Jack The Ripper

Druitt...

Onko muita, jotka ovat kiinnostuneet Viiltäjä-Jackin mysteeristä? Itse olen lukenut useita asiaa koskevia kirjoja ja käynyt pariin otteeseen jopa tapahtumapaikoilla Lontoon Whitechapelissa. Olen yleensäkin dekkarien ystävä, mutta tämä tapaus on koko lailla kiehtovinn selvittämätön rikos. Toki viimeksi Patricia Cornwell "selvitti" tapauksen. Jos teitä muita asiaan paneutuneita on, kertokaa omia kommentteja asiasta!

24

9190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koomori

      Minäkin olen kiinnostunut Viiltäjä-Jackin tapauksesta. Itse asiassa kiinnostukseni herätti jo ilmeisesti väärennökseksi osoittautunut teos "Viiltäjä-Jackin päiväkirja", jonka mukaan Viiltäjä-Jack olisi ollut puuvillakauppias William.... Joku (nimimuistini pätkii, joka olisi arsenikki- ja strykniinihouruissaan lähtenyt kostoretkelle pettävän vaimonsa takia. Tämä on myös kaikista lukemistani ja näkemistäni VJ-teorioista toistaiseksi uskottavin. Jostain luin/kuulin joskus, että ko. teos on väärennös, mutta en mistään ole saanut tietää, millä perusteella näin olisi. Siinä esitetyt teoriat ovat kuitenkin mielestäni melko hyvin perusteltuja ja uskottavia.

      Olen myös lukenut Patricia Cornwellin VJ-teoksen, mutten pitänyt siitä, enkä pitänyt sen teorioita kovinkaan uskottavina. Lisäksi jotenkin teoksesta jäi sellainen maku suuhun, että lähes kaikki Isossa-Britanniassa 1800-luvun lopulla tehdyt veriset murhat olisivat VJ:n alias sen taiteilijan (jonka nimeä en myöskään tietenkään nyt muista...) käsialaa, mikä on lähinnä naurettavaa. Cornwellilla vaikuttaa nousseen vähän maine hattuun, mitä tähän teokseen tulee, vaikka muuten hänen tuotannostaan pidänkin.

      Olen myös lukenut Alan Mooren sarjakuvan "Helvetistä", joka sekin käsittelee VJ:tä. Sen mukaan VJ olisi ollut kuninkaallinen lääkäri William (?) Gull, ja kaikki murhat kuninkaallisen hairahduksen peittelyä, taustalla vapaamuurarijärjestö. Koko juonihan menee aikas pitkälle eikä loppujen lopuksi ole varmaankaan kovinkaan lähellä totuutta, mutta mielestäni on aina hauska perehtyä eri teorioihin, eikä kyseinen teoria ole sen huonompi kuin muutkaan. "Helvetistä"-sarjaanhan perustuu myös VJ-elokuva "From Hell".

      Muita teorioita en juuri nyt saa päähäni, vaikka olen matkan varrella sellaisiin varmasti törmännytkin. Suosittelen kuitenkin "Viiltäjä-Jackin päiväkirjaan" tutustumista, jos ei muuten, niin ihan vain mielenkiinnosta.

      • Druitt...

        Mukavaa, että muitakin asiasta kiinnostuneita löytyy. Olen tosiaan lukenut "Viiltäjä-Jackin päiväkirjan", jossa viitataan, että Viiltäjä olisi ollut James Maybrick, puuvillakauppias Liverpoolista. Myöhemmin se paljastui kuten sanoit väärennökseksi. Mutta varsin uskottavksi ja taitavaksi sellaiseksi. Cornwell "paljasti" puolestaan, että Viiltäjä ja englantilainen taiteilija Walter Sickert olisivat olleet yksi ja sama henkilö. Olen myös sitä mieltä, että tämä Cornwellin teoria on ontuva ja teennäinen. Tosin yhtymäkohtia on paljonkin.

        Viimeksi kun kävin Lontoossa, olin aikeissa käväistä Scotland Yardin yhteydessä toimivassa "The Black Museumissa", jossa säilytetään esim. Viiltäjä-Jackin kirjeitä, mm. "Dear Boss ja From Hell- kirjeet. Tähän museoon pääsee vain kutsusta ja se ei ole auki tavallisille turisteille. Kävinkin sitten Whitechapelissa tapahtumapaikoilla ja fiilistelin historian havinaa siellä.

        Itse pidän myös niin From Hell- elokuvasta kuin sarjakuvastakin. Netistä löytyy hyviä sivustoja tästä aiheesta yleensäkin. Käy katsomassa.


      • Ei Kukaan
        Druitt... kirjoitti:

        Mukavaa, että muitakin asiasta kiinnostuneita löytyy. Olen tosiaan lukenut "Viiltäjä-Jackin päiväkirjan", jossa viitataan, että Viiltäjä olisi ollut James Maybrick, puuvillakauppias Liverpoolista. Myöhemmin se paljastui kuten sanoit väärennökseksi. Mutta varsin uskottavksi ja taitavaksi sellaiseksi. Cornwell "paljasti" puolestaan, että Viiltäjä ja englantilainen taiteilija Walter Sickert olisivat olleet yksi ja sama henkilö. Olen myös sitä mieltä, että tämä Cornwellin teoria on ontuva ja teennäinen. Tosin yhtymäkohtia on paljonkin.

        Viimeksi kun kävin Lontoossa, olin aikeissa käväistä Scotland Yardin yhteydessä toimivassa "The Black Museumissa", jossa säilytetään esim. Viiltäjä-Jackin kirjeitä, mm. "Dear Boss ja From Hell- kirjeet. Tähän museoon pääsee vain kutsusta ja se ei ole auki tavallisille turisteille. Kävinkin sitten Whitechapelissa tapahtumapaikoilla ja fiilistelin historian havinaa siellä.

        Itse pidän myös niin From Hell- elokuvasta kuin sarjakuvastakin. Netistä löytyy hyviä sivustoja tästä aiheesta yleensäkin. Käy katsomassa.

        Tahdon vain sanoa että olen langennut samaan ansaan kuin sinä, Druitt. Aluksi en edes tiennyt kuka tai mikä Viiltäjä-Jack oli, mutta kun sain tietoa, jäin janoamaan sitä lisää, vaikka tapaushan on aivan hirveä. Luen parhaillaan Cornwellin kirjaa "Murhamiehen muotokuva: Viiltäjä-Jack - Tapaus selvitetty" ja välillä kirja näyttää poistuvan kammotavin jutuin aiheesta, josta sen pitäisi ylipäätänsä kertoa, mutten voi tietenkään enää jättää sitä kesken. Nautin lueskellessani Jackin kirjeitä ja vertailemalla käsialoja ja piirroksia ym.
        Kiinnostukseni alkoi, kun näin kaksiosaisen dramasoidun version Viiltäjä-Jackistä, jossa syyllinen oli kuningattaren lääkäri Sir William Gull.
        Taidan olla liian nuori näkemään "From Hell" -elokuvan, mutta sarjakuvan ja päiväkirjan aion toki lukea jos voin. Ja kun Lontooseen seuraavan kerran menen, en aio missata Whitechapelia ja kirjeetkin olisi kiva nähdä, muttei se näköjään ole mahdollista. Viesti taitaa tulla vähän myöhässä, mutta tahdon osoittaa Viiltäjä-Jackin teot kiinnostavan minuakin.
        PS. Sähköposti ei ole minun, jos kukaan aikoo edes ikinä vastata.


    • Aihe on kiinnostanut minuakin jo pitkään. 1988 esitettiin tv:ssä aiheesta tehty minisarja. Sen lopputulos oli, että Viiltäjä-Jack oli psyykkisesti sairastunut kuningattaren henkilääri Sir William Gull. From Hell-tyylistä salaliittoteoriaa ei siinä sarjassa ollut.

      Itse olen taipuvainen uskomaan Sir William Gullin syyllisyyteen, mutta siihen en jaksa uskoa, että taustalla olisi ollut niin laajamittainen salaliitto kuin Mooren ja Campbellin sarjakuva väittää. Sarjakuva ja se tv-sarjahan perustuvat Scotland yardin arkistoissa oleviin faktoihin. Ne eivät kuitenkaan kerro syyllistä. Ilmeisesti komisario Abberline kuitenkin onnistui löytämään syyllisen, mutta häntä ei koskaan tuotu oikeusjärjestelmän piiriin. Sir William oli aikansa julkkiksia ja hänellä oli suhteita kuningashuoneeseen. Hänenlaistaan miestä ei siihen aikaan olisi tuotu oikeuteen.

      Kaikille aiheesta ja varsinkin From Hell-sarjakuvasta kiinnostuneille suosittelen romaania Hawksmoore (En muista kirjailijan nimeä. Olisiko ollut Peter Ayckroyd?). Se ei käsittele Viiltäjä-Jackiä, mutta se kertoo Lontoon historiasta, kuvaa mm. niitä arkkitehtejä, jotka "siunasivat" suunnittelemiaan kirkkoja saatanallisin menoin ja rakennuttivat niitä pentagrammin muotoon.

      • d.claiborne

        Jep, Ripper kiinnostaa minua myös. Tässä linkki mielestäni parhaille JTR-sivuille:

        http://www.casebook.org/

        Alkuperäinen kirjoittaja nuo sivut varmaan jo tiesikin, mutta jos vaikka muita kiinnostaisi :o)


      • linkki...
        d.claiborne kirjoitti:

        Jep, Ripper kiinnostaa minua myös. Tässä linkki mielestäni parhaille JTR-sivuille:

        http://www.casebook.org/

        Alkuperäinen kirjoittaja nuo sivut varmaan jo tiesikin, mutta jos vaikka muita kiinnostaisi :o)

        se on tosiaan, ja varmaan myös yksi parhaista. Miten pitkälle olet itse tutkinut alan kirjallisuutta ym? Casebookin sivuilta luin juuri, miten Cornwellin teorioilta paljastaa W.Sickert Viiltäjä-Jackiksi on pudonnut pohja pois.



    • Goodgulf

      Joo itsekkin olen kiinnostunut ripperin tapauksesta.
      olen kans lukenut aiheeseen liittyviä kirjoja. "murhamiehen kasvot" suosittelen aiheesta kiinostuneille.

      Mutta itse tapahtuma paikalla en ole käyvyt pitää varmaan käydä. =)

    • jonna.

      niin onkohan se nyt sitten viiltäjä jack, vai viiltäjä jill? en oo ollenkaa perillä näist asioista, jostai vaa sattumalta luin että jostain postimerkistä olis saatu naisen dna.

      • ????

        en mä usko ainakaan et joku nainen ois käyny siellä murhaamassa.miksei sickert vois muka olla se murhaaja? kertokaa kertokaa!


      • Just Me
        ???? kirjoitti:

        en mä usko ainakaan et joku nainen ois käyny siellä murhaamassa.miksei sickert vois muka olla se murhaaja? kertokaa kertokaa!

        Täällä myös eräs aiheesta kiinnostunut.
        Olen nähnyt From Hell-elokuvan ja pidin siitä.
        Itse luen parhaillani Cronwellin kirjaa.
        Mielenkiintoinen ja lukemisen arvoinen, mutta olipa eilen pakko kysäistä äidiltäni, joka lukee paljon Cornwellia, että onko naisella tapana selittää näin paljon asian vierestä. Jotenkin kirjassa on tähän mennessä ollut paljon asiaa, mutta ei niinkään liittyen ehkä Viiltäjään itseensä. Ja Cornwell tuntuu olevan niin varma että Sickert on syyllinen, mikä tuntuu minusta hassulta koska melkein kaikki asiakirjat ja dokumentit tuolta ajalta ovat kadonneet. Toki Sickert voi olla syyllinen, vakuuttavia todisteita on mutta toisaalta Sickert vaikuttaa myös hieman kajahtaneelta mielestäni että olisi voinut ottaa jopa kaiken Viiltäjän kunnian itselleen vaikkei olisi edes sitä tehnyt. Mutta tuskin näin kuitenkaan. Luulempa että Viiltäjä jää ikuisuudeksi olemaan 1800-luvun lopun, ellei koko historian suurimmaksi murhamysteeriksi.


      • mä vaan
        Just Me kirjoitti:

        Täällä myös eräs aiheesta kiinnostunut.
        Olen nähnyt From Hell-elokuvan ja pidin siitä.
        Itse luen parhaillani Cronwellin kirjaa.
        Mielenkiintoinen ja lukemisen arvoinen, mutta olipa eilen pakko kysäistä äidiltäni, joka lukee paljon Cornwellia, että onko naisella tapana selittää näin paljon asian vierestä. Jotenkin kirjassa on tähän mennessä ollut paljon asiaa, mutta ei niinkään liittyen ehkä Viiltäjään itseensä. Ja Cornwell tuntuu olevan niin varma että Sickert on syyllinen, mikä tuntuu minusta hassulta koska melkein kaikki asiakirjat ja dokumentit tuolta ajalta ovat kadonneet. Toki Sickert voi olla syyllinen, vakuuttavia todisteita on mutta toisaalta Sickert vaikuttaa myös hieman kajahtaneelta mielestäni että olisi voinut ottaa jopa kaiken Viiltäjän kunnian itselleen vaikkei olisi edes sitä tehnyt. Mutta tuskin näin kuitenkaan. Luulempa että Viiltäjä jää ikuisuudeksi olemaan 1800-luvun lopun, ellei koko historian suurimmaksi murhamysteeriksi.

        Mä luin jostain lehdestä että viiltäjä jack olisikin ollut nainen. Se selventäisi myös sitä että eräs ohikulkija oli nähnyt naisen juoksevan pois rikospaikalta. Mutta tokkopa me koskaan saadan sitä asiaa varmuudella selvitetyksi.


      • reppir
        Just Me kirjoitti:

        Täällä myös eräs aiheesta kiinnostunut.
        Olen nähnyt From Hell-elokuvan ja pidin siitä.
        Itse luen parhaillani Cronwellin kirjaa.
        Mielenkiintoinen ja lukemisen arvoinen, mutta olipa eilen pakko kysäistä äidiltäni, joka lukee paljon Cornwellia, että onko naisella tapana selittää näin paljon asian vierestä. Jotenkin kirjassa on tähän mennessä ollut paljon asiaa, mutta ei niinkään liittyen ehkä Viiltäjään itseensä. Ja Cornwell tuntuu olevan niin varma että Sickert on syyllinen, mikä tuntuu minusta hassulta koska melkein kaikki asiakirjat ja dokumentit tuolta ajalta ovat kadonneet. Toki Sickert voi olla syyllinen, vakuuttavia todisteita on mutta toisaalta Sickert vaikuttaa myös hieman kajahtaneelta mielestäni että olisi voinut ottaa jopa kaiken Viiltäjän kunnian itselleen vaikkei olisi edes sitä tehnyt. Mutta tuskin näin kuitenkaan. Luulempa että Viiltäjä jää ikuisuudeksi olemaan 1800-luvun lopun, ellei koko historian suurimmaksi murhamysteeriksi.

        Patricia Cornwellin kirja on erittäin mielenkiintoinen eikä siinä mielestäni ole mitään liikaa. Se antaa elävän kuvan sen ajan laitapuolen ihmisistä kuin myös poliisien työskentelytavasta. Ei mikään ihme että murhat jäivät selvittämättä, niin alkeellista on ollut poliisien rikostutkinta. Ja murhaaja on ollut kiistatta erittäin älykäs.
        En kuitenkaan usko että Cornwellin löytämä murhaajaehdokas on se oikea murhaaja. Kirjassa oli liikaa tarkoitushakuiselta vaikuttavaa todistelua eikä se ollut kaikilta osin uskottavaa muutenkaan.
        Paljon kirjailija oli kuitenkin tehnyt taustatutkimusta ja kirjoittanut koukuttavasti teoksensa. Se oli ikäänkuin sekoitus rikostutkintaa ja romaania.


    • edea
    • joku tyyppi

      Minua kiinostaa se tapaus myös.mietin vain että jos kerran todettiin että murhaaja oli oppinut lääkäri tai joku muu vastaava mutta samalla mielisairas eikö murhaajaollut silloin ilmisevlä...tai sit mä en tajuu missä mennään.

    • petteri 74

      moi. uskon kyllä ettei tämä cornellin taiteilija ollut syyllinen.... Ehkä kuitenkin se on ollut sen ajan slummi joka kuitenkin osannut käyttää veistään, ikävä kyllä.....

      • Anonyymi

        On se taiteilija toki voinut kirjoittaa poliisille ne Viiltäjä-Jackin kirjeet, mutta eri asia on oliko kirjeiden kirjoittaja sama henkilö joka teki murhat.


    • Lawliet

      jännä juttu sinänsä tuo jackin tapaus, minua on aina ihmetyttänyt että vaikkei viiltäjä jackia koskaan saatu kiinni, hän lopetti kuin tykkänään, aina häirinnyt, mutta en tiedä.

    • Jokin aika sitten oli Iltalehdessä juttu, jossa historioitsija Mei Trow nimesi uuden ehdokkaan Jackiksi. Trow oli käyttänyt nykyajan poliisin profilointimenetelmiä perehtyessään tapaukseen ja hänen päätelmiensä mukaan Jack oli ruumishuoneen työntekijä Robert Mann. Trow väittää, että Mannilla oli tiedettyjen viiden uhrin lisäksi myös kaksi muuta uhria.

      Eiköhän tuokin teoria ole ihan yhtä uskottava kuin mikä tahansa muukin. Ruumishuoneen työntekijällä, vaikka ei varsinainen patologi olisikaan, oli todennäköisesti aika hyvät tiedot ihmisruumiin anatomiasta, joten hän olisi saattanut osata silpoa ruumiit kirurgisen tarkasti.

      Itse olen pitänyt yhtenä vakavasti otettavana mahdollisuutena, että Jack olisi ollut poliisi tai ainakin pukeutunut poliisiksi. Virkapukuinen "bobby" pystyi liikkumaan katukuvassa kummempaa huomiota herättämättä... Eikä häntä olis pelännyt edes prostituoitu.

    • Mouna

      Tämä ei nyt ehkä enää täysin liity aiheeseen, mutta suositelkaa jotain (kirjoja, elokuvia, sarjakuvia, mangaa, animea -ihan mitä vain) Jack the Ripper aiheista fiktiota. Ei tarvitse edes mitenkään tarkasti mukailla totuutta, kunhan Viiltäjä Jackiin on jotain viitteitä. :)

      Toistaiseksi olen törmännyt mangaan Kuroshitsuji, jossa (SPOILERI) Jack the Ripperiksi paljastuu naislääkäri, joka ei itse voi saada lapsia ja murhaa prostituoituja joille on tehnyt abortin. Ihan mielenkiintoinen idea. Sarjasta lötyy myös Abberline niminen Scotland Yardin poliisi ja Druitt nimistä varakreiviä epäillään murhaajaksi. Valitettavasti muu sarja käsittelee ihan muita aiheita.

      Toinen on kirja Hautausmaan poika (kirjailijaa en nyt tähän hätään muista). Jack niminen veitsiheppu murhaa perheen, mutta poika karkaa ja päätyy asumaan hautausmaalle kummitusten kanssa.

      • No tietenkin Alan Mooren ja Eddie Campbellin sarjakuva From Hell (Suomeksi: Helvetistä) kannattaa lukea. Se kuvaa viktoriaanista elämää laajemaltikin kuin pelkkää Jackiä. Sarjakuva, vaikka onkin fiktiota, perustuu suureksi osaksi faktoihin, mutta tarjoaa ratkaisuksi niin villiä salaliittoteoriaa, että en henkilökohtaisesti sitä täysin sulata. Jos tuollainen suuri salaliitto olisi todellisuutta, sen piiriin kuuluisi aivan uskomaton määrä ihmisiä jolloin siitä jäisi todennäköisesti myös konkreettisempia todisteita jälkipolville. Sarjakuvasta tehty elokuva From Hell on komea elokuva, mutta siinä mennään pahasti oikoteitä, vain raapaistaan sarjakuvassa kerrottua tarinaa.

        Jos jostakin löydät 1980-luvulla tehdyn minisarjan Viiltäjä-Jack, se kannttaa myös katsoa. Sekin perustuu Scotland Yardin arkistomateriaaliin ja tarjoaa varsin uskottavan teorian. Komisario Abberlinea esitti Michael Caine. Sarjaa ei ole tietääkseni suomen kielisillä tekstityksillä DVD-muodossa, mutta muistan nähneeni sen aikoinaan videovuokraamossa VHS-muodossa. Se on esitetty myös tv:ssä, joten kotinauhoituksia lienee olemassa.

        Hellboyn luoja Mike Mignola piirsi upean tarinan Batmanin ja Jack the Ripperin kohtaamisesta. "Vaihtoehtoisessa" Batman-tarinassa Batmanin hahmo eli 1880-luvun Gotham Cityssä ja sai vastaansa Lontoosta USA:han saapuneen Jackin. Hieno tarina ja komea kuvitus.

        Viiltäjä-Jackin hahmo on ollut suuri vaikuttaja länsimaiseen mytologiaan. Esimerkiksi Bram Stokerin Dracula. Sehän on julkaistu noin vuosikymmen sen jälkeen kun Jack teki veritöitään. Missään ei tietääkseni ole koskaan yhdistetty Draculaa Viiltäjä-Jackiin, mutta uskon kuitenkin, että vuoden 1888 tapahtumat ja tunnelmat jäivät Stokerinkin mieleen kummittelemaan. Uskon, että Draculan sivuilta huokuva uhkaava tunnelma on perua sille kadunihmisen tuntemalle kauhulle, jota hän koki lukiessaan uutisia Jackistä.

        Se mikä hiukan ihmetyttää, on ettei Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper-tarinoita loppujen lopuksi ole kirjoitettu kovin paljoa. Ainakaan henkilökohtaisesti en muista sellaisiin törmänneeni.


      • j.ellroy kirjoitti:

        No tietenkin Alan Mooren ja Eddie Campbellin sarjakuva From Hell (Suomeksi: Helvetistä) kannattaa lukea. Se kuvaa viktoriaanista elämää laajemaltikin kuin pelkkää Jackiä. Sarjakuva, vaikka onkin fiktiota, perustuu suureksi osaksi faktoihin, mutta tarjoaa ratkaisuksi niin villiä salaliittoteoriaa, että en henkilökohtaisesti sitä täysin sulata. Jos tuollainen suuri salaliitto olisi todellisuutta, sen piiriin kuuluisi aivan uskomaton määrä ihmisiä jolloin siitä jäisi todennäköisesti myös konkreettisempia todisteita jälkipolville. Sarjakuvasta tehty elokuva From Hell on komea elokuva, mutta siinä mennään pahasti oikoteitä, vain raapaistaan sarjakuvassa kerrottua tarinaa.

        Jos jostakin löydät 1980-luvulla tehdyn minisarjan Viiltäjä-Jack, se kannttaa myös katsoa. Sekin perustuu Scotland Yardin arkistomateriaaliin ja tarjoaa varsin uskottavan teorian. Komisario Abberlinea esitti Michael Caine. Sarjaa ei ole tietääkseni suomen kielisillä tekstityksillä DVD-muodossa, mutta muistan nähneeni sen aikoinaan videovuokraamossa VHS-muodossa. Se on esitetty myös tv:ssä, joten kotinauhoituksia lienee olemassa.

        Hellboyn luoja Mike Mignola piirsi upean tarinan Batmanin ja Jack the Ripperin kohtaamisesta. "Vaihtoehtoisessa" Batman-tarinassa Batmanin hahmo eli 1880-luvun Gotham Cityssä ja sai vastaansa Lontoosta USA:han saapuneen Jackin. Hieno tarina ja komea kuvitus.

        Viiltäjä-Jackin hahmo on ollut suuri vaikuttaja länsimaiseen mytologiaan. Esimerkiksi Bram Stokerin Dracula. Sehän on julkaistu noin vuosikymmen sen jälkeen kun Jack teki veritöitään. Missään ei tietääkseni ole koskaan yhdistetty Draculaa Viiltäjä-Jackiin, mutta uskon kuitenkin, että vuoden 1888 tapahtumat ja tunnelmat jäivät Stokerinkin mieleen kummittelemaan. Uskon, että Draculan sivuilta huokuva uhkaava tunnelma on perua sille kadunihmisen tuntemalle kauhulle, jota hän koki lukiessaan uutisia Jackistä.

        Se mikä hiukan ihmetyttää, on ettei Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper-tarinoita loppujen lopuksi ole kirjoitettu kovin paljoa. Ainakaan henkilökohtaisesti en muista sellaisiin törmänneeni.

        Niin, tuo Mignolan Batman-tarina on nimeltään Gotham by Gaslight.


    • Suosittelen lukemaan tohtori Hannu Lauerman kirjoittaman kirjan Pahuuden anatomia. Siinä vankimielisairaalan johtajana toimiva Lauerma analysoi pahuutta ja sen viehätystä, ihmisten väkivaltaisuuden historiaa ja nykyisyyttä ilman kiihkoilua. Ja tiedemieheksi jopa varsin kansantajuisesti.

      Yhden luvun verran Lauerma käsittelee myös Viiltäjä-Jackia, josta on muodostunut länsimaisen kulttuurin yksi suurimmista pahuuden symboleista. Erityisesti Lauerma repii alas Patricia Cornwellin tarjoaman teorian Sickertin syyllisyydestä. Lauerma tarjoaa aiheeseen myös oman, oikeuspsykiatrian ammattilaisen teorian, joka ainakin allekirjoittaneesta on vähintään ihan yhtä uskottava kuin mikä tahansa muukin... Ja eräitä villeimpiä salaliittoteorioita uskottavampikin.

    • Anonyymi

      Ystäväni True crime Author Mick Priestley
      asuu Lontoon Whitechapelissä , ja on Tour Guide . Hän kirjoitti kirjan One Autumn in whitechapel. Minulla on se Kirja hänen nimmarillaan .Olen Ainoa Suomessa kenellä on se . Hän on PARAS JTR expertti .MINULLA ON KUNNIA TUNTEA HÄNET .😊🙏♥️🎩🔪 Hän puhuu nyt TOHTORI KUOLEMASTA ELI HAROLD SHIPMANISTA . TUOSSA JTR KIRJASSA HÄN LERTOO KUKA TODELLA OLI JTR .🎩🔪 SIINÄ ON OIKEITA POLIISIRAPORTTEJA .JA MUKANA ON MYÖS VISITOR'S GUIDE .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe