Ajotietokoneen kulutuslukema

Anonyymi

Onkos monikin vertaillut ajotietokoneen kulutuslukemaa todelliseen kulutukseen? Ensmmäisen kerran vertailin, ja aika minimalisitinen se ajotietokoneen lukema on. Tankkauksista mitattu kulutus oli 6,9 l/100 km, vaikka ajotietokone näytti 6.1 l/100km. Mitenkä se ajotietokone laskee kulutusta cdi-dieselissä?

14

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Auton ajotietokone kerää tiedot matkamittarista, hetkellisen kulutuksen ECU:n arvoista ja kellonajan laskimen sisäisestä kellosta. Loput riippuu sitten laskimen tarkkudesta ja ohjelmoinnista.

• Anonyymi

Eli ainoaksi virhemahdollisuudeksi jäisi nuo "ECU:n arvot", kun matkamittarin lukema on sama ajotietokoneen laskelmassa ja tankkauksen yhteydessä. Ja kello varmaankaan ei voi olla niin paljon pielessä laskemisessa. Joka tapauksessa, ei siitä kulutusnäytöstä ole kovin paljoa hyötyä, jos se näyttää noin paljon väärin.

• Anonyymi

Oliko molemmat lukemat samalta tankkausväliltä, ja molemmilla kerroilla tankattu tarkalleen saman verran täyteen? Eipä silti kovin ihme olisi vaikka heittoa onkin.

• Anonyymi

Juu, molemmat lukemat samalta tankkausten väliltä, joten km-määrä, n 2000 km, on ihan sama. Ja alkutankkaus ja lopputankkaus samasta paikasta. Noin iso ero tarkoittaisi yli 15 litaran eroa alku- ja lopputankkauksessa, joten ei ole todennäköistä, parin litran erokin olisi jo suuri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, molemmat lukemat samalta tankkausten väliltä, joten km-määrä, n 2000 km, on ihan sama. Ja alkutankkaus ja lopputankkaus samasta paikasta. Noin iso ero tarkoittaisi yli 15 litaran eroa alku- ja lopputankkauksessa, joten ei ole todennäköistä, parin litran erokin olisi jo suuri.

Joo no eipä siinäkään sitten ole mitään sanottavaa.

• Anonyymi

Toyosa kans näyttää talavela reiluja lukuja 11.2 litraa jne pakkasila

• Anonyymi

Ei kiinnosta, kuluu mitä kuluu.

• Anonyymi

Omassa näyttää täsmälleen saman, mitä manuaalisesti laskiessakin. Eikä auton merkki ole toyota. Ei myöskään mikään eurooppalainen, englantilainen, tai amerikkalainen. Eikä venäläinenkään.

• Anonyymi

Siis kiinalainen Volvo.

• Olen kesärenkaiden vaihdosta lähtien, siis huhtikuun -21 alusta lähtien seurannut 220 CDI - W212-autoni kulutusta.
      Ajokilometrejä on nyt runsas 6000 ja keskinopeus 48 km/h.
      Kulutus on tietokoneen ilmoittamin luvuin 5,7 l.
      Tässä on mukana kaikki liikennevaloissa ym, muista liikenteen esteistä johtuvat seisoskelut ja muut odottelut.
      Tämä OM651 kuluttaa siis vajaan litran vähemmän kuin edellisen auton OM646.
      Hyvä moottori sekin.

• Anonyymi

Oletko laskenut myös tankkauksista kulutusta , eli paljonko olet tankannut tänä aikana 6000 km:n matkalla? Vaikka aika realistiseltahan tuo vaikuttaa.

• MInulla on auton hansikaslokerossa A6-kokoinen ruutuvihko, johon olen merkinnyt kaikki autokulut. En vain ole laskenut sarakkeita yhteen.
      Siitä vihkosta on tosin muutakin iloa.
      Siitä näen esimerkiksi, milloin edellinen huolto oli ja mistä ostin sen ja tämän.
      Joku pitää hommaa työläänä kun olen kertonut, mutta varsinaista aikaa tähän muistiinmerkitsemiseen ei juurikaan kulu.

• Anonyymi

Minä pidän myös ruutuvihkokirjausta (jo vuosikymmeniä), mutta en kirjaa vihkoon polttoaineostoksia enkä huoltojen/korjausten tai tarvikkeiden hintoja. Hinnat jätin jo alunperin pois, ettei kulut ala vit... Omasta vihkosta näkee tarkemmin mitä milloinkin on tehty, koska huoltokirjasta ne eivät ilmene.

• Anonyymi

Toi on kyllä hyvä tapa. Ihan tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin jos autossasi näkee kulutuslukeman ajotietokoneelta, niin onko ollut eroa ajotietokoneen näyttämässä ja tankkauksien perusteella lasketussa? Omasta mielestä siis tuollainen yli 10% ero tekee hallaa sen ajotietokoneen näyttämän luotettavuudelle. Voikohan se sitten näyttää melkein mitä vaan? Ja voikohan näyttämää jotenkin kalibroida?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      108
      4817
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      413
      1502
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      189
      1104
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      110
      1098
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1000
    6. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      14
      976
    7. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      11
      958
    8. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      921
    9. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      921
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      876
    Aihe