Tuija näkösuojaksi

Niina

Hei!Asun tällä hetkellä rivarissa aivan tien laidalla.Muutan syksyllä pois joten : jos ostan isoja(120-150 cm)tuijia ja istutan ne näkösuojaksi isoihin laatikoihin tai ruukkuihin,menisikö ne kesän yli noin,syksyllä saisin ne sitten ihan maahan uuteen asuntoon muuttaessani.Jos jollakin tietoa niin kiitollisena ottasin vastaan.
PS.Ajattelin ensin jotain nopeakasvusta köynnöstä mutta kun olen tyyppiä "nythetipian" :) t.Niina

5

2069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaankin

kunhan et valitse liian pieniä ruukkuja ja muistat huolehtia kastelusta, jos tulee kuiva kesä!

• TaikaröNsy

..Sama ongelma..jos ja kun nyt muutan syksyllä pois..ja tuijapensaat ovat silloin parivuotiaita..voiko ne kaivaa vielä maasta ja ottaa mukaansa?...Entä muita viime kesänä istutettuja?

• Outi

Minä istutin kaksi Timanttituijaa isoihin ruukkuihin etupihallemme. Sammalta laitoin juurelle kosteutta pitämään.
      Kovasti jaksan uskoa niiden selviytymiskykyyn, talvehtimisesta en tosin ole niin varma..
      Taidan kaivaa ne syksyllä maahan, maalämpö pitää niitä kuitenkin kauemmin pakkasilta suojassa, kuin ruukussa. Keväällä vaan pitää muistaa aloittaa kastelu, kun aurinko aloittaa lehtien lämmittämisen. Suojaa pitäisi kai pitää niin kauan, kunnes maa on sulanut.

• Niina

Hei!Hyvä idis tuo sammal-näyttääkin varmaan tosi kivalle.Taidan "lainata" sun ideaa.Itse luin kans nyt jostain että ruukuissa talvehtinen aikalailla epävarmaa,minäkin laitan omani sitten syksyllä maahan.Ja just siitä kevätauringolta suojauksesta painotettiin et tärkeetä ettei rusketu,eli niin kauan kun maa sula syytä pitää suoja päällä ja maan sulamista voi jouduttaa kastelemalla lämpösellä vedellä.Sormet syyhyää jo laittamaan pikkupihaa mutta kun tuli tuo takatalvi...nytkin lunta hipsuttaa ....t.Niina

• asiaa
        Niina kirjoitti:

Hei!Hyvä idis tuo sammal-näyttääkin varmaan tosi kivalle.Taidan "lainata" sun ideaa.Itse luin kans nyt jostain että ruukuissa talvehtinen aikalailla epävarmaa,minäkin laitan omani sitten syksyllä maahan.Ja just siitä kevätauringolta suojauksesta painotettiin et tärkeetä ettei rusketu,eli niin kauan kun maa sula syytä pitää suoja päällä ja maan sulamista voi jouduttaa kastelemalla lämpösellä vedellä.Sormet syyhyää jo laittamaan pikkupihaa mutta kun tuli tuo takatalvi...nytkin lunta hipsuttaa ....t.Niina

Timanttituijasat voisi sanoa melekin, että se on "yksivuotinen". Menestymisvyöhyke max.III Kestävämpiä lajikkeita on kanadantuija ja sen muunnokset mm.Brabantintuija (pilarituija)(Thuja `Brabant`.

Jos ruukussa on tarpeeksi tilaa ja ruukkku kestää pakkasta, niin tuijat voivat jopa talvehtia ruukussa. Ainakin minulla on
        onnistunut, riippuu tietenkin paljon aina vuodesta.

Tuijilla on hyvin pienet juuret, joten se soveltuu aika hyvin ruukkuistutuksiin. Ja sen siiräminenkään ei ole hullumpi kokeilu. Muistakaa, että tuija ei kestä paahdetta, varsinkin kevätaurinko saa kurjaa jälkeä aikaan. Keväisin pohjoisessa täyttyy suojata harsoila tai muilla vastaaavilla ainakin parina ensimäisenä keväänä ja kastelu sekä sumutus on myös hyväksi. (Kuumalla vedellä voi sulattaa ruukun hyvissä ajoin, jottei kuivuuteen kuole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      176
      4987
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3097
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      252
      2947
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2882
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27