Jousituksen pehmentäminen

Anonyymi

Ajan jo sinänsa melko mukavalla autolla.
Olen kuitenkin miettinyt voisiko autooni vaihtaa pehmeämmät jouset?
Siis selliaiset amerikkailaisen maantieajoon tarkoitetun tasoiset.

Inhoan ajatusta "urheilullisesta" jousituksesta.
Jos autoa madalletaan ja vaihdetaan renkaat matalaprofiilisiin tuloksena on tärylätkän tasoinen ajomukavuus.

Onko siis toimittajia jolta voisi ostaa alkuperäisiä pehmeämmät jouset?

23

1938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osta sellainen auto jossa on sopiva jousitus ja voi käyttää korkeita ja kapeita renkaita.

    • Anonyymi

      No tottakai tuo onnistuu.

      Suosittelen nostamaan autoa 20 - 30 mm niillä uusilla (vähemmän jäykillä) jousilla ja sitten laadukkaat, ei jäykät iskunvaimentimet.

      Tuo siis sillä arvauksella, että autossasi on kierrejouset.

      • Anonyymi

        Autossa on kierrejouset
        Mistääs niitä 20 -30 mm nostavia jousia vo ostaa?
        Pimp your ride tyyliäkään en halua, vain lisää mukavuutta normaaliin ajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autossa on kierrejouset
        Mistääs niitä 20 -30 mm nostavia jousia vo ostaa?
        Pimp your ride tyyliäkään en halua, vain lisää mukavuutta normaaliin ajoon.

        Jos ei mallisarjan muista malleista suoraan löydy niin ne joutuu teettämään.

        Vallilan takomo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autossa on kierrejouset
        Mistääs niitä 20 -30 mm nostavia jousia vo ostaa?
        Pimp your ride tyyliäkään en halua, vain lisää mukavuutta normaaliin ajoon.

        Nyt olen löytänyt ratkaisun.
        Vaidoin rautajouset Hydractive 3 jousitettuun autoon.
        Jousitusta voi vielä helposti pehmentää helposti vaihtamalla matalampipaineiset kaasupallot.


    • Anonyymi

      Riippunee auton merkistä ja mallistakin, mutta näillä tiedoilla voinee vastata että joo tai sit ei.

    • Anonyymi

      Vetelillä jousilla menetät ajo-ominaisuudet ja nopeassa västössä voi muuttua hengenvaaralliseksi ja lähtee helposti lapasesta. Hanki hyvälaatuiset kaasuiskunvaimentimet. Niillä pintakovuus häviää, mutta nopeissa heitoissa ei käytös muutu.

      • Anonyymi

        nykyisin autot on tehty jo vuosikymmeniä rata-ajo silmällä pitäen ja mukavuus unohtaen

        noita väistöliikkeitä joutuu tekemään 0,3 kertaa elämänsä aikana että en hirveän korkealle määrittelisi sellaisen tarvetta


      • Anonyymi

        sullahan solvaukset irtoaa ihan tuosta vaan, taitaa olla jonninverran paha olla

        käy ajamassa 70-luvun citroenia tai peugeotia, sitten tutustu tämän päivän täristäviin kuoppatutkiin, voit havaita että mukavuudesta on tingitty sen kustannuksella, että saadaan kova aika nurburgringillä


      • Anonyymi

        Preussilainen askeettisuus on tavoiteltava ominaisuus autossa.
        Umpikumirenkaat, jäykät jouset, madallus sarja, kovat iskarit, puupenkit.

        Siinä lippalakkimiehen unelma-auto.
        Kaikki muut ominaisuudet tekeävät autoilijasta idiootin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sullahan solvaukset irtoaa ihan tuosta vaan, taitaa olla jonninverran paha olla

        käy ajamassa 70-luvun citroenia tai peugeotia, sitten tutustu tämän päivän täristäviin kuoppatutkiin, voit havaita että mukavuudesta on tingitty sen kustannuksella, että saadaan kova aika nurburgringillä

        Riittää kun tutustuu 20 vuotta vanhaan Xantiaan. Viimeinen auto, jossa ei tärinästä eroita, onko se paikallaan parkkipaikalla, vai liikkkeessä maantiellä. Ja se aktiivijousitus on jo toiselta planeetalta, jos sellaisen löytää.


    • Anonyymi

      Minulla on hyvälaatuiset kaasuiskarit. Pintakovuutta nei ei poistaneet. Kävi päinvastoin.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä siitä että kaasuiskari tuo vain pintakovuutta.

        Progressiivinen jousi yhdistettynä öljyvaimentimeen on ollut perinteisesti se jousi vaimenninyhdistelmä jolla saadaan kovuus pois.


    • Anonyymi

      Olisko niitä citroenin aircross jousituksia muihinkin merkkeihin?
      PS autoni on tonnin peli ja renkaiden vaihdon jälkeen vähän arvokkaampi.
      Renkeet olen muuten jo vaihtanut korkeaprofiilisiin.

      • Anonyymi

        Rolls Roycessa on ainakin ollut kaasunestejousitus takapäässä. Ostivat Citikalta lisenssin. Jospa kokeilisit Rollssin jousien pehmeyttä?
        Kerro sitten meillekin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rolls Roycessa on ainakin ollut kaasunestejousitus takapäässä. Ostivat Citikalta lisenssin. Jospa kokeilisit Rollssin jousien pehmeyttä?
        Kerro sitten meillekin!

        Mersukin käytti hetken samaa Citroenin tekniikkaa lisenssillä, mutta vaihtoi ilmajousiin, joita käyttää yhä. Ilmajouset ovat muutenkin yleistyneet monella merkillä paremman pään malleissa.


    • Anonyymi

      Mulla on kaikissa ajoneuvoissa lähtenyt pintakovuus kaasuilla. Ei kannata mitään sportti-iskareita hankkia jos haluaa ajomukavuutta.

      Viime kesänä vaihdoin prätkän takaiskarin kaasuiskariksi. Alkuperäinen oli pintakova eikä kuitenkaan kaksi päällä ajaessa vaimentanut isomissa heitoissa. Löllyi kuin vanha jenkkiauto. Pintakovuus katosi eikä mukulakivilla ajossa tunnu että hampaat putoaa suusta. Nyt vaimenee hyvin myös isommat heitot. Tosin tuosta löytyy myös vaimennuksen säätö, jota ruuvasin pari pykälää tiukemmalle kuin oli tehdasasetuksena. Nyt tuli mieleinen.

      Kaasuiskarin ideana on että lyhyissä terävissä epätasaisuuksissa kaasu puristuu kokoon ja varsinainan vaimennus ei vietä juuri toimi. Isommissa vaimentimen liikkeissä öljy virtaa reilummin vaimennin komponenttien läpi.

      Toki alunperin kaasuiskarit kehitettiin kilpakäyttöön. Kaasunpaine esti rajussa käytössä vaimenninnesteiden vaahtoontumisen ja pahimmassa tapauksesa kiehahtamisen. Tästä puhutaan vieläkin joissain teknisissä julkaisuissa. Katukäyttöön idea on toinen.

      • Anonyymi

        Etpä sitten ole tutustunut autotekniikkaan ollenkaan ja silti tulet tänne itsesi nolaamaan - taas kerran.
        Iskuja vaimentavia kone-elimiä autoissa kutsutaan jousiksi. Jouset muuttavat renkaista tulevat iskut auton korin heilahduksiksi. Heilahdukset vaimennetaan heilahduksenvaimentimilla. Heilahduksenvaimentimissa yleensä laitteen varsi menee itse sen sylinterinmuotoisen osan sisään. Jotta se sopisi menemään sinne sisälle, siellä täytyy olla kaasutilaa. Kaksiputkivaimentimissa (esim. Koni) ulomman putken ja männän välissä on toinen putki, joka ei ole aivan täynnä nestettä ja männänvarren mennessä vaimentimen sisälle sen syrjäyttämä neste menee sinne ulompaan tilaan pohjaventtiilin kautta. Kaasuvaimentimessa on vaimentimen alapäässä irrallinen mäntä jonka alapuolella on kaasua, esimerkiksi typpeä. Vaimentimen männän mennessä sisään sen syrjäyttämä neste painaa irrallista mäntää alaspäin pienentäen sen alla olevaa kaasutilaa.
        Teknisesti näillä ei ole mitään väliä, kumpaa rakennetta käytetään. Oikein mitoitettuna molemmat täytävät tehtävänsä yhtä hyvin. Luonnollisesti kauppias pitää sitä parempana, mistä jää itselle kassaan eniten. Teinipojat sitten suurella asiantuntemuksella kinaavat asiasta ja kantavat taskurahansa sinne, missä härskeimmin osataan valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä sitten ole tutustunut autotekniikkaan ollenkaan ja silti tulet tänne itsesi nolaamaan - taas kerran.
        Iskuja vaimentavia kone-elimiä autoissa kutsutaan jousiksi. Jouset muuttavat renkaista tulevat iskut auton korin heilahduksiksi. Heilahdukset vaimennetaan heilahduksenvaimentimilla. Heilahduksenvaimentimissa yleensä laitteen varsi menee itse sen sylinterinmuotoisen osan sisään. Jotta se sopisi menemään sinne sisälle, siellä täytyy olla kaasutilaa. Kaksiputkivaimentimissa (esim. Koni) ulomman putken ja männän välissä on toinen putki, joka ei ole aivan täynnä nestettä ja männänvarren mennessä vaimentimen sisälle sen syrjäyttämä neste menee sinne ulompaan tilaan pohjaventtiilin kautta. Kaasuvaimentimessa on vaimentimen alapäässä irrallinen mäntä jonka alapuolella on kaasua, esimerkiksi typpeä. Vaimentimen männän mennessä sisään sen syrjäyttämä neste painaa irrallista mäntää alaspäin pienentäen sen alla olevaa kaasutilaa.
        Teknisesti näillä ei ole mitään väliä, kumpaa rakennetta käytetään. Oikein mitoitettuna molemmat täytävät tehtävänsä yhtä hyvin. Luonnollisesti kauppias pitää sitä parempana, mistä jää itselle kassaan eniten. Teinipojat sitten suurella asiantuntemuksella kinaavat asiasta ja kantavat taskurahansa sinne, missä härskeimmin osataan valehdella.

        No siinähän oli varsinainen iskunvaimennuksen helppoheikki joka luulee tietävänsä asioita.


    • Anonyymi

      Vaihda istuin pehmoiseksi pehmoinen nojatuoli.

      • Anonyymi

        Kun istuimet ovat jo pehmoiset uutena, erotukseksi saksalaisista "sport autoista"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun istuimet ovat jo pehmoiset uutena, erotukseksi saksalaisista "sport autoista"

        Molemmista löytyy hyviä istuimia, joilla voi istua vaikka koko päivän väsymättä. Pehmeistä ja kovista.
        Ja sitten myös niitä, joilla ei istu erkkikään lepäämättä vähän väliä kahvilla.


    • Anonyymi

      Kuluneet iskarit ovat aika yleinen syy miksi vanhemman auton jousitus tuntuu kovalta. Oikeastaan se juositus ei välttämättä ole kova vaan se on kulunut iskari joka ei enää vaimenna tärähdyksiä.

      Tuli vaan mieleen kun itse uusin tällä viikolla kolisevat takaiskarit, perä muuttui paljon pehmeämmäksi vaikka jouset pysyi samana.

      Iskarihan on jo 100tkm jälkeen menettänyt osan vaimennusominaisuuksista, 200tkm jälkeen alkaa jo olla epämukavan pintakova alusta koska iskarit ei vaimenna kunnolla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      77
      2325
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1801
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      170
      1689
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe