater and lesser vehicles, after which the eleven signs of attaining the heat will appear:
        ° Insects do not live on your body.
        ° Your outer and inner defilements are purified.
        ° You are free from the illnesses of the four compositions.
        ° You attain physical patience.
        ° You overcome your own conceptual thinking.
        ° Free from material food, your radiance and majestic brilliance are beyond waning.

        ° You do not give rise to ordinary desire.
        ° You are free from the five disturbing emotions.

        ° Your habitual tendencies of feeling inclined toward the view and conduct of the lesser vehicles are exhausted.
        ° You are free from the eight worldly concerns.
        ° You attain the acceptance of the profound Dharma.
        These were the eleven signs of being beyond falling back.

        2. To practice the single form and the subtle concentration at the summit stage is to meditate on the subtle samadhi and the single form until it becomes manifest in the three fields of objects. The signs of the concentration of the summit are that your five inner disturbing emotions do not arise toward outer objects and that you cannot be harmed by the five outer elements. Those are the signs that your mind has mingled with appearance.
        3. Practicing the yoga of the elaborate form at the acceptance stage is to train yourself in the peaceful and wrathful deities as three families, five families, or a given number of groups of families. You have reached perfection in this when, having grown accustomed to it, you can send forth light with an instantaneous samadhi and your natural awareness can visualize a mandala of even one thousand buddhas.
        The signs that you have attained the stage of acceptance and have become pliant in disclosing appearances are that you can transform sand into gold, make water appear in a dry place, make a sprout grow forth from charcoal, and can control all perceivable things as you wish. These are the signs of having attained mastery over mind.

        4. Accomplishing the assembly on the uninterrupted path at the stage of supreme mundane attribute is to practice the meaning of the great bliss of dharmata. When you have become extremely stable, you are endowed with the five articles and so forth, and you commence the sadhana at an auspicious time.
        If your power of concentration in this is strong, you attain the vidyadhara level of life mastery and thus you will, within six, twelve, or sixteen months, reach the attainment of the sacred family of mastery. Your life force will equal the sun and the moon and you can extend your life span one hundred years at a time.
        If your power of concentration is weak, you attain the vidyadhara level of maturation. Having left your body behind, you attain the complete form of the yidam deity in the bardo. That is the result of stability in the development stage.

        Dakini Teachings

        Tarkoitus lienee ollut hyvä ja vilpitön, mutta nämä pari kommenttia viestiini olivat jokseenkin tarkkaan juuri sitä, mitä kutsuin tarpeettomiksi ja keinotekoisiksi oppirakennelmiksi. En jaksanut edes lukea niitä, valitan.

        Läsnäolo ei ole keino saavuttaa todellisuus. Läsnäolo ON todellisuus, jonka luon joka hetki itse itselleni valitsemalla, miten olen läsnä. Mitä muuta tarvitsisin?


      • joopa joo
        Juuso kirjoitti:

        Tarkoitus lienee ollut hyvä ja vilpitön, mutta nämä pari kommenttia viestiini olivat jokseenkin tarkkaan juuri sitä, mitä kutsuin tarpeettomiksi ja keinotekoisiksi oppirakennelmiksi. En jaksanut edes lukea niitä, valitan.

        Läsnäolo ei ole keino saavuttaa todellisuus. Läsnäolo ON todellisuus, jonka luon joka hetki itse itselleni valitsemalla, miten olen läsnä. Mitä muuta tarvitsisin?

        Läsnäolo on keino todellisuuden saavuttamiseksi. Kai tiedät koska banaanista on kuori pois?


      • Who

        tietysti kun olen samoilla linjoilla. Itsekin saanut paljon juri Alan Wattsin kirjoista. Kaikkia ei ole edes suomennettukaan.

        "Buddhalaisuus on mielestäni rohkeutta nähdä todellisuus sellaisena kuin se on, mutta silti kykyä nauttia siitä täysin siemauksin, sikäli kuin ilman minää pystyy mitään nauttimaan. Minä (sic) pystyn."

        Tässähän se on. Ehkä toteasin nauttimisen tilalle kyvyn elää onnellisena.

        Pidin kirjoituksestasi, siitä etteivät opit ole tärkeitä, tärkeää on oivaltaa olennainen.


      • Letkeä Lahna
        Who kirjoitti:

        tietysti kun olen samoilla linjoilla. Itsekin saanut paljon juri Alan Wattsin kirjoista. Kaikkia ei ole edes suomennettukaan.

        "Buddhalaisuus on mielestäni rohkeutta nähdä todellisuus sellaisena kuin se on, mutta silti kykyä nauttia siitä täysin siemauksin, sikäli kuin ilman minää pystyy mitään nauttimaan. Minä (sic) pystyn."

        Tässähän se on. Ehkä toteasin nauttimisen tilalle kyvyn elää onnellisena.

        Pidin kirjoituksestasi, siitä etteivät opit ole tärkeitä, tärkeää on oivaltaa olennainen.

        > ...etteivät opit ole tärkeitä,
        > tärkeää on oivaltaa olennainen.

        Miten se olennainen oivalletaan? Jonkin opin avulla, vai jollain satunnaismenetelmällä?

        Eli perinteisemmin sanottuna: Dharma ei ole Totuus, vaan menetelmä totuuden löytämiseen, ja siksi Dharman - eli Buddhan opin - seuraaminen on tärkeää.


      • Letkeä Lahna

        > Myös jälleensyntyminen on mielestäni käsitetty
        > aivan poskelleen, mutta se on jo kolmas juttu.

        Haluaisitko tarkentaa tuota kommenttia?

        Oikea näkemys on jalon kahdeksanosaisen polun alku, joten meidän nyky-buddhalaisten olisi hyvä kuulla, että miten buddhalaisuus on tässä asiassa mennyt historian saatossa pieleen.


      • Juuso
        Letkeä Lahna kirjoitti:

        > Myös jälleensyntyminen on mielestäni käsitetty
        > aivan poskelleen, mutta se on jo kolmas juttu.

        Haluaisitko tarkentaa tuota kommenttia?

        Oikea näkemys on jalon kahdeksanosaisen polun alku, joten meidän nyky-buddhalaisten olisi hyvä kuulla, että miten buddhalaisuus on tässä asiassa mennyt historian saatossa pieleen.

        Jälleensyntyminen ei tarkoita, että ihminen tai eläin yksilöllisenä minänä elää, kuolee ja syntyy uudelleen, vaan sitä että kaikki me uudistumme tai "jälleensynnymme" joka ikinen sekunti. Samaan virtaan ei voi astua kahdesti - kuka sen sanoikaan.

        Eli jälleensyntymisopin aikaskaalana ei ole ihmiselämä vaan silmänräpäys. Eikä ole ketään kiinteää "minää", joka jälleensyntyisi millään aikaskaalalla. Kun kuolema tulee, me tuhoudumme, mutta vaikutamme toki tulevaisuuteen monin eri tavoin ja tavallaan "elämme ikuisesti".

        Jälleensyntymisoppia on käytetty väärin antamaan lohtua kuoleman edessä. Pelko oman minuuden katoamisesta kuolemassa on väkevä.


      • Juuso
        joopa joo kirjoitti:

        Läsnäolo on keino todellisuuden saavuttamiseksi. Kai tiedät koska banaanista on kuori pois?

        Läsnäolo on todellisuutta, ja kuorikin on banaania. Miten voisit koskettaa kasvojasi nenälläsi?

        Pointti on, että on hölmöä ajatella todellisuuden olevan "tuolla jossakin", minne pääsee läsnäololla.


      • re::
        Juuso kirjoitti:

        Jälleensyntyminen ei tarkoita, että ihminen tai eläin yksilöllisenä minänä elää, kuolee ja syntyy uudelleen, vaan sitä että kaikki me uudistumme tai "jälleensynnymme" joka ikinen sekunti. Samaan virtaan ei voi astua kahdesti - kuka sen sanoikaan.

        Eli jälleensyntymisopin aikaskaalana ei ole ihmiselämä vaan silmänräpäys. Eikä ole ketään kiinteää "minää", joka jälleensyntyisi millään aikaskaalalla. Kun kuolema tulee, me tuhoudumme, mutta vaikutamme toki tulevaisuuteen monin eri tavoin ja tavallaan "elämme ikuisesti".

        Jälleensyntymisoppia on käytetty väärin antamaan lohtua kuoleman edessä. Pelko oman minuuden katoamisesta kuolemassa on väkevä.

        googlenin osumat buddhalaisuudelle 7,960,000 for buddhism

        Amazon.comin kirjaosuma Books (3,323)Buddhism

        Mielipiteitä riittää...onneksi aito buddhalaisuus tuottaa tulosta ja antaa rauhan mielipiteistä

        (ps varmaan tuon määrän joukosta näkemyksesi jälleensyntymisesta on tuotu esille)


      • hmmhmm
        Juuso kirjoitti:

        Läsnäolo on todellisuutta, ja kuorikin on banaania. Miten voisit koskettaa kasvojasi nenälläsi?

        Pointti on, että on hölmöä ajatella todellisuuden olevan "tuolla jossakin", minne pääsee läsnäololla.

        vaan keino todellisuuden saavuttamiseksi. Liikkuminen ja perille saapuminen eri asia. Kun ollaan perillä silloin ei tarvitse liikkua, ymmärrä ero.


      • Juuso
        hmmhmm kirjoitti:

        vaan keino todellisuuden saavuttamiseksi. Liikkuminen ja perille saapuminen eri asia. Kun ollaan perillä silloin ei tarvitse liikkua, ymmärrä ero.

        En väitä ettet ymmärrä kuinka asiat oikeasti ovat. Mutta väitän ettet ymmärrä mitä minä tarkoitan. Ajattelet hyvin perinteisesti, eikä mainitsemaasi eroa ole todellakaan vaikea tajuta perinteisellä tavalla. Tätä väittelyä ei kannata jatkaa.


      • Hilma
        Juuso kirjoitti:

        Jälleensyntyminen ei tarkoita, että ihminen tai eläin yksilöllisenä minänä elää, kuolee ja syntyy uudelleen, vaan sitä että kaikki me uudistumme tai "jälleensynnymme" joka ikinen sekunti. Samaan virtaan ei voi astua kahdesti - kuka sen sanoikaan.

        Eli jälleensyntymisopin aikaskaalana ei ole ihmiselämä vaan silmänräpäys. Eikä ole ketään kiinteää "minää", joka jälleensyntyisi millään aikaskaalalla. Kun kuolema tulee, me tuhoudumme, mutta vaikutamme toki tulevaisuuteen monin eri tavoin ja tavallaan "elämme ikuisesti".

        Jälleensyntymisoppia on käytetty väärin antamaan lohtua kuoleman edessä. Pelko oman minuuden katoamisesta kuolemassa on väkevä.

        tälläistä, että buddha-dharmassa on vakiintunut tapa kieltää se,että syntymä kääntyisi kuolemaksi. Sen mukaan syntymä ymmärretään ei-syntymäksi. Tämä on järkähtämätön opetus Buddhan puheissa, että kuolema ei muutu syntymäksi. Sen mukaan kuolema ymmärretään ei-kuolemaksi.
        Syntymä on ilmaisuna täydellinen tällä hetkellä. Kuolema on ilmaisuna täydellinen tällä hetkellä.


      • Juuso
        re:: kirjoitti:

        googlenin osumat buddhalaisuudelle 7,960,000 for buddhism

        Amazon.comin kirjaosuma Books (3,323)Buddhism

        Mielipiteitä riittää...onneksi aito buddhalaisuus tuottaa tulosta ja antaa rauhan mielipiteistä

        (ps varmaan tuon määrän joukosta näkemyksesi jälleensyntymisesta on tuotu esille)

        Mielipide on kuin persreikä. Jokaisella on oma, ja kaikkien muiden haisevat.

        Olen aina yrittänyt minimoida tarvittavien mielipiteiden lukumäärää. Se tarkoittaa myös sellaisten oppirakennelmien alas repimistä, joista ei ole mitään hyötyä tai lisäarvoa, kuten hienosti sanotaan. Yksinkertaistaminen on tuonut minulle vakaan sisäisen rauhan, jossa ei ole rikkoutuvia osia, koska siinä ei ole osia lainkaan.

        Jos sinulla on sisäinen rauha, vähät välitän siitä miten olet siihen päätynyt. Onneksi olkoon.

        (Zen masters say "Don't seek the truth - just drop your opinions")

        Se mitä sanoin jälleensyntymisestä saattaa hyvinkin olla jossakin Googlen kätköissä, mutta olen kylläkin päätynyt näihin ajatuksiin kysymällä joskus kauan sitten itseltäni "Mikä se on joka jälleensyntyy?"


      • hmmm
        Juuso kirjoitti:

        En väitä ettet ymmärrä kuinka asiat oikeasti ovat. Mutta väitän ettet ymmärrä mitä minä tarkoitan. Ajattelet hyvin perinteisesti, eikä mainitsemaasi eroa ole todellakaan vaikea tajuta perinteisellä tavalla. Tätä väittelyä ei kannata jatkaa.

        siksi olenkin uskovainen, en tiedä: uskon.

        Olet hakuteillä, näytä yksikin friikki joka pelkällä läsnäololla taikoisi HETI buddhan ominaisuudet.
        Jippiii!!! kuinka helppoa, hokkuspokkus: läsnä tietoisuudessa: buddhan ominaisuudet ilmaantuvat spontaanisti, ei ainakaan minulla :(
        miten sitten sinulla


      • Who
        Juuso kirjoitti:

        Mielipide on kuin persreikä. Jokaisella on oma, ja kaikkien muiden haisevat.

