Olen jo muutamana vuotena laittanut chilipaprikoita siemenistä kasvamaan ja satoakin on tullut. Olisi kiva tietää miten kasvista saisi tuuheamman ja tukevamman, ettei se kasvaisi vain pituutta ja muutamaa hedelmää. Liika auringonvalo tietääkseni aiheuttaa tuon liian pitkäksi kasvamisen?!
Osaako joku kertoa, tarviiko chilin taimia koulia?
kiitän!
chilipaprikat
5
2676
Vastaukset
- chilipaprikan siemeniä????
kiitos jo etukäteen vastauksesta!Itse en ole löytänyt MISTÄÄN niitä!!!Heilp!!!niin ja vieläkö ehdin laittaa kasvamaan vai onko myöhäistä?
- Nelsonin
siemenvalikoimassa useita F1-hybridejä, sekä Stocka että Bauhaus myyvät, jälkimmäisellä laajempi valikoima
- tuuheutuivat
kun kahden vuoden jälkeen jaoin neljä kasvia omiin ruukkuihinsa. Aikaisemmin olivat kasvaneet samassa ruukussa ja ilmeisesti lisääntynyt tila ja valo innostavat tuuheutumaan. Leikkaamisella ei ole ollut vaikutusta. Liiasta auringonvalosta tuskin on kysymys, sillä tuuheutuminen on tapahtunut erittäin valoisella, melkein paahteisella eteläikkunalla. Sanoisin enemminkin, että syynä venymiseen on valon puute.
Olen sekä koulinut että ollut koulimatta. Nuo edellä mainittua neljä chiliä kasvoivat kaksi vuotta itämisruukussaan. Toisaalta tänä vuonna olen kasvattanut taimet kennostossa, joten koulinta on pakko tehdä. Tärkeintä tuntuu olevan riittävän vahvan, muttei liian vahvan mullan (eivät viihtyneet yhtä hyvin kylvö-kuin kukkamullassa) sekä kasvutilan takaaminen. Tilaa saa jo pelkästään taimia harventamalla, joten jos multa on alusta asti riittävän vahvaa aikuisille kasveille (saattaa vaikuttaa/haitata/tuhota itämisen), en pidä koulimista välttämättömänä. Kasveille kannattaa kuitenkin ehkä lisätä tyvelle multaa niin, ettei vartta olisi ylettömästi sirkkalehtien alapuolella. Chilien kasvatus onnistuu myös kesällä kasvihuoneessa tai lämpöisellä eteläseinustalla, kuten paprikoidenkin kasvatus. Kasvatin useita chililajikkeita kesällä 2003, mutta kun niitä tuli aivan mahdottomasti, kuivasin loput ja olen käyttänyt kuivattua chiliä sen jälkeen. En ole varsinainen chilifani, joten ainoa edelleen viljelemäni chili on Unkarilainen "mieto" pyöreä chilipaprika, jota voi syödä vaikka sellaisenaan. Unkarin chilistä ja paprikoista enemmän: http://www.cedunet.com/~rte47 . Myös kasvatusvinkkejä.
- minänen
Eli chilit tarvitsevat tuuletusta, jotta siitä tulisi tarpeeksi vankka. Mitä enemmän tuulettaa sitä enemmän se kasvaa voimakkuutta ja sitä enemmän tuee satoakin. Esimerkiksi tuuletin olisi hyvä vaihtoehto chilille näin kesäisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409