Mustasilmäsusanna

Susanna

Kylvin ekaa kertaa mustasilmäsusannan siemeniä, ja nyt taimeni ovat kymmensenttisiä. Tarkoitus olisi laittaa niitä sitten aikanaan amppeliin muiden kesäkukkien kanssa.
Kannattaisikohan niitä latvoa että haaroittuisivat, etteivät kasvaisi pelkkiä pitkiä, laihoja "hujoja" siihen mennessä kun istutuksen aika on.
Onko kellään kokemuksia mustasilmäsusannan latvomisesta?

8

27899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittänyt

      mullakin on ekaa kertaa mustasilmäsusannaa tulemassa. Olen miettinyt tuota latvomista ja päätin pari päivää sitten kokeilla: nappasin korkeimmasta taimestani neljän lehtiparin jälkeen latvan pois. Vielä ei ole alkanut kasvattamaan mutta kai se innostuu haaroittumaan kunhan aikaa kuluu. En tosiaan tiedä oliko tempustani jotain hyötyä, joten kuulisin mielelläni kokeneemman tietoa asiasta. Sen jälkeen voisin sitten latvoa loputkin taimet, jos latvomisesta oikeasti on jotain hyötyä!

      • Mitä se tarkoittaa???

        mulla on myös m.silmäsusat kasvamassa-ekaa kertaa..en edes tiedä mitä tuo latvominen tarkoittaa???Onko jotain muuta "elintärkeää" mitä mun pitäisi tietää?Kiitos jops vaivaudutte neuvomaan aloittelijaa.


      • aloitteleva tarhuri
        Mitä se tarkoittaa??? kirjoitti:

        mulla on myös m.silmäsusat kasvamassa-ekaa kertaa..en edes tiedä mitä tuo latvominen tarkoittaa???Onko jotain muuta "elintärkeää" mitä mun pitäisi tietää?Kiitos jops vaivaudutte neuvomaan aloittelijaa.

        Koulitut taimet (kun siemenestä itäneet taimet siirretään isompaan astiaan) saavat juurtua ja kasvaa pari viikkoa, minkä jälkeen ne latvotaan. Latvottaessa taimesta poistetaan verson yläosa, jossa on kasvupiste. Sen poistaminen vaikuttaa kasvin hormonitasapainoon ja saa aikaan sivuversojen puhkeamisen. Yleensä kasvit latvotaan haaroittumisen edistämiseksi kahteen tai kolmeen kertaan 3-4 viikon välein, mutta on lajeja, joita ei latvota lainkaan.
        (Näin siis kerrotaan kirjassa A.Riikonen ja M.Vuori; kesäkukat.)
        Ja tuohon jo kirjoitinkin, että Mustasilmäsusannasta sanotaan, että voi latvoa, mutta toisaalta se siirtää kukintaa myöhemmäksi. Joten voit siis olla latvomattakin!

        Ja muista karaisu ennen ulos vientiä, eli kasvi totutetaan vähitellen ulkoilmaan. Käytännössä tarkoittaa taimien siirtämistä joko viileämpään huonetilaan tai lyhyiksi ajoiksi ulkoilmaan. Karaistu taimi on kestävämpi kuin suoraan sisätiloista kasvupaikalleen istutettu.


      • Anonyymi
        Mitä se tarkoittaa??? kirjoitti:

        mulla on myös m.silmäsusat kasvamassa-ekaa kertaa..en edes tiedä mitä tuo latvominen tarkoittaa???Onko jotain muuta "elintärkeää" mitä mun pitäisi tietää?Kiitos jops vaivaudutte neuvomaan aloittelijaa.

        Kymmeniä kesiä kasvattamut mustasilmäsusannaa. Olen latvonut ja jatkan sitä pitkin kesää. Kukintaan en sanoisi vaikuttavan kuin että kukinnan runsaudella palkitsee.
        Kaksi metriä, ylikin kiipeää ja kun syksy saa puu katkon latvoja runsaalla kädellä. Ehtii kukittaa kaikki nuput.
        Aurinkoisella paikalla on varaston seinustalla. Saa varjoa vain muutaman tunnin.
        Kastelen aamupäivällä ja illalla 2-3 litraa jopa enemmän kun helle. Punainen kukkaravinne ja noin 20-30 litran ruukuissa kasvaa.
        Syksyn tultua astia on pelkkää juuristoa ja multa käytetty kasvuun.

        Latvominen on latvan katkaisua ja latvon kaikki sivulatvatkin. Mitkä vain huomaan.
        Nypin kuihtuneita kukkia pois ja on takuuvarma kukkaloisto taattu.


    • aloitteleva tarhuri

      No mun ohjekirjassani kerrotaan tälläistä: Koulitaan n. 5 cm mittaisina kolmen ryhmiksi ruukkuihin. Taimet voi juurruttuaan latvoa, mutta toisaalta latvominen siirtää kukintaa myöhäisemmäksi. Taimet voi siirtää ruukkuineen ulos kesäkuun puolivälin jälkeen tai ne voi myös istuttaa maahan lämpimälle seinustalle 30-40 cm välein. M.s.susanna kasvaa 100-200 cm mittaiseksi ja kukkii touko-syyskuussa. Väri vaihtelee lajikkeen mukaan valkoisesta keltaiseen ja oranssiin. Yhteistä kaikille on kuitenkin kukkien tumma keskusta. Kukinnan pidentämiseksi kuihtuneet kukat kannattaa poistaa, mutta varoen ja tarkkaan katsoen, sillä uudet kukkanuput ovat hyvin paljon niiden näköiset. M.s.susanna viihtyy ravinteikkaassa mullassa aurinkoisella ja lämpimällä, mutta ei kuitenkaan paahteisella paikalla. (A.Riikonen ja M.Vuori; kesäkukat)

      Itsekin laitoin nyt ekaa kertaa tätä kukkaa kasvamaan ja koska pari tainta näkyy kasvavan muita innokkaammin, latvoin vain ne. Nyt sieltä alkaa uutta alkua tulla vaikka ensin näytti että pysähtyikö kasvu siihen. Katsotaan nyt sitten kun on sekä latvottuja ja ei-latvottuja, että miten niiden kanssa käy!

      • No voi

        laitoin m.s.sussua itämään nyt ekaa kertaa, (ennen olen aina ostanut taimet valmiina) 24pvä ja vielä ei näy mitään, kuinka pitkään siinä menee että jotain näkyy?
        Siementä en uskaltanut edes laittaa kovin syvälle kun ei ollut kovin suuri siemen.
        kastelen purkit joka aamu, täytyykö olla ennemmin hiukan kuivempi kuin kosteampi?


      • Nonzilla
        No voi kirjoitti:

        laitoin m.s.sussua itämään nyt ekaa kertaa, (ennen olen aina ostanut taimet valmiina) 24pvä ja vielä ei näy mitään, kuinka pitkään siinä menee että jotain näkyy?
        Siementä en uskaltanut edes laittaa kovin syvälle kun ei ollut kovin suuri siemen.
        kastelen purkit joka aamu, täytyykö olla ennemmin hiukan kuivempi kuin kosteampi?

        Innostuin itsekin tästä kukasta ja ostin siemenpussin, mutta ilmeisesti liian myöhään. Pussin kyljessä kun kerrottiin, että kylvetään ruukkuihin maaliskuussa.

        Olenko siis toivottoman myöhässä, jos kylvän nyt toukokuussa? Pussissa sanottiin myös, että kukinta on noin 2 ja puol kuukautta kylvöstä.


    • Pirkko

      Moi!
      Olen noukkinut siemeniä ostokukasta ja aion kokeilla istutusta ns."omista " siemenistä ensi keväänä..
      Tämä minulle uusi tuloskas on ollut katoksen alla ja roskaa aika paljon ulkoverantaa.
      Ensi kevään tulokkaat ajattelin laittaa seinustalle, pitkän malliseen puulaatikkoon. Vaan paikka on keskipv:lä paahteinen:( Jos laitan harson alkukesästä suojaksi,olisikohan siitä apua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe