Pakoputken vesimäärä

Anonyymi

Osaako kukaan sanoa paljonko jäähdytysvettä on sammutushetkellä veneen pakoputkessa. Lähinnä ajattelin vesilukon tilavuutta, sellainen täytyisi hankkia.

22

147

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      2,7 litraa täysin riippumatta koneesta, pakoputkesta tai moottoreiden lukumäärästä

    • Anonyymi

      Kone 150hv turbo diesel ja pakoputkena kaksi metrin pätkää 65mm letkua.

      • Anonyymi

        3,14 x sisähalkaisijan neliö / 4 x putken yhteispituus


    • Anonyymi

      Joo, kyllä sen tilavuuden osaan laskea, mutta eihän se täynnä vettä oo, kulkeehan siellä pakokaasu seassa.

      • Anonyymi

        Vetus näyttää käyttävän laskennassa puolta tilavuutta, jossa on jo mukana varmuusmarginaali.
        Tarkemmin sanottuna olettavat vettä olevan 1/4 letkun tilavuudesta ja kertovat tuon varmuuden vuoksi kahdella.
        https://www.vetus.com/en/exhaust-systems.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetus näyttää käyttävän laskennassa puolta tilavuutta, jossa on jo mukana varmuusmarginaali.
        Tarkemmin sanottuna olettavat vettä olevan 1/4 letkun tilavuudesta ja kertovat tuon varmuuden vuoksi kahdella.
        https://www.vetus.com/en/exhaust-systems.html

        Okei, täytyy luottaa tuohon Vetuksen kaavaan.


    • Anonyymi

      Miten pakoputkessa olevan veden määrä korreloi yhtään minkään muun asian kanssa?

      Nyt tulin uteliaaksi.

      • Anonyymi

        Oletko vähän pösilö? Siksi, että tietää kuinka ison vesilukon pitää hankkia!!! Eihän se vesimäärä muuten siihen mahdu, tajuatko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko vähän pösilö? Siksi, että tietää kuinka ison vesilukon pitää hankkia!!! Eihän se vesimäärä muuten siihen mahdu, tajuatko?

        Ööööö?
        Kerro lisää. Mitä tarkoitat vesilukolla?


    • Anonyymi

      Ehkä vähän aiheen ohi, mutta mielesäs on pitkään kypsynyt ajatus jotenkin yhdistää pakokaasuletku/vesilukkosysteemi septijärjestelmään. Idea siis että kuumat pakokaasut kovassa paineessa sekoittaa ja "hävittää" septiliejut jotenkin näppärästi.

      Onko kukaan kokeillut jotakin tällaista systeemiä? Eikä sit mitään kettuiluvastauksia, vaan ihan vakavasti.

      • Anonyymi

        Ei ole äläkä sinäkään kokeile. Ensinnäkään eivät ne septiliejut kuulu ympäristöön, toisekseen ne eivät mitään kemiallista hajoamista koe pakokaasujen ansiosta jne. Ja se pakokaasujen kuumuuskin on vähän niin ja näin, nimittäin juuri jäähdytysmielessä niihin pieni määrä vettä sekaan johdetaan, se on sen koko homman idea.
        Ja sitten vielä tämäkin, moottorin pakokaasujen pääsyä ulos ei ole syytä vaikeuttaa enempää kuin valmistaja on tarkoittanut, moottorin toimintakykyynhän tuollainen yletön pakokaasujen paineen kehittäminen alkaisi vaikuttaa.
        Paljon pienempi ele on vain ottaa rätti tms. kauniiseen käteen ja silloin tällöin siivota vähän sitä pilssiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole äläkä sinäkään kokeile. Ensinnäkään eivät ne septiliejut kuulu ympäristöön, toisekseen ne eivät mitään kemiallista hajoamista koe pakokaasujen ansiosta jne. Ja se pakokaasujen kuumuuskin on vähän niin ja näin, nimittäin juuri jäähdytysmielessä niihin pieni määrä vettä sekaan johdetaan, se on sen koko homman idea.
        Ja sitten vielä tämäkin, moottorin pakokaasujen pääsyä ulos ei ole syytä vaikeuttaa enempää kuin valmistaja on tarkoittanut, moottorin toimintakykyynhän tuollainen yletön pakokaasujen paineen kehittäminen alkaisi vaikuttaa.
        Paljon pienempi ele on vain ottaa rätti tms. kauniiseen käteen ja silloin tällöin siivota vähän sitä pilssiä...

        Entä jos ei kehitä vastapainetta tms., vaan ei jäähdytäkään heti pakokaasuja vedellä? Vaan johtaa kuumat pakokaasut septitankin läpi (terästä ofcourse). Sillä kuuma pakokaasu kuivaa ja polttaa/savustaa septiliejut?
        Ja sen jälkeen vasta jäähdytys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei kehitä vastapainetta tms., vaan ei jäähdytäkään heti pakokaasuja vedellä? Vaan johtaa kuumat pakokaasut septitankin läpi (terästä ofcourse). Sillä kuuma pakokaasu kuivaa ja polttaa/savustaa septiliejut?
        Ja sen jälkeen vasta jäähdytys.

        Kysäise ensteks vaikka viranomaisilta mitä mieltä ovat jäteliemiesi hävitystavasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei kehitä vastapainetta tms., vaan ei jäähdytäkään heti pakokaasuja vedellä? Vaan johtaa kuumat pakokaasut septitankin läpi (terästä ofcourse). Sillä kuuma pakokaasu kuivaa ja polttaa/savustaa septiliejut?
        Ja sen jälkeen vasta jäähdytys.

        Jonkinlainen septi-injektori sinne kuumaan pakosarjaan voisi olla paras.


      • Anonyymi

        Jos toimii, niin tuohan on matalan budjetin AdBlue-systeemi typen oksidien pienentämiseksi. Ei vaadi edes erillistä AdBlue-tankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos toimii, niin tuohan on matalan budjetin AdBlue-systeemi typen oksidien pienentämiseksi. Ei vaadi edes erillistä AdBlue-tankkia.

        Jos typen oksideja halutaan pienentää, sen tulee tapahtua palamisprosessin yhteydessä, ei jälkikäteen jossain pakosarjassa liemiä sekoittelemalla. Rikinpoistoa kylläkin tehdään esim. voimalaitoksilla savukaasuista, mutta typen oksidien vähentämiseksi on kehitetty esim. kivihiilen ja öljynpolttoon ns. matalatyppioksidipolttimia, kaasuturpiineissa taas typen oksidien määrään vaikuttavat mm. polttokammioiden rakenteelliset mittasuhteet tms. eli monen tekijän yhteisvaikutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos typen oksideja halutaan pienentää, sen tulee tapahtua palamisprosessin yhteydessä, ei jälkikäteen jossain pakosarjassa liemiä sekoittelemalla. Rikinpoistoa kylläkin tehdään esim. voimalaitoksilla savukaasuista, mutta typen oksidien vähentämiseksi on kehitetty esim. kivihiilen ja öljynpolttoon ns. matalatyppioksidipolttimia, kaasuturpiineissa taas typen oksidien määrään vaikuttavat mm. polttokammioiden rakenteelliset mittasuhteet tms. eli monen tekijän yhteisvaikutus.

        AdBlue (DIN 70070 / AUS32) on ureasta ja kemiallisesti puhdistetusta vedestä tehtävän liuoksen kauppanimi. Liuoksen vahvuus on 32,5 %. Sitä käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen.[1] AUS32:ta luullaan usein virheellisesti polttoaineen lisäaineeksi, vaikka todellisuudessa aine ei missään vaiheessa ole tekemisissä polttoaineen kanssa.

        AUS32 varastoidaan omaan säiliöönsä, josta sitä ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon. Pakokaasujen lämmössä urea hajoaa ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa SCR-katalysaattorissa, jossa nämä pelkistyvät vaarattomaksi typpikaasuksi ja vesihöyryksi. Kyseistä pakokaasujen puhdistusmetodia kutsutaan lyhenteellä SCR (Selective Catalytic Reduction).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AdBlue (DIN 70070 / AUS32) on ureasta ja kemiallisesti puhdistetusta vedestä tehtävän liuoksen kauppanimi. Liuoksen vahvuus on 32,5 %. Sitä käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen.[1] AUS32:ta luullaan usein virheellisesti polttoaineen lisäaineeksi, vaikka todellisuudessa aine ei missään vaiheessa ole tekemisissä polttoaineen kanssa.

        AUS32 varastoidaan omaan säiliöönsä, josta sitä ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon. Pakokaasujen lämmössä urea hajoaa ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa SCR-katalysaattorissa, jossa nämä pelkistyvät vaarattomaksi typpikaasuksi ja vesihöyryksi. Kyseistä pakokaasujen puhdistusmetodia kutsutaan lyhenteellä SCR (Selective Catalytic Reduction).

        Mutta eikö juuri tässä syntyvän hiilidioksidin kehittymistä pitäisi välttää, suo siellä ja vetelä täällä?
        Missä ajoneuvoissa esim. suomessa järjestelmä on käytössä?
        Poistaisiko tämä myös septitankin saippua-, wc- paperi- yms- jäämät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eikö juuri tässä syntyvän hiilidioksidin kehittymistä pitäisi välttää, suo siellä ja vetelä täällä?
        Missä ajoneuvoissa esim. suomessa järjestelmä on käytössä?
        Poistaisiko tämä myös septitankin saippua-, wc- paperi- yms- jäämät?

        Tuo matalan budjetin AdBlue oli kyllä kieli poskessa kirjoitettu.

        AdBlue on käytössä monissa dieselmoottorisissa henkilö- ja kuorma-autoissa sekä työkoneissa. Typen oksidithan ovat ongelma, jota AdBluella yritetään pienentää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo matalan budjetin AdBlue oli kyllä kieli poskessa kirjoitettu.

        AdBlue on käytössä monissa dieselmoottorisissa henkilö- ja kuorma-autoissa sekä työkoneissa. Typen oksidithan ovat ongelma, jota AdBluella yritetään pienentää.

        Entä se hiilidioksidi, saako sitä synnyttää jonkin muun pienentämisen kustannuksella?
        Missä voin nähdä auton jossa tämä systeemi on käytössä, missä voin nähdä yhden niistä monista autoista?


    • Anonyymi

      Tutkimusten mukaan ainakin uponneen veneen pakoputki on yleensä koneen sammuttua täynnä vettä, jopa kajuuttakin.

      • Anonyymi

        Luultavasti näissä on kokeiltu septiliejujen hävittämistä pakokaasujen avulla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      89
      1829
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      276
      1687
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      292
      1470
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      1369
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      58
      955
    6. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      947
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      70
      927
    8. 66
      904
    9. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      891
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      51
      876
    Aihe