Alkoholi ehkä kohtausten syynä, pitäisikö kertoa lääkärille?

Anonyymi

Sain 2 vuotta sitten tajuttomuuskohtauksen, josta diagnosoitiin epilepsia. Sain tähän Trileptal-lääkityksen. Puoli vuotta tämän jälkeen sain toisen, ja lääke vaihtui Vimpat:iin. Molemmissa kohtauksissa heräsin sängyn vierestä naama veressä ja muutenkin itseäni kolhineena.

En kehdannut myöntää, että alkoholiakin tulee joskus enemmän nautittua. Viikonloppuisin meni helposti 12 annosta, kun baarissa käynti oli mukana. Todennäköisesti molemmat kohtaukset johtuivat alkoholista, ehkä lisäksi myös valvomisesta. Nyt vasta aloin tutkia pankkitilini tietoja, ja huomasin, että baarissahan sitä on oltu, ja ilmeisesti kotiin päästyä oli tullut kohtaus. Ja tiedän, ettei olisi saanut juoda, mutta siihen se meni, ja nyt osataan jo jättää korkeintaan kuuteen annokseen viikossa.

Olen hyväkuntoinen, perusterve nelikymppinen mies, ja olen aina halunnut elää ”luomuna”, siten myös en halua syödä lääkkeitä jos ei ole pakko. Mitään epilepsian oireita ei ole ollut tuon viimeisimmän kohtauksen jälkeen, ja olenkin pyytänyt lääkkeiden vähennystä aina silloin tällöin. Uskon, että pärjäisin ilman lääkkeitä, kunhan en enää ota räkäkännejä.

Kannattaisiko kertoa tämä ihan lääkärillekin? Mitähän voisi olla odotettavissa? Tajusin tämän asian vasta pari päivää sitten - että alkoholi saattoi olla ainoa syy kohtauksiin.

19

1300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Korjaan, kuuteen annokseen kerrallaan.

    • Anonyymi

      On totta, että joillekin alkoholin runsas käyttö voi aiheuttaa ns. viinakramppeja.
      Sitä sanotaan myös alkoholiepilepsiaksi.

      Toki sun kannattaa ottaa asia lääkärin kanssa puheeksi, koska turhahan niitä " nappeja " on käyttää, jos ne on vain niiden kohtausten takia annettu, eikä ole ollut muuhun tarkoitukseen. Trileptalhan on masennuslääke myös.

      Lääkkeistäkin aika usein tulee joitain sivu-/haittavaikutuksia.

      Ole iloinen siitä, ettei niitä kohtauksia ole tullut sen jälkeen, kun olet vähentänyt alkoholimääriä. Joillain saattaa vaiva muuttua tavalliseksi epilepsiaksi vaikka lopettaisi alkoholin käytön kokonaan.

    • Anonyymi

      Kiitos kommentista. Noita sivuvaikutuksia juuri mietinkin, kun tuonkin lääkkeen kohdalla niitä on pitkä lista. Kaikkia vaikutuksia ei välttämättä edes huomaa itse. Mutta vahva lääke tuon täytyy olla, ensimmäisinä päivinä veti silmiä kieroon aika mukavasti, ja hiuksia lähti. Että kyllä tuo jotain tekee. Ei sillä, ehkä on auttanutkin, ehkä olisi ilmankin pärjännyt, kuka tietää.

      • Anonyymi

        Sellainen vinkki vielä, että jos aiot lääkitystä lopetella, älä tee sitä ykskaks, vaan hitaasti.
        Ja jos pystyt, keskustele lopetuksesta lääkkeen määränneen lääkärin kanssa.

        Ja olet kyllä oikeassa, että ehkä on auttanutkin, kuka tietää.
        Jos et ole ollut ilman lääkettä, mutta kohtaukset ovat pysyneet poissa, niin eihän sitä voi tietää, jatkuisivatko kohtaukset jos lääkkeen lopettaisit.


      • Anonyymi

        Jos hiuksia lähtee se ei sulle sovi . Onko sulla anemiaa raudan puutetta diabetes .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen vinkki vielä, että jos aiot lääkitystä lopetella, älä tee sitä ykskaks, vaan hitaasti.
        Ja jos pystyt, keskustele lopetuksesta lääkkeen määränneen lääkärin kanssa.

        Ja olet kyllä oikeassa, että ehkä on auttanutkin, kuka tietää.
        Jos et ole ollut ilman lääkettä, mutta kohtaukset ovat pysyneet poissa, niin eihän sitä voi tietää, jatkuisivatko kohtaukset jos lääkkeen lopettaisit.

        Vitamiinit auttaa myös osta c ja b .


    • Anonyymi

      Juu, lääkärin ohjeilla olen vähennellyt pitkällä aikavälillä. Jos parin vuodenkin sisällä voisi saada hiljalleen purettua lääkitystä pois, olisin tyytyväinen. Omatoimisesti en ole ajatellut vähentää.

      Ehkä jos tämä johtui alkoholin nauttimisesta, tai ryyppäämisestä, tästä tuli minulle joku opetus.

      • Anonyymi

        On kiva kuulla, että jotkut ottavat opikseen, valitettavasti kaikki eivät ota.
        Jotkut eivät edes välitä enää siinä vaiheessa, kun alkoholiongelma on päässyt pahaksi.

        Kun sulla on tuollainen asenne, tulet varmasti pärjäämään hyvin tulevaisuudessakin.
        Mä olen yksi ja sama tyyppi, joka olen sun kanssa täällä keskustellut.
        Hyvää kesää sulle, nautitaan enemmän auringosta kuin juomingeista !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kiva kuulla, että jotkut ottavat opikseen, valitettavasti kaikki eivät ota.
        Jotkut eivät edes välitä enää siinä vaiheessa, kun alkoholiongelma on päässyt pahaksi.

        Kun sulla on tuollainen asenne, tulet varmasti pärjäämään hyvin tulevaisuudessakin.
        Mä olen yksi ja sama tyyppi, joka olen sun kanssa täällä keskustellut.
        Hyvää kesää sulle, nautitaan enemmän auringosta kuin juomingeista !

        Kiitos asian pohtimisesta kanssani ja hyvää kesää sinullekin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kiva kuulla, että jotkut ottavat opikseen, valitettavasti kaikki eivät ota.
        Jotkut eivät edes välitä enää siinä vaiheessa, kun alkoholiongelma on päässyt pahaksi.

        Kun sulla on tuollainen asenne, tulet varmasti pärjäämään hyvin tulevaisuudessakin.
        Mä olen yksi ja sama tyyppi, joka olen sun kanssa täällä keskustellut.
        Hyvää kesää sulle, nautitaan enemmän auringosta kuin juomingeista !

        Sitten kun juot otat mietoja ilman sokereita .


      • Anonyymi

        Kaikki keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet (merkattu pakkaukseen kolmio) reagoivat välittömästi alkoholiin, jolloin lääkkeen sivuvaikutukset puhkeavat.

        En tunne menettäneeni elämästä mitään, kun olen ollut koko ikäni absolutisti.

        "Älä mieti, mitä pitäisi tehdä (läträtä), vaan minkä voisit jättää tekemättä." (Masanobu Hukuoka)


    • Anonyymi

      NS.dia kohtauksia voi tulla päähän tulleista iskuista joten oletko ollut väkivallan kohteena . Selvitä ensin ne . Oletko lyönyt pääsi joskus. Sitten menet ottamaan veren sokeri arvot . Lantrinkeissa ja likööreissä on aivan hirveesti sokereita tuoremehuissa. Verensokeri on diabeteksen takia aina tutkittava. Epilepsia erikseen taas on aivojen toimintahäiriö . Monelle se tulee jo lapsena ja sekin voi olla väkivallan seuraus . Isku päähän. ( Vanha kansa sanoisi riivattuna jos ihminen käyttäytyy kuin riivattu tai noiduttuna woodoo noiduttuna ne kun uhraa vuohia ). Hävitä nuket amuletti mitkä voi olla jostain woodoosta silti tai palauta siihen suuntaan mistä sait niitä noitien pentagrammit ja muu sellainen pois.

    • Anonyymi

      Ap kirjoittaja vastaa. Tutkin asiaa moneltakin kannalta. Huomasin, että minulla oli ollut vhh dieetti päällä, stressiä opinnoista ja vhh:n takia liian kova lenkki samaan aikaan. Lääkäri pudotti annoksen 100 plus 100:aan, alkuperäinen oli 300 plus 300. Onhan sekin jotain. Mutta kaksi vuotta ilman oireita. Vähän tuntuu kuin terve mies söisi näitä Vimpatteja..olisi vaan mukava tietää, miten pirteä olisin ilman näitä.

      • Anonyymi

        Niin ja se alkoholi. Eli paljon altistavia tekijöitä, mutta olenko oikeasti epileptikko vai pitikö minulle vaan saada diagnoosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja se alkoholi. Eli paljon altistavia tekijöitä, mutta olenko oikeasti epileptikko vai pitikö minulle vaan saada diagnoosi.

        "Olenko oikeasti epileptikko vai pitikö minulle vaan saada diagnoosi."

        Asia varmistuu vain KNF:n tutkimusten perusteella (EEG, MRI, MEG, PET, SPECT etc.). Ilman KNF:n objektiivisia tutkimustuloksia diagnoosi on vain keksitty subjektiivisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja se alkoholi. Eli paljon altistavia tekijöitä, mutta olenko oikeasti epileptikko vai pitikö minulle vaan saada diagnoosi.

        Mulle löytyi syy vasta kun pääsin deprivaatio EEG tutkimukseen (unideprivaatiotutkimus).

        Se paljasti purkaustoiminan lähteen. Siihen asti lääkäri epäili että syy olisi viinan juomisessa (tai sen lopettamisessa) kun maksa-arvot on korkeat (muusta syystä).


      • Anonyymi

        Hyvin kevyin perustein mulle määrättiin Vimpat ja menee vähän ns "kuuppa sekaisin" mutta tuo epävarmuus suututtaa kun selkeetä diagnoosia ei ole..syönkö turhaan....joka päivä mielessä.

        Alkoholin kulutustahan sitä tietysti kovasti tivattiin vaan kun olen ollut ainakin 5 vuotta ilman viinaa mutta ei ne oppineet usko sitä kun kerran kauan sitten vähän keskiraskaassa jurrissa olin paketoitavana samassa talossa jossa epilepsia nimettiin ja juttuhan tietenkin näkyi potilashistoriassa.

        Hyvää Joulua palstalle !


    • Anonyymi

      Nyt on aloittajan annos ollut jo puoli vuotta 100 plus 100 tuota Vimpatia. Ei se varmaan muuten olisi, mutta muistanut kitistä joka kontrollikäynnillä siitä, että onko tuo koko lääke edes tarpeellinen minulle. Aivosähkökäyrässä on näkynyt ”jotain”, niin siksi tässä vielä lääkitään. Elän muuten melko normaalia elämää, ja minkäänlaisia oireita ei ole, paitsi epäilen edelleen, että lääke aiheuttaa välillä väsymystä.

      No, parin vuoden päästä saa ehkä alkaa miettiä lääkityksen purkua, ja siihen aion kyllä tarttua. Stressaavaa tuollainen, että pitää muistaa ottaa lääke joka aamu ja ilta, ehkä turhaan. Ja muistaa ottaa ne mukaan, jos lähtee pariksi päiväksi pois kotoa.

      Oli mukava huomata, että oma ketju vielä hengissä uusine kommentteineen.

      • Anonyymi

        "epäilen edelleen, että lääke aiheuttaa välillä väsymystä."
        Kaikki epilepsialääkkeet aiheuttavat väsymystä, jotkin valmistekohtaisesti myös maksasairauksia ja/tai hyponatremiaa, joista on omia kirjoituksia mm. tällä palstalla. Monia muitakin sivuvaikutuksia on, ja yleensä ne löytyvät valmistajan käyttöohjeista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe