Pakoputken vesimäärä

Anonyymi

Osaako kukaan sanoa paljonko jäähdytysvettä on sammutushetkellä veneen pakoputkessa. Lähinnä ajattelin vesilukon tilavuutta, sellainen täytyisi hankkia.

22

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      2,7 litraa täysin riippumatta koneesta, pakoputkesta tai moottoreiden lukumäärästä

    • Anonyymi

      Kone 150hv turbo diesel ja pakoputkena kaksi metrin pätkää 65mm letkua.

      • Anonyymi

        3,14 x sisähalkaisijan neliö / 4 x putken yhteispituus


    • Anonyymi

      Joo, kyllä sen tilavuuden osaan laskea, mutta eihän se täynnä vettä oo, kulkeehan siellä pakokaasu seassa.

      • Anonyymi

        Vetus näyttää käyttävän laskennassa puolta tilavuutta, jossa on jo mukana varmuusmarginaali.
        Tarkemmin sanottuna olettavat vettä olevan 1/4 letkun tilavuudesta ja kertovat tuon varmuuden vuoksi kahdella.
        https://www.vetus.com/en/exhaust-systems.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetus näyttää käyttävän laskennassa puolta tilavuutta, jossa on jo mukana varmuusmarginaali.
        Tarkemmin sanottuna olettavat vettä olevan 1/4 letkun tilavuudesta ja kertovat tuon varmuuden vuoksi kahdella.
        https://www.vetus.com/en/exhaust-systems.html

        Okei, täytyy luottaa tuohon Vetuksen kaavaan.


    • Anonyymi

      Miten pakoputkessa olevan veden määrä korreloi yhtään minkään muun asian kanssa?

      Nyt tulin uteliaaksi.

      • Anonyymi

        Oletko vähän pösilö? Siksi, että tietää kuinka ison vesilukon pitää hankkia!!! Eihän se vesimäärä muuten siihen mahdu, tajuatko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko vähän pösilö? Siksi, että tietää kuinka ison vesilukon pitää hankkia!!! Eihän se vesimäärä muuten siihen mahdu, tajuatko?

        Ööööö?
        Kerro lisää. Mitä tarkoitat vesilukolla?


    • Anonyymi

      Ehkä vähän aiheen ohi, mutta mielesäs on pitkään kypsynyt ajatus jotenkin yhdistää pakokaasuletku/vesilukkosysteemi septijärjestelmään. Idea siis että kuumat pakokaasut kovassa paineessa sekoittaa ja "hävittää" septiliejut jotenkin näppärästi.

      Onko kukaan kokeillut jotakin tällaista systeemiä? Eikä sit mitään kettuiluvastauksia, vaan ihan vakavasti.

      • Anonyymi

        Ei ole äläkä sinäkään kokeile. Ensinnäkään eivät ne septiliejut kuulu ympäristöön, toisekseen ne eivät mitään kemiallista hajoamista koe pakokaasujen ansiosta jne. Ja se pakokaasujen kuumuuskin on vähän niin ja näin, nimittäin juuri jäähdytysmielessä niihin pieni määrä vettä sekaan johdetaan, se on sen koko homman idea.
        Ja sitten vielä tämäkin, moottorin pakokaasujen pääsyä ulos ei ole syytä vaikeuttaa enempää kuin valmistaja on tarkoittanut, moottorin toimintakykyynhän tuollainen yletön pakokaasujen paineen kehittäminen alkaisi vaikuttaa.
        Paljon pienempi ele on vain ottaa rätti tms. kauniiseen käteen ja silloin tällöin siivota vähän sitä pilssiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole äläkä sinäkään kokeile. Ensinnäkään eivät ne septiliejut kuulu ympäristöön, toisekseen ne eivät mitään kemiallista hajoamista koe pakokaasujen ansiosta jne. Ja se pakokaasujen kuumuuskin on vähän niin ja näin, nimittäin juuri jäähdytysmielessä niihin pieni määrä vettä sekaan johdetaan, se on sen koko homman idea.
        Ja sitten vielä tämäkin, moottorin pakokaasujen pääsyä ulos ei ole syytä vaikeuttaa enempää kuin valmistaja on tarkoittanut, moottorin toimintakykyynhän tuollainen yletön pakokaasujen paineen kehittäminen alkaisi vaikuttaa.
        Paljon pienempi ele on vain ottaa rätti tms. kauniiseen käteen ja silloin tällöin siivota vähän sitä pilssiä...

        Entä jos ei kehitä vastapainetta tms., vaan ei jäähdytäkään heti pakokaasuja vedellä? Vaan johtaa kuumat pakokaasut septitankin läpi (terästä ofcourse). Sillä kuuma pakokaasu kuivaa ja polttaa/savustaa septiliejut?
        Ja sen jälkeen vasta jäähdytys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei kehitä vastapainetta tms., vaan ei jäähdytäkään heti pakokaasuja vedellä? Vaan johtaa kuumat pakokaasut septitankin läpi (terästä ofcourse). Sillä kuuma pakokaasu kuivaa ja polttaa/savustaa septiliejut?
        Ja sen jälkeen vasta jäähdytys.

        Kysäise ensteks vaikka viranomaisilta mitä mieltä ovat jäteliemiesi hävitystavasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei kehitä vastapainetta tms., vaan ei jäähdytäkään heti pakokaasuja vedellä? Vaan johtaa kuumat pakokaasut septitankin läpi (terästä ofcourse). Sillä kuuma pakokaasu kuivaa ja polttaa/savustaa septiliejut?
        Ja sen jälkeen vasta jäähdytys.

        Jonkinlainen septi-injektori sinne kuumaan pakosarjaan voisi olla paras.


      • Anonyymi

        Jos toimii, niin tuohan on matalan budjetin AdBlue-systeemi typen oksidien pienentämiseksi. Ei vaadi edes erillistä AdBlue-tankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos toimii, niin tuohan on matalan budjetin AdBlue-systeemi typen oksidien pienentämiseksi. Ei vaadi edes erillistä AdBlue-tankkia.

        Jos typen oksideja halutaan pienentää, sen tulee tapahtua palamisprosessin yhteydessä, ei jälkikäteen jossain pakosarjassa liemiä sekoittelemalla. Rikinpoistoa kylläkin tehdään esim. voimalaitoksilla savukaasuista, mutta typen oksidien vähentämiseksi on kehitetty esim. kivihiilen ja öljynpolttoon ns. matalatyppioksidipolttimia, kaasuturpiineissa taas typen oksidien määrään vaikuttavat mm. polttokammioiden rakenteelliset mittasuhteet tms. eli monen tekijän yhteisvaikutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos typen oksideja halutaan pienentää, sen tulee tapahtua palamisprosessin yhteydessä, ei jälkikäteen jossain pakosarjassa liemiä sekoittelemalla. Rikinpoistoa kylläkin tehdään esim. voimalaitoksilla savukaasuista, mutta typen oksidien vähentämiseksi on kehitetty esim. kivihiilen ja öljynpolttoon ns. matalatyppioksidipolttimia, kaasuturpiineissa taas typen oksidien määrään vaikuttavat mm. polttokammioiden rakenteelliset mittasuhteet tms. eli monen tekijän yhteisvaikutus.

        AdBlue (DIN 70070 / AUS32) on ureasta ja kemiallisesti puhdistetusta vedestä tehtävän liuoksen kauppanimi. Liuoksen vahvuus on 32,5 %. Sitä käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen.[1] AUS32:ta luullaan usein virheellisesti polttoaineen lisäaineeksi, vaikka todellisuudessa aine ei missään vaiheessa ole tekemisissä polttoaineen kanssa.

        AUS32 varastoidaan omaan säiliöönsä, josta sitä ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon. Pakokaasujen lämmössä urea hajoaa ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa SCR-katalysaattorissa, jossa nämä pelkistyvät vaarattomaksi typpikaasuksi ja vesihöyryksi. Kyseistä pakokaasujen puhdistusmetodia kutsutaan lyhenteellä SCR (Selective Catalytic Reduction).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AdBlue (DIN 70070 / AUS32) on ureasta ja kemiallisesti puhdistetusta vedestä tehtävän liuoksen kauppanimi. Liuoksen vahvuus on 32,5 %. Sitä käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen.[1] AUS32:ta luullaan usein virheellisesti polttoaineen lisäaineeksi, vaikka todellisuudessa aine ei missään vaiheessa ole tekemisissä polttoaineen kanssa.

        AUS32 varastoidaan omaan säiliöönsä, josta sitä ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon. Pakokaasujen lämmössä urea hajoaa ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa SCR-katalysaattorissa, jossa nämä pelkistyvät vaarattomaksi typpikaasuksi ja vesihöyryksi. Kyseistä pakokaasujen puhdistusmetodia kutsutaan lyhenteellä SCR (Selective Catalytic Reduction).

        Mutta eikö juuri tässä syntyvän hiilidioksidin kehittymistä pitäisi välttää, suo siellä ja vetelä täällä?
        Missä ajoneuvoissa esim. suomessa järjestelmä on käytössä?
        Poistaisiko tämä myös septitankin saippua-, wc- paperi- yms- jäämät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eikö juuri tässä syntyvän hiilidioksidin kehittymistä pitäisi välttää, suo siellä ja vetelä täällä?
        Missä ajoneuvoissa esim. suomessa järjestelmä on käytössä?
        Poistaisiko tämä myös septitankin saippua-, wc- paperi- yms- jäämät?

        Tuo matalan budjetin AdBlue oli kyllä kieli poskessa kirjoitettu.

        AdBlue on käytössä monissa dieselmoottorisissa henkilö- ja kuorma-autoissa sekä työkoneissa. Typen oksidithan ovat ongelma, jota AdBluella yritetään pienentää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo matalan budjetin AdBlue oli kyllä kieli poskessa kirjoitettu.

        AdBlue on käytössä monissa dieselmoottorisissa henkilö- ja kuorma-autoissa sekä työkoneissa. Typen oksidithan ovat ongelma, jota AdBluella yritetään pienentää.

        Entä se hiilidioksidi, saako sitä synnyttää jonkin muun pienentämisen kustannuksella?
        Missä voin nähdä auton jossa tämä systeemi on käytössä, missä voin nähdä yhden niistä monista autoista?


    • Anonyymi

      Tutkimusten mukaan ainakin uponneen veneen pakoputki on yleensä koneen sammuttua täynnä vettä, jopa kajuuttakin.

      • Anonyymi

        Luultavasti näissä on kokeiltu septiliejujen hävittämistä pakokaasujen avulla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe