Jousituksen pehmentäminen

Anonyymi

Ajan jo sinänsa melko mukavalla autolla.
Olen kuitenkin miettinyt voisiko autooni vaihtaa pehmeämmät jouset?
Siis selliaiset amerikkailaisen maantieajoon tarkoitetun tasoiset.

Inhoan ajatusta "urheilullisesta" jousituksesta.
Jos autoa madalletaan ja vaihdetaan renkaat matalaprofiilisiin tuloksena on tärylätkän tasoinen ajomukavuus.

Onko siis toimittajia jolta voisi ostaa alkuperäisiä pehmeämmät jouset?

17

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osta sellainen auto jossa on sopiva jousitus ja voi käyttää korkeita ja kapeita renkaita.

    • Anonyymi

      No tottakai tuo onnistuu.

      Suosittelen nostamaan autoa 20 - 30 mm niillä uusilla (vähemmän jäykillä) jousilla ja sitten laadukkaat, ei jäykät iskunvaimentimet.

      Tuo siis sillä arvauksella, että autossasi on kierrejouset.

      • Anonyymi

        Autossa on kierrejouset
        Mistääs niitä 20 -30 mm nostavia jousia vo ostaa?
        Pimp your ride tyyliäkään en halua, vain lisää mukavuutta normaaliin ajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autossa on kierrejouset
        Mistääs niitä 20 -30 mm nostavia jousia vo ostaa?
        Pimp your ride tyyliäkään en halua, vain lisää mukavuutta normaaliin ajoon.

        Jos ei mallisarjan muista malleista suoraan löydy niin ne joutuu teettämään.

        Vallilan takomo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autossa on kierrejouset
        Mistääs niitä 20 -30 mm nostavia jousia vo ostaa?
        Pimp your ride tyyliäkään en halua, vain lisää mukavuutta normaaliin ajoon.

        Nyt olen löytänyt ratkaisun.
        Vaidoin rautajouset Hydractive 3+ jousitettuun autoon.
        Jousitusta voi vielä helposti pehmentää helposti vaihtamalla matalampipaineiset kaasupallot.


    • Anonyymi

      Riippunee auton merkistä ja mallistakin, mutta näillä tiedoilla voinee vastata että joo tai sit ei.

    • Anonyymi

      Vetelillä jousilla menetät ajo-ominaisuudet ja nopeassa västössä voi muuttua hengenvaaralliseksi ja lähtee helposti lapasesta. Hanki hyvälaatuiset kaasuiskunvaimentimet. Niillä pintakovuus häviää, mutta nopeissa heitoissa ei käytös muutu.

      • Anonyymi

        nykyisin autot on tehty jo vuosikymmeniä rata-ajo silmällä pitäen ja mukavuus unohtaen

        noita väistöliikkeitä joutuu tekemään 0,3 kertaa elämänsä aikana että en hirveän korkealle määrittelisi sellaisen tarvetta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

        sullahan solvaukset irtoaa ihan tuosta vaan, taitaa olla jonninverran paha olla

        käy ajamassa 70-luvun citroenia tai peugeotia, sitten tutustu tämän päivän täristäviin kuoppatutkiin, voit havaita että mukavuudesta on tingitty sen kustannuksella, että saadaan kova aika nurburgringillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

        Preussilainen askeettisuus on tavoiteltava ominaisuus autossa.
        Umpikumirenkaat, jäykät jouset, madallus sarja, kovat iskarit, puupenkit.

        Siinä lippalakkimiehen unelma-auto.
        Kaikki muut ominaisuudet tekeävät autoilijasta idiootin.


    • Anonyymi

      Minulla on hyvälaatuiset kaasuiskarit. Pintakovuutta nei ei poistaneet. Kävi päinvastoin.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä siitä että kaasuiskari tuo vain pintakovuutta.

        Progressiivinen jousi yhdistettynä öljyvaimentimeen on ollut perinteisesti se jousi+vaimenninyhdistelmä jolla saadaan kovuus pois.


    • Anonyymi

      Olisko niitä citroenin aircross jousituksia muihinkin merkkeihin?
      PS autoni on tonnin peli ja renkaiden vaihdon jälkeen vähän arvokkaampi.
      Renkeet olen muuten jo vaihtanut korkeaprofiilisiin.

    • Anonyymi

      Mulla on kaikissa ajoneuvoissa lähtenyt pintakovuus kaasuilla. Ei kannata mitään sportti-iskareita hankkia jos haluaa ajomukavuutta.

      Viime kesänä vaihdoin prätkän takaiskarin kaasuiskariksi. Alkuperäinen oli pintakova eikä kuitenkaan kaksi päällä ajaessa vaimentanut isomissa heitoissa. Löllyi kuin vanha jenkkiauto. Pintakovuus katosi eikä mukulakivilla ajossa tunnu että hampaat putoaa suusta. Nyt vaimenee hyvin myös isommat heitot. Tosin tuosta löytyy myös vaimennuksen säätö, jota ruuvasin pari pykälää tiukemmalle kuin oli tehdasasetuksena. Nyt tuli mieleinen.

      Kaasuiskarin ideana on että lyhyissä terävissä epätasaisuuksissa kaasu puristuu kokoon ja varsinainan vaimennus ei vietä juuri toimi. Isommissa vaimentimen liikkeissä öljy virtaa reilummin vaimennin komponenttien läpi.

      Toki alunperin kaasuiskarit kehitettiin kilpakäyttöön. Kaasunpaine esti rajussa käytössä vaimenninnesteiden vaahtoontumisen ja pahimmassa tapauksesa kiehahtamisen. Tästä puhutaan vieläkin joissain teknisissä julkaisuissa. Katukäyttöön idea on toinen.

      • Anonyymi

        Etpä sitten ole tutustunut autotekniikkaan ollenkaan ja silti tulet tänne itsesi nolaamaan - taas kerran.
        Iskuja vaimentavia kone-elimiä autoissa kutsutaan jousiksi. Jouset muuttavat renkaista tulevat iskut auton korin heilahduksiksi. Heilahdukset vaimennetaan heilahduksenvaimentimilla. Heilahduksenvaimentimissa yleensä laitteen varsi menee itse sen sylinterinmuotoisen osan sisään. Jotta se sopisi menemään sinne sisälle, siellä täytyy olla kaasutilaa. Kaksiputkivaimentimissa (esim. Koni) ulomman putken ja männän välissä on toinen putki, joka ei ole aivan täynnä nestettä ja männänvarren mennessä vaimentimen sisälle sen syrjäyttämä neste menee sinne ulompaan tilaan pohjaventtiilin kautta. Kaasuvaimentimessa on vaimentimen alapäässä irrallinen mäntä jonka alapuolella on kaasua, esimerkiksi typpeä. Vaimentimen männän mennessä sisään sen syrjäyttämä neste painaa irrallista mäntää alaspäin pienentäen sen alla olevaa kaasutilaa.
        Teknisesti näillä ei ole mitään väliä, kumpaa rakennetta käytetään. Oikein mitoitettuna molemmat täytävät tehtävänsä yhtä hyvin. Luonnollisesti kauppias pitää sitä parempana, mistä jää itselle kassaan eniten. Teinipojat sitten suurella asiantuntemuksella kinaavat asiasta ja kantavat taskurahansa sinne, missä härskeimmin osataan valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä sitten ole tutustunut autotekniikkaan ollenkaan ja silti tulet tänne itsesi nolaamaan - taas kerran.
        Iskuja vaimentavia kone-elimiä autoissa kutsutaan jousiksi. Jouset muuttavat renkaista tulevat iskut auton korin heilahduksiksi. Heilahdukset vaimennetaan heilahduksenvaimentimilla. Heilahduksenvaimentimissa yleensä laitteen varsi menee itse sen sylinterinmuotoisen osan sisään. Jotta se sopisi menemään sinne sisälle, siellä täytyy olla kaasutilaa. Kaksiputkivaimentimissa (esim. Koni) ulomman putken ja männän välissä on toinen putki, joka ei ole aivan täynnä nestettä ja männänvarren mennessä vaimentimen sisälle sen syrjäyttämä neste menee sinne ulompaan tilaan pohjaventtiilin kautta. Kaasuvaimentimessa on vaimentimen alapäässä irrallinen mäntä jonka alapuolella on kaasua, esimerkiksi typpeä. Vaimentimen männän mennessä sisään sen syrjäyttämä neste painaa irrallista mäntää alaspäin pienentäen sen alla olevaa kaasutilaa.
        Teknisesti näillä ei ole mitään väliä, kumpaa rakennetta käytetään. Oikein mitoitettuna molemmat täytävät tehtävänsä yhtä hyvin. Luonnollisesti kauppias pitää sitä parempana, mistä jää itselle kassaan eniten. Teinipojat sitten suurella asiantuntemuksella kinaavat asiasta ja kantavat taskurahansa sinne, missä härskeimmin osataan valehdella.

        No siinähän oli varsinainen iskunvaimennuksen helppoheikki joka luulee tietävänsä asioita.


    • Anonyymi

      Vaihda istuin pehmoiseksi pehmoinen nojatuoli.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hävetkää rokotetut!

      Olen tässä lueskellut näitä palstalla olleita koronakeskusteluja ja saanut hävetä silmät päästäni siksi, että suurin osa rokotettujen kirjoituksista o
      Iisalmi
      387
      4598
    2. Joku pahoitti mielensä Afrikantähti pelistä

      Rasismikohu Helsingin yliopistossa – riistoleikkejä ja Afrikan tähti -vitsailua: ”Olen sanaton” Musta vaihto-opiskelija tyrmistyi, kun opiskelijat esi
      Maailman menoa
      212
      4153
    3. Oot sä oikeasti

      rakastunu muhun nainen? Oon kyllä huomannu katseet mutta että kyse ois vakavammasta niin se on tullu yllätyksenä minulle.
      Ikävä
      84
      1760
    4. Iltalehti: Päijät Hämeen teho-osastolla uuvutaan koronan takia. Totuus ketään ei teholla.

      Olen koko ajan suhtautunut näihin lehtien pelottelutarinoihin kriittisesti. Niissä ei anneta oikeasti mitään taustatietoja potilaista, määristä, iästä
      Maailman menoa
      341
      1591
    5. Stefu, otathan sinäkin tyttäresi lomalle mukaan?

      Sofia kertoi pääsevänsä pian reissuun ( hänhän ei pysty ilman Stefania matkustamaan), joten jään mielenkiinnolla odottamaan, ottaako isä tyttärensä mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      1530
    6. Seksikäs naispari! Sita Salminen innoitti Jukka Haapalaista: "Toteutui monenlaiset päivä- ja yöunet"

      Sita Salminen ja Kia Lehmuskoski vetivät naisparina hitaan, mutta sitäkin sensuellimman valssin Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa. Ja saivat sekä yle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1131
    7. Paikallisessa bubissa 16.10-21

      Ei uskoisi, että löytyy tämmöisiä juippeja, että lyö Marjuskassa 70- vuotiasta miestä niin, että hän loukkaa itsensä ja joutuu osastolle! Miehellä
      Haapavesi
      33
      939
    8. Professori tyrmää Marinin hallituksen korona toimet

      https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/6a55281c-4f12-46d6-be17-f9ee97637f12 Professori Martin Scheinin esittää rajua kritiikkiä Suomen koronapäätöksi
      Maailman menoa
      65
      903
    9. Tuliko sinusta onnellinen?

      Toivon kaikkea hyvää
      Ikävä
      81
      885
    10. Nyt on jo pummattu syysvaatteetkin ja kengät

      Huonoa mainostamista kun ei edes lenkkareiden nauhojaviitsitä solmia, melkein kengät tipati jalasta, huvittavaa viihdettä kun on niin amatöörimaista,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      866
    Aihe