        Olen aina yrittänyt minimoida tarvittavien mielipiteiden lukumäärää. Se tarkoittaa myös sellaisten oppirakennelmien alas repimistä, joista ei ole mitään hyötyä tai lisäarvoa, kuten hienosti sanotaan. Yksinkertaistaminen on tuonut minulle vakaan sisäisen rauhan, jossa ei ole rikkoutuvia osia, koska siinä ei ole osia lainkaan.

        Jos sinulla on sisäinen rauha, vähät välitän siitä miten olet siihen päätynyt. Onneksi olkoon.

        (Zen masters say "Don't seek the truth - just drop your opinions")

        Se mitä sanoin jälleensyntymisestä saattaa hyvinkin olla jossakin Googlen kätköissä, mutta olen kylläkin päätynyt näihin ajatuksiin kysymällä joskus kauan sitten itseltäni "Mikä se on joka jälleensyntyy?"

        huomiota.

        "Yksinkertaistaminen on tuonut minulle vakaan sisäisen rauhan, jossa ei ole rikkoutuvia osia, koska siinä ei ole osia lainkaan."

        Tämä toimii tienä.

        "Jos sinulla on sisäinen rauha, vähät välitän siitä miten olet siihen päätynyt."

        Tämän saavutettuasi unohdat tien.

        "Zen masters say "Don't seek the truth -
        just drop your opinions"

        Mielipiteistä kannattaa luopua heti, kun on sellaisen muodostanut.

        "Mikä se on joka jälleensyntyy?"

        Jokainen hetki luo itsensä uudestaan ja uudestaan.


        Mukavaa, kun tapaa, joskus, harvoin, samaa tietä kulkevan.


      • Juuso
        Hilma kirjoitti:

        tälläistä, että buddha-dharmassa on vakiintunut tapa kieltää se,että syntymä kääntyisi kuolemaksi. Sen mukaan syntymä ymmärretään ei-syntymäksi. Tämä on järkähtämätön opetus Buddhan puheissa, että kuolema ei muutu syntymäksi. Sen mukaan kuolema ymmärretään ei-kuolemaksi.
        Syntymä on ilmaisuna täydellinen tällä hetkellä. Kuolema on ilmaisuna täydellinen tällä hetkellä.

        Buddhalaisuudessa on mielestäni kaksi tasoa. On se "oikea" näkemys asioista kuten ne ovat, jota on mahdoton kommunikoida yhtenevällä tavalla laajoille massoille, koska kielestä tulee juuri tuollaista, Hilma: käsittämätöntä ja hämärää.

        Ja sitten samat asiat voidaan kertoa ymmärrettävästi (esim. neljä jaloa totuutta sekä jalo kahdeksanosainen polku) ja kommunikoitavasti, mutta silloin katkeaa yhteys asioiden ytimeen.


      • Letkeä Lahna
        Juuso kirjoitti:

        Jälleensyntyminen ei tarkoita, että ihminen tai eläin yksilöllisenä minänä elää, kuolee ja syntyy uudelleen, vaan sitä että kaikki me uudistumme tai "jälleensynnymme" joka ikinen sekunti. Samaan virtaan ei voi astua kahdesti - kuka sen sanoikaan.

        Eli jälleensyntymisopin aikaskaalana ei ole ihmiselämä vaan silmänräpäys. Eikä ole ketään kiinteää "minää", joka jälleensyntyisi millään aikaskaalalla. Kun kuolema tulee, me tuhoudumme, mutta vaikutamme toki tulevaisuuteen monin eri tavoin ja tavallaan "elämme ikuisesti".

        Jälleensyntymisoppia on käytetty väärin antamaan lohtua kuoleman edessä. Pelko oman minuuden katoamisesta kuolemassa on väkevä.

        > ...että kaikki me uudistumme tai
        > "jälleensynnymme" joka ikinen sekunti.

        Noihan se kaikkien buddhalaisten kuppikuntien opettama oppi "ilmiöitten hetkellisyydestä" menee.

        > Eli jälleensyntymisopin aikaskaalana ei ole
        > ihmiselämä vaan silmänräpäys.

        Buddhalaisuudessa on kaksi pysymättömyyden lajia, karkea ja hieno. Ensimmäinen sanoo muun muassa, että elävät olennot katoavat kuolemassa ja syntyvät sitten taas, ja toinen, että kaikki syntyy ja katoaa yhdessä hetkessä. Nämä kaksi aikaskaalaa eivät ole mitenkään toisiansa poissulkevia.

        > Eikä ole ketään kiinteää "minää", joka
        > jälleensyntyisi millään aikaskaalalla.

        Näin on, sillä kaikki on tyhjyyttä.

        > Kun kuolema tulee, me tuhoudumme...

        Hmm... Perimmäisen totuuden eli tyhjyyden kannalta noin ei ole sillä meitä ei ole ollenkaan, joten mitään mikä tuhoutuisi ei voi olla. Mutta tavanomaisen totuuden kannalta - kuten sanoit - me tuhoudumme, - ja kuten sinä taas et sanonut - me synnymme uudestaan.

        Eli lähinnä tuota viimeksi mainitsemaani kohtaa ihmettelin aiemmassa kirjoituksessasi. Sinunko mielestä elävien olentojen mieli lakkaa ruumiin kuollessa? Kaikkina aikoina kaikissa kulttuureissa buddhalaisuus on sanonut, että mieli ei todellakaan lakkaa, vaan se jatkaa toimintaansa ikuisesti, sillä jos mieli ja sen mukana kärsimys lakkaisi kuolemassa, niin ei tarvittaisi mitään kahdeksanosaista polkua vapauteen. Koko buddhalaisuus olisi hyödytön kapistus.

        > Jälleensyntymisoppia on käytetty väärin
        > antamaan lohtua kuoleman edessä.

        Ha!? Sitähän käytetään buddhalaisuudesa juuri toisin - sillä pelotellaan ihmisiä! Kuten eräskin tiibetiläinen sanoi: "en minä kuolemaa pelkää, vaan jälleensyntymää samsaraan!" Jälleensyntyminen samsaraan on meinaan kait juuri SE asia, jota buddhalaisuudessa yritetään välttää, ja jonka takia buddhalaisuutta ylipäänsä harjoitetaan - sekä hinajanan että mahajanan puolella.


      • Juuso
        Letkeä Lahna kirjoitti:

        > ...että kaikki me uudistumme tai
        > "jälleensynnymme" joka ikinen sekunti.

        Noihan se kaikkien buddhalaisten kuppikuntien opettama oppi "ilmiöitten hetkellisyydestä" menee.

        > Eli jälleensyntymisopin aikaskaalana ei ole
        > ihmiselämä vaan silmänräpäys.

        Buddhalaisuudessa on kaksi pysymättömyyden lajia, karkea ja hieno. Ensimmäinen sanoo muun muassa, että elävät olennot katoavat kuolemassa ja syntyvät sitten taas, ja toinen, että kaikki syntyy ja katoaa yhdessä hetkessä. Nämä kaksi aikaskaalaa eivät ole mitenkään toisiansa poissulkevia.

        > Eikä ole ketään kiinteää "minää", joka
        > jälleensyntyisi millään aikaskaalalla.

        Näin on, sillä kaikki on tyhjyyttä.

        > Kun kuolema tulee, me tuhoudumme...

        Hmm... Perimmäisen totuuden eli tyhjyyden kannalta noin ei ole sillä meitä ei ole ollenkaan, joten mitään mikä tuhoutuisi ei voi olla. Mutta tavanomaisen totuuden kannalta - kuten sanoit - me tuhoudumme, - ja kuten sinä taas et sanonut - me synnymme uudestaan.

        Eli lähinnä tuota viimeksi mainitsemaani kohtaa ihmettelin aiemmassa kirjoituksessasi. Sinunko mielestä elävien olentojen mieli lakkaa ruumiin kuollessa? Kaikkina aikoina kaikissa kulttuureissa buddhalaisuus on sanonut, että mieli ei todellakaan lakkaa, vaan se jatkaa toimintaansa ikuisesti, sillä jos mieli ja sen mukana kärsimys lakkaisi kuolemassa, niin ei tarvittaisi mitään kahdeksanosaista polkua vapauteen. Koko buddhalaisuus olisi hyödytön kapistus.

        > Jälleensyntymisoppia on käytetty väärin
        > antamaan lohtua kuoleman edessä.

        Ha!? Sitähän käytetään buddhalaisuudesa juuri toisin - sillä pelotellaan ihmisiä! Kuten eräskin tiibetiläinen sanoi: "en minä kuolemaa pelkää, vaan jälleensyntymää samsaraan!" Jälleensyntyminen samsaraan on meinaan kait juuri SE asia, jota buddhalaisuudessa yritetään välttää, ja jonka takia buddhalaisuutta ylipäänsä harjoitetaan - sekä hinajanan että mahajanan puolella.

        > Sinunko mielestä elävien olentojen mieli lakkaa
        > ruumiin kuollessa? Kaikkina aikoina kaikissa
        > kulttuureissa buddhalaisuus on sanonut, että
        > mieli ei todellakaan lakkaa, vaan se jatkaa
        > toimintaansa ikuisesti, sillä jos mieli ja sen
        > mukana kärsimys lakkaisi kuolemassa, niin ei
        > tarvittaisi mitään kahdeksanosaista polkua
        > vapauteen. Koko buddhalaisuus olisi hyödytön
        > kapistus.

        "Minun" mieleni lakkaa, mutta tämä onkin väärä tapa tarkastella asiaa. Ei ole "minun" mieltäni ja "sinun" mieltäsi. Joten koko kysymys on keinotekoinen ja siksi buddhalaisuus ei ole hyödytön kapistus. Mieli jota sillä työstetään on koko ajan olemassa. Se ei synny eikä kuole.

        >> Jälleensyntymisoppia on käytetty väärin
        >> antamaan lohtua kuoleman edessä.

        > Ha!? Sitähän käytetään buddhalaisuudesa juuri
        > toisin - sillä pelotellaan ihmisiä!

        Tasan totta tuokin, enpä tullut ajatelleeksi, mutta minä tarkoitin lähinnä ihmisen pelkoa kadota tyhjyyteen kuolemassa.

        Ainakaan minua ei pysty pelottelemaan sillä, mitä minulle tapahtuu tai ei (fyysisen) kuolemani jälkeen. Ei ole "minua", jota rangaistaisiin tai palkittaisiin. Tämä on huikaisevan *vapauttava* tunne.


      • hmmhmm
        Juuso kirjoitti:

        > Sinunko mielestä elävien olentojen mieli lakkaa
        > ruumiin kuollessa? Kaikkina aikoina kaikissa
        > kulttuureissa buddhalaisuus on sanonut, että
        > mieli ei todellakaan lakkaa, vaan se jatkaa
        > toimintaansa ikuisesti, sillä jos mieli ja sen
        > mukana kärsimys lakkaisi kuolemassa, niin ei
        > tarvittaisi mitään kahdeksanosaista polkua
        > vapauteen. Koko buddhalaisuus olisi hyödytön
        > kapistus.

        "Minun" mieleni lakkaa, mutta tämä onkin väärä tapa tarkastella asiaa. Ei ole "minun" mieltäni ja "sinun" mieltäsi. Joten koko kysymys on keinotekoinen ja siksi buddhalaisuus ei ole hyödytön kapistus. Mieli jota sillä työstetään on koko ajan olemassa. Se ei synny eikä kuole.

        >> Jälleensyntymisoppia on käytetty väärin
        >> antamaan lohtua kuoleman edessä.

        > Ha!? Sitähän käytetään buddhalaisuudesa juuri
        > toisin - sillä pelotellaan ihmisiä!

        Tasan totta tuokin, enpä tullut ajatelleeksi, mutta minä tarkoitin lähinnä ihmisen pelkoa kadota tyhjyyteen kuolemassa.

        Ainakaan minua ei pysty pelottelemaan sillä, mitä minulle tapahtuu tai ei (fyysisen) kuolemani jälkeen. Ei ole "minua", jota rangaistaisiin tai palkittaisiin. Tämä on huikaisevan *vapauttava* tunne.

        Ei ole "minua", jota rangaistaisiin tai palkittaisiin. Tämä on huikaisevan *vapauttava* tunne.

        Miksi sitten kaikki toimintasi ovat tämän minän ylläpitämisessä, varmasti menet töihin yms kun pelkäät jo sitä että joudut kerjuulle!!!
        Menisit johonki zen paikkaan niin saisit kepistä!!!


      • Juuso
        hmmhmm kirjoitti:

        Ei ole "minua", jota rangaistaisiin tai palkittaisiin. Tämä on huikaisevan *vapauttava* tunne.

        Miksi sitten kaikki toimintasi ovat tämän minän ylläpitämisessä, varmasti menet töihin yms kun pelkäät jo sitä että joudut kerjuulle!!!
        Menisit johonki zen paikkaan niin saisit kepistä!!!

        Joka aamu kuorin
        hiljaisuuden kasvoiltani.
        Joka ilta sivelen
        poskiani pimeydellä.

        -- Juuso 21.4.2005


      • Juuso
        Who kirjoitti:

        huomiota.

        "Yksinkertaistaminen on tuonut minulle vakaan sisäisen rauhan, jossa ei ole rikkoutuvia osia, koska siinä ei ole osia lainkaan."

        Tämä toimii tienä.

        "Jos sinulla on sisäinen rauha, vähät välitän siitä miten olet siihen päätynyt."

        Tämän saavutettuasi unohdat tien.

        "Zen masters say "Don't seek the truth -
        just drop your opinions"

        Mielipiteistä kannattaa luopua heti, kun on sellaisen muodostanut.

        "Mikä se on joka jälleensyntyy?"

        Jokainen hetki luo itsensä uudestaan ja uudestaan.


        Mukavaa, kun tapaa, joskus, harvoin, samaa tietä kulkevan.

        Hauskaa että ollaan samaa mieltä. Mielipiteistä kuitenkin pari tarkentavaa sanaa.

        Kun zeniläisyydessä puhutaan mielipiteistä luopumisesta, pääpaino on ehkä jossakin muualla kuin sellaisissa mielipiteissä, jotka meille ensimmäisenä pälkähtävät päähän.

        Olen ymmärtänyt niin, että zen puhuu tässä yhteydessä enemmänkin toiminnan spontaanisuudesta kuin varsinaisista mielipiteistä (esim. "Mielestäni bensan hinta on keinotekoisen korkea.").

        Eli zenissä korostetaan sitä, että kaiken mitä teemme, tulisi tapahtua luonnostaan, pakottamatta, aivan kuin itsestään ilman että mieli puuttuu välittömästi peliin ja ryhtyy arvostelemaan tai spekuloimaan.

        Liekö sitten kyseessä jonkinasteinen kääännösvirhe, en tiedä.


      • hmhmhmh
        Juuso kirjoitti:

        Hauskaa että ollaan samaa mieltä. Mielipiteistä kuitenkin pari tarkentavaa sanaa.

        Kun zeniläisyydessä puhutaan mielipiteistä luopumisesta, pääpaino on ehkä jossakin muualla kuin sellaisissa mielipiteissä, jotka meille ensimmäisenä pälkähtävät päähän.

        Olen ymmärtänyt niin, että zen puhuu tässä yhteydessä enemmänkin toiminnan spontaanisuudesta kuin varsinaisista mielipiteistä (esim. "Mielestäni bensan hinta on keinotekoisen korkea.").

        Eli zenissä korostetaan sitä, että kaiken mitä teemme, tulisi tapahtua luonnostaan, pakottamatta, aivan kuin itsestään ilman että mieli puuttuu välittömästi peliin ja ryhtyy arvostelemaan tai spekuloimaan.

        Liekö sitten kyseessä jonkinasteinen kääännösvirhe, en tiedä.

        osaamme ja ymmmärrämme zenia

        ZENIN GOOGLE OSUMAT 9 750 000


      • kata pulttinen
        hmhmhmh kirjoitti:

        osaamme ja ymmmärrämme zenia

        ZENIN GOOGLE OSUMAT 9 750 000

        > me kaikki... osaamme ja ymmmärrämme zenia

        Sepä hyvä!!! Voittekin kaikki auttaa minua ymmärtämään koania jossa taputetaan yhtä kättä.


      • olen mestari
        Hilma kirjoitti:

        tälläistä, että buddha-dharmassa on vakiintunut tapa kieltää se,että syntymä kääntyisi kuolemaksi. Sen mukaan syntymä ymmärretään ei-syntymäksi. Tämä on järkähtämätön opetus Buddhan puheissa, että kuolema ei muutu syntymäksi. Sen mukaan kuolema ymmärretään ei-kuolemaksi.
        Syntymä on ilmaisuna täydellinen tällä hetkellä. Kuolema on ilmaisuna täydellinen tällä hetkellä.

        Se meinaa sitä että polttopuita ei pidä pitää tuhkana. Että ihminen ei ole multaa vaikka siksi päätyy.

        Mut sitä on vaikee mieltää kun tunteet on vastaan. Pitää hokea kauon niin sisin muuttuu


      • Who
        Juuso kirjoitti:

        Hauskaa että ollaan samaa mieltä. Mielipiteistä kuitenkin pari tarkentavaa sanaa.

        Kun zeniläisyydessä puhutaan mielipiteistä luopumisesta, pääpaino on ehkä jossakin muualla kuin sellaisissa mielipiteissä, jotka meille ensimmäisenä pälkähtävät päähän.

        Olen ymmärtänyt niin, että zen puhuu tässä yhteydessä enemmänkin toiminnan spontaanisuudesta kuin varsinaisista mielipiteistä (esim. "Mielestäni bensan hinta on keinotekoisen korkea.").

        Eli zenissä korostetaan sitä, että kaiken mitä teemme, tulisi tapahtua luonnostaan, pakottamatta, aivan kuin itsestään ilman että mieli puuttuu välittömästi peliin ja ryhtyy arvostelemaan tai spekuloimaan.

        Liekö sitten kyseessä jonkinasteinen kääännösvirhe, en tiedä.

        voi havainnoida muodostamatta niistä mitään mielipiteitä. Se on yksinkertaistamista.Asiat tapahtuvat niinkuin tapahtuvat.

        Tässäkin kannattaa käyttää maalaisjärkeä.Ja mielipiteitä voi muodostaa. Mutta kannattaako niitä varastoida? Kannataa ehkä hieman valikoida minne energiansa suuntaa.

        Bensan hinta on mitä on.

        En erityisemmin anna asioille mitään sen kummempia merkityksiä ja vältän tulkintoja.


    • Polkua etsii

      Niin, miten todellakin aloittaa? Tiedän, että maailma on opuksia täynnä, mutta ei se kuitenkaan ole sama asia kuin fyysinen opettaja, vaikkakin asia on henkinen. Esimerkiksi täällä toimii tuo via (jolla ei kai mitään tekemistä sinänsä buddhalaisuuden kanssa, www.via.fi), mutta miten kurssit voi olla noin kalliita? Miten tuollaisilla kursseilla voi rahastaa. Itse olen oppinut sen muodossa, että kun oppilas on valmis ilmestyy opettaja eli en kyllä luota yhtään tuollaisiin rahastuskursseihin.

      • = tapa aloittaa harjoitus

        Aloittaa voi mietiskelemällä. Minusta se on kaiken a ja o. Se muu tulee kyllä ikään kuin kaupan päälle.

        Joku kyselee, onko täällä käyvillä kokemuksia vipassanasta. Sellainen vipassana-retreat on vallan mainio tapa aloittaa buddhalaisuuden harjoittaminen. Sipoon temppelissäkin ilmeisesti on jonkinlaisia mietiskelykursseja.


      • mona
        = tapa aloittaa harjoitus kirjoitti:

        Aloittaa voi mietiskelemällä. Minusta se on kaiken a ja o. Se muu tulee kyllä ikään kuin kaupan päälle.

        Joku kyselee, onko täällä käyvillä kokemuksia vipassanasta. Sellainen vipassana-retreat on vallan mainio tapa aloittaa buddhalaisuuden harjoittaminen. Sipoon temppelissäkin ilmeisesti on jonkinlaisia mietiskelykursseja.

        Mistähän löytäisi tietoa noista sipoon kursseista? Googlesta en löytänyt.


      • Hirviä demoni

      • aloittaa
        mona kirjoitti:

        Mistähän löytäisi tietoa noista sipoon kursseista? Googlesta en löytänyt.

        Kävin kesällä Sipoon temppelissä ja siellä puhuttiin, että siellä oleva munkki opettaa mietiskelyä. Enempää en tiedä asiasta, kun itse jo mietiskelen. Mutta todella suosittelen, että buddhalaisuudesta kiinnostunut ensiksi hakeutuu Vipassana-retriitille tai vastaavalle.


    • Mamaki

      Olin meditoinut kotona jo vuosia, kun erään kirjan lukemisen jälkeen "veto" oppia lisää dharmaa ja alkaa harjoittaa ryhmässä kävi aivan liian vahvaksi kestää.

      Tajusin, että en voisi olla koskaan täysin onnellinen, jos järkeni olisi kieltänyt minulta tämän. Kävin tutustumassa muutamaan ryhmään, kunnes se minulle oikea löytyi. Kotoa kerroin vasta siinä vaiheessa kun olin varma, ja samaa ehdotan sinullekin. Suhtautuminen oli erittäin positiivista.

      Olin ajatellut, että meditaatio ja dharman opiskelu ryhmässä on se minun juttuni, eikä mikään uskonnollinen kumartelu tai palvontaharjoitukset. Kävi kuitenkin toisin. Kun dharma oikein kolahti, puja-rituaalin merkitys osana harjoitusta aukesi minulle Tämä olisi varmaan kokonaan jäänyt kokematta, jos olisin jatkanut harjoittamista kotona. Myös ryhmässä käydyt keskustelut ovat antaneet minulle tosi paljon.

      Mitä rahastukseen tulee, kunkin sanghan on maksettava esim. paikkojen vuokria ja usein myös opettajien lentolippuja tms. Eli siksi eivät ole ilmaisia, mutta eivät myöskään mitään rahastusta. Itse tiedän oman sanghani rahatilanteen, ja avustan mielelläni pienellä kuukausisummalla.

      • utelias

        4 just 1 day
        i want to brake all regulations
        because be all go the same way
        and we've all passed the same stations
        4 just 1 day
        i want to feel totaly free
        no responsibilities, just everything is ok
        no desires, just surviving is the key

        4 just 1 day
        i want to ignore a sensless faith
        colors are victorius over the grave
        stop to get controled by the state
        4 just 1 day
        i want to forget the value of money and gold
        i want to live life my way
        and lose my inner vision treshold


        111_kai_tracid_-_4_just_1_day-mod mp3
        Club Rotation Vol 21 - 2003


      • utelias
        utelias kirjoitti:

        4 just 1 day
        i want to brake all regulations
        because be all go the same way
        and we've all passed the same stations
        4 just 1 day
        i want to feel totaly free
        no responsibilities, just everything is ok
        no desires, just surviving is the key

        4 just 1 day
        i want to ignore a sensless faith
        colors are victorius over the grave
        stop to get controled by the state
        4 just 1 day
        i want to forget the value of money and gold
        i want to live life my way
        and lose my inner vision treshold


        111_kai_tracid_-_4_just_1_day-mod mp3
        Club Rotation Vol 21 - 2003

        Tell me

        Can you express your hidden passion?
        Or do you live by social direction?
        Moving with the madding crowed
        Void of sense and self expression

        Awaken from your paralyzing nightmare
        And transcend the boundaries to reality
        For caution to the wind be free
        Unleash the strength within to dare

        Express your hidden passion
        Express your hidden passion

        Express your hidden passion here and now
        Dancing free, a soul without fear
        No need to hide or be ashamed
        Craps your chance release your passion now

        The walls of inhibition crumble
        Past shadows fade and light prevails
        Like the phoenix from the ashes you have risen
        Live life to the fullest while other stumble

        While other stumble

        Express your hidden passion


        Express Your Hidden Passion Kai Tracid mp3 imuroi dc


    • vai mitä?

      Ymmärrän, että tietoisuus syntyy aivotoiminnan tuloksena eikä siinä ole mitään jumalallista. Itämaiset tekniikat ovat kuitenkin hyviä päämäärään pääsemiseksi.

      Onko tällä palstalla sellaisia lukijoita, jotka ovat kiinnostuneita meditaatiosta aivotoimintana eikä uskonnollisena rituaalina.

      • Olen mestari

        Mitä eroa on itse hypnoosilla ja meditoinnilla.

        Hypnoosi on tietoisen tilan ja unen väli muoto.

        Meditaatiossako mennään tietoisesta tilasta vielä tietoisempaan?

        Aika epäilyttävän samanlaisia ovat jotkut meditaatio ja hypnoosikeinot.

        Istu tai makaa rauhallisesti tuijota pistettä/ kuuntele henkitystäsi jne...

        Ettei vain olle vaara, että jotkut meditoiat ovat vaipuneet hypnoosiin. Ehkä meditaatio onkin itsensä hypnomisoimista. Siinähän pitää olla rento mutta pitää silti....

        NO JOO


      • tao
        Olen mestari kirjoitti:

        Mitä eroa on itse hypnoosilla ja meditoinnilla.

        Hypnoosi on tietoisen tilan ja unen väli muoto.

        Meditaatiossako mennään tietoisesta tilasta vielä tietoisempaan?

        Aika epäilyttävän samanlaisia ovat jotkut meditaatio ja hypnoosikeinot.

        Istu tai makaa rauhallisesti tuijota pistettä/ kuuntele henkitystäsi jne...

        Ettei vain olle vaara, että jotkut meditoiat ovat vaipuneet hypnoosiin. Ehkä meditaatio onkin itsensä hypnomisoimista. Siinähän pitää olla rento mutta pitää silti....

        NO JOO

        on kohonneen suggestioalttiuden tila.
        Mytologiassa Hypnos on unen ja kuoleman veli.

        Meditaatio ja aivotoiminta: kts vaikka
        http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=7,544,0,0,1,0


      • Olen mestari
        tao kirjoitti:

        on kohonneen suggestioalttiuden tila.
        Mytologiassa Hypnos on unen ja kuoleman veli.

        Meditaatio ja aivotoiminta: kts vaikka
        http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=7,544,0,0,1,0

        kuolema
        uni
        hypnoosi
        valvetila
        dhyana-tila 1
        dhyana-tila 2
        dhyana-tila 3
        vielä korkiami
        sitäkin korkiampi
        vimppa tila

        VALAISTUS

        voisiko valvetilan kiertää hypnoosin kautta.
        Tarkoitatko, että eläimet on kokoajan hypnoosissa.


    • Buddhist

      Täällä joku taisi mainita ettei Sipoon temppelin netti saitti toimi. Sivusto on uudella ilmeellä uudessa osoitteessa:

      http://www.watbuddharama.net/

      Piakkoin päivitetään myös englannin ja suomen kielille.

      Mikäli muuten aihe kiinnostaa niin Kulttuurikeskus Caisassa on Thaimaan kulttuurin ilta tänä lauantaina jossa paikalla on myös tuo Sipoon munkki näyttämässä tiettyjä seremonioita.

      Lisää tietoa:
      http://www.finthai.net/songkran.htm

    • EurooppalainenSuomi

      Pasko huosuihisi buddhan ylistykseksi, niin buddhakin teki kun kuoli ripuliin. Tänne ei tuollaisia valloittaja kulttuureita kaivata

    • Obi1

      Elämä on ulkona. Lähe kävelee. Katsele kuuntele ihmettele ja juttele kanssa kulkijoiden kanssa jos siltä tuntuu. Kunhan kävelett eteenpäin.

    • Tampereella, Hesassa ja Jyväskylässä vaikuttaa "tavallinen mieli" koulukunta http://www.tavallinenmieli.fi/?page_id=26&lang=fi , jonka sazen-istunnossa kävin ensikerran tämän viikon maanantaina. Mukaan oli tosi helppo mennä ja kokemus oli erittäin positiivinen. Sano puolisolle vaikka että halusit käydä tutustumassa :)

      • Jaa, avaus olikin näköjään vuodelta 2005 :D ei ehkä ihan ajankohtainen tuo loppukommenttini...


      • Obi1
        Lohikäärmeherra kirjoitti:

        Jaa, avaus olikin näköjään vuodelta 2005 :D ei ehkä ihan ajankohtainen tuo loppukommenttini...

        No joo.....meinasin ite mennä tutustumaan paikalliseen meditaatio sessioo ja ei kai se nyt o nii justiinsa minkä vuoden alotuksii.aika rauhallisesti tää palsta rullaa. Rennosti eteenpäin.....


    • Anonyymi

      Miten voi olla "oikea" buddhalainen?

      Kotikaupungissani ei ilmeisesti toimi mitään buddhalaista ryhmää, on vain jotain kaupallisia "henkisyys"-saleja ja joogaa. Olen lukenut ja tulen lukemaan buddhalaista kirjallisuutta ja voin aina meditoita itsekseni. Välillä voisin toki matkustaa myös isompaan kaupunkiin johonkin kokoontumiseen, mutta käytännössä sangha eli yhteisö puuttuisi. Miten voisin näin ollen olla "oikea" buddhalainen, jos minulla ei ole kunnolla opettajaa eikä "seurakuntaa"? Nämä ajatukset vaivaavat minua nyt vahvasti, kun koen olevani tärkeällä kynnyksellä.

      • Anonyymi

        Todellinen sangha on sisällä.


      • Anonyymi

        Joo, ja "opettaja ilmestyy kun oppilas on valmis." Ja mitä vielä hauskaa tähän keksitään heittää...


      • Sanghan suurin hyöty on siinä, että saa vertaistukea itselleen. Oli kyse sitten meditaatiosta tai jostain muusta. Opettajan suurin hyöty on siinä, että opettaja voi nopeuttaa joitain asioita ja ottaa selviä virheitä pois. Nämä on plussia, eivät ehtoja.

        Esimerkiksi kun opiskelin zeniä Japanissa, niin siellä ei ollut mitenkään harvinaista, että saapui oppilas, joka oli itse ja yksin edennyt omalla polullaan hyvinkin pitkälle. Oppilas tuli vain hakemaan hienosäätöä tai vahvistusta kokemukselleen.

        Jos kykenet huomaamaan, että olet tärkeällä kynnyksellä, niin kykenet huomaamaan myös jos seuraavat askeleet ovat menneet väärään suuntaan. Ennemmin tai myöhemmin. Yleensä suurin virhe mitä voi tehdä on se, että kuvittelee päässeensä perille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ja "opettaja ilmestyy kun oppilas on valmis." Ja mitä vielä hauskaa tähän keksitään heittää...

        Tuo on yksi henkisen tien ”ikuisista totuuksista”, ei mikään uusi keksintö. Totuus voi masentaa joitakin, vaikka pitääkin paikkaansa.

        Paremman puutteessa harjoittaisin itse vaikka Bhante Henepola Gunaratanin kirjan ”Johdatus tietoiseen läsnäoloon” mukaan. Siinä ohjeet alkajille yksinkertaisesti laadittuina.


      • Anonyymi
        Sarcisson kirjoitti:

        Sanghan suurin hyöty on siinä, että saa vertaistukea itselleen. Oli kyse sitten meditaatiosta tai jostain muusta. Opettajan suurin hyöty on siinä, että opettaja voi nopeuttaa joitain asioita ja ottaa selviä virheitä pois. Nämä on plussia, eivät ehtoja.

        Esimerkiksi kun opiskelin zeniä Japanissa, niin siellä ei ollut mitenkään harvinaista, että saapui oppilas, joka oli itse ja yksin edennyt omalla polullaan hyvinkin pitkälle. Oppilas tuli vain hakemaan hienosäätöä tai vahvistusta kokemukselleen.

        Jos kykenet huomaamaan, että olet tärkeällä kynnyksellä, niin kykenet huomaamaan myös jos seuraavat askeleet ovat menneet väärään suuntaan. Ennemmin tai myöhemmin. Yleensä suurin virhe mitä voi tehdä on se, että kuvittelee päässeensä perille.

        Eilinen "oikean buddhalaisuuden" miettijä tässä.

        Tulin tänään siihen tulokseen, että harjoittelen itsenäisesti kesän yli, ja syksystä eteenpäin osallistun vaikka isommassa kaupungissa kerran kuussa järjestettävään zazenkaihin (eli Zen pääasiallinen kiinnostuksen kohde tällä hetkellä) ja retriiteissä voisi tietysti käydä myös.

        En sinänsä kaipaa auktorisoidun buddhalaisen leimaa itselleni, vaan juuri tuo vertaistuki ja opastus olisi tärkeää. Kyse on kuitenkin (tai ainakin pitäisi olla) koko maallisen vaelluksen mittaisesta elämäntavasta.


      • Tiedän, että Suomesta on välillä vaikea löytää vertaistukea ja "isoveljeä/isosiskoa" harjoitukseen, joten kannattaa (jos englanti taittuu) miettiä myös opastuksen löytämistä verkosta.

        Esimerkiksi Facebookissa on useampiakin zeniin liittyviä keskustelupalstoja, eräänlaisia virtuaalisanghoja. Joihin tietysti pätee sama kuin muutenkin, että kannattaa yrittää löytää yhteisö, joka on vahvasti moderoitu ja jonka tapa keskustella tuntuu omalle tällä hetkellä. Ja suosittelisin välttämään palstoja, joissa ihmiset riitelevät tulkinnoista ja "oikeasta opista" -siis sellaisia, joissa buddhalaisuus on kääntynyt henkilökohtaiseksi uskonnoksi eikä elämäntavaksi. Ne tahtovat olla usein ajanhukkaa. Jos tässä hetkessä on löydettävissä totuus, niin se ei ole mielipiteistä, uskomuksista eikä henkilökohtaisista tunteista kiinni.

        Sitten on myös verkkosanghoja, jotka eivät ole tiukasti kiinni jossain tietyssä buddhalaisuuden suuntauksessa vaan käsittelevät asioita ehkä enemmän polulla etenemisen kautta ja/tai kokemuspohjaisesti.

        Esimerkiksi tämä (englanniksi): https://awakeningtoreality.blogspot.com/2007/03/thusnesss-six-stages-of-experience.html


      • Anonyymi

        Nimimerkitön kyselijä tässä (kun s24 muutti kaikki rekkautumattomat anoiksi), nuo online-vaihtoehdot ovat nykyään tosiaan hienoja, tällainen tarjoaisi jopa kuukausittaisen puolen tunnin live-keskustelun opettajan kanssa
        https://zenstudiespodcast.com/connect-with-teacher-and-sangha-online/

        Materiaali ei sinänsä lopu ja lisäksi on hienoa huomata, kuinka kirjallisuutta on nykyään suomennettukin melko runsaasti. Kiitoksia myös, nimim. Sarcisson, että jaksat vastailla asianmukaisesti. Nämä suomikaksnelosen jutut kun usein ovat mitä ovat, mutta olen selaillut tätäkin palstaa läpi aina silloin tällöin ja päätin heittää huolenaiheeni ilmoille.


      • Anonyymi

        Sama tilanne Sanghan puutteen suhteen.
        Uposatha-päivien viettäminen on yksi asia jota voin suositella kuitenkin kokeilemaan. Eli yksi vapaapäivä viikon tai kahden välein, joka on pyhitetty täysin meditaatioharjoitukseen ja dhamma-opetusten kuuntelemiseen ja jolloin noudatetaan kahdeksaa harjoitusohjetta.
        Dhamma-opetuksia lukuun ottamatta pidetään siis älylaitteet, tietokoneet, tv:t, erilaiset pelit ja kirjojen kannet suljettuina. Sosiaalinen kanssakäyminenkin voi olla hyvä pitää minimissään.

        Kuulostaa ehkä kaiken kieltämiseltä, mutta Uposatha-päivä on eräänlainen harjoitus, jolloin maallikko käytännössä emuloi päivän ajan munkin elämää.
        Olen kokenut, että Uposathan viettämisellä on puhdistava vaikutus ja siitä on muodostunut eräänlainen peruskivi omalle harjoitukselleni.

        Kahdeksan harjoitusohjetta voi ottaa Uposatha-päivän aamuna toistamalla alla olevassa linkissä olevan liturgian, kunhan ensin sisäistää jokaisen harjoitusohjeen merkityksen ja sitoutuu niihin sen päivän ajaksi.
        https://www.dhammatalks.org/books/ChantingGuide/Section0065.html

        Toinen asia Uposathan lisäksi, jota voin suositella on "shrinen" eli meditaatiolle omistetun oman tilan luomisen.
        Tilanpuutteen vuoksi olen itse tehnyt olohuoneen nurkkaan ikkunan luokse parilla sermillä muusta huoneesta eristetyn tilan, joka ajaa tämän asian. Ikkunanlaudalla pieni buddhapatsas, muutama kynttilä ja kukka.

        Täällä jotain tietoa uposathasta ja shrinesta:
        https://www.accesstoinsight.org/lib/authors/khantipalo/wheel206.html

        Terv. J.


      • Anonyymi

        Tuollainen harjoitus olisi kyllä hieno kokeilla. tosin se täytyisi järjestää varmaan pelkästään virka-aikojen puitteissa päivällä, ettei vaimo ihmettelisi illalla kotiin tullessaan mykkäkoulua. Samoin olohuoneeseen tai muualle ilmestyvä epäjumalan alttari olisivat varmaan liikaa....

        Kaikkea ei voi saada.


    • Anonyymi

      Jeesus sanoi: "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt." -Matt. 11:28-30

      Ei ihminen löydä todellista lepoa ja rauhaa mistään uskonnoista, tekniikoista tai oppirakennelmista. Jeesus Kristus, elävän Jumalan Poika, on ainut joka voi täyttää sydämen kaipauksen. Hän rakastaa Teitä jokaista enemmän kuin voitte käsittää. Kääntykää henkilökohtaisesti Hänen puoleensa, ette tule pettymään.<3

    • Anonyymi

      En tosiaan ole löytänyt todellista lepoa ja rauhaa kristinuskosta. Kokeiltu on luterilaisuus ja karismaattinen herätyskristillisyys ja jotain siltä väliltä. Näissäpä sitä vasta tekniikoita ja oppirakennelmia piisaakin. Valitsee minkä tahansa, ja aina on jonkun toisen silmissä harhaoppinen.

      Takana on rukouksia, kokouksia, raamatunlukua, kirjoja, ylistystä, jättäytymisiä, energioita ja kokemuksi. Pyrin vakavasti aikoinaan ymmärtämään kristillisen opin luonnetta, oli jopa pastorin/saarnamiehen hommat mielessä. Taustalla kulki silti ainainen jäytävä tyhjyys, eivätkä suuret lupaukset oikein näyttäneet toteutuneen. Kylläkin odottava ja jännitteinen ilmapiiri siitä, että jotain suurta ja mahtavaa on ihan juuri kohta oven takana.

      Sitten sanotaan toki, ettei kyseessä ole uskonto vaan henkilökohtainen usko. Mutta kun juuri sitä uskoa ja henkilökohtaista Jeesus-suhdettakin määritellään erilaisten kirjavien teologioiden ja raamatuntulkintojen kautta, joista jokaisen koulukunnan oma oppi on koulukunnan edustajien mielestä se ainoa ja oikea (vaikka samalla myönnetään alentuvasti, että no kyllähän siinä toisessakin kirkossa on varmaan muutama aito uskova joka pelastuu...) Mitään "puhdasta" kristinuskoa tai Jeesus-uskoa ei tässä mielessä ole olemassa.

      Ainoa "suuntaus", mikä saattaisi toimia olisi varmaankin jokin väljä ja esoteerinen kristinuskon muoto, joka olisi sitten toteutukseltaan lähempänä tämän ketjun aihepiiriin kuuluvaa olevaa meditatiivista hengellisyyttä.

      • Anonyymi

        Eihän uskontoa voi "valita"? Auto valitaan mutta mielestäni johonkin uskontoon tullaan jonkin sattuman kautta tai huomataan että tämähän vastaa minun näkemyksiäni. Jos vain valitsee uskonnon mikä kuulostaa hyvältä ja haluaa kokeilla sitä niin ei se ole aitoa. Tunnen ihmisiä jotka ovat olleet kaikkea muslimeista voodoon harjoittajiin. Eivät he kauaa ole niissä pysyneet. Oman "uskoni" löysin kun satuin lukemaan buddhalaisuudesta. Ihmettelin että mitä pilvepolttajien roskaa tämäkin on mutta jouduin toteamaan että tämä on tasan sitä mihin olen aina uskonut. Olin ollut buddhalainen tietämättäni. Mutta jos jokin asia tekee onnelliseksi eikä vahingoita muita niin ei siitä haittaa ole jos väkisin keksii itselleen jonkin uskonnon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe