Kiikarin valitseminen

Anonyymi

Olen etsimässä kiikaria vaelluksille, luontoretkille ja autolomalle. Lähinnä olen ajatellut kevyttä laadukasta kiikaria, esim Zeiss Victory Pocket 8x25. Pistämällä likoon 200-300 lisää voisi saada esim Zeiss Conquest HD 8x30, Leica Trinovid 8x42, Swarovski CL Companion 8x30 tai Nikon Monarch HG 8x30. Mitä mieltä näistä?

4

1175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikki hyviä, itselläni on Nikonin 8x32 EDG sarjan kiikari, jota ei taideta valitettavasti enää valmistaa. Oli jossain testissä teräväpiirtoisin ikinä testatuista (Nikonilla on parikin eri tasoista sarjaa, paras on aivan tasaväkinen "kolme suuren" vastaavien kanssa). Lisäksi siinä oli paras tarkennus kaikista tuon kokoluokan kiikareista tuohon aikaan noin 15 vuotta sitten.

      Käy sihtailemassa niitä Lintuvarusteessa Helsingin Viikissä.

      - Mikä on terävyys kuvan reunalla
      - Miten kuva elää panoroidessa (kuvatason tasaisuus)
      - Miltä tarkennus tuntuu.
      - Riittääkö dioptrisäädöt omille/puolison silmille.

      Tuo viimenen kohta karsi minulta Z, L ja S kiikarit pois vaihtoehdoista, kun olin ostamassa taskukiikareita 8x20-25 kokoluokassa. Vain Nikonin EDG pikkukiikari tarkentui ilman rillejä kun likinäköä oli -3,5 diopteria. Vissiin oli säästetty tarkennuskierissä jotta saadaan painoa ja kokoa alas.

      Tyttärelle ostettiin kiikarit väitöslahjaksi, valitsi Swarovskin 8x32 EL Swarovisionit kun sai koekatselun jälkeen vapaat kädet valita mitkä vain halusi.

      Kiikarit ovat muuten parantuneet viime vuosikymmeninä aivan oleellisesti. Kaukaisen sukulaisen jäämistöstä löytyi lähes käyttämättömät noin 4-50 vuotta vanhat Leican 8x20 Trinovidit, jotka oli aivan surkeat. Innostuin ensin, mutta lasten leikkeihin menivät.

      • Anonyymi

        Nimenomaan alemman hintaluokan kiikareissa kuvanlaatu on parantunut huomattavasti. Esim hintaluokassa 300 - 500 e.


    • Anonyymi

      Pieni ja kevyt kulkee aina mukana. Paras kiikari on se joka on mukana. Siksi itse ottaisin Zeiss Victory Pocket-kiikarit. Mutta Steinerin Wildlife 10,5x28 ja 8x24 olisivat puolta halvempia. Rakenne on niissä kestävä ja laadukas, mutta miten suuri ero mahtaaolla kuvanlaadussa tuohon Zeissiin? Toisaalta, onko 8x30 kuitenkin vöhön valovoimaisempi ja enemmän ”oikea” kiikari? Onko kenelläkään kokemuksia Nikon Monarch 7 8x30-kiikarista?

      • Anonyymi

        Itselläni on ekassa vastauksessa mainitsemani Nikonin 8x20 ja 8x32 kiikarit, ja jälkimmäiset ovat 90% käytössä vaikka ovatkin varsin tasan kolme kertaa raskaammat. Yksinkertaisesti siksi, että niillä on suuremman ulostulopupillin takia niin paljon helpompi katsoa. Pikku-Nikonissa pupilli on vain 2,5 milliä ja saa olla tarkkana että sen saa osutetuksi iiriksen kohdalle. Jopa reppuretkillä tulee "raahattua" noita 780 grammaisia isompia. Vaimo taas vannoo omien 8,5x42 Swarojen nimeen ja haluaa kantaa niitä, ja onhan niillä taas pykälää helpompi katsella, vaikka kaikissa kolmessa itse kuvan laatu on aika lailla sama.

        Hyvin pidetyt hyvät kiikarit ovat sitten lähes ikuisia, äitivainaan 7x50 Zeissit vuodelta 1948 ovat edelleen kuin uudet ja kuva hyvä (joskin näkökenttä on paljon kapeampi kuin uusissa kontruktioissa), ja mökillä on saunan naulassa 35 vuotta vanhat Zeissin 10x40 Dialytit, joissa ainoa vika on hieman tahmainen tarkennus, joka kerran korjattiin takuuseen (30 vuotta...) noin 15 vuotta sitten. Muuten ihan priimaa. Siis kannattaa kerralla ostaa kunnoliset ja pitää hyvänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe