Jällensyntymisen mahdottomuus!

harvest

http://koti.phnet.fi/elohim/jalleensyntyminen

Jos aloitamme tutkimusretken Uuden aikakauden liikkeen sekä myös itämaisten uskontojen peruskäsityksistä, on se ehkä hyvä aloittaa jälleensyntymisestä. Tämä oppi on nimittäin taustalla lähes kaikessa Uuden aikakauden opetuksessa ja se on myös itämaisen maailmankuvan eli hindulaisuuden ja buddhalaisuuden perususkomus. Sen yleisyydestä on arvioitu, että länsimaissa ihmisistä n. 25 % uskoo siihen, mutta Intiassa ja muissa Aasian maissa, joista tämä oppi on peräisin, on luku tietenkin paljon suurempi. Siellä, eli lähinnä Intiassa ja muissa Aasian maissa, jälleensyntymistä onkin opetettu perusteellisesti jo ainakin 2000 vuoden ajan, ja ilmeisesti se tuli yleisesti hyväksytyksi n. 300 e.Kr., ei juuri sitä ennen.

Kun on kyseessä käsitys jälleensyntymisestä, perustuu se joka tapauksessa siihen, että meidän elämämme uskotaan olevan jatkuvaa kiertokulkua. Sen uskotaan olevaa jatkuvaa kiertokulkua, niin että jokainen syntyy maan päälle yhä uudelleen ja uudelleen ja saa uuden ruumiillistuman aina sen mukaan, miten hän on elänyt entisessä elämässään. Kaikki se paha, mitä meille tänään tapahtuu, pitäisikin vain olla seurausta aikaisemmista tapahtumista ja siitä, että joudumme nyt niittämään sitä, mitä aiemmin olemme kylväneet. Vain jos koemme valaistumisen ja samalla vapaudumme kiertokulusta, eli saavutamme mokshan, ei tämä kiertokulku jatku kohdallamme ikuisesti. (Länsimaisessa käsityksessä ei tosin niinkään painoteta mokshan saavuttamista. Sensijaan täällä jälleensyntyminen nähdään myönteisessä valossa, eli lähinnä mahdollisuutena kehittyä ja kasvaa henkisesti. Sillä ei ole samanlaista negatiivistä sävyä kuin yleensä idässä on.)

Mutta mitä meidän tai sinun on syytä ajatella jälleensyntymisestä; onko se todella totta vai ei, ja kannattaako siihen uskoa? Yritämme etsiä vastausta tähän asiaan tulevilla riveillä.

19

2601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ola*

      Selailin hyvin nopeasti pari ensimmäistä linkkiä (otsikkoa) eikä näkynyt raamatunaluseita. Ajattelin että voiko olla totta että jokin maallikko tutkilee ja perustelee jälleensyntymistä vastaan näinkin seikkaperäisesti. Mutta eipä ollutkaan yllätys. Kolmanannen linkin takaa jo alkoikin toistumaan sama kaava :

      Koska raamatussa sanotaan näin, niin silloin ....

      • Ola*

        Eihän raamatun perusteella voida mitään todistella. Voidaan vain osoittaa että raamatussa lukee niin mutta siinä kaikki, eikä sen enempää.


        Jällensyntyminen ei ole uskonto vaan maailmankatsomus, joka perustuu joillakin jopa omakohtaiseen kokemukseen esim. regressio, jossa muistellaan entisiä elämiä.


      • psl
        Ola* kirjoitti:

        Eihän raamatun perusteella voida mitään todistella. Voidaan vain osoittaa että raamatussa lukee niin mutta siinä kaikki, eikä sen enempää.


        Jällensyntyminen ei ole uskonto vaan maailmankatsomus, joka perustuu joillakin jopa omakohtaiseen kokemukseen esim. regressio, jossa muistellaan entisiä elämiä.

        humalassa ollessaan oli kertonut olleensa entisessä elämässään etiopialainen lentäjä. Oli muuten syntynyt samoihin aikoihin kun lentokone oli keksitty.


      • Ola*
        psl kirjoitti:

        humalassa ollessaan oli kertonut olleensa entisessä elämässään etiopialainen lentäjä. Oli muuten syntynyt samoihin aikoihin kun lentokone oli keksitty.

        humalaisten jorinoita.


    • Madhava

      Jaahas. Saarnamies cross-postaa.

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000220&posting=22000000007975786

    • Hih hih

      Otsikkosi on ristiriidassa tekstisi kanssa, sillä kaikki tekstissäsi on aivan oikein. Niin se todellakin menee, ja ei sitä tarvitse sen enempää pohtia kun niin se on.

      Hyvä kun sinäkin olet sen oivaltanut.

      Jälleensyntymisessä ei tarvita uskoa mihinkään Elohim-epäjumaliin!

      • olen kokenut sen

        Minä jos kukaan tiedän mitä on jälleen syntymä. Tiesin jo melko varhain kuka olin ollut. Minulle tuli esille myös toisia muistoja edellisistä elämiseni muodoista. Kuitenkaan kukaan ei pysty tarkalleen kertomaan, kuinka kauvan ihminen tulee saamaan uuden elämän, kun vanha elämän kaari päättyy.

        Synnyin Kristilliseen Luherilaiseen perheeseen,
        Kun aloin lapsena kertomaan epätavallisia tarinoita, pidettiin minua jonan typeränä sadun kertojana, siksi kätkin kaiken tietoni sisälleni.

        Ymmärsin jo silloin, että ihmiset näkevät vain yhden puolen elämästä.

        Minulle on aina syötetty Kristin uskoa kaikilla lusikoilla. Kuitenkin voin sanoa sen, että Kristityt yrittävät kiertää omassa uskossaankin sen mitä heidän opettajansa Mahatmansa ovat julki
        tuoneet. He kääntävät tämän Jeesuksen opetukset
        itselleen soveliaiksi. Kehittävät Helvetillisiä
        Helvettioppia kanssa matkaajilleen.

        Esimerkkinä von ottaa sen miksi koko ihmiskunta
        tarvitsee elämisen ehdokseen lain. muutenhan koko
        ihmiskunta voisi tehdä mitä tahansa ilman rangaistusta. Nyt nämä saarnaajat saarnaavat sitä
        , että lait ovat mitätöidyt.

        Tosin onhan matkassa myös todellisia uskovia, jotka koettavat seurata Mahtmansa esimerkkiä.

        Kuitenkin yhteistä heille kaikille on se, että
        ihminen ei voi syntyä uudestaan kerran kuoltuaan.

        Näin minuakin on opetettu uskomaan! mutta minun
        oma todellisuuden tietäminen aikaisemmasta elämästä. on pitänyt minut hereillä.

        Jokaisella on täysi vapaus uskoa mihin he haluavat, mutta toisten pakoittaminen väkipakolla
        on laittomuus. Näet jokaisella meistä matkaajista pitää olla valinnan vapaus. Ei pakko valta. Vähemmällä viisaudella varustettuja matkaajia ohjaa joku voimakas luonteinen joka suorastaan pakoittaa uskomaan oman katsanto
        kantansa. Tätä menettelyä en hyväksy. Koska me olemme vapaita emme orjia.


    • "jälleensyntyminen"-sanaa, mutta puhuu sen sijaan "elämän pyörästä" (Jaakob 3:6) sekä sitä kuvaavasta liikkeestä; "Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan tuo ja ylös jälleen." (1.Sam.2:6).

      Muitakin asiasisällöltään jälleensyntymiseen viittaavia raamatunkohtia on kymmenittäin, esim. 5.Ms.31:29 puhui Mooses aikalaisilleen: "Sillä minä tiedän, että te minun kuoltuani poikkeatte siltä tieltä, jota minä käskin teidän vaeltaa. SENTÄHDEN ON ONNETTOMUUS KOHTAAVA TEITÄ AIKOJEN LOPULLA, kun te teette sitä, mikä on pahaa Herran silmissä ja vihoitatte hänet kättenne teoilla."

      Matteuksen 23. luvussa Jeesus yritti puoliväkisin lypsää aikalaisiltaan tunnustusta siitä, olivatko he eläneet jo "isiensä päivinä", vai eivätkö olleet (jae 30). Sanoi heidän ainakin vastuussa olevan kaikesta pahasta, mikä maan päällä on tehty Aabelin murhasta viimeiseen tappoon asti. (jae 35)

      • Qadesha

        >"Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan tuo ja ylös jälleen." (1.Sam.2:6).

        Kiitos, tämä on hyvin mielenkiintoinen seikka!


    • puer86

      Jo heti kun huomaisin tekstin "iankaikkinen elämä vai jälleensyntymä" aloin jo epäillä tekstin kriittisyyttä. Ja niinhän siinä kävi - jälleensyntymä oli päätetty mahdottomaksi. Tekstissä liitettiin jälleensyntymään sellaisia asioita, mitä ei jälleensyntymästä koskaan olekaan väitetty ja sen valossa todetaan koko ilmiö mahdottomaksi!
      Erityisen surkea esitys oli kertoa että maanpäällä oleva ihminen ei voi olla yhteydessä rajantaakse edelliseen "itseensä" Ei tietenkään voi! Kysehän on oikeastaan samasta kuin kysyisi "Voinko minä olla yhteydessä itseeni 10-vuotiaana?"

      • Tietäjäpikkä

        "harvest" on nämä samat "tutkimme sitä sun tätä" -pöpinät laittanut ammoiselle Yliluonnollista-osastolle joskus aikaisemminkin. Taisipa olla vielä niin että ei hän ikinä edes jatka juttuaan sen jälkeen kun on copypastannut nuo aloituksensa nettiin.

        Kunhan yrittää vaan kalastaa ihmisiä Jahven palvojiksi.


      • Ola*
        Tietäjäpikkä kirjoitti:

        "harvest" on nämä samat "tutkimme sitä sun tätä" -pöpinät laittanut ammoiselle Yliluonnollista-osastolle joskus aikaisemminkin. Taisipa olla vielä niin että ei hän ikinä edes jatka juttuaan sen jälkeen kun on copypastannut nuo aloituksensa nettiin.

        Kunhan yrittää vaan kalastaa ihmisiä Jahven palvojiksi.

        Tämänkaltaiset keskustelualoitteet ja henkilön toimintatapa vain osoittaa että väitteet eivät kestä lähempää tarkastelua, koska ei voida kommentoida ja jatkaa keskustelua.

        Ei ole mitään syytä kommentoida hänen antamiaan linkkejä koska hän ei ole itse niitä selittämässä. Linkeistä löytyy hyvin paljon ristiriitaisuuksia ja epäjohdonmukaisia päätelmiä kuten tuossa ylhäällä jo on joitakin tullutkin esille.


    • gaborone

      Mikä todiste tuo muka oli? En nähnyt muuta kuin tekstiä, jossa selitettiin kaikenlaista, mutta ei ainoatakaan syytä miksi jälleensyntymä ei voisi olla mahdollista.

      Sitä paitsi, onhan kaikki todellakin yhtä kiertokulkua: esim. Kukka alkaa kasvaa keväällä ja kukkii kesän, kuolee syksyllä, uinuu talvella ja herää eloon taas keväällä! Miksei meille kävisi samalla tavalla?

      • Madhava

        Sanottiinhan siellä, että Raamattu sanoo... :)


    • Viestintuoja
    • hel.mi

      "Kannattaako siihen uskoa..." Ei mielestäni uskoaan voi valita sen mukaan onko se kannattavaa.
      Ja onko se totta vai ei. Siihen on ehkäpä hieman hankala antaa mitään faktaperäistä näyttöä. Kaikkeen voi uskoa tai olla uskomatta. Ei mitään voida todistaa, sen takia sitä kutsutaankin uskonnoksi. Koska uskotaan.

    • repe

      Mun mielestä.. - kun katsoo tätä ihmiskuntaa ja ihmisiä, niin Jumala ei VOI OLLA niin kenkku että päästäisi tällaisia hiippareita sinne Taivaaseensa. Ei se olisi reilua. Sitten Taivaaseen tulisi sotia, rikoksia, vääryyttä, henkistä väkivaltaa. Mun mielestä tämä ajatus on riittävät "todiste" jälleensyntymän mahdollisuudesta. Kristityt on siitä kummaa sakkia että kuvittelevat että jokin irrallinen irtirepäisty lause "jeesus on herra" yms. riittää jo muuttamaan ihmisluonteen "hyväksi". Hoetaan lauseita kuin mantroja ja talismaaneja joilla pyritään saamaan Jumala hallintaan. Kyllä ihmisen LAATU ratkaisee enemmän kuin se mihin uskoo, tai mitkä ulkoaopitut värssyt on kulloinkin kielen päällä.

      Ja toisaalta, turha sitä miettiä. Yksi elämä kerrallaan.

    • William Shakespeare

      Syntyminen uudestaan on totta.

      Synnyin siis ensimmäisen kerran 1500 luvun lopussa ja kirjoitin kaikki näytelmäni. Kuolin ja synnyin uudestaan 1700-l. Muistan viimeistä piirtoa myöten edelliset elämäni. 1700-l jäin kuolemani jälkeen haamuksi ja by the way taikuuden avulla kirjoitan teille näitä viestejä.

      Taikuudella toteutettiin myös jälleensyntymä. Idän maagikot halusivat antaa ihmisille ikuisen elämän ja siksi he taikoivat tämän jälleensyntymisen. Se ei ole kirous, vaikka niin uskonnot väittävät. Elämä aloitetaan joka kerta puhtaalta pöydältä. Mitään suurta henkisyyttä ei ole kaiken tämän takana. Maailma on syntynyt sattumalta ja ennen ihmiset elivät ja kuolivat, ja maatuivat mullan alla. Sitten nämä erittäin fiksut maagikot päättivät antaa jälleensyntymisen lahjan ihmiskunnalle. Erittäin vahvaa taikuutta on siis olemassa. Kyse ei ole muusta kuin äärimmäisestä
      tasapainosta, joka on elämän alun hetki, joka on jäänne meissä jokaisessa ja jonka pystyy saavuttamaan ja joka on taikuuden voima.

    • Emiilio

      kyllä Jälleen syntymä on mahdoton, koska kirkollis kokous on sen poistanut pois Kirkko uskovilta, kuitenkin se on mahdollinen, niille jotka eivät tiedä mitään tästä kokouksen muutoksesta ,.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe