Haastemies tavoitellut nyt pari viikkoa mutta en ole vastannut, nyt laittanut viestiä että sijaistiedoksianto menee poliisille jos en ota pian yhteyttä. Mitä tämä tarkoittaa? Onko kohta nimet lehdissä vai voinko vaan käydä hakemassa haasteet poliisilaitokselta?
Sijaistiedoksianto poliisille
12
7474
Vastaukset
- Anonyymi
Poliisi etsintäkuuluttaa sinut haasteen tiedoksiantoa varten. Etsintäkuulutus perutaan heti, kun sinut tavoitetaan, tai käyt sen itse poliisiasemalta kuittaamassa.
Aikoinaan poliisi julkaisi omaa poliisisanomaa, missä olivat etsintäkuulutukset. Kun poliisi siirtyi tietokoneisiin poliisi sanomat lakkautettiin. - Anonyymi
Poliisi etsintäkuuluttaa sinut haasteen tiedoksiantoa varten. Kun sinut tavoitetaan ja
annetaan haaste tiedoksi, niin se perutetaan, tai jos käyt sen itse poliisiasemalta kuittaamassa. Jälkimmäinen vaihtoehto saattaa olla miellyttävämpi, sillä tavoitettaessa matka katkeaa ja seuraa kyyti poliisiasemalle. Ilmeisesti sinulla ei ole osoitetta, eikä
työpaikkaa, sillä kyllähän haastemies olisi sinut jommasta kummasta tavoittanut, ellei laiskana ole jättänyt tavoittelematta.
Aikoinaan poliisi julkaisi poliisisanomia, missä olivat etsintäkuulutukset. Kun poliisi siirtyi tietokoneisiin poliisi sanomat lakkautettiin. - Anonyymi
Kerkeääkö ensin käydä asemalla kuittaamassa vai tuleeko heti etsintäkuulutus? On käynyt asunnolla kyselemässä mutta olin silloin töissä.
- Anonyymi
Ota yhteyttä mahdollisimman pian. Soita vaikka ja kysele.
Kun haastemies yritti minua tavoitella, en ollut kotona. Oli kuulemma kurkkinut ikkunoista, täysin vieras mies. Naapurit varoittelivat, että voi olla itämaan varas tiedustelukäynnillä. No, sitten tuli uudelleen, ja sama juttu. Mies oli taas aivan toinen ja ventovieras. Ei puhunut mittään, kuulemma. Pyöri autollaan useasti talon nurkilla ja aiheutti vanhusväestössä epäluuloa.
Kolmannen kerran tämä haasteheppu osasi laittaa lapun postilootaan, jossa yhteystiedot ja yhteydenottopyyntö. Siihen sitten reagoin ja asia selvisi. Soitin heti ja sain tiedoksiannon asunnon irtisanomisesta. Mutta oli melkoista pyöritystä ja itseänikin hämmensi poliisilla pelottelu, siinä haastekirjeessä näin luki. - Anonyymi
Niin, et sinä liian aikaisin voi poliisiasemalle mennä, sillä poliisin on odoteltava ensin etsintäkuulutusta ja haastetta, sillä eivät he voi sinua haastaa, ellei heidän koneillaan niitä ole näkyvissä.
- Anonyymi
Haastemies siis oli tänään sähköpostia laittanut ja uhkaa jo poliisin sijaistiedoksiannolla. Huomenna pitäisi soitella, mutta tuplavuoro edessä, ja puhelimen ääreen en pääse. Pitääkö nyt odotella vaan poliisin kutsua vai ilmoittaa haastemiehelle että pystyykö vielä muutaman päivän odottamaan?
- Anonyymi
Ilmoita, se paras tapa edetä. Yleensä nämä haastemiehet ovat joviaaleja tyyppejä, ovat tottuneet kaikenlaisiin asiakkaisiin, ja haluavat asian vaan pois päiväjärjestyksestä. Tekevät mieluusti saman alueen käynnit kerralla ettei tule turhaa ajoa.
Laita vastaus meilinä, se on ok.
- Anonyymi
Se tarkoittaa sitä, että haasteen toimittaminen on siirtynyt poliisille.
Poliisit alkavat etsiä ja jäljittää, yötä päivää, että pidähän varasi, etteivät yllätä, jos et halua jäädä kiinni.
Koirineen ja pistooleineen, ne autoilee ja kyselevät, että onko nähty, missä ja missä päin. Kyllä se on niin pirullinen tämä Suomi, ihmset ilkeitä. Kaikki asiat, pienetkin asia jotka niitä vituttaa viedään viranomaisten kautta ja luullaan niillä saatavan itselleen hyötyä ja toisille vahinkoa.
Ne ovat nykyä ihmiset kaikki niin pirullisia ja omahyväisiä ja palvotuttavat itseään ja arvostuttavat. Taustalla ahneus ja yltäkylläisyys, syödään toisten ruuat ja saavutettua etuisuutta tavoitellaan. - Anonyymi
Laitat haastemiehelle huomenna tekstarin, että soitat keskiviikkona. Sitten soitat ja hoidat asian pois päiväjärjestyksestä.
- Anonyymi
On syytä huomata myös, että kun tiedoksianto on siirretty sijaistiedoksiantoon poliisille, on sen jälkeen yhdentekevää, saatko koskaan tiedoksiantoa itse.
Tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen silloin, kun sijaistiedoksiantoa koskeva ilmoitus on annettu postin kuljetettavaksi. Sijaistiedoksiantoa koskeva ilmoitus tarkoittaa, että sinullle on lähetetty kirje viimeksi tunnettuun osoitteeseen.
Esimerkiksi riita-asiassa edellä sanottu tarkoittaa, että tuomioistuin voi antaa yksipuolisen tuomion, jos ei saa sinulta vastausta haasteeseen (jonka katsotaan virallisesti tulleen tiedoksesi sijaistiedoksiannolla).
Rikosasiassa haastetta ei voida kuitenkaan antaa syytetylle sijaistiedoksiantona.- Anonyymi
Mainittakoon vielä, että sijaistiedonantoon voidaan turvautua vain, jos henkilön asuinpaikka on tiedossa.
Oikeudenkäymiskaari 11 luku 7 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340004000#L11P7 .
”Milloin haastemies on tiedoksiantoa varten etsinyt henkilöä, jonka asuinpaikka Suomessa on tiedossa, mutta ei ole tavannut häntä tai ketään, jolla on oikeus hänen puolestaan vastaanottaa tiedoksianto, ja ilmenneiden seikkojen perusteella voidaan olettaa hänen välttelevän tiedoksiantoa, haastemies voi toimittaa tiedoksiannon luovuttamalla asiakirjat jollekin samaan talouteen kuuluvalle 15 vuotta täyttäneelle tai, jos tiedoksiannon vastaanottaja harjoittaa liikettä, jollekin hänen liikkeensä palveluksessa olevalle. Jollei ketään edellä mainituista tavata, tiedoksianto voidaan toimittaa luovuttamalla asiakirjat paikalliselle poliisiviranomaiselle.
Milloin on menetelty 1 momentissa mainitulla tavalla, haastemiehen on lähetettävä siitä postin välityksellä ilmoitus tiedoksiannon vastaanottajalle hänen osoitteellaan.
Tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen, kun 2 momentissa tarkoitettu ilmoitus on annettu postin kuljetettavaksi.
Rikosasiassa haastetta ei voida antaa vastaajalle tiedoksi tässä pykälässä tarkoitetulla tavalla.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainittakoon vielä, että sijaistiedonantoon voidaan turvautua vain, jos henkilön asuinpaikka on tiedossa.
Oikeudenkäymiskaari 11 luku 7 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340004000#L11P7 .
”Milloin haastemies on tiedoksiantoa varten etsinyt henkilöä, jonka asuinpaikka Suomessa on tiedossa, mutta ei ole tavannut häntä tai ketään, jolla on oikeus hänen puolestaan vastaanottaa tiedoksianto, ja ilmenneiden seikkojen perusteella voidaan olettaa hänen välttelevän tiedoksiantoa, haastemies voi toimittaa tiedoksiannon luovuttamalla asiakirjat jollekin samaan talouteen kuuluvalle 15 vuotta täyttäneelle tai, jos tiedoksiannon vastaanottaja harjoittaa liikettä, jollekin hänen liikkeensä palveluksessa olevalle. Jollei ketään edellä mainituista tavata, tiedoksianto voidaan toimittaa luovuttamalla asiakirjat paikalliselle poliisiviranomaiselle.
Milloin on menetelty 1 momentissa mainitulla tavalla, haastemiehen on lähetettävä siitä postin välityksellä ilmoitus tiedoksiannon vastaanottajalle hänen osoitteellaan.
Tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen, kun 2 momentissa tarkoitettu ilmoitus on annettu postin kuljetettavaksi.
Rikosasiassa haastetta ei voida antaa vastaajalle tiedoksi tässä pykälässä tarkoitetulla tavalla.”Mainittakoon vielä lisäksi, että hallintoasiassa ei voidan antaa sijaistiedoksiantoa poliisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760