Tuolihissi vanhaan kerrostaloon

Anonyymi

Osakkeenomistaja haluaisi itse rakentaa ja maksaa tuolihissin portaikkoon katutasolta kolmanteen kerrokseen ja käyttöoikeus olisi vain hänellä. Lupa pitäisi taloyhtiöltä saada. Ei löytynyt mitään tietoa netistä ko asiasta. Siis kysytään viisammilta. Onko lain mukaista jos luvan saa? Entä yhdenvertaisuus, sillä muut eivät voisi hissiä käyttää , eivätkä omaa hissiä rakentaa. Viisainta lienee olla lupaa antamatta tai sitten taloyhtiö rakennuttaa tuolihissin yhtiökokouksen päätöksellä kaikkien käyttöön . Miten on?

24

2302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mihin seuraavaksi pitäisi saada lupa?

      • Anonyymi

        En ole moista kuullut 30 työvuoteni aikana. Miksi taloyhtiö luvan myöntäisi. Hankaluuksia ja riitoja vaan lisää .


      • Anonyymi

        ymmärrätkö raukka, miten tyhmä oot?


    • Anonyymi

      Millä halutaan seuraavaksi palstaa aktivoida?

      • Anonyymi

        Injfantiili kyselijä iskee jälleen.


    • Anonyymi

      Kannattaisi miettiä normaalin hissin rakentamista ao. porraskäytävään. Se maksaa joka käyttää. Mutta kyllä on hissin kyytiin tulijoita, kun esim. jalka on paketissa. Näin on nähty.

    • Anonyymi

      Aika teoreettinen ongelma. Noin monimutkainen tuolihissi maksaa sen verran, ettei yksittäisen osakkaan kannata sellaista hankkia.

      Tuttava teetti Saksassa tuolihissin kaksikerroksiseen omakotitaloon (suomalaisittain 3 kerrosta) , ts.tarvitsi 2 erillistä tuolihissiä. Budjetti oli noin 60.000 €.

    • Anonyymi

      Ainakin yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan myös invalidien pitää päästä kulkemaan.

      • Anonyymi

        Ei yhdenvertaisuusperiaatetta sentään joka asiaan voi tunkea. Asunto on valittu itse, siihen ei kukaan ole pakottanut, joten asunnonvaihto tulee itse tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yhdenvertaisuusperiaatetta sentään joka asiaan voi tunkea. Asunto on valittu itse, siihen ei kukaan ole pakottanut, joten asunnonvaihto tulee itse tehdä.

        Esteetön kulku on kyllä yksi periaate mihin vedoten voi saada vaikka mitä läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteetön kulku on kyllä yksi periaate mihin vedoten voi saada vaikka mitä läpi.

        Huoneiston haltija ei voi lupaa saada itse rakentaa mitään hissiä portaikkoon. Taloyhtiö tietenkin voi. Sanoi meidän isännöitsijä. Se oli sillä selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoneiston haltija ei voi lupaa saada itse rakentaa mitään hissiä portaikkoon. Taloyhtiö tietenkin voi. Sanoi meidän isännöitsijä. Se oli sillä selvä.

        Toki tuo menee taloyhtiön kautta eikä yksittäisen osakkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki tuo menee taloyhtiön kautta eikä yksittäisen osakkaan.

        Samassa portaassa asuvat voivat päättää hissin rakentamisesta (taloyhtiön
        suostumuksella). Esim. Espoon Matinkylässä on rakennettu yhteen portaaseen hissi ja talossa taisi olla neljä porrasta. Esteettömästä kulusta nauttii nyt yksi porras ja ne ketkä olivat hankkeessa mukana.


    • Anonyymi

      Jokainen saa rakentaa omaan asuntoonsa melkein mitä vain. Ei siis ole syytä kieltää muutoksia jotka parantavat ihmisen ja eläimen liikkuvuutta.

      • Anonyymi

        Omaan asuntoon saakin rakentaa varsinkin rakennusluvalla. Nyt on kuitenkin kyse asunto-osakeyhtistä. Osakeasunto ei ole oma, vaan taloyhtiön omistama. Osakas omistaa vain osakkeen ja saa asua tietyssä asunto-osakeyhtiön omistamassa asunnossa, mikäli maksaa kiltisti vastikkeensa ja elää siivosti.

        Asunto-osake ei ole oma miltään muulta osalta kuin osakkeen osalta, ja se on joko pala paperia tai sama asia digitaalisessa muodossa.


      • Anonyymi

        Porraskäytävä ei ole oma asunto!


    • Anonyymi

      On rakennettu sellaisiakin hissejä joissa vain maksaneilla on avaimet. Muut käyttäkööt rappusia.

      Se olsiko järkevää rakentaa "oikea" hissi ja saada siihen avustukset on toinen mahdollisuus.

    • Anonyymi

      Yksinkertaisempi sovellus aloituksen vedätyksestä vois olla että joku haluaisi rakentaa ihan omat portaat...

      • Anonyymi

        Tietämäsille on rajat, mutta tietämättömyys on rajatonta niinkuin sinunkin tapauksessasi


    • Anonyymi

      Mikä olisi seuraavan rajattoman palstan aktivoinnin aihe?

    • Anonyymi

      Vaatii yhtiökokouksen päätöksen. Kyllä kerrostaloihin on rakennettu tuolihissejä osakkeen omistajan kustannuksella ja hoitovastuulla.Hinta 10.000-12.000 kerrosväli.Selaile hissi liikkeiden sivuja.
      Hyvä ratkaisu jos ei muuten pääse ulkoilemaan.

    • Anonyymi

      Kyllä jokainen voi rakentaa itselleen kerrostalon portaikkoon ihan sellaisen hissin kuin itselle sopii. Muiden ei siihen hissiin tarvitse sopiakaan. Näin sanoon hissinperustuslaki.

    • Anonyymi

      Tämän päivän Hesarissa lukee asiaan liittyvää.

    • Anonyymi

      Hyvään suuntaan toi on menny, kun nyt saa esteettömyyttä myös taloyhtiöiden yhteisiin tiloihin. Vielä kun saatais laki noita vuokrataloyhtiöitä varten. Kun makuuhuoneet on nykyisin niin pieniä, että esteettömyyden järjestäminen edellyttää komeroiden poistamista. Ja sitä en ymmärrä, mitä kiksejä noi yhtiöt saa siitä, että laittaa noita komeroita huoneet täyteen. Ja erikseen sopimuksessa kielletään komeroiden poistaminen. KOSKA JOS HALUAN KOMEROT, NIIN SILLOIN VUOKRAAN KOKO HUONEISTON KALUSTETTUNA. Yksinkertainen asia, mitä ei nämä Lumot ym. ymmärrä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe