Osaako kukaan sanoa paljonko jäähdytysvettä on sammutushetkellä veneen pakoputkessa. Lähinnä ajattelin vesilukon tilavuutta, sellainen täytyisi hankkia.
Pakoputken vesimäärä
22
155
Vastaukset
- Anonyymi
2,7 litraa täysin riippumatta koneesta, pakoputkesta tai moottoreiden lukumäärästä
- Anonyymi
Kone 150hv turbo diesel ja pakoputkena kaksi metrin pätkää 65mm letkua.
- Anonyymi
3,14 x sisähalkaisijan neliö / 4 x putken yhteispituus
- Anonyymi
Joo, kyllä sen tilavuuden osaan laskea, mutta eihän se täynnä vettä oo, kulkeehan siellä pakokaasu seassa.
- Anonyymi
Vetus näyttää käyttävän laskennassa puolta tilavuutta, jossa on jo mukana varmuusmarginaali.
Tarkemmin sanottuna olettavat vettä olevan 1/4 letkun tilavuudesta ja kertovat tuon varmuuden vuoksi kahdella.
https://www.vetus.com/en/exhaust-systems.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetus näyttää käyttävän laskennassa puolta tilavuutta, jossa on jo mukana varmuusmarginaali.
Tarkemmin sanottuna olettavat vettä olevan 1/4 letkun tilavuudesta ja kertovat tuon varmuuden vuoksi kahdella.
https://www.vetus.com/en/exhaust-systems.htmlOkei, täytyy luottaa tuohon Vetuksen kaavaan.
- Anonyymi
Miten pakoputkessa olevan veden määrä korreloi yhtään minkään muun asian kanssa?
Nyt tulin uteliaaksi.- Anonyymi
Oletko vähän pösilö? Siksi, että tietää kuinka ison vesilukon pitää hankkia!!! Eihän se vesimäärä muuten siihen mahdu, tajuatko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko vähän pösilö? Siksi, että tietää kuinka ison vesilukon pitää hankkia!!! Eihän se vesimäärä muuten siihen mahdu, tajuatko?
Ööööö?
Kerro lisää. Mitä tarkoitat vesilukolla?
- Anonyymi
Ehkä vähän aiheen ohi, mutta mielesäs on pitkään kypsynyt ajatus jotenkin yhdistää pakokaasuletku/vesilukkosysteemi septijärjestelmään. Idea siis että kuumat pakokaasut kovassa paineessa sekoittaa ja "hävittää" septiliejut jotenkin näppärästi.
Onko kukaan kokeillut jotakin tällaista systeemiä? Eikä sit mitään kettuiluvastauksia, vaan ihan vakavasti.- Anonyymi
Ei ole äläkä sinäkään kokeile. Ensinnäkään eivät ne septiliejut kuulu ympäristöön, toisekseen ne eivät mitään kemiallista hajoamista koe pakokaasujen ansiosta jne. Ja se pakokaasujen kuumuuskin on vähän niin ja näin, nimittäin juuri jäähdytysmielessä niihin pieni määrä vettä sekaan johdetaan, se on sen koko homman idea.
Ja sitten vielä tämäkin, moottorin pakokaasujen pääsyä ulos ei ole syytä vaikeuttaa enempää kuin valmistaja on tarkoittanut, moottorin toimintakykyynhän tuollainen yletön pakokaasujen paineen kehittäminen alkaisi vaikuttaa.
Paljon pienempi ele on vain ottaa rätti tms. kauniiseen käteen ja silloin tällöin siivota vähän sitä pilssiä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole äläkä sinäkään kokeile. Ensinnäkään eivät ne septiliejut kuulu ympäristöön, toisekseen ne eivät mitään kemiallista hajoamista koe pakokaasujen ansiosta jne. Ja se pakokaasujen kuumuuskin on vähän niin ja näin, nimittäin juuri jäähdytysmielessä niihin pieni määrä vettä sekaan johdetaan, se on sen koko homman idea.
Ja sitten vielä tämäkin, moottorin pakokaasujen pääsyä ulos ei ole syytä vaikeuttaa enempää kuin valmistaja on tarkoittanut, moottorin toimintakykyynhän tuollainen yletön pakokaasujen paineen kehittäminen alkaisi vaikuttaa.
Paljon pienempi ele on vain ottaa rätti tms. kauniiseen käteen ja silloin tällöin siivota vähän sitä pilssiä...Entä jos ei kehitä vastapainetta tms., vaan ei jäähdytäkään heti pakokaasuja vedellä? Vaan johtaa kuumat pakokaasut septitankin läpi (terästä ofcourse). Sillä kuuma pakokaasu kuivaa ja polttaa/savustaa septiliejut?
Ja sen jälkeen vasta jäähdytys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos ei kehitä vastapainetta tms., vaan ei jäähdytäkään heti pakokaasuja vedellä? Vaan johtaa kuumat pakokaasut septitankin läpi (terästä ofcourse). Sillä kuuma pakokaasu kuivaa ja polttaa/savustaa septiliejut?
Ja sen jälkeen vasta jäähdytys.Kysäise ensteks vaikka viranomaisilta mitä mieltä ovat jäteliemiesi hävitystavasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos ei kehitä vastapainetta tms., vaan ei jäähdytäkään heti pakokaasuja vedellä? Vaan johtaa kuumat pakokaasut septitankin läpi (terästä ofcourse). Sillä kuuma pakokaasu kuivaa ja polttaa/savustaa septiliejut?
Ja sen jälkeen vasta jäähdytys.Jonkinlainen septi-injektori sinne kuumaan pakosarjaan voisi olla paras.
- Anonyymi
Jos toimii, niin tuohan on matalan budjetin AdBlue-systeemi typen oksidien pienentämiseksi. Ei vaadi edes erillistä AdBlue-tankkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos toimii, niin tuohan on matalan budjetin AdBlue-systeemi typen oksidien pienentämiseksi. Ei vaadi edes erillistä AdBlue-tankkia.
Jos typen oksideja halutaan pienentää, sen tulee tapahtua palamisprosessin yhteydessä, ei jälkikäteen jossain pakosarjassa liemiä sekoittelemalla. Rikinpoistoa kylläkin tehdään esim. voimalaitoksilla savukaasuista, mutta typen oksidien vähentämiseksi on kehitetty esim. kivihiilen ja öljynpolttoon ns. matalatyppioksidipolttimia, kaasuturpiineissa taas typen oksidien määrään vaikuttavat mm. polttokammioiden rakenteelliset mittasuhteet tms. eli monen tekijän yhteisvaikutus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos typen oksideja halutaan pienentää, sen tulee tapahtua palamisprosessin yhteydessä, ei jälkikäteen jossain pakosarjassa liemiä sekoittelemalla. Rikinpoistoa kylläkin tehdään esim. voimalaitoksilla savukaasuista, mutta typen oksidien vähentämiseksi on kehitetty esim. kivihiilen ja öljynpolttoon ns. matalatyppioksidipolttimia, kaasuturpiineissa taas typen oksidien määrään vaikuttavat mm. polttokammioiden rakenteelliset mittasuhteet tms. eli monen tekijän yhteisvaikutus.
AdBlue (DIN 70070 / AUS32) on ureasta ja kemiallisesti puhdistetusta vedestä tehtävän liuoksen kauppanimi. Liuoksen vahvuus on 32,5 %. Sitä käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen.[1] AUS32:ta luullaan usein virheellisesti polttoaineen lisäaineeksi, vaikka todellisuudessa aine ei missään vaiheessa ole tekemisissä polttoaineen kanssa.
AUS32 varastoidaan omaan säiliöönsä, josta sitä ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon. Pakokaasujen lämmössä urea hajoaa ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa SCR-katalysaattorissa, jossa nämä pelkistyvät vaarattomaksi typpikaasuksi ja vesihöyryksi. Kyseistä pakokaasujen puhdistusmetodia kutsutaan lyhenteellä SCR (Selective Catalytic Reduction). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AdBlue (DIN 70070 / AUS32) on ureasta ja kemiallisesti puhdistetusta vedestä tehtävän liuoksen kauppanimi. Liuoksen vahvuus on 32,5 %. Sitä käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen.[1] AUS32:ta luullaan usein virheellisesti polttoaineen lisäaineeksi, vaikka todellisuudessa aine ei missään vaiheessa ole tekemisissä polttoaineen kanssa.
AUS32 varastoidaan omaan säiliöönsä, josta sitä ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon. Pakokaasujen lämmössä urea hajoaa ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa SCR-katalysaattorissa, jossa nämä pelkistyvät vaarattomaksi typpikaasuksi ja vesihöyryksi. Kyseistä pakokaasujen puhdistusmetodia kutsutaan lyhenteellä SCR (Selective Catalytic Reduction).Mutta eikö juuri tässä syntyvän hiilidioksidin kehittymistä pitäisi välttää, suo siellä ja vetelä täällä?
Missä ajoneuvoissa esim. suomessa järjestelmä on käytössä?
Poistaisiko tämä myös septitankin saippua-, wc- paperi- yms- jäämät? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta eikö juuri tässä syntyvän hiilidioksidin kehittymistä pitäisi välttää, suo siellä ja vetelä täällä?
Missä ajoneuvoissa esim. suomessa järjestelmä on käytössä?
Poistaisiko tämä myös septitankin saippua-, wc- paperi- yms- jäämät?Tuo matalan budjetin AdBlue oli kyllä kieli poskessa kirjoitettu.
AdBlue on käytössä monissa dieselmoottorisissa henkilö- ja kuorma-autoissa sekä työkoneissa. Typen oksidithan ovat ongelma, jota AdBluella yritetään pienentää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo matalan budjetin AdBlue oli kyllä kieli poskessa kirjoitettu.
AdBlue on käytössä monissa dieselmoottorisissa henkilö- ja kuorma-autoissa sekä työkoneissa. Typen oksidithan ovat ongelma, jota AdBluella yritetään pienentää.Entä se hiilidioksidi, saako sitä synnyttää jonkin muun pienentämisen kustannuksella?
Missä voin nähdä auton jossa tämä systeemi on käytössä, missä voin nähdä yhden niistä monista autoista?
- Anonyymi
Tutkimusten mukaan ainakin uponneen veneen pakoputki on yleensä koneen sammuttua täynnä vettä, jopa kajuuttakin.
- Anonyymi
Luultavasti näissä on kokeiltu septiliejujen hävittämistä pakokaasujen avulla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1055731Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
- 1241097
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
- 66857
- 75798
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17741