Talon maalaus Vinhalla?

Kestävää maalipintaa

Minulle on suositeltu puu ok-talon ulkomaaliksi Tikkurilan Vinhaa. Käsittääkseni Vinha on peittävä puunsuoja ei varsinainen "talomaali"? Onko Vinha varteenotettava vaihtoehto? Talo sijaitsee järvenrannalla (eteläranta) tuulisella paikalla.

40

13363

Vastaukset

• Vinha on hyvä ja kestävä maali. Helppo maalattava myös. Jos et osta lautoja pohjamaalattuna, niin kannattaa sävyttää pohjamaali samanväriseksi kuin lopullinen väri on. Esim. öljypohja.
    Maalasin oman taloni vinhalla joitakin vuosia sitten ja puukatoksen teho öljymalilla. öljymaali kupruilee jo nyt, mutta vinhassa ei näy mitään merkkejä minkäänlaisesta kulumisesta.

• jossakin vaiheessa kaupan oli teho öljymaali joka on lateksi jossa (muistaakseni) pellavaöljyä pisara seassa ja sitten on öljy teho joka on öljymaali ihan oikeasti. öljymaali ei kupruile koska se ei tee kalvoa tms kerrosta pintaan

• peukku68 kirjoitti:

jossakin vaiheessa kaupan oli teho öljymaali joka on lateksi jossa (muistaakseni) pellavaöljyä pisara seassa ja sitten on öljy teho joka on öljymaali ihan oikeasti. öljymaali ei kupruile koska se ei tee kalvoa tms kerrosta pintaan

Tätä teho öljymaalia on mun käsittääkseni vieläkin kaupan ja se on kylläkin pellavaöljypohjainen alkydiöljymaali eikä mikään lateksi.

• peukku68 kirjoitti:

jossakin vaiheessa kaupan oli teho öljymaali joka on lateksi jossa (muistaakseni) pellavaöljyä pisara seassa ja sitten on öljy teho joka on öljymaali ihan oikeasti. öljymaali ei kupruile koska se ei tee kalvoa tms kerrosta pintaan

Se maali ei ole Teho vaan Pika-Teho. Aivan eri maali, siis lateksi.

• Itse sain kanssa vinkit maalata Vinhalla. Kaveri sanoi perusteeksi 30 vuoden kokemukset, peittää hyvin, helppo levittää, ei ole tarkka rajauksen paikasta...jne. EI oikein keksinyt mitään huonoa. Eihän se nyt ihan yhtä hyvältä kuulosta "nimenä" kuin Ultra tai Pikateho...

Olisiko ketään ihan oikeita maalareita kertomaan oman mielipiteensä?

terv Pete

• aikansa sitten hirveä homma raapia pois uusinta maalauksen alta.

• kestää kirjoitti:

aikansa sitten hirveä homma raapia pois uusinta maalauksen alta.

Eikö uudelleen maalaus tehdä ennenkuin maali on niin huonossa kunnossa, että se on raavittava irti.

• Mäh kirjoitti:

Eikö uudelleen maalaus tehdä ennenkuin maali on niin huonossa kunnossa, että se on raavittava irti.

pakko kaikki irtonainen raapia pois.

Öljymaalit ohenee seinässä (tikkurilan teho) ja niitä eii tarvitse poistaa uuden alta.

• Kyllä itse maalaisin tämän kohteen vesiohenteisella peittävällä puunsuojalla esim. vinha, mutta toki markkinoilta löytyy muitakin yhtä hyviä, mutta vähän edullisempia. ammattitaitoisessa maalikaupassa osataan varmasti sua neuvoa muista tuotteista Maalaustarvikeryhmään 83.

• Mäh kirjoitti:

Kun lateksi irtoaa pohjasta niin se ei pysy vaikka päälle vetää uuden kerroksen samaa limua.

• Niinku tuossa joku mainitsi, lateksia se vinha on. Jos kyseessä on vanha puutalo, eikä ulkoverhouksen tuuletusrakoa ole, niin ei hyvä. Lateksi ei kestä, vaan hilseilee pois ja mitä useampi kerros lateksia, sen varmemmin hilseilyä tapahtuu.
    Toki sun täytyy ensin selvittää aiempi maalityyppi, jos kyseessä on siis aiemmin maalattu talo. Se määrää aika pitkälle, millä maalaat uudelleen. Toisenlaisiakin mielipiteitä kyllä kuulee..

• En kyllä käsittele taloani millään hengittämättömällä muovimömmöllä.

• Viitisen vuotta sitten maalattiin mökki Vinhalla. Helppo maalata ja jälki hyvää - vieläkin. Tosin ulkoverhouksena on lomalaudoitus sahalaudasta, joten tuuletus toimii ja sahalaudassa taitaa kestää mikä tahansa maalin nimeä kantava. 60-luvun lateksista on meikäiselläkin tosi huonot kokemukset, mutta ennakkoluuloista on näköjään pystyttävä myös luopumaan.
    Kymmenkunta vuotta sitten myös taloon laitettiin (sama ulkoverhous) jotakin kovasti mainostettua Teknoksen "öljylateksia" tms. epämääräistä lateksisekoitusta ja pelättiin öljymaalimiesten varoittelujen johdosta pahinta. Mökin tavoin myös talon ulkopinta (ja myös puu sen alla) on tänäänkin ensiluokkaisessa kunnossa.
    Omat kokemukseni puhuvat siis Vinhan puolesta. Höylätyn laudan ja huonon tuuletuksen kanssa tilanne voi tietenkin olla toinen.

• on ainoa joka kestää ja kestää! ajeltiin tuossa ohi entisen talomme joka maalattu yli kymmenen vuotta sitten. talo on punainen ja isoin seinä etelään. maalipinnassa ei suurta eroa, kiilto hävisi aikanaan parissa vuodessa, aurinko haalisti eteläseinää vuosittain ja melkein ennen myyntiä se jo maalattiin mutta ei sitten viitsitty.. uudet suunnitteli sitä maalaavansa mutta ei ole vielä ollut hoppu.

pohjatyöt tehtiin huolella ja vaivalla ja v....tutuksellakin välillä... eli alle puunsuoja, sitten puoliksi puunsuojalla lantrattu maali ja pintamaali ja seinässä vielä toinen kerta. vaivaa oli ja taisi kannattaa?

• Peukku - saanko udella mikä oli maalisi ? Itse olen miettinyt Teknoksen Eko Nordicaa, olisikohan hyvä valinta. En vain haluaisi kovin kiiltävää taloa (mikä Eko kyllä on..), mutta kun mainitsit kiillon hävinneen 2 vuodessa niin ehkä tuo Eko Nordicakin himmenee...

• Myös maalia etsivä kirjoitti:

Peukku - saanko udella mikä oli maalisi ? Itse olen miettinyt Teknoksen Eko Nordicaa, olisikohan hyvä valinta. En vain haluaisi kovin kiiltävää taloa (mikä Eko kyllä on..), mutta kun mainitsit kiillon hävinneen 2 vuodessa niin ehkä tuo Eko Nordicakin himmenee...

ja kuluu hitaasti pois ilman raapimista.

Peukku - saanko udella mikä oli maalisi ? Itse olen miettinyt Teknoksen Eko Nordicaa, olisikohan hyvä valinta. En vain haluaisi kovin kiiltävää taloa (mikä Eko kyllä on..), mutta kun mainitsit kiillon hävinneen 2 vuodessa niin ehkä tuo Eko Nordicakin himmenee...

sillä maalattiin -93 ja sillä maalattiin vielä 2003 uusikin talo

öljy teholla sanat tässä järjestyksessä.

eka käyttö oli mökillä jo -80luvulla, koti -93 ja uusi koti 2003.. öljy kiiltää aina uutena, mutta alkaa himmetä siitä vähitellen. puun laadulla ja säällä on iso merkitys. hienosahattu haalistuu nopeammin kuin "raakalauta" ja aurinko alkaa tummaa väriä haalistaa jo seuraavana vuonna jonkin verran, varjossa näytti vielä uuden kiiltävältä mutta lienee oikeasti sekin jo muuttunut..

• Vinha on hyvä ja peittävä puunsuoja. .Lähestulkoon kaikki uudiskohteiden puuosat vedellään vinhalla!

Miksiköhän?

• Meillä on Vinhalla maalattu talo. Uutena maalattiin 1990 ja nyt uudestaan kesällä 2004. Maalasimme aivan samalla sävyllä kuin ensimmäiselläkin kerralla. Ja hyvä tuli.

• 22 vuotta sitten Vinhaa ja pinta on edelleen hyvä, ei voi valittaa, toki on tuuletusraot ja oli uutta pintaa

• Vinhalla maalattu uudistalo vm: 2005 ja naaprissa samalla sävyllä maalaattu pikateho-kohde. Vinha paremmassa kunnossa.

Tästä ketjusta kannattaa erottaa omia "autotallimaaleja" kaupustelevat pienyrittäjät.

Vinhaa ei tarvitse raappia, se on puun suoja eikä maali. Se ei hiutaloidu, eikä hilseile.

Vinhan valitsin silloin aikoinaan talooni, koska tuntien selaamisella ja maalitehtaiden edustajien haastattelu ei tuonut yhtään negatiivista asiaa esille. Kilailevan maalitehtaan edustajan kommentti: "nythän puhuttiin maaleista...vinha on puun suoja" kuvastaa asian laitaa.

• Itse maalasin tiilitalon puiset yläosat ja räystäitten alustat v. 1983 Vihnalla No. 933 (Terva). Talon toinen pääty suoraan etelään eli aurinko 'rökittää' siihen suoraan. Nyt olisi tarve maalata tuo eteläpääty kun pinta kuivanut ja hilseillyt (5" lomalaudoitus sahatulla raakalaudalla). Asiantuntijoiden mukaan ei mitään järkeä maalata taloa muualta koska uusi maalaus olisi suuritöinen mutta ei juurikaan muuttaisi värisävyä. Eli huomenna ostaan 3 l Vinhaa ja taas palvelee seur. 30 v... ? Niin ja räystäslaudat myös valkoisella Vinhalla.

• Keski-Suomessa asutaan ja talo maalattiin uutena Vinhalla v.2005. En keksi miksi minun pitäisi huoltomaalata talo kun pinta on uudenveroinen. Vain yhdestä höylätystä tippalistasta on maali lohkeillut pois. Tuo ei liene Vinhan syy, sillä ei höylätyssä pysy Valtti puunsuojakaan (parvekkeen kaiteet, jossa katto päällä).

Täällä sävy on vaalean keltainen ja talo täysin aukealla mäen päällä. Sade piiskaa seiniä siis lähes aina kun sataa.

• Samaa Vinhaa suosittelen minäkin. Meillä mökki meren saaressa, joten tuulta ja vaakasuoraa sadetta riittää. 8v sitten päämökki maalattu ja hyvin on maalipinta kestänyt.

• Vinhan peittävyys on hyva ja sillä saa helpohkosti muutettua aivan eri tumman värin vaikka vaaleaksi valitettavasti oikeita vihna sävyjä on vähän ja on ? muitten sävyjen kanssa.
    Vinha on peittävä puunsuoja joka ei jätä puunkuviota näkyville kuten perinteiset
    kuultavat puunsuojat siis enempi maalityyppinen mutta kumminkin puunsuoja.

• Onkos väellä kokemuksia Eskaro Voimasta? Myös peittävä puunsuoja.

• esimerkiksi raakalaudan maalaukseen se on hyvä pohjamaali olis hyvä 14v sitten maalasin ja pysyyy ps maalasin kokeeksi vanhat kalvaaniset kourutkin ja pysyy kuin tauti

• Mä ostin tänä kesänä Eskaron Voimaa, ja ihan vaan siitä syystä kun se oli halvempaa kun Vinha. Rautakaupan myyjä suositteli. Ja täytyy sanoa, että oli muuten vielä parempi kuin Vinha!

• vähillä käyttökokemuksilla muodostat mielipiteesi ja jopa "vinhaa" parempaa.

• Joku dokumentti on tehty vinha lahottaa talot.

• Joku jotain jossakin joskus ... mutta mikä, mitä, missä milloin?

• Kestääkö tämä Vinha laiturissa ja terasseissa ?

• Ei varmasti kestä. Seinämaaleja ei ole tehty jatkuvaan seisovaan vesirasitukseen. Melkein ainoaksi vaihtoehdoksi noihin kohteisiin jää nykyään erilaiset öljyt tai kyllästeet, ja niitäkin joutuu uudistamaan 1-2 vuoden välein.

• Laiturista en tiedä, mutta itse olen maalannut 5 vuotta sitten 60 metrisen puuaidan (pystyssä olevaa sahatavaraa) ja hyvin on pysynyt. Tietenkään vinhakaan ei ole ikuinen, mutta helppohoitoinen ja mukava maali maalata. Siinä missä valkoinen Vinha pysyy puhtaana vuosia, viereinen Teholla maalattu vilisee hometta ja likaa. Ikinä en enää maalaisi Teholla. Siitä on kaikki myrkyt poistettu EU:n myötä, ja maali on muutenkin V-mäinen maalata - kuivuu pirun hitaasti ja haisee. Melkoinen homeimuri kaiken lisäksi. Vinha on 10 vuoden kokemuksen perusteella yksi parhaimpia ulko"maaleja" tai puunsuojia ihan kuinka vaan.

• Vinha nimenomaan on hengittävä maali eli päästää höyryn läpi, mutta ei sadepisaroita. Näin lukee Tikkurilan sivuilla.

Vinha on tosiaan helppo maalata.

Meillä on 14 vuotta sitten Vinhalla maalatut (8 vuotta sitten toinen kerros) ja on kuin uusi! Kyllä peittosuoja aina maalin peittoaa! ,

• Minulla on öljymaalilla maalattu talo jonka ensimmäinen uusintamaalaus oli 27 vuoden päästä ensimmäisen kerran. Mahtaako peittosuoja voittaa?

• Kysyn, voiko syyskuussa VIELÄ maalata talon ulkoapäin. Vinhalla.

• Parempi maalata ensi vuonna touko-kesäkuussa.

• Älä aloita enää ulkomaalausta. Kosteus on niin mieletön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.