VAROITUS sijoitussopimuksesta!!!

olvi78

Kun otatte koiran sijoitukseen, niin tehkää Kennelliiton kaavakkeen lisäksi joka v****n asiasta kirjallinen paperi.
Nartun juoksut (olet siis varmasti ilmoittanut ne), mahdolliset kasvattajan antamat muutokset ruokintaohjeisiin (koiraa täytyy lihottaa tai laihduttaa) jne.
ETTEI kävisi niinkuin meille kävi...
Onneksi tällaisia kasvattajia, jos edes niitä olioita kasvattajiksi voi kutsua, on harvassa.

16

5079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sijoitussopimukset

tosiaan on tehtävä aivan pikku-pikku-pikkumaisen tarkasti paperille ja kaikki jos/mikäli-vaihtoehdot mukaan lukien!

Kerro nyt ihmeessä mikä meni pieleen! Muistutukseksi ja opiksi kaikille asiaa harkitseville!

• minullekkin

Olen samaa mieltä kanssasi!! Ehdottomasti JOKA ikinen "nippelitieto" paperille.. Minulla sijoituskoira ja jo nyt asiat tappelee, vaikkakin koira vielä aika nuori.

• näkemys
        minullekkin kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi!! Ehdottomasti JOKA ikinen "nippelitieto" paperille.. Minulla sijoituskoira ja jo nyt asiat tappelee, vaikkakin koira vielä aika nuori.

Minulle on taas käynyt useasti kasvattajana toisin päin,eli sijoituskoiran omistaja rupeaa omistamaan koiraa niin innokkaasti,ettei silmätarkastuksista,lonkkakuvauksista saati näyttelyssä käyttämisestä meinaa tulla mitään.
        No sen siitä saa kun antaa vapautta sijoituskoiran omistajalle.Kannattaa ajatella myös niin päin.On tietysti tosi omistavia kasvattajiakin, itse olen antanut aina vapaat kädet ja sitten kun olisin itse ottanut sij.koiran näyttelyyn mukaan niin siitäpä sota syntyy.kuitenkin kasvattajalla on kokemusta esittämisestä ja koirakin saisi parempia tuloksia jatkojalostusta ajatellen...

• Toinen kasvattaja
        näkemys kirjoitti:

Minulle on taas käynyt useasti kasvattajana toisin päin,eli sijoituskoiran omistaja rupeaa omistamaan koiraa niin innokkaasti,ettei silmätarkastuksista,lonkkakuvauksista saati näyttelyssä käyttämisestä meinaa tulla mitään.
        No sen siitä saa kun antaa vapautta sijoituskoiran omistajalle.Kannattaa ajatella myös niin päin.On tietysti tosi omistavia kasvattajiakin, itse olen antanut aina vapaat kädet ja sitten kun olisin itse ottanut sij.koiran näyttelyyn mukaan niin siitäpä sota syntyy.kuitenkin kasvattajalla on kokemusta esittämisestä ja koirakin saisi parempia tuloksia jatkojalostusta ajatellen...

Kaikissa sijoitustapauksissa kannattaa kaikki sopimukset laittaa paperille. Edelleen! Vaikka asiaa ja allekirjoitettavaa tulisi arkkitolkulla!

Jokainen tietysti haluaa katsoa asiaa omalta kantiltaan. Siksi sopimuksen laatiminen on äärimmäisen pikkutarkka ja tärkeä toimitus.

Mielestäni itseään saa syyttää, jos asiat ei luista niinkuin on sovittu, jos ei niistä lue paperilla yhtään mitään!

• näkemys kirjoitti:

meitä niin kasvattajia kuin niitä sijoitukseen ottajiakin on moneen junaan. Yleensä sijoituksen ottaja alkaa liikaa omistaa sitä koiraa eikä ilmoita juoksuista, ei avaa ovea kun haetaan näyttelyyn astutukseen jne.Itselläni on näitä negatiivisia kokemuksia kasvattajane.

Mutta on myös toisin päin. Jotkut kasvattajat käyttävät raskaasti hyväkseen kokematonta sijoituskoiran ottajaa. Ottajaa syyllistetään miltei joka ikisestä asiasta ja koira yritetään väkipakolla hakea pois.

Joten molempien etujen mukaista on tehdä selkeät paperit jossa joka ikinen seikka mainitaan.

• olvi78
        umalehtinen kirjoitti:

meitä niin kasvattajia kuin niitä sijoitukseen ottajiakin on moneen junaan. Yleensä sijoituksen ottaja alkaa liikaa omistaa sitä koiraa eikä ilmoita juoksuista, ei avaa ovea kun haetaan näyttelyyn astutukseen jne.Itselläni on näitä negatiivisia kokemuksia kasvattajane.

Mutta on myös toisin päin. Jotkut kasvattajat käyttävät raskaasti hyväkseen kokematonta sijoituskoiran ottajaa. Ottajaa syyllistetään miltei joka ikisestä asiasta ja koira yritetään väkipakolla hakea pois.

Joten molempien etujen mukaista on tehdä selkeät paperit jossa joka ikinen seikka mainitaan.

Niimpä, kun sitä oli silloin niin sinisilmäinen ja luottavainen, koska oli aiemminkin ollut sijoituskoira (eri kasvattajalta tosin).
        Itse olen myöskin nyt kasvattaja, sijoittanutkin koiran, eikä mieleeni tulisi IKINÄ hakea koiraa pois sijoituskodista kieroudella ja valehtelulla.
        Asioista pitäisi pystyä myös keskustelemaan, jos luovuttajan tai vastaanottajan mielestä jokin asia ei tunnu oikealta, siitä PITÄISI ensin puhua ja neuvotella.
        Mutta minkäs teet, häikäilemätön ihminen tekee niinkuin itse haluaa.

• Nelli

Kertoisitko mitä todella on tapahtunut.. luulen, että se kiinostaa moniakin. Veikö kasvattaja koiran pois sinulta kokonaan?? Itse meinasin ottaa sijoitusnartun... olin ensin tosi innostunut ja kun on narttuja ollut ennenkin, mutta kun pentueeseen sitten tuli vain tämä yksi narttu ja pennut olivat vasta muutaman viikon ikäisiä niin kasvattaja laaritteli hirmuisen listan mitä kaikkea aikoo koiran kanssa tehdä. Mietin ja mietin, ja sitten oli pakko soittaa kasvattajalle, että ehkä minusta ei ole siihen touhuun. Mietin todella, että pystynkö itse siihen, että koira välillä otetaan minulta ja viedään sinne ja tänne ja tuntui heti että tässä leikissä minä jäisin kokonaan ulkopuoliseksi! Ajatus siitä, että koira vietäisiin pois esim. kun sitten joskus saisi pentuja..kasvattaja olisi halunnut, että pennut syntyvät sitten hänen kodissaan niin oilisi se aika vaikeeta antaa narttu sitten pidemmäksi aikaa pois.. ja samalla tavalla jos kasvattaja sitten olisi halunnut kuljettaa ihan hirmuisesti koiraa pitkällekin näyttelyyn..=(

Kävi sitten niin, että nyt minulla on ihana uros koira, eka urokseni, mutta hyvin tässä on menty.. Suunnitteilla on mennä kevään ja kesän aikana mätsäreihin, ja pentukoulutukseen jne.. vähän kerrassaan ja katsoa mihin tämä polku johtaa=)

Mutta nyt täytyy sanoa, että olen kuullut myös hyvistä sijoitus sopimuksista ja onnistuneista sellaisista, kasvattajan kanssa hyvät välit on keiken A ja O.. ja mielestäni on tärkeää, että vaikka sitten koiraa vietäisiinkin sinne ja tänne niin se uusi koiranomistajakin voisi hyvällä mielellä osallistua ja oppia uutta! =)=)=)

• se aika minkä koira viettää kasvattajansa luona synnyttääkseen pentunsa menee hirmu nopeaan. Ja kasvattaja on kokenut hoitamaan niin pennut kuin nartunkin. Ne koiranäyttely hommat menevät myös nopeaan. Sinullahan se koira olisi arjet, et sinä mitään menetä ja ulkopuolisena sinun kuuluukin sopimuksen mukaan olla kasvattajalle kuuluvassa osiossa. Kuitenkin te yhdessä kasvattajan kanssa teette siitä totta. Kasvattajakin luottaa sinuun mielettömästi jos "huippukoiran" sinulle sijoittaa ja pennusta on vielä pitkä matka siksi huippuksi oli sitten miten lupaava tahansa.
        Muista että sopimuksessa on aina kaksi puolta ja kaksi näkökantaa. Itse tässä uskaltaisin sanoa että olisit hyvin pärjännyt sen sijoituskoirasi kanssa, sillä sinulla on lämpöiset ajatukset ja sinusta saa hyvin valoisan kuvan ja rohkeuttakin sinulta löytyy.

• Nelli
        umalehtinen kirjoitti:

se aika minkä koira viettää kasvattajansa luona synnyttääkseen pentunsa menee hirmu nopeaan. Ja kasvattaja on kokenut hoitamaan niin pennut kuin nartunkin. Ne koiranäyttely hommat menevät myös nopeaan. Sinullahan se koira olisi arjet, et sinä mitään menetä ja ulkopuolisena sinun kuuluukin sopimuksen mukaan olla kasvattajalle kuuluvassa osiossa. Kuitenkin te yhdessä kasvattajan kanssa teette siitä totta. Kasvattajakin luottaa sinuun mielettömästi jos "huippukoiran" sinulle sijoittaa ja pennusta on vielä pitkä matka siksi huippuksi oli sitten miten lupaava tahansa.
        Muista että sopimuksessa on aina kaksi puolta ja kaksi näkökantaa. Itse tässä uskaltaisin sanoa että olisit hyvin pärjännyt sen sijoituskoirasi kanssa, sillä sinulla on lämpöiset ajatukset ja sinusta saa hyvin valoisan kuvan ja rohkeuttakin sinulta löytyy.

Kiitos Uma! =) Näistä sjoitusasioista puhutaan aika vähän ja se mitä puhutaan, niin sitä kuulee yhden suusta yhtä ja toiselta toista. Yritin silloin ottaa näistä sijoitus asioista paljon selvää, mutta netin kauttakin tuntui löytyvän vain niitä varjopuolia ja varoituksia.. Tottakai nyt olen alkanut ymmärtää asiaa toisestakin näkökulmasta, ja varmaan olisinkin pärjännyt..=) Naapurissa on aivan ihana sijoitusnarttu=)!! Siitä on vaan niin kauan kun on koira ollut talossa, että olin itse silloin aika pieni.. saksanpaimenkoirat taisivatkin enemmän katsoa minun perääni enkä minä niiden=) Nyt kun alkuvuodesta hommasin koiran niin olin aika epävarma sen sijoitus jutun kanssa,(tämä siis on nyt minun ihan ikioma ensimmäinen koira, samojedi) olisi pitänyt olla siinä asiassa rohkeampi!! =) Mutta ehkä joskus vielä voisin ajatella sijoituskoirankin ottoa.. Tämä on hyvä, että kuulee täällä niitä kommentteja kasvattajienkin puolelta, tulee pohdittua ihan toisella tavalla näitä koira juttuja!!=)

• olvi78
        Nelli kirjoitti:

Kiitos Uma! =) Näistä sjoitusasioista puhutaan aika vähän ja se mitä puhutaan, niin sitä kuulee yhden suusta yhtä ja toiselta toista. Yritin silloin ottaa näistä sijoitus asioista paljon selvää, mutta netin kauttakin tuntui löytyvän vain niitä varjopuolia ja varoituksia.. Tottakai nyt olen alkanut ymmärtää asiaa toisestakin näkökulmasta, ja varmaan olisinkin pärjännyt..=) Naapurissa on aivan ihana sijoitusnarttu=)!! Siitä on vaan niin kauan kun on koira ollut talossa, että olin itse silloin aika pieni.. saksanpaimenkoirat taisivatkin enemmän katsoa minun perääni enkä minä niiden=) Nyt kun alkuvuodesta hommasin koiran niin olin aika epävarma sen sijoitus jutun kanssa,(tämä siis on nyt minun ihan ikioma ensimmäinen koira, samojedi) olisi pitänyt olla siinä asiassa rohkeampi!! =) Mutta ehkä joskus vielä voisin ajatella sijoituskoirankin ottoa.. Tämä on hyvä, että kuulee täällä niitä kommentteja kasvattajienkin puolelta, tulee pohdittua ihan toisella tavalla näitä koira juttuja!!=)

siis tässä meidän tapauksessa.
        Kuten jo aikasemmin mainitsin, minulla on ollut ennenkin sijoituskoira, jonka kanssa kaikki sujui loistavasti.
        Kasvattaja oli ja on edelleen todella tyytyväinen. Tämän koiran kanssa minä kuljin näyttelyt (koska niin halusin ja kasvattajalle se oli OK, koira esiintyi kanssani paremmin kuin hänen kanssa).
        Myös synnytyksen ja pennut hoidin minä, koska niin halusin ja kasvattaja luotti kykyyni.
        Toki sain hoitokorvauksia jne.
        Yhteistyömme oli mahtavaa, joka jatkuu edelleen, nyt kun myös itse kasvatan.
        Mutta tämä ikävä tapaus, tätä ei voi käsittää, miksi kasvattaja toimi niinkuin toimi.
        Käytimme koiraa näyttelyissä omalla kustannuksellamme, ilmoitin juoksut AINA sinä päivänä kun ne alkoivat.
        Noudatimme hänen ruokintaohjetta: koiraa täytyy lihottaa.
        Sitten hän hakee koiran astutettavaksi, perässä tulee kirje, sopimus on purettu!
        Syy: koira on liian lihava!

• Nelli
        olvi78 kirjoitti:

Kuten jo aikasemmin mainitsin, minulla on ollut ennenkin sijoituskoira, jonka kanssa kaikki sujui loistavasti.
        Kasvattaja oli ja on edelleen todella tyytyväinen. Tämän koiran kanssa minä kuljin näyttelyt (koska niin halusin ja kasvattajalle se oli OK, koira esiintyi kanssani paremmin kuin hänen kanssa).
        Myös synnytyksen ja pennut hoidin minä, koska niin halusin ja kasvattaja luotti kykyyni.
        Mutta tämä ikävä tapaus, tätä ei voi käsittää, miksi kasvattaja toimi niinkuin toimi.
        Käytimme koiraa näyttelyissä omalla kustannuksellamme, ilmoitin juoksut AINA sinä päivänä kun ne alkoivat.
        Sitten hän hakee koiran astutettavaksi, perässä tulee kirje, sopimus on purettu!

Jäikö koira hänelle siis?? Perästä tulee kirje, siis miks hän ei voinut tällaisesta asiasta keskustella suoraan sun kanssa?? Tosi outoa, että tuollaisesta asiasta ei voi keskustella.. Onko asia näin, että kasvattaja voi sitten niin vaan viedä koiran pois jos syntyy erimielisyyttä tai lopettaa koko sopimuksen? En edes ymmärrä miten yhteistyö voi päättyä noin vain... ja kirjeellä, olikohan sillä jotakin muutakin ehkä hampaankolossa??

• koirallinen
        olvi78 kirjoitti:

tällaiseen tapaukseen puutu kennelliitto, kun otat sinne yhteyttä? Ainakin uskon heidän siellä tietävän miten sun tulee toimia. Koiran lihavuus ei ole syy purkaa sopimusta!

Miksi kasvattajalle kuului kaksi pentuetta? Taas tulee se kennelliitto, mutta heidän mukaansa sopimus voidaan purkaa, jos kasvattaja vaatii sopimuksessa liikoja. Kotimaisen nartun kohdalla sopimukseen suositellaan yhtä pentuetta, jonka jälkeen koira siirtyy vastaanottajalle. Kaksi pentuetta katsotaan liialliseksi vaatimukseksi, ainakin näin olen ymmärtänyt.

• Hitlerin poika

on tää typerä koirahommakin mennyt monimutkaiseksi siis jollakin on tai mieluumin ei ole koiraa.Mun puolesta kaikki paitsi sokeitten koirat voi hyvinkin ampua.

• on kysymys

Niin että mistä rodusta mahdollisesti on kysymys?

• Riva

koira on houkutin ottaa sijoituskoira.Se on kuitenkin kasvattajan omaisuutta kunnes ehdot on täytetty.Ja ehdot pitää tehdä kirjallisena ,kaikki mitä tulee mieleen.
      Minusta sijoituskoiran toiminta toimii vain kahden kasvattajan välillä,koska sillon molemmat tietää mitä sijoitus tarkoittaa.

• nartut

Mistä varoitat ??? Eiköhän se ole itsestään
      selvää että kasvattaja on huolissaan koiransa
      LIHAVUUDESTA tai LAIHUUDESTA ??Ilmeisesti
      sinä et ole vielä oppinut antamaan sopivaa määrää ruokaa koirallesi ?
      JUOKSUISTA tietenkin kuuluu ilmoittaa kasvattajalle siihen sijoituskin perustuu !
      Nämähän ovat ihan itsestään selvyyksiä ,tai
      onkohan kyse jostain muusta kun olet noin
      vihainen ??MITEN TEILLE KÄVI ????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe