Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Thyroxin lopetus/oma tuotanto

Anonyymi

Elikkäs. Jos ihminen on syönyt turhaan n. 5 vuotta thyroxiniä annoksella 125mg päivittäin, mitä tapahtuu kun sen lopettaa? Kyllä, liikatoiminnan oireita on ollut enämpi tai vähempi. Oireiden taustalla on ollut oikeasti keliakia/raudan puutos. Palautuuko oma kilpirauhastuotanto tasolle jolla se oli ennen lääkitystä vai onko se mahdollisesti vaurioitunut?

23

3774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei sen ainakaan pitäisi olla mitenkään vaurioitunut. Kilpparisi on nyt vaan laiskistunut purkkilääkkeestä ja jos lopetat, saat vajaatoiminnan oireita ja niiden pitäisi otsestään hävitä kun kilpparisi käynnistyy uudelleen. Annoksesi on kuitenkin iso, joten epäilen ettei lääkitys ole turha. Lääkäriin mars ja verikokeille. Pitää arvot tietää ja jos ne on liikatoiminnan puolella, pitää sitä laskea. Jos lopettaa äkkiä kokonaan, voi tulla aikamoinen epätasapaino. Mulla on sama annos ja kilpparini on kokonaan poistettu, siitä vähän perspektiiviä kuinka iso annoksesi onkaan.

    • Anonyymi

      Annos on iso. Se tässä huolettaakin melko paljo. Harmi kun en muista aloitus arvoja. Ei ne pahat ollu ja monikaan lääkäri ei niillä olisi varmaan edes aloittanut lääkitystä. Ei ole ollut kunnon lääkäriä joka olisi pitkään seurannut ja kuunnellut vaan ne ovat vaihdelleet ja katsovat vaan labroja ja se on siinä. Alusta asti kokeet ja lääkitys ovat olleet hyvin ristiriitaisia. Annostusta nostettiin ja arvot vaan nousivat. Niissä ei tuntunut olevan järkeä. Eräs lääkäri kysyikin siihen aikaan minulta onko keliakiaa tai vastaavaa joka vaikuttaa imeytymiseen. Sillonpa en sitä vielä tiennyt että on. Samainen lääkäri määräsi korjatun tsh kokeen eli S-TSH-AbR. Tulos oli "positiivinen" eli TSH näytteessäni on häiritseviä tekijöitä jotka antavat väärän tuloksen. Liian suuren. Sillon tsh oli 1.13 mutta tuo tsh-AbR oli 0,38. Tuo lääkäri valitettavasti vaihtoi työpaikkaa juuri ennen kun soitin kysyäkseni tuloksista ja asia vain jäi. Vuosi oli 2017.. lääkitys tuolloin oli 100mg. Jossain vaiheessa labrat näytti tsh taas 2.48 ja annosta vaan nostettiin. Ja hyväksyin vaan asian. Tiedän olleeni todella passiivinen asian suhteen ja olen vaan tottunut paskaan oloon. Ne liikatoiminnan oireet mitä on ollut on enimmäkseen rytmihäiriöitä ja silmäoireita. Aloitin gluteenittoman joskus 2018 ja samaan aikaan aloin myös tupakoimaan. Tuntui että silmät räjähtää päähän. Paino tippui kivasti. Sillon oli ressaavaa aikaa elämässä niin laitoin sen piikkiin enimmäkseen oireet. Ja olen niiden kanssa vaan oppinut elämään. Ja ne ovat vähentyneet tai niihin vaan tottuu elimistö. Ja sitä mitä ei saisi tehdä.. Lopettaa lääkitystä nuin vaan. Juuri sen olen tehnyt vihdoin ja viimein. Sen verran maltoin laskea annostusta että otin normaalin 125mg, seuraavat kaksi päivää 100mg, sitten taas kaksi 75, kaksi päivää 50 ja loput kaksi 25. Nyt pari päivää ilman kokonaan. Toistaseksi tuntuu ihan saakelin mahtavalta. Tiedän että Thyroxinin puoliintumisaika (6pv)on melko pitkä ja menee useampi viikko ennen kuin se poistuu kokonaan. Onhan se varmasti jo vähentynyt ihan kivasti. Kun se ei hetkessä poistu toivonkin oman kilpirauhaseni heräävän tässä pujotuksessa. Tiedän.. Joko olen väärässä ja oloni menee melko kurjaksi tai saan vaan normaalin itseni takaisin.

    • Anonyymi

      ja taas viikko vierähtänyt. Ja ilman lääkettä. Tuota järkkyä 125mg. Millaset oireet? No ei ole vielä näkynyt niitä vajaatoiminnan oireita. Sanoisin että enemmänkin on liikatoiminnan. Silmät ovat jonkin verran arat, rytmihäiriöt kyllä paljon lievempiä, virtaa täynnä, ei tarvitse päikkäreitä niin paljoa, töissä jaksaa paremmin mutta vähän kierroksilla kyllä käy. Mutta kokonaisuutena sanoisin että tosi hyvä olo, verrattuna aikasempaan. Naisena pelkään sitä vajaatoiminnan paisumista. Ei ole vielä näkynyt. Päinvastoin oikeastaan. Ei ole niin turvonnut ja oikeastaan on hoikempi olo. Ehkä kilo lähteny? Liekkö se oma kilppari tässä käynnistyy ja samalla elimistössä yhä purkista ja sitä myöten tulee enemmän liikatoiminnan oireita? En tiedä. Tuosta S-TSH-AbR testistä ei paljon tunnu löytyvän mitään. Lääkärit joilta olen siitä kysynyt eivät sano juuta eikä jaata. Jostain luin että jos se näyttää tosiaan oikean TSH pitoisuuden eli on "positiivinen" on jatkossa käytettävä vain sitä TSH:n määrittämisessä mutta ei näin kyllä minun kohdalla. Harmittaa kovasti etten sitä määränneeltä lääkäriltä kerennyt kuulla sen enempiä. Ilmeisesti jotain asioista ymmärsi. No julkisella puolella olen menossa labraan kilpparikokeisiin 30.6 kun sinne lähete on. Ja itse olen yksityiseltä varannut samaiselle päivälle S-TSH-AbR kokeen. Tiedän että se on melko aikaista mutta kiinnostaa niin pirusti tietää mihin suuntaan ne arvot menee. Sellainen tilanne tällä hetkellä täällä. :)

    • Anonyymi

      no laitetaan vielä ne arvot mitä löytyy..
      14.1-16 TSH 2.98 T4-V 15 (25mg),
      5.8-16 TSH 5.31 T4-V 16 (25mg),
      28.9-16 TSH 4.14 T4-V 15 (4x37,5mg/3x25mg),
      21.11-16 TSH 6.13 T4-V 14 (37,5mg),
      16.1-17 TSH 1.08 T4-V 18 (100mg),
      ja tuolloin tosiaan se tsh-AbR oli 0,38 ja
      S-T3-V 4.3
      23.11-17 TSH 2.6 T4-V 16 (100mg),
      15.6-18 TSH 1.13 T4-V 20 (112,5mg)
      24.6-19 TSH 2.48 T4-V 15.8(112,5mg)
      8.4.-20 TSH 1,53 T4-V 14.6 (125mg)
      30.4 TSH 1.26 T4-V 20 (125mg)
      24.2-21 TSH 0.17 T4-V 15,8 (125mg)

    • Anonyymi

      Lähes kaksi viikkoa taas mennyt ilman lääkettä ja vointi? Aika hyvä sanoisin. Viikko takaperin tuntu liikatoiminnan oireet melko voimakkailta. Kävi kierroksilla ja ihan hirvitti ku katso itseään peilistä kuinka punaiset silmät sillon oli. Mutta pärjäs kuitenkin ilman aurikolaseja sisällä. Jännä miten oireet paheni kun lääkkeen jätti. Niin kuin joku vastasikin että pitäisi ruveta tulemaan niitä vajaatoiminnan oireita mutta päinvastoin on käynyt. Mutta onneksi nyt rupee oleen parempi. Rytmihäiriöitä on harvakseltaan ja todella lieviä. Paino ei ole noussut ja päinvastoin edelleen. Harmi vaan että kesäloma alko ja 8 tunnin fyysinen työ vaihtu sitten totaaliseen löhöämiseen. Että tuo laskusuhdanne voipi pysähtyä. :) Ei väsytä yhtään. En tarvitse päikkäreitä. Eilen aamulla rupesin puhdistamaan tulisijoja talvikuntoon ja katson kelloa, 4.50.. ja kesäloma. Yleensä unenlahjat on kohdillaan ollut. No tänä aamuna sentään kahdeksaan nukuin. Silloinkin kun tuota 125mg annosta söi välillä oireita ei juuri ollut. Ei liika eikä vajaatoiminnan. Vaan ne meni ja tuli tai sitten niihin tosiaan vaan tottu eikä niihin kiinnittänyt enää huomiota. Silloin 2018 kun liikatoiminta kävi todella rajuna tilanne tasottui pikkuhiljaa itsestään. Paino mikä sillon laski tuli takasi jne. Sääteleekö oma elimistö tuottamaansa hormoonia sitä mukaan kun tarve on. ? Kun sitä saa purkista liikaa hiipuu oma ja nyt kun ei saa niin rupeaa oma kilpirauhanen taas tuottamaan hormoonia. Ja tämä siis siinä olettamuksessa ettei mitään vajaatoimintaa ole ikinä ollutkaan. Ja josta rupean päivä päivältä olemaan varmempi. Varasin tosiaan ne labra ajat mutta valitettavasti ne meni sitten mönkään. Kun kyselin yksityiseltä tuosta TSH-AbR testistä, ja painotin nimenomaan tuota AbR testiä sain vastauksen että onnistuu kyllä ottaa ilman lääkärin lähetettä omakustanteisesti ja näyte voidaan ottaa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Tervetuloa. Jee ajattelin ja varasin ajan. Mutta jäin miettimään tuota että näyte voidaan ottaa mihin aikaan vaan. No eihän voi. Pakko oli varmistaa ja niinkuin aavistelinkin luulivat minun tarkottaneen tuota TSHRab vasta ainetestiä... piip! Eli AbR testä ei saa kuin lääkärin lähetteellä. No annoin vielä kerran julkiselle mahdollisuuden ja pyysin lääkärin yhteydenottoa kilpirauhasasioissa. Lääkäri soitti ja sanoi ensimmäiseksi, ihan oikeesti, "sinulla on kilpirauhasasiat kunnossa." Hyvä kun olin hei kerennyt sanoa. Oli katsonut viime labroja ja se oli siinä. Olen kunnossa. Selvä. No kysyin kuitenki TSH-AbR testistä että mikä se on. Lääkäri vastasi että sillä tutkitaan onko vasta aineita ja sellaista ei tarvitse nyt tehdä. Eli hänkin luuli että tarkotin TSHRab testiä. Siinä vaiheessa ajattelin että piip antaa olla. En kehtaa ruveta neuvomaan tätä lääkäriä mitä mikäkin tarkoittaa ja selvästikkään ei ollut hänen erikoisaluetta. Joten se siitä. Vaihtoehtoni on etsiä yksityiseltä ihan oikea endokrinologi joka on erikoistunut asiaan tai antaa vaan olla. Ja juuri nyt kukkaro sanoo että anna olla.. piip Tärkein mittari sitä paitsi on oma vointi. Ja se on pitkästä aikaa hyvä. :)

    • Anonyymi

      Miten ihmiset uskaltaa itse vatkata lääkkeitä ja laborakokeita? Suosittelen luottamaan endoLÄÄKÄRIN ohjeisiin ja ammattitaitoon. Kilpirauhassairaus (tai sairaudet, niitä kun voi olla samalla henkilöllä jos jonkinlaisia yhtaikaisesti) on sen verran vakava juttu, että sen hoito vaatii potilaalta itseltään huolellisuutta. Ei passaa laborakokeet mennä mönkään. Ajatellaan nyt sitä endoLÄÄKÄRIÄKIN, joka kuulee potilaansa itse säheltävän lääkkeiden ottamisen kanssa miten sattuu, niin mitä hän (endolääkäri) ylipäätään ajattelee hoitotilanteesta. Oijoi.

      • Anonyymi

        Ihan niin itse en menisi laboreeraamaan niinkin tärkeää lääkettä kun kilpirauhas lääke on , enkä menisi edes tekemään diagnooseja itse, sillä nyt kun on lopettanut lääkkeensä niin muutaman viikon päästä sitten alkaa oireet ja ne ei ole mitään mukavia etekkin silmät kärsii aika lailla. Mutta tehkööt miten tahtoo, oman itsensä kanssa . Ihmettelen vaan kovasti että alkaa itse laittamaan itsensä tilaan mikä tulee lääkityksen lopettamisesta


    • Anonyymi

      Jos tyroksiini on määrätty turhaan, ei kai sitä kannata syödä. Kunhan käy mittaamassa kilpirauhasarvot muutaman kk:n kuluttua.

      Miksi se alun perin edes määrättiin? Oliko vajaatoiminnan oireita vai pelkästään tsh koholla? Oliko t4v edes matala?

    • Anonyymi

      Miksi alunperin määrättiin.. no oli hoitamaton keliakia ja sitä myöten raudan puute, ilmeisesti ja oireet ovat todella samanlaisia kuin kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Eli oireita oli muttei oikesti kilpirauhaseen liittyviä. Arvot?? no ei muistaakseni edes kauhean pahat ja "kinuamalla" sain Thyroxin lääkityksen. Uskoin silloin että siinä tosiaan vika. Itse siis halusin aikanaan lääkityksen. Ja sitä vaan jatkuvasti nostettiin. Ja alunperinkin TSH arvot näytti virheellisen suurilta tuon minkä lie häiriötekijän takia. Jokainen voi halutessaan googlettaa TSH-AbR testin niin tietää mitä meinaan. Ei vissiin kauheen yleistä mut jos labra kokeet heittää jatkuvasti ja tuntuu että niissä on ristiriitaa niin tollanen on aiheellista ottaa. Tämänhetkinen olo?? Aina vaan parempi :)

      • Anonyymi

        Ei keliakia säätele hormooneita kehossa , monella on molemmat sairaukset siis keliakia ja kilpirauhaslääke.
        Ei pitäis itse lopettaa lääkettä , sillä sinun hormooni arvot ovat näyttäneet kokeissa että tarvitset lääkkeet kilpirauhasen
        Ja minullakin on ollut aina raudanpuute Ennenkö sain kilpirauhaslääkkeet
        Keliakiaan taas voi vaikuttaa hyvällä ruokavaliolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei keliakia säätele hormooneita kehossa , monella on molemmat sairaukset siis keliakia ja kilpirauhaslääke.
        Ei pitäis itse lopettaa lääkettä , sillä sinun hormooni arvot ovat näyttäneet kokeissa että tarvitset lääkkeet kilpirauhasen
        Ja minullakin on ollut aina raudanpuute Ennenkö sain kilpirauhaslääkkeet
        Keliakiaan taas voi vaikuttaa hyvällä ruokavaliolla

        Minulla myös oli raudan puute kaikki vuodet mutta kun menkat loppui niin arvot tulivat normaaleiksi


    • Anonyymi

      Onko mielenterveysongelmia ?

      • Anonyymi

        No aivan varmasti on mutta nytpä on lääkärin lähete tsh-abr ja tavis tsh kokeeseen. Maanantaina on labra aika ja vihdoin näkee kuinka paha mielenterveysongelma onkaan kyseessä. Kerronpa sitten miltä arvot näyttää. Ja toukokuussa viimeksi thyroxinia ottanut, eli kohta 3kk ilman. En varsinaisesti kilpirauhas asioissa ollut lääkärin luona(enkä mielenterveys) mutta kilpirauhas jutut kun liittyy niin moneen vaivaan niin sain tuo testit. Suapi nähdä onko mulla sittenkin aivan kaamee vajis vai olenko vain hullu..


    • Anonyymi

      Tyroksiinia määrätään joskus (varmasti useinkin) turhaan. Toisaalta joku sitä ei saa, vaikka tarvitsisi.

      Mitähän voisi tarkoittaa, kun on vuoden aikana tippuneet kaikki arvot TSH, T4v ja T3v? TSH on reilusti alle yhden, eikö muiden arvojen kuuluisi nousta?

      Olen itsekin alkanut epäillä, että koko tyroksiini on turha. Alunperin T4v oli vielä viitteiden sisällä, kun en vielä käyttänyt lääkettä.

    • Anonyymi

      No niin. Labra arvot ois alkuviikosta jo saatu. Aluks haluun ilmasta että kirjotan tänne lähinnä vaan "omaksi iloksi" ja jos joku nyt sattuu saamaan jotain hyötyä tästä nii mahtava juttu. Jos joku säästyy paljo aikasemmin liialliselta thyroxiniltä nii jotain hyötyä sentään tästä sekavasta sepustuksestani. Päänaukojat voi puolestani painua jonnekki ihan muualle.. Mutta ne arvot. P-TSH 12.37, S-TSH 13.34. En tiedä mitä ero nuilla on? Ja P-T4V 10.7. Vuorokauden myöhemmin tuli sitten odottamani S-TSH-AbR 4.45. Ja lausunto "Näytteessä voidaan todeta mahdollista heterofiilisten vasta-aineiden häiritsevää vaikutusta PEG saostuksen perusteella." Se tulee mikäli ero% on 40-100%. Eli oikea TSH 4.45 ja T4V 10.7. Eikö luulis että äkkilopetus 125mg thyroxiniä ois aiheuttanu aivan kamalat arvot? Varmasti eivät vielä sillä tasolla millä olivat vaan elimistö yhä sekasin ja todella toivon että väliaikaisesti. Oma kilpparini käynnistelee korvaamaan tuota mitä tuli purkista otettua. Voi varmaan mennä vaikka puol vuotta ennen kuin näkee kunnolla mihin arvot laskee sen verran kauan olin lääkityksellä. Niin nopean lääkkeen jätön tein kyllä että se vähän arveluttaa voiko se laukasta vaikka ihan oikeen vajiksen. No mutta se tärkein mittari itselle eli oma vointi? Aivan mahtava. Olen saanut oman itseni jokseenki takaisin. Voin sanoa suoraan että meni aika lujaa elämä 125mg annoksella turhaa thyroxiniä. Pahimmasta vaiheesta en edes kunnolla muista. Nyt saa mielenterveyttäni kyseenalaistanut lisää vettä myllyyn. Kun olipa 2018-2019 vuonna tilanne jossa soitin oikeasti terapiakeskukseen ja kyselin apua maniaan. Ei kuulemmaa voi itse huomata ja en oikeen tuntunut saavan apua asiaan. Mutta tunsin kyllä että menen niin kierroksilla että ei voi olla normaalia vaan epäilin tosissaan jotain manian tapasta. Melkeen tekee pahaa muistella sitä aikaa. Se oli tosiaan siihe aikaan kun aloitin gluteenittoman ja thyroxiini vasta kunnolla pääsi imeytymään. Rytmihäiriötä on tullut enää harvakseltaa ja niin lieviä. Yksi häiritsevimmistä liikatoiminnan oireista, hyperventilointi alkaa vasta nyt rauhoittumaan. Hyperventilointi/liikahengitys tai miksi sitä nyt haluaakaan kutsua oli aivan järkyttävää ja kuluttavaa. Kun tuntui ettei happea saa vedettyä kunnolla ja naama punasena sitten yritti vetää keuhkoja täyteen. Mutta vihdoin sekin asia helpottaa. Ja elämä voittaa, näin se on uskottava. Sellasta. Ihanaa syksyä kaikillle! :)

    • Anonyymi

      Pakko lisätä se vielä etten todellakaan kannusta ketään sörkkimään lääkitystään ominpäin. EN! Tiedän kyllä kuinka idioottimaista ja jopa VAARALLISTA se on. Mutta kehotan kuuntelemaan omaa vointia ja joskus jopa kyseenalaistamaan lääkärin joka vain lukuja tuijottaa. Vaatimaan tuota tsh-abr koetta jos tuntuu ettei arvoissa ole tolkkua omaan vointiin nähden.

    • Anonyymi

      Etkö aio konsultoida lääkäriä kuitenkin? Jos sinulla on nyt kuitenkin vajaatoiminta, mutta käyttämäsi tyroksiiniannos oli vain liian iso.

    • Anonyymi

      Mulla eka raskauden jälkeen 2v sitten tulehtui kilpirauhanen. Oireiden ja arvojen vuoksi aloitettiin lääkitys 50mg/pv. Toisen raskauden jälkeen n. 6kk sitten palattiin normaali annokseen 50mg pv (raskauden aikana lääkitystä nostetaan yleensä 25 mg pv) ja arvot olivat liikatoiminnan rajalla. Nyt pikkuhiljaa lääkitystä vähennetty. Eli mulla oma kilpirauhanen käynnistelee itseään lääkityksestä huolimatta ja sitä mukaan lääkettä pienennetään. Mulla myös aina otetaan heterofiiliset vasta-aineet, lääkäri määrännyt että ne tulee aina ottaa multa. Joillain meillä on sitä häiritsevää saostumaa jostain syystä, että se arvo lasketaan eri tavalla.

      En tiedä miksi aloittajalla lääkitys niin kova. Mulla puhkeamisen myötä aloitettiin 50mg pv ja arvot asettuivat heti kohdalleen, sillä menin vajaan vuoden samalla annoksella kunnes raskaus muutti väliaikaisesti tilannetta. Mulle sanottiin että jossain vaiheessa voidaan kokeilla olla ilman lääkitystä. Katsoa palautuuko.

      Lähtökohtaisesti suosittelen luottamaan hoitavaan tahoon. Olen silti itsekin huomannut että tsh-abr on useille lääkäreille tuntematon asia ja ilman sitä esim minä en voi saada luotettavaa tulosta kokeista. Olen tosi tyytyväinen että alkuvaiheessa kun tämä puhkesi, oli joku asiantuntija paikalla. En tiedä konsultoitiinko erikoissairaanhoitoa vai mikä tilanne, mutta onnekseni asia oli kirjattu kantaan joten mun pitäisi aina jatkossa saada sanani perille. Toistaiseksi kukaan ei ole vängännyt vastaan kun asian ole selittänyt ja toiseksi lääkärit kyselevät arvojen lisäksi myös vointiani.

      Nähtäväksi jää mihin arvot asettuvat, mutta paranemista en oikeastaan odota, vaikka se olisi kyllä parasta. 70% raskauden jälkeisistä sairastuneista paranee, mut 50% menee jossain vaiheessa lopulta vajaatoiminnalle.

      Kiinnostaisi tietää miten aloittajalla menee. Mihin arvot lopulta asettuivat. :)

      • Anonyymi

        Pitää vielä lisätä tähän omaan kommenttiin. Eli kuulostaa siltä että aloittajalla ei alunalkaen ole huomattu tai testattu tsh abr eli on jäänyt pimentoon että on heterofiilisia vasta aineita ja lääkitys tulee määrätä tsh abr mukaan.

        Mulla oli sairastumisvaihessa tsh 136. Kun otettiin tsh abr lukema eli minun todellinen tsh olikin 44. Eli jos oltais määrätty lääke tuon 136 mukaan, olisi todellakin menty moninkertaisesti liikatoiminnalle.

        Omalla kohdalla lääkäri säikähti tuota 136 arvoa ja mut soitettiin välittömästi terveyskeskukseen näytille missä kunnossa olen. No en ollut hyvässä tuolla todellisella 44 arvolla, mut jotenkin tolpillaan uupuneena ja väsyneenä. Siinä ehkä syy, miksi otettiin tarkemmat tutkimukset, onneksi. Olo parani 3viikossa. Kun lääkitys aloitettiin oli 4pv tosi levoton olo kun keho sai thyroxinia, sitten alkoi helpottaa. Ja tosiaan 3 viikon kuluttua mulla oli jo normaali olo <3. En suosittele sörkkimään omaa lääkitystä omin päin. Mutta suosittelen kyllä vaatimaan tarkempia tutkimuksia jos tuntuu ettei oma olo täsmää.


    • Anonyymi

      Monella ihmisellä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja keliakia , siis molemmat saman aikaisesti.
      Siksi syöt kilpirauhas hormooneita että estettäisiin vajaatoiminta.
      Ei kellekään kirjoiteta kilpirauhas lääkkeitä , jos ei verikoe näytä että niitä tarvitsee, joten
      Jos ylitoimintaa epäilet kilpirauhasessa niin mene ottamaan uudet verikokeet, sillä voi olla että pienentää lääke annosta hieman.
      Mutta älä mene omin päin pienentämään lääkeannostasi , koska se voi johtaa ainoastaan hyvin huonoon olotilaan , koska kilpirauhanen säätelee ihmisen hormooni toiminnan.
      Siis en todellakaan usko että lääkkeesi on turha mitenkään, sillä sinä tarvitset sen koska vielä annos on aika isokin. Itselläni om 100mg ja sitä on aina välillä justeerattu isommaksi tai pienemmäksi riippuen miten verikokeet ovat näyttäneet ja olen syönyt lääkettä jo yli 30 vuotta , joten olo vaihtelee riippuen niin monista tekijöistä

      • Anonyymi

        Kyllä kirjoitetaan. Verikokeet ei aina kaikkea kerro. Ne ovat vaan keskiarvoja ja jokainen ihminen on yksilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kirjoitetaan. Verikokeet ei aina kaikkea kerro. Ne ovat vaan keskiarvoja ja jokainen ihminen on yksilö.

        Voi hyvä Sylvi mikä itsevarmuus ihmisellä . Omapa on asiasi, lääkäriksi ei tulla Googlen kautta vaan se vaatii monen vuoden pohjatietojen opiskelun lääketieteestä joihin todella kuuluu myös endokrinologiset sairaudet


    • Anonyymi

      Onko se oikein lääkäri todennut että on turha lääke. Sillä ihmisellä voi olla molemmat sairaudet saman aikaisesti.itse olen syönyt vuosikymmeniä lääkettä kilpirauhasen vajaa toimintaan ja vanhempana ilmennyt ruoka yliherkkyys esim pasta ruokiin, pullaan ja leipäänkin. Joten tee kuten lääkäri neuvoo äläkä lopeta lääkitystä omin päin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe