Nopea olo (kohtaus)

Anonyymi

Näistä aikaisemmista nopea olo kohtaus keskusteluista olen lukenut aikaisemmin, eikä edes lääkärit ole saaneet selville mistä kohtaukset johtuvat (Korjatkaa siis jos olen väärässä). Olen kuitenkin itse jollain tapaa helpottunut, että en ole ainoa näiden samojen kohtauksien kanssa. Minulla tämä kohtaus tuli ensimmäisen kerran kun olin 10 vuoden paikkeilla, kuumetta oli sen 40 astetta ja tunsin kun aistini tuli paljon yksityiskohtaisemmaksi ja kovemmaksi. Myös vanhempani ympärilläni tekivät asiat vähintään 2 kertaisella vauhdilla, huomautin vain asiasta että miksi teillä on niin hirveä kiire. Kohtaus kesti jonkin aikaa en muista tarkalleen, mutta oli todella ahdistava ja pelottava kokemus. Kun kuume laski ja kerroin kohtauksista vanhemmilleni, he tokaisivat että kuumeessa voi tulla kouristuksia, mutta nämä kohtaukset jatkuivat minulle kun palasin terveenä kouluun. Niitä tuli monta kertaa päivässä ja olin todella peloissani, kerroin taas vanhemmilleni ja he alkoivat myös huolestumaan. Päivystykseen mentäessä minulle tehtiin testejä ja varattiin aika pään kuvaukseen. Mistään ei löytynyt mitään viitteitä sairauksista, vietin osastolla myös viikon tarkkailussa ja pyydettiin painamaan hälytysnappia kun kohtausalkaa. Niitä kohtauksia tuli muutamia, osastolla oltaessani, mutta koskaan en mitään diagnoosia saanut. Kotiin päästyäni kohtaulsia ei enään tullut, niitä tulee nykyään todella harvoin max 1 kerran vuodessa, yleensä kun olen kovassa kuumeessa tai sitten aamutupakan jälkeinen tila käynnistää kohtauksen. Nykyään osaan suhtautua kohtauksiin rauhallisemmin, vaikka kuinka epämukavia ovatkin. Kuitenkin, jos joku on saanut näitä kohtauksia täältä keskustelupalstalta, niin oletteko te saaneet lääkäriltä järkevää selitystä vai onko kyseessä vieläkin täysimysteeri kohtaus.

23V Mies

9

2548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo en kans ymmärrä mistä johtuu. Itellä oli semmonen joskus että kävelin ulkona ihan normaalia kävelyvauhtia ja tuntui että maisemat vaihtuivat paljon nopeammin kuin normaalisti. Eli aika jotenkin vääristyi mun pään sisällä. En oo kyllä kertonut kenellekkään tästä kokemuksesta vielä.

    • Anonyymi

      Paniikkihäiriö?!

    • Anonyymi

      Ittellä samoja kohtauksia mutten oo saanu mitää lääketieteellistä vastausta. Nettidiagnoosina jostain englanninkieliseltä palstalta lukenut joskus et kyseessä epileptinen kohtaus (huom. EI epilepsia-kohtaus). Paniikkikohtaus kyseessä ei kuitenkaa oo ollu, niikun joku tähän palstaan oli kommentoinu.

    • Anonyymi

      Kyseessä on englanniksi nimeltä tachysensia… Suomen kielistä nimee en tiedä. Oon saanut kanssa näitä kohtauksia useasti, ne alkoi n.7vuotiaana ja on jatkunu siitä asti, välillä saatan saada kohtauksia kerran viikossa ja joskus kerran puolessa vuodessa. Tachysensia voi johtua esim. ahdistuksesta, ptsd:stä, liisa ihmemaassa syndroomasta, migreeneeistä, melkein mistä tahansa. Myös saattaa olla, että aivojen sähköyhteydet on vähän erilaiset jotka aiheuttaa sitten joskus nopeempaa vetenkiertoa aivoissa. Suht yleinen vaiva lapsilla ja nuorilla aikuisilla. Tästä linkistä saa lisää tietoo: https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/intl/basics/tachysensia?amp

    • Anonyymi

      Itsellä tulee tämä "kohtaus" silloin, kun meditoin oikein kovasti. Olen kans huomannut sen, että kirjoittaminen ja lukeminen on tällöin vaikeaa, ja puhelin tuntuu todella painavalta ja paksulta.

    • Anonyymi

      Ootteko lukenu netistä, kun ihminen on katsonut jotain kuvaa ja on nähnyt sen erilaisena, kun ennen? Ne touhuu siellä CERN laitoksessa isoilla laitteilla ja aika on jopa vääristynyt. Itellä tullut joskus ns aikahyppytunne, että havahtuu sekunnin pari eteenpäin. Lehdestä lukenut, että juuri tuolloin on testailtu laitoksella isoilla tehoilla. :/

    • Anonyymi

      Elämme isoja aikoja.

    • Anonyymi

      Kyllä se jotenkin aivojen toiminnasta kertoo minun mielestäni.

    • Anonyymi

      13-vuotiaana kävelin kouluun ja yhtäkkiä tuntui kuin kaikki menisi 5x nopeudella. Jalat tuntuivat menevän hirveää vauhtia ja ääni toppa-housuista tuntui jatkuvalta, nopealta suhinalta. Kävelin takaisin kotiin ja menin suihkuun rentoutumaan/rauhoittumaan mutta kohtaus pysyi poissa vain hetkiä ja suihkukin tuntui olevan liian nopea, hitaasti painoin suihkun tehoa pienemmälle mutta kaikki käden ja pään liikkeet tuntuivat kuin pakkoliikkeiltä ja nopeennettuilta. Menin sänkyyn lepäämään ja siellä tuntui vielä että ajatukset, sydän, ja kellosta kuuluva ääni tapahtui luonnottoman nopeasti, enkä saanut hidastettua niitä. En tiedä oliko stressi, paniikkikohtaus vai mikä, mutta nyt pystyn ikäänkuin pakottamaan aivoni tuntemaan nopeennuksen. En uskalla kyllä tehdä sitä pidemmän aikaa ettei se jää vahingossa "päälle"

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe