Ruokavalion vaikutuksen näkyminen munuaisten vajaatoiminnassa

Anonyymi

15-vuotiaalla kissallani diagnosoitiin munuaisten vajaatoiminta. Arvot olivat aika korkeat, mutta kissa on verrattain hyväkuntoinen, pirteän oloinen ja laihtunut vain hieman. Olin ihan varma, että nirppanokka ei suostu erikoisruokia syömään, mutta onneksi olin väärässä.

Mutta reilun viikon erikoisruokavaliolla olemisen jälkeen kissan ruokahalu heittelee edelleen. Tänään on syönyt huonommin, eilen ei ollut mitään ongelmia. Haluaa usein aamuisin käydä heinää syömässä. Onko kellään tietoa tai kokemusta, että miten nopeasti ruokavalio vaikuttaa kissan hyvinvointiin?

Tiedän, että sairauden eteneminen on yksilöllistä, mutta tuntuu että kissani kohdalla tilanne ei edisty. On niin voimaton ja ahdistunut olo, kun kaikki keinot on jo käytössä. Pelottaa ajatella, että jos tilanne ei tästä lähde paranemaan, niin sitten on pakko tehdä se raskas päätös.

3

1252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei! Kissallani todettiin samainen sairaus 2,5vuotta sitten. Kyseessä nirso ja vanha kissa, jolle piti kokeilla useampaa eri kissanruoka merkkiä. Edelleen ruokinnassa joutuu käyttämään mielikuvitusta, mutta parhaiten kissalle maistuneet virbacin tuotteet. Ruokavalion lisäksi käytössä on Reseptilääke fortekor 5mg , joka mielestäni myös lisännyt ruokahalua. Lisäksi olen huolehtinut, että kissa juo riittävästi vettä. Jos et saa kissaasi syömään uusia ruokia niin voit kokeilla fortekor lääkitystä ja fosfaatin sitojaa(esim.pronefra) tavallisen ruokavalion tukena. Tärkeää olisi, että kissa saisi päivittäin riittävästi energiaa sairaudestaan huolimatta. Tsemppiä ja toivottavasti kissasi voi jo paremmin!!!!

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta!

        Tilanne on ehkä hieman parempi, mutta nirsoilujaksoja on edelleen. Yhtä ruokaa syö kohtuullisen hyvin, kun sille päälle sattuu. Tilasin muutamaa uutta ruokaa kokeiluun. Ärsyttävää, että ruokia ei voi ostaa yksittäispakkauksia kuin eläinlääkäriasemilta, joilla on meillä päin aika pieni valikoima ruokia.

        Kissa syö ainoastaan märkäruokaa, mikä on hyvä, koska se ei juurikaan juo. Erilaisia kuppeja ja kippoja on ympäri asuntoa, mutta ei vaan suostu juomaan. Pelkään, että tällä menolla ennemmin tai myöhemmin joudumme käymään eläinlääkärille nesteyttämässä.

        Pitää kysyä tuosta Fortekor-lääkkeestä.


    • Anonyymi

      Vege kissa on lopussa, vaikka ei ole edes ryypännyt?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe