Morjens!
Omistan tällä hetkellä 23 jalkaisen hitaasti keikkuvan lasikuitukipon ja olen tässä jonkin aikaa katsellut seuraavaksi veneeksi teräksestä valmistettua laivaa. Tällä hetkellä nettiveneessä on tarjolla muutamia 1900-luvun alkupuoliskon ihan varteenotettavia vanhoja hinaajia joita olen katsellut mielenkiinnolla.
Kysymys kuuluukin, olisko joku vanha konkari, jolla on kokemuksia moisen veneen omistamisesta?
- Onko kuinka työläs korjailla / laittaa (tosin harrastustahan tässä ollaan hakemassa, niin perus nikkarointi ei haittaa)
- Mitkä ovat kustannukset verrattuna lasikuituveneisiin?
- Paljonko tuollainen alle 20 metrinen 40,000 kiloa painava hinaaja juo polttoainetta?
- PK-seudulla, kuinka kivenalla on löytää moiselle laituria/talvisäilöä.
- Onko kuinka haastavaa käyttää yksin / pienellä miehistöllä?
Mitään modernia pikaliipparia en ole hakemassa, vaan tiedän suunnilleen minkälainen souvi olisi edessä. Haluaisin vaan kuulla joltakin mielipiteitä, joka olisi vastaavanlaisella joskus pelaillut. Googlesta ei kysymyksiini just ollut hyötyä.
Otan mielelläni neuvoja ja hyviä vinkkejä asiaan liittyen vastaan!
Vanhan teräslaivan omistaminen
4
901
Vastaukset
- Anonyymi
Selvitä ensin paljonko pohjassa on paksuutta jäljellä, niin pystyt laskemaan alkukustannukset. Runko pitää puhaltaa ja maalata 4-5 vuoden välein vaikkei jäissä liikkuisi. Yleensä nuo ovat läpivuoden vedessä joten telakointi kustannuksia ei vuosittain tule. Kaikki riippuu mielestäni siitä, miten hyvin pidetyn vehkeen onnistut löytämään, eli miten paljon joudut lähdössä pistämään siihen rahaa kiinni. Harrastus käytössä huoltokustannukset jäävät tietysti paljon pienemmiksi verrattuna ammattikäyttöön.
- Anonyymi
Sen verran olen asiaa seurannut, ettei polttoainekulut ole ne kaikkein ratkaisevammat noissa laivahommissa.
Kiitoksia vastauksista!
Sen verran selvittelin, ettei tuo polttoaineenkulutus tosiaan aivan mahdotonta näissä vehkeissä ole.
Oliko kenelläkään kokemuksia saaristossa liikkumisesta moisilla laitoksilla? Onko tuleeko näillä kuuloonkaan esim kallioon kiinnittyminen vai onko suosiolla jätettävä ankkuriin ja siitä jollalla maihin?- Anonyymi
Saimaan vesistön äärellä syntyneenä ja kasvaneena tuli noita laivamiesten puuhia seurattua.
Mummolakin oli saaressa. Joka kesä tukkilaiset tulivat meidän rannoille niputtamaan ja tervahöyry lastasi naapurisaaresta propseja.
Jos rannan syvyys riitti, niin työnsivät hinaajan keulan aivan rantaan kiinni ja vetivät siitä propun (vaijerin) rantakallioon istutettuun renkaaseen.
Sedällä oli tuollainen vanha rautalaiva, joka oli aivan rannassa kiinni, joten en näe siinä mitään muuta ongelmaa kuin että pohja täytyy olla kunnossa - eli tervettä peltiä.
Eihän sitä pidä tietenkään tahallaan mennä kolistelemaa, jottei maali naarmuunnu, mutta ei se pohja saa mennä pienestä raapaisusta puhki, jos sattuu johonkin osumaan.
Helpompihan tuollaisella laivalla on mennä lähelle rantaa kuin esim. purjeveneellä kun laivan peräsin ja potkuri ovat siellä aluksen toisessa päässä.
Jos syvyys riittää ja perään saa riittävän pidon - ankkurin tai poijun, niin mikä ettei retkisatamaan pääsisi.
Keulaan täytyy kyllä löytää jostakin kunnon portaat tai tikkaat, sillä niissä laivoissa täytyy usein kiivetä melko korkealle.
Ureinwohner
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.693804Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883189Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1002441Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151659Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701428- 981300
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä501246- 511043
Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561040Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11031