Bussi törmäsi suojatietä pyörällä ylittäneeseen pikkutyttöön

Anonyymi

Bussikuskille sakot: törmäsi suojatiellä pikkutyttöön Tampereella, uhrille vakava aivovamma

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9336506e-09db-4d0c-a5a6-22f882c86921

”Muiden tienkäyttäjien tulee ymmärtää, etteivät lapset välttämättä noudata liikennesääntöjä kaikilta osin. Tästä johtuen muilta tienkäyttäjiltä edellytetään erityisen korostunutta huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta lähestyttäessä lasta liikenteessä”.

Ydinpointti johon lakikin ottaa kantaa, on se, etteivät lapset välttämättä ymmärrä noudattaa liikennesääntöjä kaikilta osin. Juuri tämä asia mainitaan artikkelissa. Kyseinen velvoite löytyy tieliikennelaista (TLL 29 §). Vajakit eivät valitettavasti tajua, ja he eivät tällöin sovi ajoneuvon kuljettajiksi, koska ymmärrys ei ole riittävällä tasolla.

27

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä erinomaisen hyvä esimerkki nykyisestä lainkäytön tasosta. Lain mukaan pyöräilijän olisi yksiselitteisesti pitänyt väistää, jos hän ylittää suojatien ajamalla. Tämän ydinasian oikeus on kokonaan ohittanut. Voiko oikeuden linjauksiin tulevaisuudessa ylipäätään luottaa, jos ne eivät ole linjassa lain kanssa tai vain osaa laista käytetään tuomion perusteena? Totta on tietysti se, että lasta liikenteessä on erityisesti varottava. Hyvä kysymys kuitenkin kuuluu, miksi lapsi on yksin pyörällä liikenteessä mukana vilkkaassa kaupunkiympäristössä, jos vanhemmat eivät ole varmistaneet hänen tuntevan sitä lainsäädäntöä, mikä siinä tilanteessa myös lapsen tulee tuntea?

      Päätös on samanlainen, kuin Itä-Suomessa muutamia vuosia sitten. Silloin oikeus tuomitsi kuorma-auton kuljettajan syylliseksi onnettomuuteen, jossa henkilöauto ajoi kolmion takaa kuorma-auton eteen kohtalokkain seurauksin. Oikeus perusteli tuomiota kuorma-auton lievällä ylinopeudella ohittaen kokonaan toisen osapuolen väistämisvelvollisuuden. Korkeammat oikeusasteet kumosivat tämän tuomion kokonaisuudessaan, kuten odotettavissa olikin. Tämä nyt puheena oleva tuomio olisi myös syytä koeponnistaa korkeimmassa oikeudessa, niin omituiselta se vaikuttaa.

      • Anonyymi

        Saman lain mukaan pitää jokaista lasta varoa liikenteessä.

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Todistit kirjoituksellasi aloituksen väitteen todeksi.


    • Anonyymi

      Pikkutytöt ei saisi pyöräillä suojatiellä ilman vanhempia, edes Pispalassa!!

    • Anonyymi

      Pyöräilijä on tuossa ollut väistämisvelvollinen. Moni autoilija tosin virheellisesti väistää suojatielle ajavaa pyöräilijää ja antaa väärän kuvan myös nuoremmille pyöräilijöille väistämisvellisuudesta. En kuitenkaan tarkoita että tilanteessa olisi autoilijalla päälleajo-oikeus.
      Tilanteessa jossa autoilija luottaa pyöräilijän väistävän ja pyöräilijä kuvittelee olevansa etuajo-oikeutettu ovat vaarallisia.

      • Anonyymi

        Pyöräilijä on todellakin väistämisvelvollinen tuossa tilanteessa ja samoin on jokainen aukoilija velvollinen varomaan jokaista lasta, joka liikkuu liikenteessä. Molemmat velvollisuudet löytyvät laista.


    • Anonyymi

      Todella erikoinen tulkinta oikeudelta. Tämän päivän Aamulehdessä oli uutinen tällä viikolla myös Pispalassa sattuneesta hyvin samanlaisesta onnettomuudesta. Siinä 10-vuotias koululainen juoksi yllättäen ajotielle ja jäi auton töytäisemäksi. Tutkinnanjohtajan mukaan autoilijaa ei edes epäillä syyllistyneen minkäänlaiseen rikkomukseen vaan päin vastoin tielle sännännyttä. Tosin alaikäistä ei voida tuomita siitä. Miten poliisin ja oikeuden käsitys vastaavista tapauksista voi olla täysin erilainen? Tässä tapauksessa poliisin tulkinta on kansan oikeustajun mukainen mukainen ja samanlainen mitä suuri enemmistö ajattelee.

      Viime aikoina on puhuttu eräissä piireissä oikeuden politisoitumisesta. Itse en ole siihen oikein uskonut, mutta kun tällaisia uutisia tulee eteen niin pakko uskoa, että oikeuslaitos maassamme ei ole entisensä. Lukuisiin ennakkotapauksiin vedoten tämä kannattaisi katsoa loppuun asti ja tarvittaessa hakea tuomion purkua ja uudelleenkäsittelyä. Tämä tuomio antaa monille täysin väärän signaalin lain määräyksistä ja aiheuttaa entistä enemmän vaaratilanteita liikenteessä.

      • Anonyymi

        Noilla tapauksilla on ainakin se ero, että bussikuskin on pitänyt havaita lapsi hyvissä ajoin ennen törmäystä, vaikka lapsen kääntyminen on tapahtunut yllättäen. Tielle juosseeseen lapseen törmänneellä autoilijalla taas ei ole ollut mitään mahdollisuutta nähdä lasta, koska lapsi on ollut toisen auton takana.

        Vaikka täällä joku sankari julistaa kovaan ääneen tietävänsä nämä asiat oikeutta paremmin, niin ehkä kannattaa pitää maltti mukana maallikkotulkinnoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noilla tapauksilla on ainakin se ero, että bussikuskin on pitänyt havaita lapsi hyvissä ajoin ennen törmäystä, vaikka lapsen kääntyminen on tapahtunut yllättäen. Tielle juosseeseen lapseen törmänneellä autoilijalla taas ei ole ollut mitään mahdollisuutta nähdä lasta, koska lapsi on ollut toisen auton takana.

        Vaikka täällä joku sankari julistaa kovaan ääneen tietävänsä nämä asiat oikeutta paremmin, niin ehkä kannattaa pitää maltti mukana maallikkotulkinnoissa.

        Ei muuten pidä paikkaansa. Se että toinen auto peittää näkyvyyden, ei poista takana ajavan velvollisuuksia. Kyllä tässä nyt selvästi kaksi eri viranomaista näkee tilanteen täysin eri tavalla. Ei bussikuski voi myöskään olettaa, että pyöräilijä yllättäen kääntyy hänen eteensä, koska laki yksiselitteisesti määrää pyöräilijälle väistämisvelvollisuuden.

        Näitä onnettomuuksia sattuu aika paljon, liian paljon ja vaaratilanteita vielä paljon enemmän. Tämä johtuu siitä, että aikuiset eivät opeta oikeita pyöräilysääntöjä lapsilleen. Vielä ikävämpi asia on aikuisten pyöräilijöiden näyttämä väärä, lainvastainen esimerkki. Lapsia ei pitäisi päästää yksin liikenteeseen, ennen kuin perusasiat ovat hallinnassa. Myös poliisilta odotetaan ryhdistäytymistä suhteessa pyöräilijöiden rikkomuksiin. Olen melko varma, että tämän tuomion käsittely ja jälkipuinti jatkuu vielä pitkään, niin pahasti se on ristiriidassa tieliikennelain kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten pidä paikkaansa. Se että toinen auto peittää näkyvyyden, ei poista takana ajavan velvollisuuksia. Kyllä tässä nyt selvästi kaksi eri viranomaista näkee tilanteen täysin eri tavalla. Ei bussikuski voi myöskään olettaa, että pyöräilijä yllättäen kääntyy hänen eteensä, koska laki yksiselitteisesti määrää pyöräilijälle väistämisvelvollisuuden.

        Näitä onnettomuuksia sattuu aika paljon, liian paljon ja vaaratilanteita vielä paljon enemmän. Tämä johtuu siitä, että aikuiset eivät opeta oikeita pyöräilysääntöjä lapsilleen. Vielä ikävämpi asia on aikuisten pyöräilijöiden näyttämä väärä, lainvastainen esimerkki. Lapsia ei pitäisi päästää yksin liikenteeseen, ennen kuin perusasiat ovat hallinnassa. Myös poliisilta odotetaan ryhdistäytymistä suhteessa pyöräilijöiden rikkomuksiin. Olen melko varma, että tämän tuomion käsittely ja jälkipuinti jatkuu vielä pitkään, niin pahasti se on ristiriidassa tieliikennelain kanssa.

        Jaa. Mistä sitten johtuu, että poliisin mukaan ei ole syytä epäillä kuskia mistään juuri sen takia, ettei hänellä ollut tosiasiallista mahdollisuutta havaita lasta? Mielestäni tilanteessa ei ollut mukana yhtään pyöräilijää, sen enempää aikuista kuin lasta. Alle jäänyt lapsi oli jalkaisin liikkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Mistä sitten johtuu, että poliisin mukaan ei ole syytä epäillä kuskia mistään juuri sen takia, ettei hänellä ollut tosiasiallista mahdollisuutta havaita lasta? Mielestäni tilanteessa ei ollut mukana yhtään pyöräilijää, sen enempää aikuista kuin lasta. Alle jäänyt lapsi oli jalkaisin liikkeellä.

        Hyvä kysymys. 1.6.2020 voimaan tulleessa tieliikennelaissa on nykyään seuraava velvoite:

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Jos ei syystä tai toisesta näe koko suojatietä, niin on hidastettava ta jopa pysäytettävä ennen sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. 1.6.2020 voimaan tulleessa tieliikennelaissa on nykyään seuraava velvoite:

        "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

        Jos ei syystä tai toisesta näe koko suojatietä, niin on hidastettava ta jopa pysäytettävä ennen sitä.

        Tässä puheena olevassa tapauksessa kuski ei nähnyt suojatietä siitä yksinkertaisesta syystä, että siinä kohdassa ei ole suojatietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Mistä sitten johtuu, että poliisin mukaan ei ole syytä epäillä kuskia mistään juuri sen takia, ettei hänellä ollut tosiasiallista mahdollisuutta havaita lasta? Mielestäni tilanteessa ei ollut mukana yhtään pyöräilijää, sen enempää aikuista kuin lasta. Alle jäänyt lapsi oli jalkaisin liikkeellä.

        Tässä ei nyt ole kyse siitä, oliko tilanteen aiheuttanut liikkeellä jalan, pyörällä tai autolla. Kyse on siitä, mikä voidaan lukea ennalta arvaamattomaksi tilanteeksi ja mitä voidaan pitää ennalta arvattavana. Oikeuden päätös perusteluineen on hyvin omituinen. Vaikuttaa siltä, että oikeus ei ole huomioinut kaikkia asiaan vaikuttavia lakipykäliä. Todennäköisesti asioiden kulku on tällainen, koska bussikuski piti tilannetta selvänä eikä vaivautunut palkkaamaan asianajajaa. Tällöin syyttäjä esitti oikeudelle vain syyllisyyttä tukevat seikat ja oikeus teki päätöksensä syyttäjän esitelmän pohjalta. En keksi mitään muuta syytä, miksi pyöräilijän väistämisvelvollisuus on täysin sivuutettu. Tämäkin osoittaa, että selviltäkin vaikuttavissa tapauksissa kannattaa turvautua asianajajan apuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ei nyt ole kyse siitä, oliko tilanteen aiheuttanut liikkeellä jalan, pyörällä tai autolla. Kyse on siitä, mikä voidaan lukea ennalta arvaamattomaksi tilanteeksi ja mitä voidaan pitää ennalta arvattavana. Oikeuden päätös perusteluineen on hyvin omituinen. Vaikuttaa siltä, että oikeus ei ole huomioinut kaikkia asiaan vaikuttavia lakipykäliä. Todennäköisesti asioiden kulku on tällainen, koska bussikuski piti tilannetta selvänä eikä vaivautunut palkkaamaan asianajajaa. Tällöin syyttäjä esitti oikeudelle vain syyllisyyttä tukevat seikat ja oikeus teki päätöksensä syyttäjän esitelmän pohjalta. En keksi mitään muuta syytä, miksi pyöräilijän väistämisvelvollisuus on täysin sivuutettu. Tämäkin osoittaa, että selviltäkin vaikuttavissa tapauksissa kannattaa turvautua asianajajan apuun.

        No mitä aiot nyt tehdä asialle? Jankuttaa täällä tietysti, kun ei itsellesi mitään mahda, mutta mitä muuta?


    • Anonyymi

      lapsille varovaisuutta pyörällä ja kävelleenkään ei voi korostaa koskaan liikaa. Tosin aikuisissa on huonoja esimerkkejä, suorastaan kiihdytetään auton kanssa kilpaa että ehtii yli suojatien ennemmin. Autoilijat ovat yhä enenmmän vauhti päällä eikä rajoituksista piitata juuri lainkaan kaupunkialueella ja muualla vielä vähemmän.

    • Anonyymi

      Tarkoittaako tuo myös sitä että teinituuneri bemarilla ajava ei välttämättä osaa eikä kykene alkuunkaan noudattamaan liikennesääntöjä joten hänen toilailuaan pitää varoa ja ymmärtää?

      • Anonyymi

        Ei, koska ajokortin itselleen hankkinut on velvollinen osamaan säännöt ja noudattamaan niitä.


    • Anonyymi

      Lain hengestä näkee, että suojaamatonta ihmistä on varottava. Lisäksi mm. lapsia on erityisen paljon varottava. Liikkuuhan liikenteessä myös sokeita jalankulkijoita. Heidän turvallisuus on tietyissä tilanteissa ajoradan ajoneuvojen käsissä.

    • Anonyymi

      Bussikuski on vieläpä ammattikuljettaja, joten saattaa sen vuoksi olla hivenen ankarampi suhtautuminen onnettomuustilanteessa.

    • Anonyymi

      Tossa sen näkee.Ihmisen henki on puupennin arvoinen Suomessa. Eikä suoja tie ole mikään suojatie,niin menee henki,kun koiralta. Kuski jos on selvä,niin pienillä asioilla selviää. Suomen lait on ihan perseestä. Kovin tuomio tulee varmaan,jos on verovelkaa
      .

      • Anonyymi

        Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille. Tässä on enemmänkin kyse siitä, että lapset eivät vielä hallitse liikennesääntöjä ja liikennetilanteita kaikilta osin. Siksi laki velvoittaa varomaan mm. lapsia erityisen paljon.

        Jutussa mainitaan että: "Oikeus muistutti, että lasten käyttäytyminen liikenteessä voi olla vaikeasti ennakoitavissa ja arvaamatonta" ja että "Muiden tienkäyttäjien tulee ymmärtää, etteivät lapset välttämättä noudata liikennesääntöjä kaikilta osin."


      • Anonyymi

        Siinä olet oikeassa että ajoradan liikenne on se, joka tekee suojatiestä turvallisen tai turvattoman/vaarallisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille. Tässä on enemmänkin kyse siitä, että lapset eivät vielä hallitse liikennesääntöjä ja liikennetilanteita kaikilta osin. Siksi laki velvoittaa varomaan mm. lapsia erityisen paljon.

        Jutussa mainitaan että: "Oikeus muistutti, että lasten käyttäytyminen liikenteessä voi olla vaikeasti ennakoitavissa ja arvaamatonta" ja että "Muiden tienkäyttäjien tulee ymmärtää, etteivät lapset välttämättä noudata liikennesääntöjä kaikilta osin."

        Oikeuden muistutus on täyttä totta, mutta ei sekään muuta sitä tosiasiaa, että ajava pyöräilijä on tietä ylittäessään lähes aina väistämisvelvollinen. On ymmärrettävää, että kaikki lapset eivät hallitse liikennesääntöjä, mutta silloin heitä ei pidä päästää yksin pyörineen kaupunkiympäristöön.

        Tänään näin kaksi eri koululuokkaa kaupungilla jonkinlaisella pyöräretkellä. Molempien ryhmien opettajat ajoivat jonon ensimmäisinä vauhdilla suojatielle paikoissa, joissa pyöräilijän olisi pitänyt väistää ja lapset seurasivat perässä. Onko siis ihme, että lapset oppivat jo nuorina väärille liikennetavoille kun opettajan esimerkki on tällainen? Nämä olivat siis kaksi eri luokkaa ja kaksi erillistä tapausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuden muistutus on täyttä totta, mutta ei sekään muuta sitä tosiasiaa, että ajava pyöräilijä on tietä ylittäessään lähes aina väistämisvelvollinen. On ymmärrettävää, että kaikki lapset eivät hallitse liikennesääntöjä, mutta silloin heitä ei pidä päästää yksin pyörineen kaupunkiympäristöön.

        Tänään näin kaksi eri koululuokkaa kaupungilla jonkinlaisella pyöräretkellä. Molempien ryhmien opettajat ajoivat jonon ensimmäisinä vauhdilla suojatielle paikoissa, joissa pyöräilijän olisi pitänyt väistää ja lapset seurasivat perässä. Onko siis ihme, että lapset oppivat jo nuorina väärille liikennetavoille kun opettajan esimerkki on tällainen? Nämä olivat siis kaksi eri luokkaa ja kaksi erillistä tapausta.

        Aika hauska sattuma, että juuri sinä näit tuollaisia tilanteita juuri nyt, kun oikeus on antanut lainmukaisen päätöksen, jota et voi sulattaa 😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuden muistutus on täyttä totta, mutta ei sekään muuta sitä tosiasiaa, että ajava pyöräilijä on tietä ylittäessään lähes aina väistämisvelvollinen. On ymmärrettävää, että kaikki lapset eivät hallitse liikennesääntöjä, mutta silloin heitä ei pidä päästää yksin pyörineen kaupunkiympäristöön.

        Tänään näin kaksi eri koululuokkaa kaupungilla jonkinlaisella pyöräretkellä. Molempien ryhmien opettajat ajoivat jonon ensimmäisinä vauhdilla suojatielle paikoissa, joissa pyöräilijän olisi pitänyt väistää ja lapset seurasivat perässä. Onko siis ihme, että lapset oppivat jo nuorina väärille liikennetavoille kun opettajan esimerkki on tällainen? Nämä olivat siis kaksi eri luokkaa ja kaksi erillistä tapausta.

        Mutta kun niitä lapsia liikkuu yksin liikenteessä. Siksi laissa on tuo velvoite varoa heitä erityisesti. Lain laatiat ovat ottaneet asian huomioon. Lapsien lähettyvillä on siis noudatettava erityistä varovaisuutta. On aina tuo varovaisuusvelvoite jokaisen liikenteessä liikkuvan lapsen lähellä.

        On takuulla myös helpompaa noudattaa velvollisuuttaan varoa, jos näkee ne lapset. Jutussa lukee, että bussikuski ei edes nähnyt lasta. Noudatettiinko silloin lain vaatima velvoitetta varoa erityisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuden muistutus on täyttä totta, mutta ei sekään muuta sitä tosiasiaa, että ajava pyöräilijä on tietä ylittäessään lähes aina väistämisvelvollinen. On ymmärrettävää, että kaikki lapset eivät hallitse liikennesääntöjä, mutta silloin heitä ei pidä päästää yksin pyörineen kaupunkiympäristöön.

        Tänään näin kaksi eri koululuokkaa kaupungilla jonkinlaisella pyöräretkellä. Molempien ryhmien opettajat ajoivat jonon ensimmäisinä vauhdilla suojatielle paikoissa, joissa pyöräilijän olisi pitänyt väistää ja lapset seurasivat perässä. Onko siis ihme, että lapset oppivat jo nuorina väärille liikennetavoille kun opettajan esimerkki on tällainen? Nämä olivat siis kaksi eri luokkaa ja kaksi erillistä tapausta.

        Tieliikennelain 10 § lukee seuraavaa:

        "Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää saattueen, valvotun lapsiryhmän tai järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Tämä ei kuitenkaan koske hälytysääni- ja -valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon kuljettajaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain 10 § lukee seuraavaa:

        "Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää saattueen, valvotun lapsiryhmän tai järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Tämä ei kuitenkaan koske hälytysääni- ja -valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon kuljettajaa."

        Tieliikennelain 10. pykälän määräys tarkoittaa, että jo tietä ylittämässä olevaa järjestäytynyttä kulkuetta ei saa "katkaista". Minä ymmärsin kirjoittajan tarkoittavan sitä, että kulkuetta vetävä opettaja ajoi suojatielle lakien vastaisesti. Tällaiseen kyseinen pykälä ei anna lupaa eikä muutenkaan vaikuta mitään väistämissääntöihin. Opettajilla varsinkin luulisi järjen valoa olevan sen verran, että eivät näin noloon virheeseen syyllistyisi. Tässä taas eriomainen esimerkki vanhempien antamasta äärimmäisen vaarallisesta esimerkistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain 10. pykälän määräys tarkoittaa, että jo tietä ylittämässä olevaa järjestäytynyttä kulkuetta ei saa "katkaista". Minä ymmärsin kirjoittajan tarkoittavan sitä, että kulkuetta vetävä opettaja ajoi suojatielle lakien vastaisesti. Tällaiseen kyseinen pykälä ei anna lupaa eikä muutenkaan vaikuta mitään väistämissääntöihin. Opettajilla varsinkin luulisi järjen valoa olevan sen verran, että eivät näin noloon virheeseen syyllistyisi. Tässä taas eriomainen esimerkki vanhempien antamasta äärimmäisen vaarallisesta esimerkistä.

        Järjestäytynyt kulkuekaan ei voi rikkoa liikennesääntöjä, ellei paikalla ole poliisi tai muu liikenteenohjaaja. Näissä kouluryhmien tapauksissa tuskin sellaisia oli?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe