äänestyspäivä on koittanut, oletko ollut yleensä puolueuskollinen

Anonyymi

ÄÄnestyspaikat ovat auenneet, kansa äänestä paikallisista päättäjistään. Tosin merkittävä osa on jo äänestänyt ennakkoon. Itsellä on äänestys vielä edessä.

Äänestätkö yleensä vai kuulutko väliin nukkuvien puolueeseen? Itse pyrin aina käyttämään äänestysoikeutta.

MIten on (puolue)uskollisuuden laita? Äänestätkö aina samaa puoluetta tai ryhmittymää? Miten ja miltä pohjalta valitset äänestettävän henkilön? Vaikuttavatko kodin antama perintö ja työura?

Omalta kohdalta ei ole paikallaan puhua puolueuskollisuudesta. On tullut äänestetyksi ainakin 4-5 puolueen ehdokasta oikealta, keskeltä ja vasemmalta eri syistä.

Kyllä meikäläinen on sitä mieltä, että ehdokkaan pitää olla kouluja käynyt ja oppia saanut sekä vielä työelämässä tai joka tapauksessa alle seitsenkymppinen. Yli 70-vuotias on sopimaton kunnallispolitiikan myllerrykseen; ärtyy siellä helposti ja menettää mielenmalttinsa, on tehoton. 80 -ikäinen on monesti jo höppänöitynyt eikä sovi paikallistason nykyajan ongelmien ratkaisuun.

Tällä kertaa äänestäessään meikäläinen hyppää vaalien ennakkosuosikin ja todennäköisen yleisen vaalivoittajan rattaille valiten sieltä ehdokkaan..

Äänestetään kuitenkin joukolla, vai mitä?

37

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meikäläinen kokeili muutama päivä sitten vaalikonetta. Se pani puolueiden sopivuudessa kyseisen oletetun vaalivoittajan toiseksi viimeiselle sijalla.
      Kiusallanikin tein samanlaisen valinnan kuin ketjun aloittaja.

    • Anonyymi

      EI


      äänestin nyt keskustaa,

      persuja olisi kyllä kannatanu äänestää, mutta kun ei ollu minkäänlaisia mainoksia siellä silloin seinillä en tienny numeroa, joten äänestin vanhaa tuttua henkilöä, sori,,

      • Anonyymi

        Hyvä, että äänestit keskustaa. Mikä tahansa on parempi vaihtoehto kuin yhteiskuntaa hajottamaan pyrkivä PS.

        Keskusta on ihan hyvä puolue. SDP ja Keskusta ovat vuosikymmeniä luotsanneet Suomea
        eteenpäin ja niitä saamme puoluetasolla kiittää siitä miten kehittynyt Suomi on nyt,
        huippumaa kaikkien maitten joukossa.


    • Olen ollut puolueuskollinen viimeiset 30 vuotta (!) ja äänestänyt "edistyksellisen" puolueen ehdokasta. Siksikin, että ehdokkaissa on ollut niitä, jotka ovat olleet minulle entuudestaan tuttuja.
      Nyt heitä ei juuri ole ja olen alkanut epäröidä muutenkin. Kävin vaalikoneella ja minulle ehdotettiin kahden"konservatiivisen " puolueen ehdokasta. Tutkin heidän heidän taustojaan ja painotuksiaan ja päädyin mediasta tuttuun ehdokkaaseen, joka oli ollut pitkään kunnallispolitiikassa.

      Olenko taantunut ? Vai olenko lopulta oppinut erottamaan toiveet ja todellisuuden ja tunnistamaan sen, että vaikka realismi ei ole aina ylevää eikä kaunista se voi sittenkin olla kestävämpi perusta yhteisten asioiden hoidossa kuin katteettomaan toiveikkuuten perustuva humanismi, eikä sen tarvitse estää yksityistä ihmistä toteuttamasta omia arvojaan.
      Annoin ennakkoääneni heti kun se oli mahdollista. Joku mainitsi arvokkuuden puutteesta äänestystapahtumassa. Sen totesin itsekin. Ehkä puitteet ratkaisivat;
      teltassa, sateen ja tuiskun keskellä, tuli kansalaisvelvollisuus/-oikeus toimitettua..))

    • Anonyymi

      Olisi paljonkin kirjoitettavaa perusteista äänestykseeni ja jopa huvittavia tapahtumia, mihin olen joutunut. Vain kerran olen äänestänyt RKP;tä, turvatakseni lapsieni koulun säästymistä mutta onhan sekin mennyt jo nyt.

      Muistan kyllä silloin nuoruudessa, kun olin jossain vaalikeskustelussa ja siellä nuori 4-lapsen äiti peräsi lastentarhoja, niin eikös sieltä joku 70-80-v "demari ukko" lausahti, että äidin täytyy olla kotona! Kuinkahan minun oloni olisi nyt, jos olisin jäänyt kotiin kahden lapseni kanssa ja eläkettä en saisi.

      Onneksi minulla hoidot järjestyi ensin yksityisesti, mutta toiselle lapselleni se olikin kauhistus paikka, koska hän ei suostunut siellä heräämään, eikä syömään ja kun sain hänet kunnalliseen lastentarhaan, niin hän oikein kiitti, että olin saanut hänelle niin ihanan hoitopaikan.

      Nyt olen minulle vieraassa pitäjässä ja en tunne täältä ketään, joten olen seurannut tarkkaan paikallislehtiä ja etenkin niitä "Lyhyitä", joista mukavasti kuvastuu koko kunnan tilanne.

      Mutta heti, kun olen keksinyt, ketä äänestän, niin eikös`vain heti tulee uusi "ilmianto jostain aamiais muroista"DDD

      Siksi olen päättänyt, että minun ikäisen ihmisen ei tarvitse puuttua viisaampien päätöksiin, koska tulevat muutokset eivät voi paljonkaan muuttaa minun elämääni, joten jätän nyt väliin tuon äänestyksen. Meni syteen tai saveen, niin minulle kelpaa kaikki, paitsi ei persut.:((

      • Anonyymi

        "Meni syteen tai saveen, niin minulle kelpaa kaikki, paitsi ei persut.:(("

        Sinuna menisin äänestämään, anna yksi ääni persuja vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Meni syteen tai saveen, niin minulle kelpaa kaikki, paitsi ei persut.:(("

        Sinuna menisin äänestämään, anna yksi ääni persuja vastaan.

        Persut ajattelee Suomen parasta. Velkarahalla maailman sosiaalitoimistona oleminen on rikos omaa kansaa kohtaan. Kohta loppuu se hulluus, hallitus vaihtuu järkevämpään.


      • Anonyymi

        Mustamaalauskirjoitukset ovat 99% perussuomalaisilta lähtöisin.
        Niihin ei kannata kiinnittää huomiota.
        Koska niillä ei ole itsellä mitään hyvää ja kantavaa vaaliteemaa,
        (muuta kuin pakolaisten vihaaminen, mikä ei ole hyvä vaaliteema)
        niitten pitää keskittyä muitten puolueitten haukkumiseen.
        Surkea puolue, jolla ei ole mitään omia ansioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persut ajattelee Suomen parasta. Velkarahalla maailman sosiaalitoimistona oleminen on rikos omaa kansaa kohtaan. Kohta loppuu se hulluus, hallitus vaihtuu järkevämpään.

        Eikö itsekin jo ala kyllästyttää naurettava ajatus "koko maailman sosiaalitoimistona olemisesta" ?
        Pakolaisia on maailmassa laskutavasta riippuen 20-60 miljoonaa.

        Suomi on maailman pienimpiä maita vähäisellä BKT:llä.

        Sinäkö koko maailman pakolaiset elätät tai Suomi ?
        Matemaattisesti mahdoton yhtälö.

        Suomen raha, joka pakolaisten auttamiseksi menevät,
        ovat hyttysen pissa valtameressä.


    • Anonyymi

      Olen uskollinen itselleni. Ole tosisuomalainen.
      Siksi en äänestäisi ainakaan puoluetta, joka on vuodesta 2017,
      kun Halla-aho sen kaappasi Soinia selkään puukottaen,
      yrittänyt hivuttaa sitä 1930-luvun Saksan Hitelrin suuntaan.

    • Anonyymi

      Minä olen aina äänestänyt Maalaisliittoa, jolle suosittelen palstan muidenkin dementikkojen antavan äänensä, ja näin maailma pelastuu!

    • Anonyymi

      Äänestin demaria. Demareilla politiikkaan kuuluu sosiaalipolitiikkakin.
      Demarit ottavat huomioon heikoimmatkin yhteiskunnassa, mutta mikään puolue ei päätä mistään asiasta yksin, joten kaikki hyvät asiat eivät aina mene läpi.
      Politiikassa yksi puolue voi tehdä aika vähän. Politiikka on kompromissien tekemistä.

      • Anonyymi

        Ennen eduskuntavaaleja ehdokkaat lupaavat kilpaa hyvää kaikille,
        mutta kun hallitus on muodostettu
        alkaa heti "giljotiini" leikata kaikkein vähävaraisimmilta.

        Tämä hallitus ei ole toistaiseksi leikannut vähävaraisimmilta mitään.
        Se on sensaatiomaisen harvinaista.

        Pandemia-katastrofista ja sen seurauksena tulleesta vaikeasta taloustilanteesta huolimatta
        Rinteen "vappusatastakin" aloitettiin maksaa viime vuoden alusta pienenä alkueränä
        heikoimmassa asemassa oleville.
        Hallituksen suunnitelmissa on muistaakseni, että se on maksussa täysimääräisenä haliituskauden loppuun mennessä.
        Seuraava hallitus ehkä poistaa sen, jos oikeisto vaalit voittaa.
        Sitten tulee pitkä giljotiinilista. Köyhät vapiskaa !


    • Anonyymi

      Halla-aho uhosi, että kun (huom. k u n) he voittavat vaalit he hajottavat hallituksen,
      kepu saa lähteä. Kepu taitaa saada enemmän ääniä kuin persut,
      ja persujen kannattajat ovat niin höhliä, että ne luulevat kuntavaalituloksella
      hallituksia hajottavansa. Ei alkeellisintakaan tajua mistään,
      mutta "hyvä" vedätys Halla-aholta höhlille kannattajilleen,
      se vedätys ehkä innosti persuja äänestämään enemmän,
      kun luulivat "vallankumouksen" tekevänsä ?

      Itselle ihan sama sinänsä, oman kunnan tulos ratkaisee
      eikä meillä onneksi suosita valehtelijoita ja rikollisia.

    • Anonyymi

      Ihan hyvin meni vaalit. Peloteltu vaihtoehto ei toteutunut, mutta eihän kukaan
      uskonutkaan kuin persut itse.

      • Anonyymi

        Hmm, edistyksellinen puolue kirjoitti deme.
        Kutsuivat muinoin myös Skdl-puolue, hämmästyttää.


    • Anonyymi

      Kaikki muut puolueet ovat edistyksellisiä paitsi uusnatsipuolue,
      joka yrittää viedä suomalaiset 1930-luvun Saksan kaltaiseen
      hirveyteen.

    • Anonyymi

      Äänestän yleensä sellaisen puolueen ehdokasta, joka ennusteiden mukaan kuuluu mitä todennäköisimmin vaalien voittajiin. Puolueen aatemaailma on tässä suhteessa yhdentekevä.

      Vaalipäivän iltana voi siten tuntea kuuluvansa voittajiin.

      Noin kävi tälläkin kertaa.

      • Anonyymi

        Halla kiittää pientä äänestäjäänsä.


    • Anonyymi

      Minä äänestän aina sitä puoluetta, joka jakaa ilmaiseksi kaikkein suurimpia ämpäreitä!

      • Anonyymi

        Oliko mister Tokmanni ehdokkaana ?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Perusässät ovat onnistuneesti hajoittaneet muita puolueita ja täydentäneet siten rivejään.

      • Anonyymi

        Onnistuneesti ? Kunnon suomalaisten epäonneksi, mutta uusfasismi on ohimenevä ilmiö
        niinkuin muutkin sairaat ilmiöt onneksi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnistuneesti ? Kunnon suomalaisten epäonneksi, mutta uusfasismi on ohimenevä ilmiö
        niinkuin muutkin sairaat ilmiöt onneksi !

        Tupllaisez luonnehdinnat kuin uusfasismi kuvaavauiden puolueitzen avuttomuutta, kun Perusässien puolue etenee vauhdikkasti.


    • Anonyymi

      Perusässiin on ťullut väkeä hyvin erilaisista yhteiskunnan piireistä. Se edustaa siten mitä parhaiten kansaamme.

    • Ja poliittinen keskustelu jatkuu, vaikka äänet on jo annettu..)) Tai sitten ei.

      Itselläni oli - taas - huono sanavalinta kun puhuin "edistyksellisestä" puolueesta.

      Arvoliberaali ja arvokonservatiivi taitavat olla tänään parempia ilmaisuja ja kun tiedetään, että jokaisessa puolueessa on molempia niin leimaaminen ja vastakkainasettelu voisivat jäädä vähäisemmiksi, ehkä....

      No. Arvokonservatiivi olen enkä oikein voi ymmärtää, miksi pitäisi nähdä arvoliberaalit vihollisina. Molempia tarvitaan toisiaan täydentämään.
      Yhdessä olemme enemmän, emme vähemmän, ellemme tuhlaa energiaamme toisten mollaamiseen ja nakertamiseen.

      • Jopa ehdokkailla meni faktat sekaisin, vaalikarjasta puhumattakaan.
        Moni kuvitteli äänestävänsä eduskuntavaaleissa ja odottaa nyt hallituksen kaatumista ja omien voittoa.
        Minä äänestin ihmistä, jonka toivon ymmärtävän kuntataloutta. En halua kannustaa enää porukkaa ottamaan lisää lainaa, vaan toivon, että tultaisiin näillä tuloilla toimeen. Lainanotto tuo veronkorotuksia ennemmin tai myöhemmin, jollei kunta pysty tasapainottamaan kuluja.


      • Mak-Ris kirjoitti:

        Jopa ehdokkailla meni faktat sekaisin, vaalikarjasta puhumattakaan.
        Moni kuvitteli äänestävänsä eduskuntavaaleissa ja odottaa nyt hallituksen kaatumista ja omien voittoa.
        Minä äänestin ihmistä, jonka toivon ymmärtävän kuntataloutta. En halua kannustaa enää porukkaa ottamaan lisää lainaa, vaan toivon, että tultaisiin näillä tuloilla toimeen. Lainanotto tuo veronkorotuksia ennemmin tai myöhemmin, jollei kunta pysty tasapainottamaan kuluja.

        Talous on minustakin kaiken kivijalka, sille emme voi mitään kun kerran markkitaloufessa eletään, Mak-Ris ja samalla tavalla suhtaudun huolettomaan lainanottoon kun vielä tiedetään että "mitä isot edellä, sitä pienet perässä" - enkä nyt välttämättä tarkoita tätä koronan tuoksi otettua lainaa, vaikka tietysti siihenkin olisi toivonut malttia ja vaihtoehjoja. Niitä ei tietysti oikein ollut "aikaa" miettiä ja harkita...


    • Anonyymi

      Olen "toisinajattelija" ja muitten mielestä väärinajattelija,
      mutta en usko ollenkaan, että päättäjämme ottavat "huolettomasti" lainaa
      sen paremmin valtiolla kuin kunnissa.
      Ei se ole mahdollistakaan.

      Valtionvarainministeriön talousasiantuntijat laskevat moneen kertaan
      mikä vaihtoehto "kannattaa" ja mikä ei
      valtiontalouden kokonaisuuden kannalta
      ja hallituksella on muitakin asiantuntijoita.

      Matti Vanhanen tai Sanna Marin eivät päättäneet yksin mitään
      eikä yksikään ministeri päätä.

      Kukin ministeriö ja muut asiantuntijat antavat asiantuntijalausuntonsa,
      joiden perusteeella ja pohjalta tässä maassa hallitus päätöksiään tekee.

      Lausunnot kiertävät valiokunnissa, joissa ne hylätään tai hyväksytään,
      tai korjataan ja laitetaan uudelle lausuntokierrokselle,

      Lopuksi vielä eduskunta äänestää päätöksistä.

      Mielestäni menettelyä ei voi väittää "huolettomaksi".

    • Anonyymi

      Valtionvarainministeriön eli "rahaministeriön" ylimmät viskaalit
      eli korkeimmat virkamiehet pitävät huolen, etteivät hallitukset
      huolettomia päätöksiä tee.
      Kun rahaministeriön viskaalit tekevät laskelmansa "punakynä " savuaa.

      • Noinhan se menee Anot 16.34 ja 17.29. Asiantuntijat tietävät ja osaavat, me tavikset heitämme mutumme lonkalta..))
        Onneksi kuitenkin löytyy sellaisia kirjoittajia, jotka ovat asioista perillä, pystyvät valistamaan meitä, muistuttamaan kylmistä tosiasioista.

        Tietysti tuo mutu heitetään usein erilaiselta arvopohjalta, arvoidaan sieltä. Jos ymmärrän talousasiantuntijoitten ja valtaapitävien tavoite on tukea jatkuvan taloudellisen kasvun periaatetta ja mutu taas usein tahtoo asettaa sen kyseenalaiseksi, mieluummin uudelleen arvioitavaksi..))


    • Anonyymi

      Päättäjien, heidän läheistensä, sukunsa ja ystäviensä kotimaa on myös Suomi.
      Yleensä.
      Olettaisi, että he ajattelevat myös omaa ja lähipiirinsä parasta.
      Miksi he itselleen ja omalle lähipiirilleen tekisivät järjenvastaisia ja haitallisia
      päätöksiä ?
      Päättäjien moititaan olevan itsekkäitä ja tekevän senkin takia "vääriä" ja epäoikeudenmukaisia päätöksiä.
      En olisi varma.
      Päätöksethän koskevat myös päättäjiä itseään ja heidän lähipiiriään.
      Valtiontaloutta ei johdeta mielipiteillä.
      Mikään päätös ei miellytä kaikkia osapuolia,
      mutta ikävätkin päätökset on tehtävä.

      Poliitikkojen parjaus on saavuttanut sellaiset mittasuhteet,
      että voisiko heitäkin joskus pitää ihmisinä,
      joilla on valtava vastuu, jota moittijoilla ei ole.
      Mikään ei ole helpompaa kuin "päästä sanomaan".

      • Anonyymi

        Suvaitsemattomuus lisääntyy politiikassakin .

        Seuraus voi olla sama kuin Ruotsissa, jossa on puolueita, jotka eivät suostu määrättyjen puolueiden kanssa hallitukseen.

        Paikallispołitiikassahan tätä mahdollisuutta ei ole.

        Toisaalta paikallispolitiikassa päättäjien ťoiminnan rajat ovat rajalliset. Ratkaisut ovat samat, olivatpa päättäjinä kommunistit tai kokoomuslaiset.


    • Anonyymi

      Tämäkin keskustelu osoittaa, että ei ymmärretä, mikä ero on kuntavaaleilla ja eduskuntavaaleilla.
      Kun sanoin, että äänestin kuntataloutta ymmärtävää ehdokasta, tarkoitin oman kuntani kunnallisvaaliehdokasta, en mitään muuta.
      Ehdokkaani ei tule päättämään valtiontaloudesta, vaan kotipaikkakuntani asioista.
      On tärkeää, että kunnanvaltuutetut koettavat selviytyä kunnan menoista ilman, että on tarvetta nostaa kunnallisveroja tai. Kunnan on syytä huolehtia, ettei se joudu lisäämään velkataakkaansa, vaan päin vastoin koettaisi saada vanhojakin hoidetuksi pois.
      Mkr.

    • Anonyymi

      H-aho oli sanonut ennen eroaan avustajalleen, että nyt riitti tää taliaivohomma
      taliaivojen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe