Talon maalaus Vinhalla?

Kestävää maalipintaa

Minulle on suositeltu puu ok-talon ulkomaaliksi Tikkurilan Vinhaa. Käsittääkseni Vinha on peittävä puunsuoja ei varsinainen "talomaali"? Onko Vinha varteenotettava vaihtoehto? Talo sijaitsee järvenrannalla (eteläranta) tuulisella paikalla.

82

42772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäd

      Vinha on hyvä ja kestävä maali. Helppo maalattava myös. Jos et osta lautoja pohjamaalattuna, niin kannattaa sävyttää pohjamaali samanväriseksi kuin lopullinen väri on. Esim. öljypohja.
      Maalasin oman taloni vinhalla joitakin vuosia sitten ja puukatoksen teho öljymalilla. öljymaali kupruilee jo nyt, mutta vinhassa ei näy mitään merkkejä minkäänlaisesta kulumisesta.

      • peukku68

        jossakin vaiheessa kaupan oli teho öljymaali joka on lateksi jossa (muistaakseni) pellavaöljyä pisara seassa ja sitten on öljy teho joka on öljymaali ihan oikeasti. öljymaali ei kupruile koska se ei tee kalvoa tms kerrosta pintaan


      • Mäh
        peukku68 kirjoitti:

        jossakin vaiheessa kaupan oli teho öljymaali joka on lateksi jossa (muistaakseni) pellavaöljyä pisara seassa ja sitten on öljy teho joka on öljymaali ihan oikeasti. öljymaali ei kupruile koska se ei tee kalvoa tms kerrosta pintaan

        Tätä teho öljymaalia on mun käsittääkseni vieläkin kaupan ja se on kylläkin pellavaöljypohjainen alkydiöljymaali eikä mikään lateksi.


      • Anonyymi
        peukku68 kirjoitti:

        jossakin vaiheessa kaupan oli teho öljymaali joka on lateksi jossa (muistaakseni) pellavaöljyä pisara seassa ja sitten on öljy teho joka on öljymaali ihan oikeasti. öljymaali ei kupruile koska se ei tee kalvoa tms kerrosta pintaan

        Se maali ei ole Teho vaan Pika-Teho. Aivan eri maali, siis lateksi.


      • Anonyymi
        peukku68 kirjoitti:

        jossakin vaiheessa kaupan oli teho öljymaali joka on lateksi jossa (muistaakseni) pellavaöljyä pisara seassa ja sitten on öljy teho joka on öljymaali ihan oikeasti. öljymaali ei kupruile koska se ei tee kalvoa tms kerrosta pintaan

        Maali ei ollut Teho vaan Pika-Teho. Se ei ole öljymaali vaan lateksia jossa on vähän maaliöljyä.


      • Anonyymi
        peukku68 kirjoitti:

        jossakin vaiheessa kaupan oli teho öljymaali joka on lateksi jossa (muistaakseni) pellavaöljyä pisara seassa ja sitten on öljy teho joka on öljymaali ihan oikeasti. öljymaali ei kupruile koska se ei tee kalvoa tms kerrosta pintaan

        Se maali oli pikateho....teho on ollut aina ja on edelleen liuotinohenteinen ulkomaali.
        Kupruilu viittaa siihen että on maalattu öljymaalaus lateksin päälle


    • suositeltu

      Itse sain kanssa vinkit maalata Vinhalla. Kaveri sanoi perusteeksi 30 vuoden kokemukset, peittää hyvin, helppo levittää, ei ole tarkka rajauksen paikasta...jne. EI oikein keksinyt mitään huonoa. Eihän se nyt ihan yhtä hyvältä kuulosta "nimenä" kuin Ultra tai Pikateho...

      Olisiko ketään ihan oikeita maalareita kertomaan oman mielipiteensä?

      terv Pete

      • kestää

        aikansa sitten hirveä homma raapia pois uusinta maalauksen alta.


      • Mäh
        kestää kirjoitti:

        aikansa sitten hirveä homma raapia pois uusinta maalauksen alta.

        Eikö uudelleen maalaus tehdä ennenkuin maali on niin huonossa kunnossa, että se on raavittava irti.


      • levyinä
        Mäh kirjoitti:

        Eikö uudelleen maalaus tehdä ennenkuin maali on niin huonossa kunnossa, että se on raavittava irti.

        pakko kaikki irtonainen raapia pois.

        Öljymaalit ohenee seinässä (tikkurilan teho) ja niitä eii tarvitse poistaa uuden alta.


      • maalausurakoitsija

        Kyllä itse maalaisin tämän kohteen vesiohenteisella peittävällä puunsuojalla esim. vinha, mutta toki markkinoilta löytyy muitakin yhtä hyviä, mutta vähän edullisempia. ammattitaitoisessa maalikaupassa osataan varmasti sua neuvoa muista tuotteista Maalaustarvikeryhmään 83.


      • Anonyymi
        Mäh kirjoitti:

        Eikö uudelleen maalaus tehdä ennenkuin maali on niin huonossa kunnossa, että se on raavittava irti.

        Kun lateksi irtoaa pohjasta niin se ei pysy vaikka päälle vetää uuden kerroksen samaa limua.


      • Anonyymi

        Vinha ei tee kuplia vaan se tarttuu hyvin myös häylättyyn pintaan kokemusta on ammatin puolesta omani myös olen Vinhalla maalannut suosittelen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vinha ei tee kuplia vaan se tarttuu hyvin myös häylättyyn pintaan kokemusta on ammatin puolesta omani myös olen Vinhalla maalannut suosittelen

        Nyt on pakko olla eri mieltä tuosta että vinha tarttuisi höylättyyn pintaan. Aivan ensimmäiseksi kuitenkin tunnustan etten ole ammattilainen enkä ole taloani maalannut mutta vinhalla se on tehty jonkun toimesta, sain ylijäämäpöntöt talokauppojen mukana. Ensimmäisenä vinha irtoaa höylätyistä pinnoista, esimerkiksi autokatoksen tolpat eteläpuolella sekä höylätyt listat jotka rajaavat pysty- ja vaakalaudoituksen seinissä. Sahapinnassa vinha pysyy sen noin 15v, ainoastaan kolhimalla se irtoaa. Ponttien sileät kohdat laudoissa on ensimmäiset mistä näkee että uusintamaalausta tarvitaan.

        Ainoastaan itse maalaamissani painekyllästetyissä laudoissa joista tein terassin kaiteet, vinha on tuntunut pysyvän vaikka laudat ja rimat olivat sileitä. Syytä en tiedä miksi niin iso ero talon tolppiin ja listoihin. Ehkä maalausolosuhteet olivat tuurilla täydelliset. Ehkä vedin riittävän monta kerrosta. Taisin laittaa kolme kerrosta, mitä ei kyllä moni taida tehdä, siinäkin oli syynä oma tunarointi. Vasta se viimeinen kerros oli oikea maalarinvalkea sävy..

        Poistin höylätyistä listoista vinhat ja vedin uudelleen, ei pysynyt kuin pari vuotta. Virhe oli taas tekijässä, olisi pitänyt ymmärtää että kun maali on kerran korkannut irti, puu siinä alla on mennyttä kalua eikä riitä että poistaa maalin, siitä on raavittava huono puuaines pois myös. Homma on aika hirveä, ainakin jos haluaa sileän pinnan. Itse totesin että ei tarvitse sitten olla sileä ja kiskoin harmaantuneen aineksen karkealla hiomapaperilla pois ja vedin terveet tikut pystyyn vasten syitä väkisin. Nyt on listoissa pysynyt vinha kiinni vähän eri malliin.

        Aika hyväksi kokonaisuudessaan sanoisin vinhaa. Ei pilkutu homeesta yhtä nopeasti kuin moni muu maali ja pysyy tosi hyvin sahapinnassa. Sileissä pinnoissa pitää olla tuuria tai taitoa että vinha kestää kiinni. Helppo maalattava.


      • Anonyymi
        maalausurakoitsija kirjoitti:

        Kyllä itse maalaisin tämän kohteen vesiohenteisella peittävällä puunsuojalla esim. vinha, mutta toki markkinoilta löytyy muitakin yhtä hyviä, mutta vähän edullisempia. ammattitaitoisessa maalikaupassa osataan varmasti sua neuvoa muista tuotteista Maalaustarvikeryhmään 83.

        Eikös se ollut puunsuoja, tuo Vinha. Mökki 50 vuotta ja 2 kertaa vedetty sillä. Ei taida enää sitä saada, Vai olikohan se Valttia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on pakko olla eri mieltä tuosta että vinha tarttuisi höylättyyn pintaan. Aivan ensimmäiseksi kuitenkin tunnustan etten ole ammattilainen enkä ole taloani maalannut mutta vinhalla se on tehty jonkun toimesta, sain ylijäämäpöntöt talokauppojen mukana. Ensimmäisenä vinha irtoaa höylätyistä pinnoista, esimerkiksi autokatoksen tolpat eteläpuolella sekä höylätyt listat jotka rajaavat pysty- ja vaakalaudoituksen seinissä. Sahapinnassa vinha pysyy sen noin 15v, ainoastaan kolhimalla se irtoaa. Ponttien sileät kohdat laudoissa on ensimmäiset mistä näkee että uusintamaalausta tarvitaan.

        Ainoastaan itse maalaamissani painekyllästetyissä laudoissa joista tein terassin kaiteet, vinha on tuntunut pysyvän vaikka laudat ja rimat olivat sileitä. Syytä en tiedä miksi niin iso ero talon tolppiin ja listoihin. Ehkä maalausolosuhteet olivat tuurilla täydelliset. Ehkä vedin riittävän monta kerrosta. Taisin laittaa kolme kerrosta, mitä ei kyllä moni taida tehdä, siinäkin oli syynä oma tunarointi. Vasta se viimeinen kerros oli oikea maalarinvalkea sävy..

        Poistin höylätyistä listoista vinhat ja vedin uudelleen, ei pysynyt kuin pari vuotta. Virhe oli taas tekijässä, olisi pitänyt ymmärtää että kun maali on kerran korkannut irti, puu siinä alla on mennyttä kalua eikä riitä että poistaa maalin, siitä on raavittava huono puuaines pois myös. Homma on aika hirveä, ainakin jos haluaa sileän pinnan. Itse totesin että ei tarvitse sitten olla sileä ja kiskoin harmaantuneen aineksen karkealla hiomapaperilla pois ja vedin terveet tikut pystyyn vasten syitä väkisin. Nyt on listoissa pysynyt vinha kiinni vähän eri malliin.

        Aika hyväksi kokonaisuudessaan sanoisin vinhaa. Ei pilkutu homeesta yhtä nopeasti kuin moni muu maali ja pysyy tosi hyvin sahapinnassa. Sileissä pinnoissa pitää olla tuuria tai taitoa että vinha kestää kiinni. Helppo maalattava.

        Veikkaan että vinhasi on ollut pakkasessa. Vesi ohenteiset käyttäytyy kuvailemallasi tavalla saadessaan kylmää ( pakkanen ) Samoiten väripigmentit yleensä muuttuvat.


      • Anonyymi

        Vinha maali talon seinällä kestänyt 40 vuotta. Huippu hyvä maali. En laita ,itään muuta maalia.
        Maalasin myös talon sieltä ja osoittautui erittäin hyväksi.


      • Anonyymi

        Vinhan hyvä maali.
        Pike


      • Anonyymi

        En ole ammattimaalari, mutta maalannut paljon. Sain aikanaan isältäni neuvon käyttää Vinhaa. Hänellä talo maalattu 1980-luvulla ja on yhä sama alkuperäinen maali ja täysin kunnossa. Itsellä on nyt vasta vuodesta 2012 - siis tasan kymmenen vuotta - kokemusta Vinhan kanssa enkä voi siitä sanoa kuin hyvää. Vinha ei edes likaannu, saati hilseile tai halkeile tai mitään sellaista.
        Olen käyttänyt sekä eristämättömissä, kylmillään olevissa rakennuksissa että asuintaloissa. Kaikissa maalipinta pysynyt vuodesta toiseen kuin uusi olisi. (Olen kyllä tehnyt hyvän pohjatyönkin: ”homepessyt” vain varmuuden vuoksi ilman että mitään homeen alkuakaan puupinnalla olisi ollut ja vuorokautta ennen maalaamista käsitellyt Valtti pohjusteella.)
        Vinha on hyvä maali mm. siksi, että se maalauksen jälkeen kuivuessaan pääästää itsessään olevan veden haihtumaan pois ja sitten ”valmiina” elää joustavasti alustan liikkeiden mukaan.
        Vinha on ehkä paras maali haastaviin merellisiin olosuhteisiin. Kuulemma esim. Ahvenanmaalla valtaosa taloista onkin maalattu juuri Vinhalla. Minun maalini on ehdottomasti Vinha, on se vain vinha juttu!
        - Satu -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vinha maali talon seinällä kestänyt 40 vuotta. Huippu hyvä maali. En laita ,itään muuta maalia.
        Maalasin myös talon sieltä ja osoittautui erittäin hyväksi.

        Tarkoitatko ”sisältä”? Täytyy tunnustaa, että itse olen maalannut keittiön katon ulkomaali Vinhalla. Teki niin mieli tehdä tämä ”virhe”, kun tosiaan on niin hyvä maali . Täytyy sanoa, että Vinhan perusvalkoinen näyttää sisätiloissa(kin) jotenkin aivan erityisen puhtaalta. Pehmeällä tavalla. Pinta on jollain tavalla jopa himmeä. Usein vain katselen katonrajaan ja ihailen sitä pehmeän puhtoista sävyä. Ja Vinhalla on sitä paitsi erittäin helppo maalata!
        -Satu-


    • tämmöstä

      Niinku tuossa joku mainitsi, lateksia se vinha on. Jos kyseessä on vanha puutalo, eikä ulkoverhouksen tuuletusrakoa ole, niin ei hyvä. Lateksi ei kestä, vaan hilseilee pois ja mitä useampi kerros lateksia, sen varmemmin hilseilyä tapahtuu.
      Toki sun täytyy ensin selvittää aiempi maalityyppi, jos kyseessä on siis aiemmin maalattu talo. Se määrää aika pitkälle, millä maalaat uudelleen. Toisenlaisiakin mielipiteitä kyllä kuulee..

      • Pyh

        En kyllä käsittele taloani millään hengittämättömällä muovimömmöllä.


      • Anonyymi

        Juuri näin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin

        Aito punamulta on varma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin

        Vinha kuuluu henkittävälle vuorauksille ei rintamiestaloihin joka on ilman henkittävää taustaa


      • Anonyymi

        Vinha ei ole lateksia eikä hilseile mihinkään. Maalattiin talo
        vinhalla v.2007. eikä mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vinha ei ole lateksia eikä hilseile mihinkään. Maalattiin talo
        vinhalla v.2007. eikä mitään ongelmia.

        Aivan samaa mieltä.meillä vinhalla maalattu talo 20 vuotta sitten.ens kesänä tarkotus maalata uudelleen.kestävä maali


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vinha ei ole lateksia eikä hilseile mihinkään. Maalattiin talo
        vinhalla v.2007. eikä mitään ongelmia.

        Varaston seinät maalasin 1996 Vinhalla. Vieläkin muuten hyvässä kunnossa paitsi etelän puoleinen pääty. On vain aurinko, tuuli ja sade kuluttanut. "Huoltomaalaus" tänä keväänä ja tietysti Vinhalla. Hyvä maali mutta tietenkin muitakin hyviä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vinha ei ole lateksia eikä hilseile mihinkään. Maalattiin talo
        vinhalla v.2007. eikä mitään ongelmia.

        Mökkimme käsitelty vinhalla 2010, ja pinta yhä hienossa kunnossa.


      • Anonyymi

        Meillä talon entisen omistajan aikainen öljymaali lähti vuosien varrella ihan lastuina tippumalla alas. Raksin loputkin ja maalasin Vinhalla.


    • Lynyrd

      Viitisen vuotta sitten maalattiin mökki Vinhalla. Helppo maalata ja jälki hyvää - vieläkin. Tosin ulkoverhouksena on lomalaudoitus sahalaudasta, joten tuuletus toimii ja sahalaudassa taitaa kestää mikä tahansa maalin nimeä kantava. 60-luvun lateksista on meikäiselläkin tosi huonot kokemukset, mutta ennakkoluuloista on näköjään pystyttävä myös luopumaan.
      Kymmenkunta vuotta sitten myös taloon laitettiin (sama ulkoverhous) jotakin kovasti mainostettua Teknoksen "öljylateksia" tms. epämääräistä lateksisekoitusta ja pelättiin öljymaalimiesten varoittelujen johdosta pahinta. Mökin tavoin myös talon ulkopinta (ja myös puu sen alla) on tänäänkin ensiluokkaisessa kunnossa.
      Omat kokemukseni puhuvat siis Vinhan puolesta. Höylätyn laudan ja huonon tuuletuksen kanssa tilanne voi tietenkin olla toinen.

    • peukku68

      on ainoa joka kestää ja kestää! ajeltiin tuossa ohi entisen talomme joka maalattu yli kymmenen vuotta sitten. talo on punainen ja isoin seinä etelään. maalipinnassa ei suurta eroa, kiilto hävisi aikanaan parissa vuodessa, aurinko haalisti eteläseinää vuosittain ja melkein ennen myyntiä se jo maalattiin mutta ei sitten viitsitty.. uudet suunnitteli sitä maalaavansa mutta ei ole vielä ollut hoppu.

      pohjatyöt tehtiin huolella ja vaivalla ja v....tutuksellakin välillä... eli alle puunsuoja, sitten puoliksi puunsuojalla lantrattu maali ja pintamaali ja seinässä vielä toinen kerta. vaivaa oli ja taisi kannattaa?

      • Myös maalia etsivä

        Peukku - saanko udella mikä oli maalisi ? Itse olen miettinyt Teknoksen Eko Nordicaa, olisikohan hyvä valinta. En vain haluaisi kovin kiiltävää taloa (mikä Eko kyllä on..), mutta kun mainitsit kiillon hävinneen 2 vuodessa niin ehkä tuo Eko Nordicakin himmenee...


      • himmenee
        Myös maalia etsivä kirjoitti:

        Peukku - saanko udella mikä oli maalisi ? Itse olen miettinyt Teknoksen Eko Nordicaa, olisikohan hyvä valinta. En vain haluaisi kovin kiiltävää taloa (mikä Eko kyllä on..), mutta kun mainitsit kiillon hävinneen 2 vuodessa niin ehkä tuo Eko Nordicakin himmenee...

        ja kuluu hitaasti pois ilman raapimista.


      • peukku68
        Myös maalia etsivä kirjoitti:

        Peukku - saanko udella mikä oli maalisi ? Itse olen miettinyt Teknoksen Eko Nordicaa, olisikohan hyvä valinta. En vain haluaisi kovin kiiltävää taloa (mikä Eko kyllä on..), mutta kun mainitsit kiillon hävinneen 2 vuodessa niin ehkä tuo Eko Nordicakin himmenee...

        sillä maalattiin -93 ja sillä maalattiin vielä 2003 uusikin talo


      • peukku68
        Myös maalia etsivä kirjoitti:

        Peukku - saanko udella mikä oli maalisi ? Itse olen miettinyt Teknoksen Eko Nordicaa, olisikohan hyvä valinta. En vain haluaisi kovin kiiltävää taloa (mikä Eko kyllä on..), mutta kun mainitsit kiillon hävinneen 2 vuodessa niin ehkä tuo Eko Nordicakin himmenee...

        öljy teholla sanat tässä järjestyksessä.

        eka käyttö oli mökillä jo -80luvulla, koti -93 ja uusi koti 2003.. öljy kiiltää aina uutena, mutta alkaa himmetä siitä vähitellen. puun laadulla ja säällä on iso merkitys. hienosahattu haalistuu nopeammin kuin "raakalauta" ja aurinko alkaa tummaa väriä haalistaa jo seuraavana vuonna jonkin verran, varjossa näytti vielä uuden kiiltävältä mutta lienee oikeasti sekin jo muuttunut..


      • Anonyymi
        Myös maalia etsivä kirjoitti:

        Peukku - saanko udella mikä oli maalisi ? Itse olen miettinyt Teknoksen Eko Nordicaa, olisikohan hyvä valinta. En vain haluaisi kovin kiiltävää taloa (mikä Eko kyllä on..), mutta kun mainitsit kiillon hävinneen 2 vuodessa niin ehkä tuo Eko Nordicakin himmenee...

        Vinhalla 10 vuotta sitten ja hyvä edelleen


      • Anonyymi
        Myös maalia etsivä kirjoitti:

        Peukku - saanko udella mikä oli maalisi ? Itse olen miettinyt Teknoksen Eko Nordicaa, olisikohan hyvä valinta. En vain haluaisi kovin kiiltävää taloa (mikä Eko kyllä on..), mutta kun mainitsit kiillon hävinneen 2 vuodessa niin ehkä tuo Eko Nordicakin himmenee...

        No tietysti se Vinha, siitähän tässä koko ajan puhutaan!


    • ammattimaalari

      Vinha on hyvä ja peittävä puunsuoja. .Lähestulkoon kaikki uudiskohteiden puuosat vedellään vinhalla!

      Miksiköhän?

    • Amatööri

      Meillä on Vinhalla maalattu talo. Uutena maalattiin 1990 ja nyt uudestaan kesällä 2004. Maalasimme aivan samalla sävyllä kuin ensimmäiselläkin kerralla. Ja hyvä tuli.

    • 1990oli

      22 vuotta sitten Vinhaa ja pinta on edelleen hyvä, ei voi valittaa, toki on tuuletusraot ja oli uutta pintaa

    • naurattaa vieläkin

      Vinhalla maalattu uudistalo vm: 2005 ja naaprissa samalla sävyllä maalaattu pikateho-kohde. Vinha paremmassa kunnossa.

      Tästä ketjusta kannattaa erottaa omia "autotallimaaleja" kaupustelevat pienyrittäjät.

      Vinhaa ei tarvitse raappia, se on puun suoja eikä maali. Se ei hiutaloidu, eikä hilseile.

      Vinhan valitsin silloin aikoinaan talooni, koska tuntien selaamisella ja maalitehtaiden edustajien haastattelu ei tuonut yhtään negatiivista asiaa esille. Kilailevan maalitehtaan edustajan kommentti: "nythän puhuttiin maaleista...vinha on puun suoja" kuvastaa asian laitaa.

    • vinha perä

      Itse maalasin tiilitalon puiset yläosat ja räystäitten alustat v. 1983 Vihnalla No. 933 (Terva). Talon toinen pääty suoraan etelään eli aurinko 'rökittää' siihen suoraan. Nyt olisi tarve maalata tuo eteläpääty kun pinta kuivanut ja hilseillyt (5" lomalaudoitus sahatulla raakalaudalla). Asiantuntijoiden mukaan ei mitään järkeä maalata taloa muualta koska uusi maalaus olisi suuritöinen mutta ei juurikaan muuttaisi värisävyä. Eli huomenna ostaan 3 l Vinhaa ja taas palvelee seur. 30 v... ? Niin ja räystäslaudat myös valkoisella Vinhalla.

    • Vinhalla täälläkin

      Keski-Suomessa asutaan ja talo maalattiin uutena Vinhalla v.2005. En keksi miksi minun pitäisi huoltomaalata talo kun pinta on uudenveroinen. Vain yhdestä höylätystä tippalistasta on maali lohkeillut pois. Tuo ei liene Vinhan syy, sillä ei höylätyssä pysy Valtti puunsuojakaan (parvekkeen kaiteet, jossa katto päällä).

      Täällä sävy on vaalean keltainen ja talo täysin aukealla mäen päällä. Sade piiskaa seiniä siis lähes aina kun sataa.

    • Vinhaa vinhaa

      Samaa Vinhaa suosittelen minäkin. Meillä mökki meren saaressa, joten tuulta ja vaakasuoraa sadetta riittää. 8v sitten päämökki maalattu ja hyvin on maalipinta kestänyt.

      • Anonyymi

        Juuri näin on paras mielestäni mutta jokainen tekee valintansa itse kyllä kannatan Vinhaa ammatti ni puolesta mielipiteeni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin on paras mielestäni mutta jokainen tekee valintansa itse kyllä kannatan Vinhaa ammatti ni puolesta mielipiteeni

        Maalattiin keltainen 70-luvun talomme Vinhalla vuonna 2007 , miehen maalari-isän suosituksesta. Jää kaunis puunsyy-kuvio näkyviin. Kaksi kertaa maalattiin ja hyvin peittyi vanha keltainen, joka nyt sai uuden harmaan pinnan. Talo myytiin samana vuonna ja näyttää tuo uudella omistajalla vielä pysyneen 14 vuotta kauniina. Uuden mökin maalasimme myös Vinhalla, en voi kuin suositella, puunsuojana erinomainen käsittelemättömään puuhun. Kaunis ja kestävä puunsuojamaali, joka on myös hyvä levittää.


    • Peittävä puunsuoja

      Vinhan peittävyys on hyva ja sillä saa helpohkosti muutettua aivan eri tumman värin vaikka vaaleaksi valitettavasti oikeita vihna sävyjä on vähän ja on ? muitten sävyjen kanssa.
      Vinha on peittävä puunsuoja joka ei jätä puunkuviota näkyville kuten perinteiset
      kuultavat puunsuojat siis enempi maalityyppinen mutta kumminkin puunsuoja.

      • Anonyymi

        Itsekin aina valitsen milloin minkäkin tehtaan värikartoista värin ja pyydän sitten sävyttämän Vinhaan. Tosiaan olisi hienoa, jos Vinha-sävyjä olisi enemmän ja ihan valmiinakin. Vinhasta et saa kuin valkoisen, jopa musta joudutaan ”sävyttämään”, mikä palvelu tietenkin maksaa.


    • oooppp

      Onkos väellä kokemuksia Eskaro Voimasta? Myös peittävä puunsuoja.

    • tapsi

      esimerkiksi raakalaudan maalaukseen se on hyvä pohjamaali olis hyvä 14v sitten maalasin ja pysyyy ps maalasin kokeeksi vanhat kalvaaniset kourutkin ja pysyy kuin tauti

    • kokeillut

      Mä ostin tänä kesänä Eskaron Voimaa, ja ihan vaan siitä syystä kun se oli halvempaa kun Vinha. Rautakaupan myyjä suositteli. Ja täytyy sanoa, että oli muuten vielä parempi kuin Vinha!

      • Mielestäni

        vähillä käyttökokemuksilla muodostat mielipiteesi ja jopa "vinhaa" parempaa.


    • Katsonut

      Joku dokumentti on tehty vinha lahottaa talot.

      • Anonyymi

        Vinha ei lahota vaan vesi lahottaa. Oma kokemus on se että Vinha on siinä mielessä petollista että kumimaisena aineena pysyy pinnassa siistin näköisenä vaikka puu rakenteet olisi takaa lahonneet.
        Tuo ei ole maalin huonoutta jos se pysyy siistinä vaikka vesi olisi lahottanut rakenteet.
        Kyllästeestä vinha eroaa siinä että muodostaa maalipinnan.
        Jos rakenteet on kunnossa hyvä maali. Jos ei ole kunnossa rakenne, niin muut maalit paljastavat rakenne ongelmat nopeammin.
        Laitureihin ja aitoihin ei sovi ja kalvopinnasta johtuen suojaa vain pintaa, toisin kuin esim punamulta, tai varsinaiset kyllästeaineet jotka imeytyvät puuhun ilman kalvomaista pintaa.


    • Kymysys100

      Joku jotain jossakin joskus ... mutta mikä, mitä, missä milloin?

    • Tonyny

      Kestääkö tämä Vinha laiturissa ja terasseissa ?

      • Pytystämittaaja

        Ei varmasti kestä. Seinämaaleja ei ole tehty jatkuvaan seisovaan vesirasitukseen. Melkein ainoaksi vaihtoehdoksi noihin kohteisiin jää nykyään erilaiset öljyt tai kyllästeet, ja niitäkin joutuu uudistamaan 1-2 vuoden välein.


      • Asiaatäytyytietää

        Laiturista en tiedä, mutta itse olen maalannut 5 vuotta sitten 60 metrisen puuaidan (pystyssä olevaa sahatavaraa) ja hyvin on pysynyt. Tietenkään vinhakaan ei ole ikuinen, mutta helppohoitoinen ja mukava maali maalata. Siinä missä valkoinen Vinha pysyy puhtaana vuosia, viereinen Teholla maalattu vilisee hometta ja likaa. Ikinä en enää maalaisi Teholla. Siitä on kaikki myrkyt poistettu EU:n myötä, ja maali on muutenkin V-mäinen maalata - kuivuu pirun hitaasti ja haisee. Melkoinen homeimuri kaiken lisäksi. Vinha on 10 vuoden kokemuksen perusteella yksi parhaimpia ulko"maaleja" tai puunsuojia ihan kuinka vaan.


      • Anonyymi
        Asiaatäytyytietää kirjoitti:

        Laiturista en tiedä, mutta itse olen maalannut 5 vuotta sitten 60 metrisen puuaidan (pystyssä olevaa sahatavaraa) ja hyvin on pysynyt. Tietenkään vinhakaan ei ole ikuinen, mutta helppohoitoinen ja mukava maali maalata. Siinä missä valkoinen Vinha pysyy puhtaana vuosia, viereinen Teholla maalattu vilisee hometta ja likaa. Ikinä en enää maalaisi Teholla. Siitä on kaikki myrkyt poistettu EU:n myötä, ja maali on muutenkin V-mäinen maalata - kuivuu pirun hitaasti ja haisee. Melkoinen homeimuri kaiken lisäksi. Vinha on 10 vuoden kokemuksen perusteella yksi parhaimpia ulko"maaleja" tai puunsuojia ihan kuinka vaan.

        Ei kai kukaan ole niin hullu että maalaa aidan valkoiseksi! Ei kai.


    • Anonyymi

      Vinha nimenomaan on hengittävä maali eli päästää höyryn läpi, mutta ei sadepisaroita. Näin lukee Tikkurilan sivuilla.

      Vinha on tosiaan helppo maalata.

      Meillä on 14 vuotta sitten Vinhalla maalatut (8 vuotta sitten toinen kerros) ja on kuin uusi! Kyllä peittosuoja aina maalin peittoaa! ,

      • Anonyymi

        Minulla on öljymaalilla maalattu talo jonka ensimmäinen uusintamaalaus oli 27 vuoden päästä ensimmäisen kerran. Mahtaako peittosuoja voittaa?


      • Anonyymi

        Maalasin talon aikoinaan öljymaali Teholla. Ensimmäinen uusintamaalaus oli 28 vuoden päästä. Vanhaa ei tarvinnut raapata koska ei ollut kuorinut. Uusintamaalaus tehtiin värimuutoksen takia. Että silleen.


    • Anonyymi

      Kysyn, voiko syyskuussa VIELÄ maalata talon ulkoapäin. Vinhalla.

    • Anonyymi

      Parempi maalata ensi vuonna touko-kesäkuussa.

    • Anonyymi

      Älä aloita enää ulkomaalausta. Kosteus on niin mieletön.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti paras on Vinha peittävä puunsuoja mielestäni kokemusta myös ammatin puolesta

    • Anonyymi

      Öljymaalilla maalattu talo voi maalata Vinhalla mutta sen päälle ei öljymaalia

    • Anonyymi

      Jos haluaa tehdä muutoksia katukuvaan silloin on jälleen maalattava muuten vinha kestää uudelleen maalauksen

    • Anonyymi

      Vinha on hyvä ellei
      vielä parrmpi kuin ns talomaali koska sisältää lahonestoainetta.
      Omassa talossa yli 15 vuotias tumman ruskea (yläosat) maalaus joka näyttää uudelta.
      Suosittelen

    • Anonyymi

      Meillä 26 vuotta vanha talo.Pari kertaa maalattu vinhalla.Tänä kesänä maalaus edessä.Edelleen vinhalla maalaan.Hyvin pysyy seinässä,eikä hilseile.

      • Anonyymi

        kuinka käyttäytty tuo vinha kun öljymaali alla ja joutuuko joskus rapsimaan kaikki pois


    • Anonyymi

      Minulla on 2006 pitkästä tavarasta rakennettu talo. Vuorilaudat höyläämätöntä, joka käsitelty ensin pohjusteella ja oksalakalla. Maalattu ensin irtona kertaalleen teho-öljymaalilla ja seuraavana kesänä teholla.
      Nyt on ensimmäinen huoltomaalaus tulossa ja sävy muuttuu hieman. Pysyen vaaleana kuitenkin .
      Tikkurilalta suositeltiin vinhaa huoltomaalaukseen.
      Kysymykset:
      - peittääkö vinha yhdellä maalauskerralla?
      - onko sävyt valittavissa puutalot -värikartasta vai täytyykö käyttää vinha -värikartan sävyjä
      - vinkkejä puhdistukseen ennen maalausta.
      Vaalean keltaiseen sahapintaan on mäntymetsän keskellä tarttunut pilkkuja. Seinä on järkyttävön näköinen ja olen testannut puhdistusta maalipesulla ja terassipesurilla, fairyllä ja vaikka millä mutta tiukassa ovat. Melkein parhaiten lähtee kuivana harjaamalla. Tikkurilalta sanottiin että keltaiseen tarttuu homeitiöt hyvin.

      • Anonyymi

        Taitaa olla niin että Tikkurila on ja pysyy Venäjän markkinoilla joten olisiko boikotin paikka?
        Fasebookissakin poistavat kaikki venäjäkommentit joten linja on selkeä.


      • Anonyymi

        Minua askarruttaa sama asia. Tekisi mieli nyt käsitellä harmaalla peittävällä puunsuojalla, aikanaan harmaalla kuultovärillä käsitelty hirsimökki, jossa on myös paljon näitä ns.pilkkuja, joita ei enää saa puhtaaksi eli ongelma on se, että peittyykö ne, vaikka valitsisi vähän vahvemman harmaan peittävän puunsuojan. Onko kellään kokemusta tällaisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua askarruttaa sama asia. Tekisi mieli nyt käsitellä harmaalla peittävällä puunsuojalla, aikanaan harmaalla kuultovärillä käsitelty hirsimökki, jossa on myös paljon näitä ns.pilkkuja, joita ei enää saa puhtaaksi eli ongelma on se, että peittyykö ne, vaikka valitsisi vähän vahvemman harmaan peittävän puunsuojan. Onko kellään kokemusta tällaisesta.

        Homepilkut pitäisi saada pestyä pois. Vaarana muuten, että kasvavat uuden maalikerroksen läpi. Klooripesu tms "oikea" talon pesuaine.
        Klooria ja painepesuria olen käyttänyt puuverhoiltuun taloon ja homepilkut lähtevät. Ikävä kyllä home palaa vuodessa takaisin ja siihen auttaa vain maalaus.
        Pesisin hirsimökinkin, mutta varoen ja viistosti siten, ettei vettä suoraan sinne hirsien rakoihin.
        Ei mitään lähikaupan kloritea, vaan ammattikäyttöön tarkoitettua ainetta, esim. https://www.hetipro.fi/tuotteet/heti-klooripesu-pro/
        https://www.puhtoshop.fi/saniteettipesuaineet/856-kw-klooripesu-5-ltr-desinfioiva-puhdistusaine.html

        Olin vannoutunut öljymaalin kannattaja. Mitään öljymaalia en kuitenkaan enää ikinä tule talomaalina käyttämään. Siis nimenomaan niiden homehtumisongelman vuoksi.
        Vinha on ok, myös Ulrta yms. Kolme vuotta sitten maalasin auto- ja roskakatoksen hieman edullisemmalla Ilveksen talomaalilla. Katokset ovat edelleen kuin uusia, eikä ainoatakaan homepilkkua. Aloitan kohta talonkin maalauksen em. konstein ko. maalilla.


    • Anonyymi

      Meidän korkea lamellihirsitalo maalattiin Vinhalla kahteen kertaan 2010 myöhään syksyllä, jolloin vähän huonot maalausolosuhteet, koska kosteusprosentti korkea. Hyvin maali on pysynyt huonosta ajankohdasta huolimatta. Ainoastaan kohdat, joissa ei lamellihirsi vaan hirsipaneeli (varasto, autokatos), niissä puun oksakohdat tulleet näkyviin, jotka kaipaisivat käsittelyä. Hirsiseinät edelleen kuin juuri äsken maalatut.

      • Anonyymi

        Lisäys edelliseen kommenttiini: Mitään erillistä pohjamaalausta ei siis suoritettu, vaan maalattiin loppusyksystä 2010 pelkästään valkoisella Vinhalla kahteen kertaan. Ja tosiaan hyvin pysynyt lamellihirsipinnoilla. Kuin äsken maalatut.


    • Anonyymi

      Kerran eräs vanha rakennusmies sanoi tiukkaan ääneen, kun sanoin maalaavani vinhalla että, "VINHA EI OLE MAALIA".
      Ei olekaan vaan puunsuoja, mutta teki selväksi että sen takia sitä ei saa käyttää.
      Uulaa kuulemma vaan.
      Itse käytän edelleen Vinhaa.

      • Anonyymi

        Tais olla vanha raksa mies jo vanhuuden höperö...
        Vinha ei ole maali, mutta erinomainen puunsuoja....yli 20v pysynyt mökin seinässä...kuin uusi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tais olla vanha raksa mies jo vanhuuden höperö...
        Vinha ei ole maali, mutta erinomainen puunsuoja....yli 20v pysynyt mökin seinässä...kuin uusi

        Vinhalla ja maalilla ei oikein käytännön eroa ole. Peittävä puunsuoja on käytännössä maalia, kuten on esim. peittopinnoite nimellä myytävä Woodtex maalikin.


    • Anonyymi

      Vinhalla maalattu mökin ulkolaudoitus. Mukavaa maalata ja hienosti peittää. Ei ole mitään vesilirua. Lopputulos kestävä.
      Piharakennuksen röttelö maalattu punamullalla. Vedin punamullat veks painepesurilla ja hieman raaputinkin. Vinhaa päälle ja hyvin pysyy. Ei mitään ongelmia. Tuollainen karkea pinta niin pysyy vinha vaan paremmin.
      Ei kannata sortua säästämään ja tuuripelaamaan halvempien maalien kanssa. SE vaiva ja työ on isoin erä maalaamisessa eikä maalien hinnat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe