Syömäpuikkotietoutta.

Anonyymi

Syömäpuikot ovat kaksi samanmittaista, noin kynänkokoista puikkoa, joita käytetään ruokailuvälineenä Kiinassa, Taiwanissa, Japanissa, Koreassa ja Vietnamissa.

Niitä käytettiin ennen yleisesti myös Thaimaassa, mutta 1800-luvun länsimaalaistamiskampanjan jälkeen thairuoka syödään nuudeleita lukuun ottamatta lusikalla ja haarukalla.

Thaimaassa nuudelit tulee siis syödä syömäpuikoilla!

Lähde: Pattayan Savon maailman viisain kaikessa.

9

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

Tässä siis koko viisaus, aletaanko vänkään .......?

Syömäpuikot ovat kaksi samanmittaista, noin kynänkokoista puikkoa, joita käytetään ruokailuvälineenä Kiinassa, Taiwanissa, Japanissa, Koreassa ja Vietnamissa. Niitä käytettiin ennen yleisesti myös Thaimaassa, mutta 1800-luvun länsimaalaistamiskampanjan jälkeen thairuoka syödään nuudeleita lukuun ottamatta lusikalla ja haarukalla.

Japanilaiset hashi-syömäpuikot ja kertakäyttöiset waribashi-syömäpuikot
        Syömäpuikkoja tehdään puusta, bambusta, metallista, muovista, norsunluusta ja mammutinluusta. Korealaiset syömäpuikot valmistetaan useimmiten metallista, japanilaiset ja kiinalaiset yleensä puusta. Lisäksi japanilaiset syömäpuikot ovat yleisesti lyhyempiä kuin korealaiset ja kiinalaiset.

Syömäpuikot kehitettiin ainakin 3 000 vuotta sitten Kiinassa, mahdollisesti jopa 5 000 vuotta sitten. Legendan mukaan Kungfutse suosi syömäpuikkoja, koska surmaamiseen soveltuvia välineitä ei ollut sopiva pitää esillä pöydässä. Keisarin hovissa käytettiin hopeisia puikkoja, jotka uskomuksen mukaan hapettuisivat mustiksi, jos ruuassa oli myrkkyä.

Puikkoja pidetään yleensä oikean käden etusormen ja keskisormen sekä peukalon välissä ja käsitellään pinsettien tapaisesti nostamaan ruoanpalasia suuhun. Eri maissa on toisistaan poikkeavia etikettisääntöjä. Vasemman käden käyttö alkaa olla hyväksyttävää muuten paitsi erittäin muodollisissa tilanteissa. Puikoilla syömistä varten ruoka paloitellaan suupaloiksi jo valmistusvaiheessa, ja riisi keitetään tahmeaksi. Pehmeää ruokaa voi pilkkoa myös puikoilla, joskin ruuan nostaminen suun eteen ja siitä osien irti pureminen on myös hyväksyttävää.

Kiinassa valmistetaan vuosittain 15 miljardia paria syömäpuikkoja, joiden valmistamiseen kuluu puuta noin 46 km² metsää vastaava määrä. Tämän vuoksi Kiinassa otettiin 1. huhtikuuta 2006 käyttöön viiden prosentin vero kertakäyttöisille syömäpuikoille.[1]

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä siis koko viisaus, aletaanko vänkään .......?

Syömäpuikot ovat kaksi samanmittaista, noin kynänkokoista puikkoa, joita käytetään ruokailuvälineenä Kiinassa, Taiwanissa, Japanissa, Koreassa ja Vietnamissa. Niitä käytettiin ennen yleisesti myös Thaimaassa, mutta 1800-luvun länsimaalaistamiskampanjan jälkeen thairuoka syödään nuudeleita lukuun ottamatta lusikalla ja haarukalla.

Japanilaiset hashi-syömäpuikot ja kertakäyttöiset waribashi-syömäpuikot
        Syömäpuikkoja tehdään puusta, bambusta, metallista, muovista, norsunluusta ja mammutinluusta. Korealaiset syömäpuikot valmistetaan useimmiten metallista, japanilaiset ja kiinalaiset yleensä puusta. Lisäksi japanilaiset syömäpuikot ovat yleisesti lyhyempiä kuin korealaiset ja kiinalaiset.

Syömäpuikot kehitettiin ainakin 3 000 vuotta sitten Kiinassa, mahdollisesti jopa 5 000 vuotta sitten. Legendan mukaan Kungfutse suosi syömäpuikkoja, koska surmaamiseen soveltuvia välineitä ei ollut sopiva pitää esillä pöydässä. Keisarin hovissa käytettiin hopeisia puikkoja, jotka uskomuksen mukaan hapettuisivat mustiksi, jos ruuassa oli myrkkyä.

Puikkoja pidetään yleensä oikean käden etusormen ja keskisormen sekä peukalon välissä ja käsitellään pinsettien tapaisesti nostamaan ruoanpalasia suuhun. Eri maissa on toisistaan poikkeavia etikettisääntöjä. Vasemman käden käyttö alkaa olla hyväksyttävää muuten paitsi erittäin muodollisissa tilanteissa. Puikoilla syömistä varten ruoka paloitellaan suupaloiksi jo valmistusvaiheessa, ja riisi keitetään tahmeaksi. Pehmeää ruokaa voi pilkkoa myös puikoilla, joskin ruuan nostaminen suun eteen ja siitä osien irti pureminen on myös hyväksyttävää.

Kiinassa valmistetaan vuosittain 15 miljardia paria syömäpuikkoja, joiden valmistamiseen kuluu puuta noin 46 km² metsää vastaava määrä. Tämän vuoksi Kiinassa otettiin 1. huhtikuuta 2006 käyttöön viiden prosentin vero kertakäyttöisille syömäpuikoille.[1]

Aimo ja minä olemme ystäviä
        Vaikka täysin erilaisia
        Tykkäämme eri asioista
        Aimo tykkää viinasta minä käyn lenkillä
        Aimo polttaa tupakkaa minä olen raitis
        Aimo tykkää pojista minä tykkään tytöistä
        Aimo käyttää hametta minä käytän housuja
        Aimo haisee kakkalle minä haisen ruusulle
        Aimo on ruma minä olen komea
        Aimo on tyhmänläntä minä olen älykäs
        Aimo on länkisääri minä olen pihtipolvi
        Aimo on sakilainen minä olen herrasmies
        Aimolla on psoriasis minulla on puhdas iho
        Aimo on lyhyt minä olen pitkä
        Aimo on laiha minä olen vanttera
        Refrain
        Aimo on maalta minä olen kaupungista
        Aimo on naimisissa minä olen vapaa
        Aimolla on velkaa minä olen varakas
        Aimo kulkee jalan minulla on auto
        Aimo on kusipää minä olen joviaali
        Aimolla on vaikeaa minulla on hyvin
        Mutta yksi asia meitä yhdistää
        Joka on meille hyvin tärkeää
        Sillä molemmilla sillä molemmilla
        On boniitti poikittain - siellä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aimo ja minä olemme ystäviä
        Vaikka täysin erilaisia
        Tykkäämme eri asioista
        Aimo tykkää viinasta minä käyn lenkillä
        Aimo polttaa tupakkaa minä olen raitis
        Aimo tykkää pojista minä tykkään tytöistä
        Aimo käyttää hametta minä käytän housuja
        Aimo haisee kakkalle minä haisen ruusulle
        Aimo on ruma minä olen komea
        Aimo on tyhmänläntä minä olen älykäs
        Aimo on länkisääri minä olen pihtipolvi
        Aimo on sakilainen minä olen herrasmies
        Aimolla on psoriasis minulla on puhdas iho
        Aimo on lyhyt minä olen pitkä
        Aimo on laiha minä olen vanttera
        Refrain
        Aimo on maalta minä olen kaupungista
        Aimo on naimisissa minä olen vapaa
        Aimolla on velkaa minä olen varakas
        Aimo kulkee jalan minulla on auto
        Aimo on kusipää minä olen joviaali
        Aimolla on vaikeaa minulla on hyvin
        Mutta yksi asia meitä yhdistää
        Joka on meille hyvin tärkeää
        Sillä molemmilla sillä molemmilla
        On boniitti poikittain - siellä

Aimo syö spakettia tikuilla minä syön lusikkahaarukalla.

• Anonyymi

Pattayan Savolaisen Pattayan palstamatkailijan tärkein tietolähde osoittaakseen runsaan "matkailunsa" on Wiki.
      Matkavalokuvien haalintaan apunaan facekaverit ja internetin kuvatiedostot.

• Anonyymi

Pattayanpalstamatkapäivystäjän tärkein tietolähde on google ja youtube. Matkavalokuvien haalintaan kopiointi oikeiden matkailijoiden kuvista ja internetin kuvatiedostot.

• Anonyymi

Amerikassa keksittiin uusi käyttö riisipuikoille (yleisin nimi noille); V8 moottorien venttiilit aukaistiin niillä.
      Niin on aina ollut, ja toiminut loistavasti, näihin päiviin saakka.

Tänä päivänäkin GMn paras ja tehokkain moottori käyttää riisipuikkoja tuotantolinjan kalleimmissa ja tehokkaimmissa autoissa; Cadillac V-sarja ja Corvette ja Camaro.

"If it works DON'T F*&ck it up..." Olen samaa mieltä.

• Anonyymi

Nuudelit täytyisi syödä syömäpuikoilla? Minä syön ne vaikka haarukalla jos katson niin toimivammaksi. Kaavoista eroon, jotka estää uuden oivaltamista!

• Anonyymi

Syötkö aivoruokaa ja ketshuppìa millä?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe