Millaista on koulun köksä?

Mooi :) oon siis menossa yläasteelle ja ois kiva tietää mitä siellä köksässä/kotitaloudessa oikein tehdään. En ole paljon kotona laittanut ruokaa tai leiponut, että pitäskö harjotella tai jotain. Tuleeko muuten niiltä tunneilta mitään läksyjä esim. että pitäisi leipoa jotain kotona?😬

7

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei ! :) Köksässä me yleensä ollaan kokattu yksinkertaisia ruokia, kuten esim. kanaa ja riisiä, sekä erilaisia keittoja. Niiden lisäksi ollaan myös tehty erilaisia yksinkertaisia jälkiruokia, kuten esim. pullia ja käärretorttuja.

      Sun ei tarvi osata mitään etukäteen. Köksässä sun täytyy tehdä paljon töitä ryhmässä, jolloin ei ole mitään väliä, sillä, että olisitko todella hyvä vai todella huono..

      Köksästä yleensä läksyksi tulee lukea köksän kirjasta esim. joku tietty kappale ja tehdä sen kappaleen tehtävät.
      Köksässä yleensä kokataan, mutta myös samalla opetellaan kodinhoitoa, jonka vuoksi täytyy esim. opetella pesumerkit ja niiden tarkoitukset, joten varaudu myös tuon kaltaisiin tehtäviin (sun ei siis tarvitse opetella nyt mitään etukäteen, kunhan vain sanon, ettei köksän kokeet/kotitehtävät yleensä liity millään tavalla kokkaamiseen).

      Tosi sekava vastaus ja oisin voinut kertoa enemmänkin, mutta kirjoitin tämän vastauksen kiireessä. Sori D:

      • Kiiiitos tää autto tosi paljon!! :)


      • Anonyymi

        Menin itse köksään myös, ja opetus oli niin että joka toinen viikko oltiin ihan tavallisessa luokassa opiskelemassa juuri elintarvikkeita, mausteita, keittiövälineitä, pesuaineita, kodinhoitoa jne. mitä siinä kirjassa ja monisteissa oli, ja sitten joka toinen viikko oltiin keittiöluokassa, jossa meidät sitten jaettiin 3-4 rymiin, ja jokaisella ryhmällä oli oma tehtävä kokata jotain kaikille, ja sitten lopuksi istuttiin ison päydän ääreen ja syötiin kaikki mitä oli tehty. Se pöytä piti vielä lisäksi kattaa ensin, ja lopuksi piti tiskata ihan kaikki astiat ja laittaa paikalleen, että siivota koko "köksä", eli tekemään siellä joutuu ihan oikeasti.

        Muistan myös kun tein kerran itse virheen, kun minun piti yksin leipoa leipää koko porukalle, ja ohjeessa luki jotenkin että 4 dl vehnäjauhoja tai 4dl xxxx, niin laitoin sitten vahingossa 4dl kumpiakin jauhoja, eli 8dl yhteensä, ja kaikki muut aineet ohjeen mukaan, ja sitten ihmettelin kun siitä ei tule taikinaa lainkaan, vaan on pelkkää jauhoa koko ajan, niin sitten huusin opettajan paikalle, niin ei muuta kuin loputkin aineet kulhoon x2, niin saatiin ainakin sitten leipää useampikin pellillinen...

        Sitten kerran minun piti keittää kahvia parin kanssa, ja kumpikaan meistä ei osannut keittää kahvia kun ei koskaan aikasemmin edes kotona oltu keitetty kahvia, niin ei kysytty apua vaan laitettiin vaan vettä ja jonkin verran kahvia suodattimeen, niin aika laihaa siitä tuli, ja vasta sen jälkeen kysyttiin apua opettajalta, joka sitten kertoi että kuinka paljon kahvia ja vettä pitää mitata...

        Kaikkea voi sattua, mutta omasta mielestäni köksä oli todella kivaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Menin itse köksään myös, ja opetus oli niin että joka toinen viikko oltiin ihan tavallisessa luokassa opiskelemassa juuri elintarvikkeita, mausteita, keittiövälineitä, pesuaineita, kodinhoitoa jne. mitä siinä kirjassa ja monisteissa oli, ja sitten joka toinen viikko oltiin keittiöluokassa, jossa meidät sitten jaettiin 3-4 rymiin, ja jokaisella ryhmällä oli oma tehtävä kokata jotain kaikille, ja sitten lopuksi istuttiin ison päydän ääreen ja syötiin kaikki mitä oli tehty. Se pöytä piti vielä lisäksi kattaa ensin, ja lopuksi piti tiskata ihan kaikki astiat ja laittaa paikalleen, että siivota koko "köksä", eli tekemään siellä joutuu ihan oikeasti.

        Muistan myös kun tein kerran itse virheen, kun minun piti yksin leipoa leipää koko porukalle, ja ohjeessa luki jotenkin että 4 dl vehnäjauhoja tai 4dl xxxx, niin laitoin sitten vahingossa 4dl kumpiakin jauhoja, eli 8dl yhteensä, ja kaikki muut aineet ohjeen mukaan, ja sitten ihmettelin kun siitä ei tule taikinaa lainkaan, vaan on pelkkää jauhoa koko ajan, niin sitten huusin opettajan paikalle, niin ei muuta kuin loputkin aineet kulhoon x2, niin saatiin ainakin sitten leipää useampikin pellillinen...

        Sitten kerran minun piti keittää kahvia parin kanssa, ja kumpikaan meistä ei osannut keittää kahvia kun ei koskaan aikasemmin edes kotona oltu keitetty kahvia, niin ei kysytty apua vaan laitettiin vaan vettä ja jonkin verran kahvia suodattimeen, niin aika laihaa siitä tuli, ja vasta sen jälkeen kysyttiin apua opettajalta, joka sitten kertoi että kuinka paljon kahvia ja vettä pitää mitata...

        Kaikkea voi sattua, mutta omasta mielestäni köksä oli todella kivaa...

        Kiiitoooooss


    • Hei!
      Itse oon menossa 8-luokalle, ja olen käynyt siis köksää jo seiskaluokan koulussa. Sun ei tarvitse osata mitään etukäteen, kaikki opetellaan koulussa. Kotitalous on aluksi melko helppoa, ja läksyä ei ainakaan minulle tullut melkein ikinä.
      Yläastetta ei tartte jännittää, se menee varmasti hyvin! :)

    • Anonyymi

      Koulussa opitaan eli ei tartte itse opetella ennen kouluun menoa. Muistatko ala-astetta enää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe