Aurinkolahden onnettomuus.

Anonyymi

Ohjaaja oli selviä, alkoholilla oli osuutta asiaan ja päällikkö ei ollut puikoissa. Ei ollut tietoa, missä olivat.

Mikä on päällikön vastuu, jos hän oli päissään?
Mikä on ohjaajan vastuu, jos ei osannut navigoida?

16

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä nyt sovelletaan uutta veneilylakia päällikkösääntelyn osalta. Päälliköksi katsotaan se henkilö joka tosiasiallisesti on vastuussa aluksesta, päällikkö ei välttämättä ole kuljettaja kuten tässä Aurinkolahden tapauksessa. Silti päällikkö on vastuussa veneen tapahtumista ja siitä, että kuljettaja osaa hommansa. Nyt ei osannut ja päällikkökin oli päissään joten eiköhän tuosta oikeuden kautta ehdolliseen vankeusrangaistukseen asti päästä henkilöturvallisuuden törkeän ja tuottamuksellisen laiminlyönnin nimissä.

    • Anonyymi

      Merivartiosto kertoo, että aluksen päällikköä epäillään vesiliikennejuopumuksesta, kirjoittaa Helsingin sanomat.

      • Anonyymi

        Eli ohjaaja oli selvä, päällikkö känässä.
        Tässä nyt sitten testataan, mitä uusi laki tarkoittaa.
        Eteen tulee myös kysymys siitä, missä vaiheessa päällikkö on niin humalassa, etei voi enää toimia tosiasiallisena päällikkönä ja siirtyykö vastuu silloin ohjaajalle.
        Jos vastuu siirtyy ohjaajalle, niin mistä ohjaaja voi tietää milloin päällikön humalatila on liian kova...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ohjaaja oli selvä, päällikkö känässä.
        Tässä nyt sitten testataan, mitä uusi laki tarkoittaa.
        Eteen tulee myös kysymys siitä, missä vaiheessa päällikkö on niin humalassa, etei voi enää toimia tosiasiallisena päällikkönä ja siirtyykö vastuu silloin ohjaajalle.
        Jos vastuu siirtyy ohjaajalle, niin mistä ohjaaja voi tietää milloin päällikön humalatila on liian kova...

        Suurempi kysymys on, millainen torvi ryhtyy ohjaamaan venettä jos ei oikeasti osaa. Uuden oppimisen paikka tälle dokupäälliköllekin, millaisia "ohjaajia" hänen ystäväpiirissä oikeasti on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurempi kysymys on, millainen torvi ryhtyy ohjaamaan venettä jos ei oikeasti osaa. Uuden oppimisen paikka tälle dokupäälliköllekin, millaisia "ohjaajia" hänen ystäväpiirissä oikeasti on.

        Tämä on aika tavallista veneillessä. Lähdetään kuppilaan veneellä ja vaidetaan kuljettajaa takaisin tulleessa. Kuljettaja osaa ajaa omaa venettään, mutta vieraan hallinta vierailla vesillä on epävarmaa. Luotetaan siihen, että veneen omistaja neuvoo miten toimitaan ja mihin mennään. Jos haveri sattuu omistaja onkin yllättäen vastuussa.

        Et voi vetää kännejä, jos olet omassa veneessäsi. Olet vastuussa veneestä ja mukanaolijoista vaikka olisit kiinnitettynä laituriin. Moniko on huomannut, mitä uusi laki on tuonut tullessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on aika tavallista veneillessä. Lähdetään kuppilaan veneellä ja vaidetaan kuljettajaa takaisin tulleessa. Kuljettaja osaa ajaa omaa venettään, mutta vieraan hallinta vierailla vesillä on epävarmaa. Luotetaan siihen, että veneen omistaja neuvoo miten toimitaan ja mihin mennään. Jos haveri sattuu omistaja onkin yllättäen vastuussa.

        Et voi vetää kännejä, jos olet omassa veneessäsi. Olet vastuussa veneestä ja mukanaolijoista vaikka olisit kiinnitettynä laituriin. Moniko on huomannut, mitä uusi laki on tuonut tullessaan.

        Ei edes lain laatija tajunnut sitä, vaikka sille siitä kerrottiin.

        -Päällikkö vastaa vesikulkuneuvon kulusta ja turvallisuudesta.

        -Päällikkö on henkilö, joka tosiasiallisesti ohjailee tai hallitsee vesikulkuneuvoa.
        Ohjaako venettä tosiasiallisesti ohjaaja vai päällikkö, jos päällikkö on niin kännissä ettei tajua mistään mitään?

        Epäselvässä tapauksessa päällikkö on omistaja tai haltija, joka on TOSIASIALLISESTI voinut ohjailla?
        Mitä tarkoittaa voinut ohjailla?
        Siis fyysisesti vai antamalla ohjeita?
        Tai jos olisi ollut selvinpäin, niin silloin olisi voinut niin halutessaan ohjailla?
        Mitä tarkoitetaan tosiasiallisuudella, sitäkö ettei kyse ole haaveista tai unesta?

        Vesikulkuneuvoa ei saa luovuttaa sellaisen henkilön kuljetettavaksi, ohjailtavaksi sellaiselle henkilölle, jolla ei ole siihen 1 momentissa edellytettyä ikää, kykyä ja taitoa.
        Tässä on selkeä vastuu myös humalaisella päälliköllä.

        Kuitenkin vesikulkuneuvoa saa kuljettaa, ohjailla vain henkilö, jolla on olosuhteisiin nähden tarvittava ikä, kyky ja taito vesikulkuneuvon hallitsemiseksi. Aivan ilmeisesti ei ollut, mutta onko kuljettajalla silti vastuu, jos hän suostuu ohjaamaan?
        Poistaako tämä päällikön vastuun?

        Vesikulkuneuvossa olevia henkilöitä on ohjeistettu riittävällä tavalla turvallisesta vesikulkuneuvossa toimimisesta. Koskeeko tämä myös ohjaajaa?

        Jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta, siitä vastaa päällikkö. Ilmeisesti reittiä ei oltu suunniteltu niin, että ohjaaja olisi sitä osannut ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on aika tavallista veneillessä. Lähdetään kuppilaan veneellä ja vaidetaan kuljettajaa takaisin tulleessa. Kuljettaja osaa ajaa omaa venettään, mutta vieraan hallinta vierailla vesillä on epävarmaa. Luotetaan siihen, että veneen omistaja neuvoo miten toimitaan ja mihin mennään. Jos haveri sattuu omistaja onkin yllättäen vastuussa.

        Et voi vetää kännejä, jos olet omassa veneessäsi. Olet vastuussa veneestä ja mukanaolijoista vaikka olisit kiinnitettynä laituriin. Moniko on huomannut, mitä uusi laki on tuonut tullessaan.

        "Et voi vetää kännejä, jos olet omassa veneessäsi. Olet vastuussa veneestä ja mukanaolijoista vaikka olisit kiinnitettynä laituriin. Moniko on huomannut, mitä uusi laki on tuonut tullessaan."

        Missä muutos koskien vastuuta veneestä. Ihan sama oletko itse veneessä tai et selvänä vai kännissä,, omistajana tai haltijana olet veneestä vastuussa niin uuden kuin vanhankin lain aikana ihan samoin.

        Vastuu mukanaolijoista onkin jo mielenkiintoisempi kysymys. Jos vene on laiturissa ja köysillä kiinni rannassa, ei veneen omistaja tai haltija ole päällikkö uuden kain mukaan.
        Syy on tässä kohdassa lakia :"Päällikkö on henkilö, joka tosiasiallisesti ohjailee tai hallitsee vesikulkuneuvoa."
        Mainitussa tilanteessa kukaan ei tosiasiallisesti ohjaile vesikulkuneuvoa, eikä siten kukaan ole päällikkö, jolle kuuluisi päällikölle asetettua vastuuta. Jos siis vedät veneessäsi kännit kun vene on rannassa kiinni, et ole vastuussa veneessä olijoista, kunhan et luovuta venettä kenenkään ohjailtavaksi. Jos joku varastaa veneesi tai ottaa sen luvatta käyttöön, ei vastuu siirry sinulle päällikön aemassa olitpa veneessäsi tai et, kunhan pidät johdonmukaisesti kiinni siitä että kyseessä oli luvaton käyttöönotto ja/tai varkaus, eikä toisin voida todistaa. Jotta välttyy vastuulta kannattaa pitää lokikirjaa johon aina tehdään merkinnät kun vene luovutetaan jonkin toisen ohjailtavaksi. Silloin niiden puuttuminen tukee väitettäsi käyttövarkaudesta, eikä oikeus oleta toisin sana sanaa vastaan tilanteessa.

        Väitteesi uuden lain tuomasta muutoksesta on siis tältä osin virheellinen. Omassa veneessään voi edelleenkin vetää halutessaan kännit ja sammua, jos muulloin toimii johdonmukaisesti ja dokumentoi kaikki päällikkyyteen ja ohjailuvastuuseen liittyvät asiat muodollisesti lokikirjaan allekirjoituksin (sinun ja sen jolle jotain oikeuksia luovutetaan) ja päiväyksin kellonaikoineen poikkeuksetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Et voi vetää kännejä, jos olet omassa veneessäsi. Olet vastuussa veneestä ja mukanaolijoista vaikka olisit kiinnitettynä laituriin. Moniko on huomannut, mitä uusi laki on tuonut tullessaan."

        Missä muutos koskien vastuuta veneestä. Ihan sama oletko itse veneessä tai et selvänä vai kännissä,, omistajana tai haltijana olet veneestä vastuussa niin uuden kuin vanhankin lain aikana ihan samoin.

        Vastuu mukanaolijoista onkin jo mielenkiintoisempi kysymys. Jos vene on laiturissa ja köysillä kiinni rannassa, ei veneen omistaja tai haltija ole päällikkö uuden kain mukaan.
        Syy on tässä kohdassa lakia :"Päällikkö on henkilö, joka tosiasiallisesti ohjailee tai hallitsee vesikulkuneuvoa."
        Mainitussa tilanteessa kukaan ei tosiasiallisesti ohjaile vesikulkuneuvoa, eikä siten kukaan ole päällikkö, jolle kuuluisi päällikölle asetettua vastuuta. Jos siis vedät veneessäsi kännit kun vene on rannassa kiinni, et ole vastuussa veneessä olijoista, kunhan et luovuta venettä kenenkään ohjailtavaksi. Jos joku varastaa veneesi tai ottaa sen luvatta käyttöön, ei vastuu siirry sinulle päällikön aemassa olitpa veneessäsi tai et, kunhan pidät johdonmukaisesti kiinni siitä että kyseessä oli luvaton käyttöönotto ja/tai varkaus, eikä toisin voida todistaa. Jotta välttyy vastuulta kannattaa pitää lokikirjaa johon aina tehdään merkinnät kun vene luovutetaan jonkin toisen ohjailtavaksi. Silloin niiden puuttuminen tukee väitettäsi käyttövarkaudesta, eikä oikeus oleta toisin sana sanaa vastaan tilanteessa.

        Väitteesi uuden lain tuomasta muutoksesta on siis tältä osin virheellinen. Omassa veneessään voi edelleenkin vetää halutessaan kännit ja sammua, jos muulloin toimii johdonmukaisesti ja dokumentoi kaikki päällikkyyteen ja ohjailuvastuuseen liittyvät asiat muodollisesti lokikirjaan allekirjoituksin (sinun ja sen jolle jotain oikeuksia luovutetaan) ja päiväyksin kellonaikoineen poikkeuksetta.

        Kyllä veneen omistaja, haltija tai sovittu henkilö on veneen päällikkö myös silloin kun vene on kiinnitettynä laituriin. Päällikkö on määrännyt laituriin kiinnittymisen ja hallitsee vesikulkuneuvoa sen ollessa kiinnitettynäkin. Ei päällikkyys pääty laiturissa. Päällikkyys on sidoksissa omistajuuteen tai sopimukseen päällikkyyden siirrosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä veneen omistaja, haltija tai sovittu henkilö on veneen päällikkö myös silloin kun vene on kiinnitettynä laituriin. Päällikkö on määrännyt laituriin kiinnittymisen ja hallitsee vesikulkuneuvoa sen ollessa kiinnitettynäkin. Ei päällikkyys pääty laiturissa. Päällikkyys on sidoksissa omistajuuteen tai sopimukseen päällikkyyden siirrosta.

        Komppaan tulkintaa, että aluksessa on päällikkö vain se ollessa kulussa. Kun se ei ole kulussa, se on vain omaisuutta siinä missä kengät tai talo.

        Vesiliikennelaissa ja merilaissa kaikki päällikköön sovellettavat pykälät koskevat aluksen turvallisuutta ja kuntoa sen ollessa kulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komppaan tulkintaa, että aluksessa on päällikkö vain se ollessa kulussa. Kun se ei ole kulussa, se on vain omaisuutta siinä missä kengät tai talo.

        Vesiliikennelaissa ja merilaissa kaikki päällikköön sovellettavat pykälät koskevat aluksen turvallisuutta ja kuntoa sen ollessa kulussa.

        Aluksen päällikkö vastaa aluksen miehityksestä ja merikelpoisuudesta. Päällikkö vastaa myös reittisuunnittelusta. Päällikkö valvoo myös lastausta ja purkausta. Aluksen päällikkö myös harkitsee onko matkaan turvallista lähteä. Nämä kaikki asiat on tehtävä ennen kuin alus on liikkeellä. Aluksen päällikkyys ei katkea satamassa kiinnittymiseen vaan päällikkö jatkaa toimessaan kunnes ilmoittaa luopuvansa siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aluksen päällikkö vastaa aluksen miehityksestä ja merikelpoisuudesta. Päällikkö vastaa myös reittisuunnittelusta. Päällikkö valvoo myös lastausta ja purkausta. Aluksen päällikkö myös harkitsee onko matkaan turvallista lähteä. Nämä kaikki asiat on tehtävä ennen kuin alus on liikkeellä. Aluksen päällikkyys ei katkea satamassa kiinnittymiseen vaan päällikkö jatkaa toimessaan kunnes ilmoittaa luopuvansa siitä.

        Sinulla menee lait sekaisin.


    • Anonyymi

      Mitä Aurinkolahdessa tapahtui?

    • Anonyymi

      Tässä uutisessa oli elementtejä joiden yhteensovittaminen on ongelma: Päällikkö katsoi asialliseksi vetää persut olalle vesillä ja tarjolla ei ollut kokeneempaa kuskia, ja veneessä lapsia.

      En tiedä teistä mutta tässä saattaisi olla päälliköllä vakavan miettimisen paikka. Jätetäänkö ensi kerralla lapset kotiin tai vene laituriin, tai mielellään molemmat, kun ollaan promilleissa?

    • Anonyymi

      Jos päällikkö päästää veneeseen lapsia, niin kuka on vastuussa siitä että lapset pitävät pelastusliivejä eivätkä pludaa /loukkaannu /tee tyhmyyksiä? Vanhemmat toki, mutta entä jos naapurin liisapetteri on päässyt mukaan?

      Tulee muuten mieleen tilanne jossa äitini oli aina mankunut että pääsisi kokeilemaan isänsä venettä, ja sitten kerran kävi niin että isoisä oli vähän "väsynyt" ja sanoi tyttärelleen että "no niin, nyt saat ajaa meidät kotiin". Äitini muisteli myöhemmin että se oli ensimmäinen kerta kun pääsi ruoriin. hirvitti kovasti mutta toi kun toikin papattimen laituriin. Olisiko tässä käynyt niin: nuori isäntä pääsee ajamaan kun isiä nukuttaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe