Miksi nykyaikaisissa taloissa menee sähköjohdot seinien sisällä piilossa?

Anonyymi

Asun paritalossa ja naapurille tehtiin sähköremppaa ja sielä menee sähköjohdot nyt seinien sisällä. Täälä meillä on 50luvun sähköt ja johdot menee katkaisijalta seinää pitkin niin että ne näkee hyvin. Eikö tuo oo ajan kanssa riskialtis kun johdot menee seinien sisällä eikä niitä enää näe ja ei pysty kuntoa tarkkailemaan. Täälä on havaittu joissakin johdoissa kulumista ja esim kangaspäällysteelliset johdot vaihdettu vintin katkaisijoita lukuunottamatta 1990luvulla muovipäällysteisiin johtoihin. Mitä jos ne johdot olisikin mennyt seinän sisällä? Eihän niiden kuntoa oltaisi nähty ajoissa ja olisivat voineet polttaa koko talon jossain vaiheessa. Meillä menee myös pistorasian johdot seinää pitkin ja niitäkin ollaan uusittu ku tarve vaatinut. Naapureilla tätä tarvetta ei huomata ennen kuin johto syttyy tuleen ja sitä seinän sisäistä paloa on sitten vähän vaikeempi sammuttaa.

16

2641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Entisajan piuhat olivat juurikin eristeiltään huonompia, ja siksi ne asenettiin näkyviin seinän pintaan. Myöhemmin kehitettiin uppoasennus, jolloin yksittäiset muovipäällysteidet johdot vedettiin seinän sisään asennusputkiin, jossa ne olivat hyvin suojassa ulkoisia vaurioita vastaan. Nykyään putket on jätetty pois, ja muovivaippakaapelit asenetaan sellaisenaan seinän sisään. Kun sulakesuojaus on tehty oikein, ei tulipalon vaaraa ole.

      • Anonyymi

        Ja taas väärin. Tulipalon vaara on.

        Jos haluaa sähkön aiheuttamilta tulipalolta suojautua, joutuu hankkimaan myös AFDD valokaarisuojalaiteet,


      • Anonyymi

        Nykyään nimenomaan putkitetaan taas. Jossain vaiheessa 2000-luvulla oli joku 10 vuoden pätkä kun säästettiin ja tehtiin halvalla eikä putkitettu ja MMJ:t kiinteästi rakenteiden sisään ilman vaihtamisen mahdollisuutta. Onneksi jäi välivaiheeksi ja putket tosiaan taas käytössä.


    • Anonyymi

      Esteettisyyden takiahan noin on. Osin myös nopeampi asentaa sähköt piiloon.

    • Anonyymi

      Seinän sisällä johto b oi kulkea binossa ja kippurassa . Ranen tekemät asennukset ei haittaa kun vinot vedot on suojassa katseilta.
      Elikkä urkka unski boi tehdä k opeemmin suttaja sekundaa


      Asiantun y ija raati

    • Anonyymi

      Ennen oli uppoasennuksissakin kiellettyä tehdä putkituksia vinoon. Nykyään ei ole mitään väliä kun roiskitaan pelkät mmj kaapelit koolauksien sisälle mihin suuntaan tahansa. Muutenkin
      sähköasennuksien laatu on ns. ammattimiestenkin jäljiltä arveluttavaa. Kytkennät ovat löysempiä kynsiliittimillä joiden lämpeäminen on todennäköisempää. Kytkimet ja pistorasiat ovat huonolaatuisempia.
      Kaikki uudistukset eivät ole loppuun saakka mietittyjä.

      • Anonyymi

        Ei nykyään mitään johtoja vedellä, vaan käytetään langatomia pistorasioita ja kytkimiä.


      • Anonyymi

        Ei niitä kaapeleita seinän sisään miten vaan roiskita. Ammattimiehet tietävät miten asennus suoraan rakenteeseen tehdään oikein.
        Miten todennäköistä on, että liitokset ovat jousiliittimillä tehtynä löysempiä kuin ennen ja verraten mihin liitoksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä kaapeleita seinän sisään miten vaan roiskita. Ammattimiehet tietävät miten asennus suoraan rakenteeseen tehdään oikein.
        Miten todennäköistä on, että liitokset ovat jousiliittimillä tehtynä löysempiä kuin ennen ja verraten mihin liitoksiin?

        30 vuotta kun talojen rakenteita ja ullakkotiloja tullut availtua ja tutkittua niin mmj kaapeleiden putketon asennustapa ei ole hyvän rakennustavan mukaista. Ullakkotiloissa usein nähnyt rottien ja hiirien jyrsimiä kaapeleita jotka saatettu laittaa eristevillojen joukkoon tai päälle. Paloriski on todellinen kun kaapelin johtimet paljastunut .
        Kynsiliittimet ovat löysempiä liittimiä kuin ruuviliittimet tai aikaisemmin käytetyt huppuliittimet. Kosketuspinnan pinta-ala ja liitoksen tiukkuus on liittimessä tärkeää.
        Asentajalle kynsiliittimet ovat nopeita asentaa mutta sähköiset ominaisuudet eivät yllä esim. ruuvilla kiristettävän liittimen liitokseen.


      • Anonyymi

        Sinulla on vanhaa tietoa nykyajan asennuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30 vuotta kun talojen rakenteita ja ullakkotiloja tullut availtua ja tutkittua niin mmj kaapeleiden putketon asennustapa ei ole hyvän rakennustavan mukaista. Ullakkotiloissa usein nähnyt rottien ja hiirien jyrsimiä kaapeleita jotka saatettu laittaa eristevillojen joukkoon tai päälle. Paloriski on todellinen kun kaapelin johtimet paljastunut .
        Kynsiliittimet ovat löysempiä liittimiä kuin ruuviliittimet tai aikaisemmin käytetyt huppuliittimet. Kosketuspinnan pinta-ala ja liitoksen tiukkuus on liittimessä tärkeää.
        Asentajalle kynsiliittimet ovat nopeita asentaa mutta sähköiset ominaisuudet eivät yllä esim. ruuvilla kiristettävän liittimen liitokseen.

        Huppuliittimet on huonoja.


    • Anonyymi

      Ja kinasta tule laadukkaita iesi wagoja halvalla.

    • Anonyymi

      Siksi koska ne on ruma seinillä jos niitä ei kiinnitetänsuoraan ja se on mahdotonta nykyaikan. Yelensäkin kiinittää johdot ja suoraan.

      Srv raknest

    • Anonyymi

      Kuukema langattomat kytkime toimii k iten satuu.

      Onk o kiellään kokemuksi toaielömästä ei luu ja myynyyimiesten juttuja kanata kuunnela

    • Anonyymi

      Gyprociin ei pysty mitään kiinnittämään hajottamatta. Ohuimmillaan jotain alle 7 mm paksua levyä ainakin vuokra- ja asotaloissa.

    • Lähinnä kyse on ihan ulkonäköasiasta. Ihmiset eivät pidä, jos johdot ovat näkyvillä. Samanhan on esimerkiksi vesijohtojen kanssa. Nykyään johdot ovat myös paksumpia mm. maadoituksen takia. Nykyiset materiaalit ovat niin kestäviä, että ne kestävät kyllä tarpeeksi kauan. On siinä myös turvallisuusasioista kyse. Jos johdot ovat pinnalla voivat ne vaurioitua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe