Masennuksen oireita?

Anonyymi

Voiko olla masennuksen oireita, jos on jatkuva epätodellinen olo. Koko ajan päässä ns paineen tunne, tuntuu ettei ole läsnä missään. Vaikea keskittyä ja muisti katkoilee. Väsyttää kokoajan. Kokoajan itkettää ja ahdistaa kaikki. Ei jaksa tehdä mitään eikä kykene edes perusasioita tekemään vaikka haluaisi. Arvostan vastauksia.

13

626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Netistä löytyy monelta sivustolta masennustestejä joita käytetään myös terve
      ydenhuollossa.

      Tässä esim testi jota käytetään terveydenhuollossa ja tämä on usein täytettävä kun terveydenhuollossa tutkitaan masennusta.Olen itse täyttänyt tämän testin monesti kun masennusta testataan.Mutta minusta tämä testi ei anna oikeaa kuvaa koska tässä kysytään seksielämästä (viimeinen kysymys) ja seksielämä voi olla hyvinkin erilaista jos on sinkku tai parisuhteessa. Minusta on väärin että tuossa pitää ajatella että kuinka paljon sinkku itsetyydyttää koska kumppania ei ole tai harrastaako paljon yhden illan juttuja.Itse sain täydet pisteet koska itse en räplää itseäni tai harrasta yhden illan juttuja.

      • Anonyymi

        Se seksielämä-kysymys ei paljon niissä testeissä ratkaise, muuten ihan hyviä testejä.
        Niistä saa vähän viitteitä omasta tilanteesta, jos haluaa selvittää masennustaan ja ahdistustaan.

        Aloittajan kertomat oireet (?) viittaavat jonkinasteiseen masennukseen.
        Apua kannattaa hankkia ajoissa, ettei tilanne pääse liian pahaksi.
        Mitä kauemmin siirtää asiaa, sen vaikeammaksi avunkin hakeminen muuttuu.

        Jos masennusta ei hoideta riittävän ajoissa, on toipumisen ennustekin luultavasti vähän huonompi. Siis toipuminen/paraneminen voi kestää kauemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se seksielämä-kysymys ei paljon niissä testeissä ratkaise, muuten ihan hyviä testejä.
        Niistä saa vähän viitteitä omasta tilanteesta, jos haluaa selvittää masennustaan ja ahdistustaan.

        Aloittajan kertomat oireet (?) viittaavat jonkinasteiseen masennukseen.
        Apua kannattaa hankkia ajoissa, ettei tilanne pääse liian pahaksi.
        Mitä kauemmin siirtää asiaa, sen vaikeammaksi avunkin hakeminen muuttuu.

        Jos masennusta ei hoideta riittävän ajoissa, on toipumisen ennustekin luultavasti vähän huonompi. Siis toipuminen/paraneminen voi kestää kauemmin.

        kysymys 15 työkyvyn alentuminen :Siitäkin sain täydet pisteet.Olen ollut 10 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä joten en kykene tekemään lainkaan töitä.Näissä kysymyksissä ei voi perustella elämäntilannetta.Tuossakaan kysymyksessä ei vaihtoehtona eläkkeellä oloa vaan kysytään tavallaan käykö töissä.Näistä saa paljon pisteitä ja saa helposti lievän masennuksen diagnoosin.


      • Anonyymi

        Masennusseulan kysymykset ovat tulkinnanvaraisia. Ei niihin pidä liikaa juuttua. Lähinnä kannattaa ajatella, miltä itsestä tuntuu. Seksuaalisuutta on myös mm. itsetyydytys tai jopa pelkät seksuaalifantasiat. Penetraatio ei ole minkään diagnoosin edellytys. Pitää verrata omaa tämänhetkistä tilannetta/kokemusta omaan aiempaan tilanteeseen/kokemukseen. Masennusseulassa ei edellytetä, että normaalin seksuaalisuuden ilmentymä on yhden illan suhteet.

        Masennusseuloja käytetään terveydenhuollossa tilanteen seurannassa. Masennusta ei voi seurata verikokeella. Eli katsotaan mihin suuntaan pisteet menevät, pienenevätkö vai kasvavatko. Toki seulat ovat typeriä, mutta parempia ei ole vielä keksitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masennusseulan kysymykset ovat tulkinnanvaraisia. Ei niihin pidä liikaa juuttua. Lähinnä kannattaa ajatella, miltä itsestä tuntuu. Seksuaalisuutta on myös mm. itsetyydytys tai jopa pelkät seksuaalifantasiat. Penetraatio ei ole minkään diagnoosin edellytys. Pitää verrata omaa tämänhetkistä tilannetta/kokemusta omaan aiempaan tilanteeseen/kokemukseen. Masennusseulassa ei edellytetä, että normaalin seksuaalisuuden ilmentymä on yhden illan suhteet.

        Masennusseuloja käytetään terveydenhuollossa tilanteen seurannassa. Masennusta ei voi seurata verikokeella. Eli katsotaan mihin suuntaan pisteet menevät, pienenevätkö vai kasvavatko. Toki seulat ovat typeriä, mutta parempia ei ole vielä keksitty.

        No ei mutta lääkäri laskee testin pisteet ja jos on tarpeeksi pisteitä niin siitä voi lävähtää masennusdiagnoosi joka seuraa sua hautaan asti.Itse olen parantunut masennuksesta 10 vuotta sitten,mutta edelleen se diagnoosi seuraa jos sä käyt lääkärissä jonkun fyysisen vaivan takia.Se masennus diagnoosi lukee sairauksissa.Näin ainakin mulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei mutta lääkäri laskee testin pisteet ja jos on tarpeeksi pisteitä niin siitä voi lävähtää masennusdiagnoosi joka seuraa sua hautaan asti.Itse olen parantunut masennuksesta 10 vuotta sitten,mutta edelleen se diagnoosi seuraa jos sä käyt lääkärissä jonkun fyysisen vaivan takia.Se masennus diagnoosi lukee sairauksissa.Näin ainakin mulla.

        Mutta onko väärin ettei itsetyydytä ja sen takia saat masennusdiagnoosin.Jos räpläsin itseäni niin oisin saanut 0 pistettä 3 pisteen sijaan.


    • Anonyymi

      Mitäpä, jos kävisit lääkärissä? Aina ei voi sanoa, onko kyseessä fyysinen vain psyykkinen oire. Tuskin depersonalisaatio on masennuksen ensisijainen oire. Mielestäni pitäisi varmistaa, ettei takana ole esim. jokin infektiotauti tai neurologinen sairaus. Ja vasta sen jälkeen etsiä psyykkistä syytä. Jos psyykkinen diagnoosi tehdään ensin, on mahdollista, että fyysisiin tutkimuksiin ei enää ikinä pääse.

      Itse olen lähinnä masennuksella eläkkeellä. On toki muutakin sekä psyyken että somaattisella puolella. Depersonalisaatio-oireista en edes tainnut mainita psykiatrille. Tosin eivät ne kovin voimakkaita tai häiritseviä minulla ole olleet. Vähän tilanteisiin liittyviä. En aikanani uskaltanut niistä kertoa, kun pelkäsin epilepsiadiagnoosia.

    • Anonyymi

      Samaa mieltä, ehdottomasti lääkäriin. Voi olla jotain muutakin kuin masennusta. Tosin ainakin itselläni liittyy epätodellinen olo masennukseen

      • Anonyymi

        Mulla oli kauhea epätodellinen ja pyörryttävä olo, ahdistunut eikä mikään tuonut levollista oloa. Diagnoosina yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Mene tutkimuksiin ja lääkärille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli kauhea epätodellinen ja pyörryttävä olo, ahdistunut eikä mikään tuonut levollista oloa. Diagnoosina yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Mene tutkimuksiin ja lääkärille.

        mut mikä sen aiheutti?
        "yleistynyt ahdistuneisuushäiriö"
        "väsymysoireyhtymä"

        mikä on oikea syy, oireet lienevät todellisia, mutt smiksi lääkärit eivät osaa tai halua kertoa oikeaa syytä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli kauhea epätodellinen ja pyörryttävä olo, ahdistunut eikä mikään tuonut levollista oloa. Diagnoosina yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Mene tutkimuksiin ja lääkärille.

        Mitä apua sait tuohon ja kauan tuo olotila kesti? Parannuitko


    • Anonyymi

      Kun puhutaan masennuksesta niin tämän yhden sanan merkitys on kyllä alkanut heittää niin lääkäreiden kuin ihmistenkin keskuudessa härän pyllyä, niin oudosti mielestäni sitä tulkitaan ja masennusta nähdään siellä missä sitä ei taatusti ole.

      Onkohan kellään tiedossa kuka on se henkilö joka on alkujaan alkanut määritellä masennuksen olemusta. Tästä on sitten lumipallon tavoin alkanut teoriat lisääntyä ja joskus täytyy hämmästellä mitä kaikkea ilmiöitä masennuksen piikkiin laitetaankaan. Lääketehtaat taitavat olla suurimpia masennusdiagnoosin kehittäjiä ja kouluttajia.

      • Anonyymi

        Jotenkin näin minäkin asian näen. Normaalit alakuloiset olot, turhautuminen tai vitutus ja se että ei paneta luokitellaan masennukseksi. Mitä diagnooseilla oikeasti muka tekee, niitä tarvitaan vain, että voidaan määrätä lääkkeitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe