Motorisoitu polkupyörä tarvitsee liikennevakuutuksen

Anonyymi

Jos sähköpolkupyörä, jossa on 250 W sähkömoottori ja se kulkee polkematta max 25 km/h, tarvitsee liikennevakuutuksen mutta sitä ei tarvitse sentään rekisteröidä.

Sen sijaan sähköpotkulauta, sähköskootteri, sähkömopo tai senioriskootteri, jonka moottorin teho on enintään 1 kW, nopeus enintään 25 km/h ja leveys enintään 80 cm ei tarvitse liikennevakuutusta eikä rekisteröintiä.
Ei mitään järkeä arvoisa Traficom. Haloo pahvit.

21

1437

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lakiteksti sanasta sanaan

      Kevyet sähköajoneuvot
      Sähköpotkulauta, sähköskootteri, sähkömopo tai senioriskootteri, jonka moottorin teho on enintään 1 kW, nopeus enintään 25 km/h ja leveys enintään 80 cm ei tarvitse liikennevakuutusta.

      Sähköavusteinen polkupyörä
      Liikennevakuutusta ei tarvita, jos moottorin teho on enintään 250 W ja moottori avustaa polkemista 25 km/h asti. Tehokkaampi tai yli 25 km/h poljinavustuksella varustettu polkupyörä tarvitsee liikennevakuutuksen, mutta sitä ei tarvitse rekisteröidä.

      Moottorikäyttöinen polkupyörä L1e-A-luokka
      Käsikaasulla 25 km/h nopeuteen asti liikkuva polkupyörä, joka ei vaadi liikkuakseen polkemista ja jossa on enintään 1 kW suuruinen moottori, tarvitsee liikennevakuutuksen, mutta sitä ei tarvitse rekisteröidä.

    • Anonyymi

      Alle 20 kg painava 250 W sähköpyörä, joka kulkee avustuksen lisäksi myös polkematta, tarvitsee vakuutuksen mutta 80 kg painava alle 1 kW polkimiton sähköskootteri ei. Jälkimmäinen on vielä ns kevyt sähkökulkuneuvo. Mikähän on ollut lainlaatijan logiikka?

    • Anonyymi

      Mielestäni invaliideja ei tulisi stressata tarpeettomalla byrokratialla.

      • Anonyymi

        Väistellä niitä saa, kun kaasukahvassa ei ole kuin yksi asento ja mutkia ei osata tehdä.


      • Anonyymi

        Taustalla on sosioekonomiset syyt, ettei huru-ukkojen kulkineet tarvitse vakuutusta. Täytyy kyllä kysyä, että kuka maksaa mahdolliset vahingot.


    • Anonyymi

      Fillari on polkemista varten vaikka olisikin avustus. Jos ei polkeminen kiinnosta, niin homma muu väline. Polkeminen vastaa aika monta wattia.

      Sähköavusteisten polkupyörien suurin sallittu avustusteho on 250 W ja suurin sallittu avustusnopeus 25 km/h. Avustus saa toimia ainoastaan poljettaessa.

      • Anonyymi

        Omassa pyörässäni riittää polkeminen, mutta voimaa ei tarvitse käyttää yhtään jos ei halua.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kuka mahtaa korvata jos esim. vakuuttamattomalla sähkölaudalla aiheutat kuolemantapauksen tai pysyvän haitan jollekin?

        Tuohonhan ei siis ole vakuutusvelvollisuutta.

        Saako noihin edes vakuutusta jos menee sitä kysymään vakuutusyhtiöstä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka mahtaa korvata jos esim. vakuuttamattomalla sähkölaudalla aiheutat kuolemantapauksen tai pysyvän haitan jollekin?

        Tuohonhan ei siis ole vakuutusvelvollisuutta.

        Saako noihin edes vakuutusta jos menee sitä kysymään vakuutusyhtiöstä?

        Kilowatin skootteri joka painaa vaikka 100 kg ja jossa ei ole polkimia ollenkaan, on lain mukaan siis vaarattomampi kuin max 25 km/h kulkeva 250 W polkupyörä, jota ei tarvitse välttämättä polkea. Kovempaa kulkeminen on hankalaa. Tavispyörällä pääsee vaikka 60 km/h eikä sekään tarvitse liikennevakuutusta eikä edes sitä saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilowatin skootteri joka painaa vaikka 100 kg ja jossa ei ole polkimia ollenkaan, on lain mukaan siis vaarattomampi kuin max 25 km/h kulkeva 250 W polkupyörä, jota ei tarvitse välttämättä polkea. Kovempaa kulkeminen on hankalaa. Tavispyörällä pääsee vaikka 60 km/h eikä sekään tarvitse liikennevakuutusta eikä edes sitä saa.

        Tieliikennelain mukaan pitää ajaa tilanteisiin sopivalla nopeudella. Sillä ei ole mitään väliä paljonko tehoja löytyy tai mikä "huippunopeus" on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain mukaan pitää ajaa tilanteisiin sopivalla nopeudella. Sillä ei ole mitään väliä paljonko tehoja löytyy tai mikä "huippunopeus" on.

        Sano tuo spandex-pojille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka mahtaa korvata jos esim. vakuuttamattomalla sähkölaudalla aiheutat kuolemantapauksen tai pysyvän haitan jollekin?

        Tuohonhan ei siis ole vakuutusvelvollisuutta.

        Saako noihin edes vakuutusta jos menee sitä kysymään vakuutusyhtiöstä?

        Vahingon aiheuttanut maksaa korvaukset (mahdollisesti suuriakin). Kannattaa siis ottaa itselle vastuuvakuutus jos aikoo kaahilla vakuuttamattomalla skuutilla tai vastaavalla. Samoin jos vetää turvalleen skuutilla, maksaa itse sairaalalaskunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sano tuo spandex-pojille.

        Liikenteessä liikkuvien aikuisten täysjärkisten pitää osata säännöt. Ei ole mitään rakettitiedettä. Eri asia halutaanko sääntöjä noudattaa. Valtaosa autoilijoistakin ajaa tietoisesti ylinopeutta, eli eivät noudata sääntöjä hekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka mahtaa korvata jos esim. vakuuttamattomalla sähkölaudalla aiheutat kuolemantapauksen tai pysyvän haitan jollekin?

        Tuohonhan ei siis ole vakuutusvelvollisuutta.

        Saako noihin edes vakuutusta jos menee sitä kysymään vakuutusyhtiöstä?

        Mikähän ero on, jos törmää samalla noeudellla sähköpotkulaudalla ja tavallisella potkulaudalla.
        Varmaan pahempaa jälkeä tulee sähköpotkulaudalla, kun vaaditaan vakuutus.
        Massalla ei ole näemmä merkitystä, ainoastaan sähkömoottori ratkaisee.


    • Anonyymi

      Pitäisikö kävelykengillekin ottaa liikennevakuutus?

      • Anonyymi

        Miksi pitäisi? Riitää, että noudattaa sääntöjä ja lakeja.


    • Anonyymi

      Potkulaudan rullaamista on hankala avustaa lihasvoimalla. Jotenkin onnistuu ylämäkeen, mutta todella raskasta ja lyhytkestoista. Siis potkulauta kulkee melkein koko ajan pelkällä moottorilla. Tietysti siihen silloin tarvitaan enemmän tehoa. Toinen asia on pienet pyörät verrattuna polkupyöriin. Sekin haittaa rullaamista, joten tehoa tarvitaan enemmän. Kolmas asia on ne alamäet, jossa on aika mahdotonta potkia lisää vauhtia vakauden takia. Yleensä potkulauta menee vapaalla yli 25km/t vain jyrkkään alamäkeen kun moottori vastustaa lievässä alamäessä liikaa. Polkupyörällä on todella helppo saada lisää vauhtia alamäkeen lihasvoimalla.

      1000W sähkömoottorilla varustettu potkulauta painaa hyvällä akulla yleensä päälle 23 kg, jos kevyimmmästä päästä. Mikäli seisoja ei ole laardisäkki vaan painaa alle 100 kg, niin tuolla teholla pääsee suoralla ainakin 50km/t. Sähkömoottorin piikkitehoa ei ole laissa rajoitettu, mutta kai siinä joku aikaraja on olemassa, että ei ole koko ajan, koska se olisi silloin nimellisteho. Itse veikkaan, että 30 sekuntia tai jotain voi olla piikkitehon kesto. Auttaa jyrkässä ylämäessä ja kiihdytyksessä kun voi olla yli 1000W hetken.

      • Anonyymi

        " 50km/t"

        Joko kilometriä tonnissa on virallinen?


    • Anonyymi

      Hyvä vaan että on kehitetty apuvälineitä liikkumiseen niille jotka kärsii lihasheikkoudesta.

      • Anonyymi

        Miksi vakuutuskäytäntö ei ole tasapuolinen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      152
      7890
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      101
      7327
    3. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      2
      7296
    4. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      31
      7212
    5. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      21
      6968
    6. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      80
      6812
    7. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      112
      6342
    8. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      23
      6204
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      84
      5700
    10. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      47
      5488
    Aihe