En tiennyt mistä muualtakaan kysyä joten kysyn täältä.
Kun hion alumiinia vesihiomapaperilla, riittääkö suojaimeksi pelkkä hiukkas suojain? Hiottaessa tulee jokin outo haju, mutta tuleeko se paperista vai mistä, niin ja hion ihan käsipelillä, en koneella.
Alumiinihan ei ilmeisesti ole hirveän terveellistä tavaraa.
Alumiinin hionta
3
5398
Vastaukset
- hioessa
joo ei oo ihan mitäsattuu hommaa tollanen hionta! ota nyt järki käteen ja varusteiks raitisilmaletku ja huppu mitä hiekkapuhallusukotkin käyttää ja turvakenkät ja kypärä päähän! ei kannata leikkiä terveydellään tollasissa hommissa... ja jos veden kanssa hiot ni varo ettei pölise! ja laita rexonaa ni ei haise ku hiot otta hiessä... Kun syöt seuraavan kerran ni muista varmistaa jottei oo alumiinikattilassa keitetty sapuska, ei oo varmaan terveelistä...
mitään suojaimia. Kaikki metallit haisevat jollekin, alumiini alumiinille jne.
- Anonyymi
Vastataan nyt silti vaikka vanha onkin. Huomasin tuon saman ilmiön, ja löysin sitten Googlella tänne. Epäilen, että haju tulee alumiinipölystä itsessään tai pölyn aiheuttamista reaktiotuotteista. Yleensä metallit itsessään eivät luonnollisesti haise millekään, mutta esimerkiksi messinki alkaa siihen koskettaessa haisemaan, koska se katalysoi jotakin kemiallista reaktiota, mikä aiheuttaa ihon pinnalle haisevia orgaanisia yhdisteitä. Useimpien metallien haihtuvuus (höyrynpaine) on myös niin pieni, että metallin haiseminen itsessään on lähes mahdotonta, paitsi ehkä pölynä. Tuolla on tietoa tuosta metallin aiheuttamasta reaktiosta: https://www.livescience.com/4233-coins-smell.html Suojaimista en osaa sanoa, mikä on riittävä. Ilmeisesti pieni alumiinialtistus ei kuitenkaan ole kovin paha, koska saahan sitä ruoastakin useita milligrammoja päivässä: https://www.atsdr.cdc.gov/toxfaqs/tf.asp?id=190&tid=34
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831439Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä671225Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2021213Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2191204Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121049Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä104999Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134926Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65913Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123798- 78783