Volvo Penta 2002

Anonyymi

Vanhempaa venettä ehkä hankkimassa, kuinka kauan tuollainen VP 2002 kestää? Onko jotain elvytysjuttujajos periaatteessa muuten ok kunnossa?

16

2145

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos kyseessä on suljetulla makeavesi/glykolikierrolla ja lämmönvaihtimella varustettu kone niin voi kesätä vaikka kuinka pitkään. Jos taas raakavesijäähdytteinen (mitä nuo yleensä ovat) niin käyttöikä on rajallinen - varsinkin jos vene on ollut merellä. Pakokäyrä ja kansi syöpyvät puhki ja korjauksen mielekkyys on siinä ja siinä. Suurimpaan (?) osaan veneistä joissa alun perin ollut merivesijäähdytteinen 2000 -sarjalainen lienee jo vaihdettu uusi makeavesijäähdytteinen.

      • Anonyymi

        Varaosat voivat myös olla ongelma. Venepaikkanaapurilta hajosi makeavesijäähdytteisestä 2000-sarjalaisesta makeavesipumppu. Merkkiliike myi ei-oota. Seurakaveri onnistui sitten löytämään jostain huoltoliikkeestä hyllyyn unohtuneen pumpun.

        Täältä voi ihmetellä mitkä kaikki osat ovat "out of production":
        https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7726000.aspx

        Yanmarin osalta en ole vastaavista ongelmista kuullut, ainakaan GM-sarjan kanssa. Mutta sen 10-muunnoshan jäikin pois tuotannosta vasta 2005 ja pienintä 1GM10 tehdään vieläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varaosat voivat myös olla ongelma. Venepaikkanaapurilta hajosi makeavesijäähdytteisestä 2000-sarjalaisesta makeavesipumppu. Merkkiliike myi ei-oota. Seurakaveri onnistui sitten löytämään jostain huoltoliikkeestä hyllyyn unohtuneen pumpun.

        Täältä voi ihmetellä mitkä kaikki osat ovat "out of production":
        https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7726000.aspx

        Yanmarin osalta en ole vastaavista ongelmista kuullut, ainakaan GM-sarjan kanssa. Mutta sen 10-muunnoshan jäikin pois tuotannosta vasta 2005 ja pienintä 1GM10 tehdään vieläkin.

        Ostin kaiken varalta kevättalvella 2021 2QM15 Yanmariin jäähdytysvesipumpun. Oli hyllytavaraa em. suomalaisessa verkkokaupassa. Nyt on omassa hyllyssä odottamassa tarvetta.

        Moottori on alunperin merivesijäähdytteinen mutta on muutettu makeavesijäähdytteiseksi melko "uutena". Kone on asennettu arvokilven mukaan 1979. Moottori on yhä käytössä ja edelleen luotettava. Käy ja käynnistyy hyvin.


    • Anonyymi

      Volvo ei ole hyvä merimoottori tästäkin syystä.

    • Anonyymi

      Käytännössä on ikuinen, kun tekee korjauksia, jotka tulee eteen. Kyllä siihen löytyy osia., mutta kalliita on.

      • Anonyymi

        Nimenomaan käytännössä ei ole. Teoriassa on mahdollista elvyttää mutta mitään käytännön järkeä siinä ei ole.


    • Anonyymi

      EI ole järkeä pistää vanhan romun korjaamiseen uuden koneen hintaa.
      Korjaamisessa näet tulee kuluja myös töistä, ei pelkästään osista.

      Kansi ja pakomutka ovat vielä helppoja, mutta kun jossain vaiheessa menee dieselsuuttimien, ruiskutus- ja siirtopumpun korjaamiseksi puhumattakaan koneen laakereista ja nokasta, eipä enää onnistukaan Bilteman työkaluilla veneessä.

      Paska jonkkaan ja uusi tilalle. Vanha kone on vahvasti ostohintaa laskeva tekijä.
      Uusi moottori asennettuna on 10 000 euron keikka, kun samalla kannattaa uusia äänieristys, pakoputkisto ja usein potkuri.

      • Anonyymi

        Mitään teknisiä syitä ei ole, miksi mainitut komponentit eivät kestäisi esim. 10 000 tuntia.
        Merivesimoottori ei mene liki suolattomassa Itämeressä miksikään, kunhan se ymmärretään tyhjentää talveksi ja suojata. Joka kerta.


    • Anonyymi

      Itselläni kesti raakavesijäähdytteinen 32 kesää hyvällä huollolla. Viimeisen viiden vuoden aikana tuli kaikenlaista kuumenemisongelmaam, starttivaivaa ja savutusta. Vesivuotoja myös siellä täällä kovan putkiston osalta. Tieto siitä että jokainen kesä ja käynnistys on entistä lähempänä viimeistä, yhdistettynä alitehoisuuten alun perinkin, johti siihen että meni VP:n syyskamppikseen vaihtoon. Uusi kone ja vetari, kaikkine hilppeineen (potkuri, hallintalaite, ja repullinen huolto-osia) asennuskustannukset oli melko lailla tarkkaan 13500 eur. Uusi kone D1-30.

      • Anonyymi

        Todella kalliilta kuulostaa! Kaveri asennutti juuri 3YM30:n alle 10 000 €. Osa hintaerosta tulee akselivedosta ja siitä, ettei potkuria vaihdettu, mutta on tuossa silti muutama tonni ylimääräistä.


    • Anonyymi

      Oma kone makeavesijäähdytteinen, pientä ruostetta siellä täällä, mutta toimii edelleen hyvin. Huollot tehty säännöllisesti, menee kuitenkin ehkä vaihtoo sitten kun vetolaitteen kumi tulee 7 vuoden ikään.

    • Anonyymi

      Osta varakone. Noita on varmaan koko ajan myynnissä. Muutaman satasen tai korkeintaan 700 joutuu varmaan maksamaan. Jos löytyy ehjä kone varakoneeksi kohtuuhintaan, on siinä tietysti se hyvä, että vian sattuessa voi suoraan heittää uuden tilalle muutaman tunnin aherruksella ja nostamatta edes venettä vedestä. Näin voi siirtää uuden koneen hankintaa useita vuosia. Ja lopuksi saat siitä varakoneesta omasi takaisin, kun myyt sen.

    • Anonyymi

      Kai se varakonekin on jostain syystä pois veneestä nostettu....

      Savuttavan paskan tilalle toinen savuttava paska. Nerokasta.
      Ja päälle tuntikausien työ vittumaisessa asennossa paskoilla työkaluilla.

      Harrastakaa mieluummin vaikka shakkia.

      • Anonyymi

        Mä olen kaksi varakonetta ostanut ja myynyt. Toista käytin 10 vuotta ja myin sen sitten toimivana pois, toisen myin tarpeettomana ja toimivana pois 8 vuoden jälkeen muutaman satasen voitolla. Kyllähän niitä vaihdetaan ihan varmuuden vuoksikin pois. Minä myin koneen pois, kun vene lahosi ympäriltä. Eihän se tietty yhtä hyvä ratkaisu ole kuin uusi kone, mutta jos kustannukset on 13 500 euroa vs. 500 euroa ja epäilee muutenkin, että vene kohta vaihtuu, niin voi olla houkuttelevaakin. Ja sen hajonneenkon koneen voi säilyttää varaosina tai myydä osina pois, jolloin voi saada enemmän rahaa kuin ehjän koneen myynnissä.


    • Anonyymi

      Sama koskee koko venettä. Jos kone laukeaa, varavene veteen.

      Ja tietysti yhteen vaimoon tyytyminen on harvinaisen tyhmää. Sehän hajoaa ja lakkaa antamasta (sinulle) ihan takuulla.
      Itsehän vaimo kyllä saa metrilenkkiä muualta yli tarpeen.

      • Anonyymi

        Näin on. Armeijan oppien mukaan kaikkiin varusteisiin sovelletaan sääntöä: 1=0 ja 2=1.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      62
      5307
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      3322
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      142
      2725
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2416
    5. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      133
      1886
    6. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1693
    7. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      162
      1486
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1407
    9. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      108
      1370
    10. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1307
    Aihe