Koeaikapurku apua

Anonyymi

Vihaan nykyistä kaupanalan työtäni yli kaiken ja oon aikeissa lähteä. Onneksi olen vielä koeajalla noin 2 kk. Miten työsopimus puretaan "oikein" koeajalla. Voinko vain ilmoittaa sähköpostilla, että en jatka töitä enää huomenna ja syynä koeaikapurku ja työn sopimattomuus itselle? Vai pitääkö vääntää joku virallinen paperi? Tuntuu että netti pullollaa erilaisia ohjeita.

21

1997

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Selvintä on purkaa työsopimus ihan siellä työpaikalla suullisesti tai ojentamalla purkuilmoitus esimiehelle.

Tiesithän, että työttömyysturvaan tukee sitten 3 kk karenssiaika. koska olet itse aiheuttanut työsuhteesi päättymisen?

• Anonyymi

Mutta entäs jos ei voi paikanpäällä tehdä, koska esimiehrn työpiste tai toimisto ei oo sama kun munntyöpaikka? Riittääkö silloin sähköpostiviesti tai joku liite, josss virallisesti purkaa. Tarviiko koeajalla purkaminen esimiehen allekirjoituksen?

Juu, tiedän karenssin, ja olen valmistautunut sen kärsii. Pää ei kestä tätä työtä enää

• Anonyymi

Entäs jos käyt vapaa-aikana viemässä esimiehelle purkuilmoituksen? Saat samalla palautettua hallussasi mahdolliseti olevan työnantajan omaisuuden esim. avaimet.

Käy se tietysti sähköpostillakin, mutta vieminen kannattaa, koska silloin tiedät, että purkuimoitus meni perile.

• Anonyymi

Mitä jos ilmoitus ei löydä perille, esim pomo ei lue s-postiaan. Eikö purku oo sillo voimassa vaikka siitä on ilmoitettu?

• Anonyymi

Puhelimella voi soittaa.

• Anonyymi

Suositellaan tekemään kirjallinen ilmoitus, joten jos vaikka soitan ja sitten laitan s-postilla ilmoituksen menee, luulis et on sit tehty "oikein".

Yrittäisin vältellä soittamista, kun tiedän, että esimies raivostuu, mutta mun on ajateltava terveyttäni. Mut ei auta vissiin ko soittaa ja ilmoittaa ja toivottavasti riittää, että voin tosiaan sitten sinä päivänä jo lopettaa työt.

Kiitos kaikille avusta!

• Anonyymi

Muista, että saat 3kk karenssin koeaikapurusta, koska työkkärin mukaan se on normaali irtisanoutuminen aj koeaikaa ei ole tarkoitettu työntekijän kokeiltavaksi, että sopiiko työpaikkaan/työhön.

• Anonyymi

Ja koeaikapurku tulee tehdä aina kirjallisena. Sähköposti on paras, mutta laita selkeä päivämäärä milloin purat sopimuksen. Jos sinulla on ma aamuna seuraava vuoro niin koeajan purkaus olisi parempi tehdä maanantaina, päivättynä tiistaille niin esimiehellä on edes jokin mahdollisuus reagoida - ettei tule jotain ongelmia siitä.
        Kirjoita selkeä virallinen ilmoitus, mieluiten myös liitteenä - missä on selkeästi nimesi.
        "Minä NIMI puran työsopimukseni TYÖPAIKKA PÄIVÄMÄÄRÄ alkaen." Jotain tuohon suuntaan ja syyksi koeaika.

En nyt muista tarkkaan kuinka itse omani kirjoitin kun ei se kivaa ollut ja kiven alta piti löytää miten työntekijän kuuluu nämä tehdä kun aina luullaan, että työnantan käytettäväksi on vain se koeaika - samalla tavoin kuin työkkäri sen tulkitsee, vaikka työsopimuslaissa sanotaan, että se on molemminpuolinen.
        Mutta työkkäri saakin mennä muiden lakien ylitse.
        Oli niin stressaavaa, että pyyhin mielestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja koeaikapurku tulee tehdä aina kirjallisena. Sähköposti on paras, mutta laita selkeä päivämäärä milloin purat sopimuksen. Jos sinulla on ma aamuna seuraava vuoro niin koeajan purkaus olisi parempi tehdä maanantaina, päivättynä tiistaille niin esimiehellä on edes jokin mahdollisuus reagoida - ettei tule jotain ongelmia siitä.
        Kirjoita selkeä virallinen ilmoitus, mieluiten myös liitteenä - missä on selkeästi nimesi.
        "Minä NIMI puran työsopimukseni TYÖPAIKKA PÄIVÄMÄÄRÄ alkaen." Jotain tuohon suuntaan ja syyksi koeaika.

En nyt muista tarkkaan kuinka itse omani kirjoitin kun ei se kivaa ollut ja kiven alta piti löytää miten työntekijän kuuluu nämä tehdä kun aina luullaan, että työnantan käytettäväksi on vain se koeaika - samalla tavoin kuin työkkäri sen tulkitsee, vaikka työsopimuslaissa sanotaan, että se on molemminpuolinen.

Muista: Soittaminen tai tekstiviesti ei ole virallinen ja tarpeeksi talteen jäävä - niitä ei voi käyttää missään tällaisissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei, kiitos. Onko sitten niin, että jos päivään ilmoituksen tiistaille, niin maanantai on viimeinen työvuoroni ja tiistaina ei tarvitse tulla enää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei, kiitos. Onko sitten niin, että jos päivään ilmoituksen tiistaille, niin maanantai on viimeinen työvuoroni ja tiistaina ei tarvitse tulla enää?

Vai alkaako purku siitä päivästä, jolle sen kirjaan, eli jos en halua enää tiistaina töihin, minun pitää kirjata purkupäivä jo maanantaille? Mutta teenkö silloin enää maanantain työvuoron. Opiskelijana en kuulu kaupanalan liittoon, kun teen vaan töitä ohimennen, niin en pysty kysyä keneltään ja asia tuntuu niin sekavalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai alkaako purku siitä päivästä, jolle sen kirjaan, eli jos en halua enää tiistaina töihin, minun pitää kirjata purkupäivä jo maanantaille? Mutta teenkö silloin enää maanantain työvuoron. Opiskelijana en kuulu kaupanalan liittoon, kun teen vaan töitä ohimennen, niin en pysty kysyä keneltään ja asia tuntuu niin sekavalta.

Purku päivä on se päivä mistä päivästä sen purkaat, laita päivämäärä, mutta yleisesti ottaen pitäisi antaa mahdollisuus työnantajalle nähdä ja reagoida purkaukseen. Viikonloppuna se on joksein epäreilu käytäntö, mutta maanantaina työvuoron lopussa voi laittaa - varmista, ettei esimiehesi ole esim. lomalla ja se menee sijaiselle suoraan jos on.
        Omalla kohdallani oli helpompaa, koska olin hajanaisina päivinä niin välissä ei ollut omaa työpäivää, mutta esimies oli töissä, joten hänellä oli aikaa reagoida lähtööni - ja lukea sähköpostini.
        Sinun pitää purkupäivänä palauttaa kaikki työnantajan sinulle antamat työtarvikkeet. Avaimet yms.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Purku päivä on se päivä mistä päivästä sen purkaat, laita päivämäärä, mutta yleisesti ottaen pitäisi antaa mahdollisuus työnantajalle nähdä ja reagoida purkaukseen. Viikonloppuna se on joksein epäreilu käytäntö, mutta maanantaina työvuoron lopussa voi laittaa - varmista, ettei esimiehesi ole esim. lomalla ja se menee sijaiselle suoraan jos on.
        Omalla kohdallani oli helpompaa, koska olin hajanaisina päivinä niin välissä ei ollut omaa työpäivää, mutta esimies oli töissä, joten hänellä oli aikaa reagoida lähtööni - ja lukea sähköpostini.
        Sinun pitää purkupäivänä palauttaa kaikki työnantajan sinulle antamat työtarvikkeet. Avaimet yms.

Tässä on yksi harvoista linkeistä koeaikapurkuun työntekijän puolesta joita löysin kun yritin etsiä. Sinunkin pitää olla asiallinen ja tarvittaessa kertoa syyksi, että esim. olit taidoiltasi/osaamiseltasi sopimaton tähän työpaikkaan tai alalle. Miksään syy ei kelpaa sitten sinne työkkäriin. Sieltä tulee se 3kk karenssi. Jos sinulal ei ole tulehtuneet välit esimiehen kanssa, voit yrittä sopia, että hän tekee koeaikapurun ja silloin ei ehkä tule sitä karenssia, riippuen mitä esimies kertoo syyksi.

kpflaki.com/post/koeaikapurku-työntekijän-tekemänä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok, eli järkevintä ja asiallisinta olisi siis maanantaina aamulla laittaa purkuilmoitus, ja ilmoittaa, että voin sen maanantain iltavuoron vielä tehdä, mutta tiistaina en tule enää. Jos nyt oikein ymmärsin. Minulla on maanantaina iltavuoro, joten jos laitan vasta työvuoron päätteeksi ilmoituksen, niin työnantaja näkee sen vasta todennäköisesti tiistai-aamuna, eikä välttämättä ehdi reagoida, koska olen sitten jo lähtenyt. Tiistainakin minulla olisi iltavuoro.

Kiitos avusta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä on yksi harvoista linkeistä koeaikapurkuun työntekijän puolesta joita löysin kun yritin etsiä. Sinunkin pitää olla asiallinen ja tarvittaessa kertoa syyksi, että esim. olit taidoiltasi/osaamiseltasi sopimaton tähän työpaikkaan tai alalle. Miksään syy ei kelpaa sitten sinne työkkäriin. Sieltä tulee se 3kk karenssi. Jos sinulal ei ole tulehtuneet välit esimiehen kanssa, voit yrittä sopia, että hän tekee koeaikapurun ja silloin ei ehkä tule sitä karenssia, riippuen mitä esimies kertoo syyksi.

kpflaki.com/post/koeaikapurku-työntekijän-tekemänä

En usko, että saan esimiehen purkamaan sopimuksen, kun hän on vain antanut kehuja työn hoitamisesta, mutta oma syyni on se, etten viihdy työssä yhtään eikä työ sovi minulle yhtään, mikä on aiheuttanut ongelmia itselleni henkiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin. Se, että hoitaa työnsä hyvin, ei kuitenkaan tarkoita, että se sopisi itselle tai viihtyisi siinä. Joten pomohan pitäisi minut mielellään, ja tulee varmasti yllätyksenä mun lähtö, mutta en voi muuta. Pakko purkaa siis itse ja kärsiä karenssi.

Kiitos linkistä! Tämä auttoi

• Anonyymi
      • Anonyymi

Oho, iso kiitos!!

• Anonyymi

Jos teet hyllytystyötä, riittää purkuun ihan soittaminen toimistoon ja sieltä saat ohjeet. Eikä tarvitse tällaista tilannetta pahoitella tai jännittää. Sinun oma elämäsihän se on.

• Anonyymi

Oon liian tunnollinen, ja tää tulee varmasti yllätyksenä pomolle, niin siksi jännitän sen reaktioo. Mutta joo, mun elämä ja terveys, en voi muuta.

• Anonyymi

hanki ihmeessä itsellesi ensin uusi toisenlainen työ. Panosta täysillä työn etsintään. Otat loparit nykyisestä työstäsi vasta kun uusi työpaikka on varmistunut.

• Anonyymi

No mulla on tiedossa jo toinen osa-aikatyö, mutta uskon silti saavani karenssin, joten en kait voi välttää sitä karenssia mitenkään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe