Rupeavatko kaikki muut kuin alumiiniveneet vuotamaan?

Anonyymi

Jos ostan kuituveneen, jota kuljetan edestakaisin trailerilla, niin onkohan se sisältä vettä täynnä muutaman vuoden päästä?

En tahtoisi alumiinivenettä, mutta minulla on aikaisempia synkkiä kokemuksia veneiden vettymisestä.

22

150

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Outo ajatus. Teräs, alumiini, lasikuitu ja abs- veneet ovat kyllä tiiviitä jos pidät ne kunnossa. Kunnossa oleva puuvenekin vuotaa yleensä vain vesillelaskun yhteydessä.

    • Anonyymi

      En tiedä vuotavatko vai kondensoituuko vettä jotenkin sisälle, mutta totuus on se, että veneen paino kasvaa vuosittain, vaikka se on kuljetuksen ajaksi riisuttu varusteista.

      Minulla on mittaamista varten laadukas vaaka.

      Jotenkin vesi sinne veneen sisälle löytää, muutenkaan painon nousu ei selity.

      Jos vene vielä on kalastuskäytössä, jossa sillä kolistellaan rantoja ja jossa se joutuu jatkuvalle rasitukselle traileroitaessa, niin varminta on ostaa alumiinivene, vaikka alumiini epämukava materiaali onkin ja vaikka suomalaiset alumiiniveneet ovat enemmän paukuttajia kuin veneitä.

      Minulla oli kulkuri 21, joka oli ominaisuuksiltaan mainio uisteluvene kokoisekseen, mutta siitäkin piti sitten luopua painon alkaessa lisääntyä. Pistin myyntiin, kun pelkäsin, että vettyy kokonaan.

    • Anonyymi

      Jos on avovene, niin kyllä. Ota sadekelillä pohjatulppa irti - ongelma ratkaistu.

    • Anonyymi

      Buster kestää kovaa käyttöä ja lavetti kuljetuksia!

    • Anonyymi

      Lopulta välipohjaan pääsee vettä. Sen jälkeen kun uretaani kastuu, tilanne on vain hyväksyttävä, koska kuivaaminen on liki mahdotonta.

      joko metallivene tai sitten yksikuorinen painava vene. Eivät vain taida enää nuo yksikuoriset olla laillisia.

      Kaksikuoriset veneet on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön eli nopeasti myytäviksi tai kesäkelluntaan, mutta ei niistä kovempaan käyttöön pitkällä aikavälillä ole.

      Mulla oli kauan suuri yksikuorinen vene, joka nousi hyvin liukuun ja joka kokonsa vuoksi käyttäytyi siedettävästi aallokossa. Mutta eihän lainsäätäjä enää noita hyväksy. Täytyy olla sellainen kertakäyttökulttuuria edustava kotelosohla.

      Yksikuorisen jykevästi rakennetun kuituveneen käyttöikä on vähintään 50-100 vuotta eli se on suhteellisen ekologinen tuote, mutta eihän viranomaista tuollainen kiinnosta. Sitä kiinnostaa se, että kerran viidessä vuodessa jonkun typeryksen henki pelastuu kaksikuorirakenteen ansiosta. Tuo typerys sitten tappaa itsensä jossain muualla.

      • Anonyymi

        Ei siellä välipohjassa, siis turkkitason alapuolella kuulu mitään vaahtoa olla. Sehän on jopa vaarallista jos vene täyttyy vedellä.
        Terhi on elävä esimerkki miten käy kun rakenne on virheellinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä välipohjassa, siis turkkitason alapuolella kuulu mitään vaahtoa olla. Sehän on jopa vaarallista jos vene täyttyy vedellä.
        Terhi on elävä esimerkki miten käy kun rakenne on virheellinen!

        Jaa miten? Terhi on elävä esimerkki kannattavasta edullisesta veneiden massatuotannosta jota kilpailijat kateellisina haukkuvat. Mikään materiaali tai rakenne ei kuitenkaan ole täydellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa miten? Terhi on elävä esimerkki kannattavasta edullisesta veneiden massatuotannosta jota kilpailijat kateellisina haukkuvat. Mikään materiaali tai rakenne ei kuitenkaan ole täydellinen.

        En minä ole mikään kilpailija, olen joskus jopa myynyt Terhi veneitä työn puolesta.
        Olen "kokemus asiantuntija".
        Kysytkö että "ai miten" on vaarallinen?
        No jos se vaahto ei vielä ole vettynyt niin vedellä täytetty vene kääntyy pohja ylöspäin koska kelluke on väärässä paikassa.
        Kuitenkin mukavampi odotella apua veneen sisä- kuin ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ole mikään kilpailija, olen joskus jopa myynyt Terhi veneitä työn puolesta.
        Olen "kokemus asiantuntija".
        Kysytkö että "ai miten" on vaarallinen?
        No jos se vaahto ei vielä ole vettynyt niin vedellä täytetty vene kääntyy pohja ylöspäin koska kelluke on väärässä paikassa.
        Kuitenkin mukavampi odotella apua veneen sisä- kuin ulkopuolella.

        Pöljä. Ei se pohja ylöspäin käänny. Kokeile vaikka huvikses. Eihän se muuten pysyisi oikein päin kuormattunakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pöljä. Ei se pohja ylöspäin käänny. Kokeile vaikka huvikses. Eihän se muuten pysyisi oikein päin kuormattunakaan.

        Ei se vene tyhjänä tiedä missä kelluke on. Vedellä täytettynä asia muuttuu. Vene muuttuu erittäin epävakaaksi. Kokeile itse jos et usko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vene tyhjänä tiedä missä kelluke on. Vedellä täytettynä asia muuttuu. Vene muuttuu erittäin epävakaaksi. Kokeile itse jos et usko!

        Ei se vene tiedä onko se lastattu vedellä vai ääliöillä joten ota nyt kaverisi kyytiin ja kokeile.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vene tiedä onko se lastattu vedellä vai ääliöillä joten ota nyt kaverisi kyytiin ja kokeile.

        Minä tiedän miten vene käyttäytyy sinä näköjään et!
        Mutta eniveis, voidaanko siis tulkita että pidät pohjaa oikeana paikkana uretaanille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tiedän miten vene käyttäytyy sinä näköjään et!
        Mutta eniveis, voidaanko siis tulkita että pidät pohjaa oikeana paikkana uretaanille?

        Uretaania voi olla pohjassa, laidoissa, penkeissä eikä se venettä kaada. Vesilinjan yläpuolella on tietty vettymisvaara vähäisempi, mutta ei se ehjässä veneessä muutenkaan vety. Pienen Terhin saat kaadettua oli siinä vettä tai ei, mutta uppoamaan et saa eikä se itsestään kaadu, oli siinä vettä tai ei. Vaikka olisi uretaania ainoastaan laidoissa, niin silti saat pienen veneen kaadettua. Isommissa veneissä ei uretaania olekaan ja ne uppoaa täyttyessään vedellä. Pelkästään uretaanilla täytetty pelastuslautta kaatuisi logiikkasi mukaan jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tiedän miten vene käyttäytyy sinä näköjään et!
        Mutta eniveis, voidaanko siis tulkita että pidät pohjaa oikeana paikkana uretaanille?

        Väität siis ettei esim. Terhi uretaanit pohjassa täytä huvivenedirektiivin vaatimuksia pienille avoveneille? Kelluntatestit normikuormalla ja vedellä täytettynä niillekin on tehty, ja kölillään pitää pysyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität siis ettei esim. Terhi uretaanit pohjassa täytä huvivenedirektiivin vaatimuksia pienille avoveneille? Kelluntatestit normikuormalla ja vedellä täytettynä niillekin on tehty, ja kölillään pitää pysyä.

        Lainaus huviveneen direktiivistä:
        "Vesikulkuneuvot, joiden pituus on alle kuusi metriä ja jotka ovat alttiit täyttymiselle, kun niitä käytetään niiden suunnitteluluokan mukaisesti, on varustettava tarpeellisella kelluntakyvyllä, joka takaa niiden pysymisen pinnalla vedellä täytettyinä. "
        Kölillään pysymisestä mitään puhuta, eikä vakavuuden säilymisestä.
        Pelastuslautasta maininneelle: juuri niin se käyttäytyy kun ylikuormitat lauttaa laittamalla sen päälle riittävästi painoa! Kaatuu varmasti vaikka kellumaan jääkin.
        Ei nämä mitään minun logiikoitani ole, perustuvat ihan hydrodynamiikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaus huviveneen direktiivistä:
        "Vesikulkuneuvot, joiden pituus on alle kuusi metriä ja jotka ovat alttiit täyttymiselle, kun niitä käytetään niiden suunnitteluluokan mukaisesti, on varustettava tarpeellisella kelluntakyvyllä, joka takaa niiden pysymisen pinnalla vedellä täytettyinä. "
        Kölillään pysymisestä mitään puhuta, eikä vakavuuden säilymisestä.
        Pelastuslautasta maininneelle: juuri niin se käyttäytyy kun ylikuormitat lauttaa laittamalla sen päälle riittävästi painoa! Kaatuu varmasti vaikka kellumaan jääkin.
        Ei nämä mitään minun logiikoitani ole, perustuvat ihan hydrodynamiikkaan.

        Alle 6-metristen veneiden tulee kellua maksimikuormallaan vedellä täytettynä. Tämä tietysti tarkoittaa ettei kuormaa saa kipata kyydistä. Kaatunut vene ei yleensä ole vedellä täytetty, siinä on useimmiten ilmatasku ja osa kuormasta on tiputettu kyydistä.

        Vastoin sinun fysiikan lakejasi on valmistettu maailman sivu veneitä, jotka uretaanit pohjassa kelluvat oikein päin matkustajat sisällään vaikka vene on vedellä täyttynyt. Uppoamaton vene ei kuitenkaan ole mahdoton kaataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 6-metristen veneiden tulee kellua maksimikuormallaan vedellä täytettynä. Tämä tietysti tarkoittaa ettei kuormaa saa kipata kyydistä. Kaatunut vene ei yleensä ole vedellä täytetty, siinä on useimmiten ilmatasku ja osa kuormasta on tiputettu kyydistä.

        Vastoin sinun fysiikan lakejasi on valmistettu maailman sivu veneitä, jotka uretaanit pohjassa kelluvat oikein päin matkustajat sisällään vaikka vene on vedellä täyttynyt. Uppoamaton vene ei kuitenkaan ole mahdoton kaataa.

        Siellä ei lukenut edes rivien välissä "ettei kuormaa saa kipata kyydistä".
        Maailman sivu on rakennettu huonoja veneitä ja rakennetaan edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä ei lukenut edes rivien välissä "ettei kuormaa saa kipata kyydistä".
        Maailman sivu on rakennettu huonoja veneitä ja rakennetaan edelleen.

        Ei tarvitse lukea rivien välistä. Lue direktiivi kokonaisuudessaan niin saatat ymmärtää. Vinkki: maksimikuorma määritellään siten, että mm. uppoamattomuusehto täyttyy. Uppoamattomuus on turvallisuusvaatimus eikä veneen pelastamista silmällä pitäen määritelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse lukea rivien välistä. Lue direktiivi kokonaisuudessaan niin saatat ymmärtää. Vinkki: maksimikuorma määritellään siten, että mm. uppoamattomuusehto täyttyy. Uppoamattomuus on turvallisuusvaatimus eikä veneen pelastamista silmällä pitäen määritelty.

        Ol vaan vahva uskossasi että vakavuus pysyy yhtä hyvänä veneessä jossa kelluke on pohjassa vs. semmoiseen veneeseen jossa kelluke on kokonaan oikeassa paikassa.
        Toivotaan että jos se sun Terhi täyttyy vedellä niin se tapahtuu tyynessä kelissä ja pysytte rauhallisena kyydissä. Voi se silloin pysyä oikein päin.
        Mulle tosin ihan sama mitä mieltä olet faktat on kuitenkin faktoja!


    • Anonyymi

      Aloittajan pitää itse poistua vaa'alta punnitsemisen ajaksi, niin painoonnousu loppuu.
      Veneeseen voi mennä vain rajallinen määrä vettä, joka ei lisäänny joka vuosi.

    • Anonyymi

      Hei kaverit, täällä on nykyisin joku häirikkö tekemässä kiusaa.
      Tuo höpö heittää jotakin täysin järjetöntä kehään ja kohta on kunnon ihmiset siinä vedetty p***kan jauhantaan mukaan.

    • Anonyymi

      Meidän mökkibuusteri rupesi vuotamaan. Huono sauma. Vanhahan se oli.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eriksenin hypetys mennyt yli

      Jos huuhkajien pelaaja olisi saanut samanlaisen sairauskohtauksen häntä ei olisi kohdeltu yhtä hyvin. Kun kyse oli jumaloitujen pallosankarien pel
      Maailman menoa
      112
      4149
    2. Oho! Martina Aitolehti tuo Anne-äitinsä tv:seen: "Ei ole varmasti aina ollut helppoa olla mun äiti"

      Martina Aitolehden lapsuuden perhe on osittain tuttu julkisuudesta, mutta ehkä äiti vähiten. Nyt Anne-äiti nähdään tv:ssä yhdessä Martinan kanssa. Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      3581
    3. Rekkakolari

      Yksi ihminen on kuollut henkilöauton ja säiliörekan nokkakolarissa Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa Pyhäjärvellä. Molemmat ajoneuvot syttyivät palamaan
      Pyhäjärvi
      67
      2880
    4. Hannu Pikkaraisen työ

      Mitä hän nykyään tekee? Vaiko mitään?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      2291
    5. Sofia haukkuu Martinaa

      Jaaha.. Nyt Sofia haukkuu Martinaa, että M on hänelle niin kamala. Ja jutun mukaan S aloitti kuvauksien aikana myös terapian, johon tietenkin myös kam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      325
      2211
    Aihe