Mustia toukkia?!

johanna-

Olen havainnut mustia, hyvin pieniä liikkuvia toukkia / matoja vessasta muutaman kerran (yksittäin ja melko harvoin ja kummallisissa paikoissa, esim lavuaarissa) ja nyt yksi oli sängyn alla, yök! Mitä toukkia ne ovat ja miten voisin ehkäistä niiden maihinnousun asuntoomme? Kellään kokemuksia?

6

4078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nipsu

      taitaa olla sokeritoukat kyseessä, tai sitten joku muu kostean tilan toukka. Ne syövät likaa, eli puhtaus on tässäkin puoli ruokaa (toukilta pois!) ja viihtyvät pimeässä, kosteassa ja likaisessa ympäristössä. Ovat yleisiä just esim. vessassa. Luultavasti esim. rautakaupoista voi saada kysymällä sopivat häätöaineet.

      • miihkali

        Voisi tosiaan olla sokeritoukka. Harmiton, mutta epämiellyttävä ötökkä. Syö tosiaan esim. kuollutta ihoa yms. Jos esiintyy paljon, kannattaisi selvittää onko kosteusvaurioita. Vihhtyvät nimittäin kosteassa tilassa. Suihkutettavista hyönteismyrkyistä löytyy sopiva myrkky (lue pullon kyljestä)


    • vai joku muu

      sokeritoukka on vähän pisaran muotoinen ja hiukan kiiltävä ja mustanharmahtava.

      • johanna-

        Toukat ovat mustia ja pieniä pitkulaisia, eivät luullakseni sokeritoukkia. Sain juuri tietää, että eräällä tutullani oli ollut myös samankaltaisia toukkia kaupunkiasunnossaan, ja hän sanoi että ne saattavat olla turkiskuoriaisia, jotka viihtyvät vanhojen talojen rakenteissa, kirpputorivaatteissa ja "liassa" kai yleensäkin. Ne myös munivat ja niistä tulee lentäviä koppakuoriaisia. Onneksi ei ole vielä koppiksia näkynyt!


      • Sid
        johanna- kirjoitti:

        Toukat ovat mustia ja pieniä pitkulaisia, eivät luullakseni sokeritoukkia. Sain juuri tietää, että eräällä tutullani oli ollut myös samankaltaisia toukkia kaupunkiasunnossaan, ja hän sanoi että ne saattavat olla turkiskuoriaisia, jotka viihtyvät vanhojen talojen rakenteissa, kirpputorivaatteissa ja "liassa" kai yleensäkin. Ne myös munivat ja niistä tulee lentäviä koppakuoriaisia. Onneksi ei ole vielä koppiksia näkynyt!

        Onko toukat "karvaisia"? Etsi tuolta sivulta tekstiilien ja turkisten tuholaisista vyöihrakuoriainen ja klikkaa sitä nimeä, näyttääkö ne yhtään sellaisilta? Turkiskuoriaisen toukka on aika samanoloinen.

        http://www.uku.fi/~holopain/stt/sttfrm.htm


    • tahvo

      tota, jos mennään nykykieleen joudun sanomaan: Emme tuoneet följyläisiä matkassamme Teneriffalta, vaan annoin kunnon suihkeen kohti lattiakaivoa, jo siellä paikan päällä, jota kohti kaikki mönkiäiset pakenivat huomatessaan sähkövalon syttyvän päällensä!
      vanhempi ilmajarrumies Tahvo.

      Pysykäi langalla arvoisat kirppumaakarit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe