Juuka ralli 19.6

Anonyymi

Juuka ralli ajetaan 19.6, 5ekta n. 88km. Onkohan samanlaisia paikkoja tiedossa kuin viime vuonna, reitti taitaa ainakin olla kokonaan uusi.

38

5263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei aivan yhtä huimaa paikkaa ole kuin viime vuonna, mutta haastetta reitiltä löytyy.

    • Anonyymi

      Ilmeisesti kartta tulee myyntiin jo perjantai aamuna?

      • Anonyymi

        Näin on ainakin kerrottu.


    • Anonyymi

      Onko reitillä hyviä paikkoja tarjolla? Pitäisi lauantai aamuyöstä lähteä ajelemaan kohti juukaa..

      • Anonyymi

        Viime vuoden takia kaikki merkillä jos vähänki kääntyy


    • Anonyymi

      Reitti ajettu läpi 2 ja 4 toimii

      • Anonyymi

        Missä kilsoissa


    • Anonyymi

      Entäs ek5 noin 1.6km ennen maalia oleva vasuri?

      • Anonyymi

        Siinä tais olla valtionmerkki jos sitä meinaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tais olla valtionmerkki jos sitä meinaat.

        Tuli rumaa jälkee ja yks mitä ei sais tapahtua


    • Anonyymi

      Pitääkö korirakenteita vahvistaa tämän tapauksen perusteella? Osan ottoni.

      • Anonyymi

        reittimerkistä tai sen puuttumisesta en tiedä tässä tapauksessa, mutta kuljettajana huomiomerkkejä osaan arvostaa, antaa liinapellejen seistä turhanpanttina, jos on merkin paikka...ratamestarin on turha tehdä kisoja katsojille, kyllä ne erot tulevat selville vaikka otetaan pahat ja vaaralliset paikat pois reittikirjan merkeillä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        reittimerkistä tai sen puuttumisesta en tiedä tässä tapauksessa, mutta kuljettajana huomiomerkkejä osaan arvostaa, antaa liinapellejen seistä turhanpanttina, jos on merkin paikka...ratamestarin on turha tehdä kisoja katsojille, kyllä ne erot tulevat selville vaikka otetaan pahat ja vaaralliset paikat pois reittikirjan merkeillä...

        Mitään yhteinäistä merkkauslinjaa ei ollut, huomioita ja kulmia puuttuui. Tosi nopeaa tietä.
        Järjestysmiehet kielsivät viemästä kolmiota tielle koska "paikka ei toimi enää senjälkeen", oliko näin myös siinä EK2:n tapauksessa. Todellakin, reittiä oli oltu tehty katsojille, ei kilpailijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään yhteinäistä merkkauslinjaa ei ollut, huomioita ja kulmia puuttuui. Tosi nopeaa tietä.
        Järjestysmiehet kielsivät viemästä kolmiota tielle koska "paikka ei toimi enää senjälkeen", oliko näin myös siinä EK2:n tapauksessa. Todellakin, reittiä oli oltu tehty katsojille, ei kilpailijoille.

        Juu minä ja muutama muu ollaan oltu jo pitkään sitä mieltä että ollaan menty liian nopeille teille, juu nopeus kilpailu mut autot ja alustat kehittynyt niin paljon et pitäis mennä takaisin pienille teille tai sitten shikaaneja reilusti pätkille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu minä ja muutama muu ollaan oltu jo pitkään sitä mieltä että ollaan menty liian nopeille teille, juu nopeus kilpailu mut autot ja alustat kehittynyt niin paljon et pitäis mennä takaisin pienille teille tai sitten shikaaneja reilusti pätkille.

        Kyllähän reitit pitäisi olla semmoisia että erottuu paras kuski, eikä se jonka autossa kovin kulku isolla tiellä. Tämähän on ainakin takavuosina ollut taitolaji..


      • Anonyymi

        Tuollaisessa tilanteessa ei korirakenteen vahvistamiset auta mitään, kovalla nopeudella osuma kivi esteeseen tuhoaa auton korin totaalisesti ja tämä on valitettavasti lopputulos.


      • Anonyymi

        Tuota vauhtia kun vetää kiveen niin ei auta vaikka olisi panssarivaunu. Tuollaiset paikat pitäisi merkata. Helppo homma ja turvallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        reittimerkistä tai sen puuttumisesta en tiedä tässä tapauksessa, mutta kuljettajana huomiomerkkejä osaan arvostaa, antaa liinapellejen seistä turhanpanttina, jos on merkin paikka...ratamestarin on turha tehdä kisoja katsojille, kyllä ne erot tulevat selville vaikka otetaan pahat ja vaaralliset paikat pois reittikirjan merkeillä...

        Olen täysin samaa mieltä, ratamestarin täytyy olla työnsä osaava ja nähdä paikat mitkä on vaarallisia tai merkillä voidaan suojata toisen omaisuutta.


    • Anonyymi

      Osan otot ja tukeni täälläkin.

    • Anonyymi

      Kyllä tuollaiset ihan selkeät ulosajo paikat pitää merkata.

      • Anonyymi

        Esim joka suoran päässä on selkeä ulosajopaikka johon voi tulla niin monella eri tavalla. Voi mennä ulos tai onnistua. Voi vähentää nopeutta ja hävitä sen vuoksi.
        Kilpailussa ajetaan tilanteen mukaan. Ne jotka ei ole koskaan rallia ajaneet ovat aina neuvomassa vahingon jälkeen mitä olisi pitänyt tehdä. Mutta heitä ei näy koskaan hommissa kisatapahtumissa jossa voisivat jo etukäteen neuvoa "tyhmiä" järjestäjiä. Onnettomuus Juuka rallissa oli valitettava mutta näitä vaan sattuu kun ajetaan kovaa.


    • Anonyymi

      Tapauksen selvittämiseksi on aiheellista tehdä oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus jossa selvinnee mihin vammoihin kartturin paikalla istunut menehtyi.

    • Anonyymi

      Samaan paikkaan tullessa se iso mänty jo vaarallinen jossa volvo osui kovalla voimalla siihen, paalilla suojaus olis vaimentanut iskua paljon, selviä turvallisuus puutteita rallin järjestäjien toimesta!

      • Anonyymi

        Kuten myös jokainen mänty ja koivu johon voi osua. Moottoriurheilu on vaarallista oli puut millaisia ja missä tahansa.


    • Anonyymi

      Kartturin kuoleman johdosta olettaisin, että myös Hamun turva- ja tekniikkamääräykset tiukentuvat. Järjestävän organisaation ja 'keskusjärjestön' vastuu myös punnittanee oikeusteitse.

      Hamu näyttää tiukentaneen tekniikkamääräyksiä huhtikuussa 2021, mutta toukokuussa tiedottanut että siirtymäaika 2024 saakka. Mene ja tiedä, minkälainen katsastus sitten on ollut ja mitä on tosiasiallisesti vaadittu.

      Hamun hallituksen ja järjestävän yhdistyksen hallitusta ei käy kateeksi. Vastuu painaa.

      Se, miksi Hamu alun pitäen pykättiin pystyyn, johtui AKK:n tiukoista säädöksistä ja lisenssipakosta sekä edellä mainittujen seikkojen aiheuttamista kustannuksista harrastajille ja toimintaa järjestäville seuroille. Asiaa pyritään kiertämään "vastuuvapaus sopimuksilla" mutta oikeuskäytäntö näyttää näiden pitävyyden.

      Kannattiko lähteä tällaiseen? Ei.

      • Anonyymi

        Kyllä kannatti. Tämä on vaan niin, että on helppo olla maalla viisas ja antaa neuvoja kun merellä tapahtuu. Kisa-autossa oli turvavarusteet ihan oikein.

        Menkää viisaat joskus järjestämään niitä kisoja niin ne tulee oikein tehtyä ja juuri teidän ajatusten mukaan. Katsotaan sitten meneekö oikein ja kaikille sopii.

        Nopeuslajeissa voi aina tapahtua jotain odottamatonta niin kuin esim kaikissa muissakin lajeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kannatti. Tämä on vaan niin, että on helppo olla maalla viisas ja antaa neuvoja kun merellä tapahtuu. Kisa-autossa oli turvavarusteet ihan oikein.

        Menkää viisaat joskus järjestämään niitä kisoja niin ne tulee oikein tehtyä ja juuri teidän ajatusten mukaan. Katsotaan sitten meneekö oikein ja kaikille sopii.

        Nopeuslajeissa voi aina tapahtua jotain odottamatonta niin kuin esim kaikissa muissakin lajeissa.

        Ei pidä suuttua. Vastuuvapauslausekkeethan nyt koetellaan. Ja voin kertoa, että osa AKK:n alaisists lajeista ja niiden kilpailujen järjestäminen on tuttua.

        Nopeuslajeissa voi aina tapahtua, mutta juuri sen takia turvallisuudesta ei pidä tinkiä. Muistutellaampa mieleen , että Hamun toiminta sai tuulta purjeisiin juuri sen takia että AKK:n alainen moottoriurheilu koettiin maksavan liikaa harrastajalle vakuutus, lisenssi ja auton kori ym.vaatimusten vuoksi.

        Silmäilin mm. sääntöjä Hamun sivuilta. Turvallisuussääntöihin oli tehty huhtikuussa tiukennus, mutta toukokuussa oli kuitenkin tiedote, että siirtymäkausi 2024 saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä suuttua. Vastuuvapauslausekkeethan nyt koetellaan. Ja voin kertoa, että osa AKK:n alaisists lajeista ja niiden kilpailujen järjestäminen on tuttua.

        Nopeuslajeissa voi aina tapahtua, mutta juuri sen takia turvallisuudesta ei pidä tinkiä. Muistutellaampa mieleen , että Hamun toiminta sai tuulta purjeisiin juuri sen takia että AKK:n alainen moottoriurheilu koettiin maksavan liikaa harrastajalle vakuutus, lisenssi ja auton kori ym.vaatimusten vuoksi.

        Silmäilin mm. sääntöjä Hamun sivuilta. Turvallisuussääntöihin oli tehty huhtikuussa tiukennus, mutta toukokuussa oli kuitenkin tiedote, että siirtymäkausi 2024 saakka.

        On turhaa kun puolustetaan jotain "höpökerhoa" ja moititaan toista. Ei ole HaMu:n syy jos joku ajaa suoran päässä mutkassa ulos. Eikä ole HaMu:n syy jos hyviä turvavarusteita ei käytetä oikein. On aivan turha syyttää yhtään ketään mistään jos sääntöjä ei noudateta. Vahinko voi sattua (ja on sattunutkin) aika usein myös SUUREN akk:n kisoissa ja se on ihan yhtä valitettavaa. Lisenssimaksun korotuksella ei saada yhtään enempää turvallisuutta kisoihin vaan se pitää olla kilpailijan päässä se turvallisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On turhaa kun puolustetaan jotain "höpökerhoa" ja moititaan toista. Ei ole HaMu:n syy jos joku ajaa suoran päässä mutkassa ulos. Eikä ole HaMu:n syy jos hyviä turvavarusteita ei käytetä oikein. On aivan turha syyttää yhtään ketään mistään jos sääntöjä ei noudateta. Vahinko voi sattua (ja on sattunutkin) aika usein myös SUUREN akk:n kisoissa ja se on ihan yhtä valitettavaa. Lisenssimaksun korotuksella ei saada yhtään enempää turvallisuutta kisoihin vaan se pitää olla kilpailijan päässä se turvallisuus.

        Kiistely ei puhalla henkeä kuolleeseen, mutta voi muuttaa toimintatapaa vastuullisemmaksi jatkossa myös järjestävän yhdistyksen js keskusjärjestön osalta. Ehkä.

        Ajatus "ajat omalla vastuulla, me vain järjestämme puitteet ilman vastuuta ja keräämme osallistumismaksun" ei vain toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä suuttua. Vastuuvapauslausekkeethan nyt koetellaan. Ja voin kertoa, että osa AKK:n alaisists lajeista ja niiden kilpailujen järjestäminen on tuttua.

        Nopeuslajeissa voi aina tapahtua, mutta juuri sen takia turvallisuudesta ei pidä tinkiä. Muistutellaampa mieleen , että Hamun toiminta sai tuulta purjeisiin juuri sen takia että AKK:n alainen moottoriurheilu koettiin maksavan liikaa harrastajalle vakuutus, lisenssi ja auton kori ym.vaatimusten vuoksi.

        Silmäilin mm. sääntöjä Hamun sivuilta. Turvallisuussääntöihin oli tehty huhtikuussa tiukennus, mutta toukokuussa oli kuitenkin tiedote, että siirtymäkausi 2024 saakka.

        Tätä onnettomuutta ei olisi estänyt mitkään turvavarusteet. Tai no ehkä panssari vaunu. Kyllä asua on niin että jos nopeilla teillä ajetaan pitää pahat paikat merkitä. Siinä ei fian leimat paljon auta kun vetää täydet kiveen.


    • Anonyymi

      Autossa oli turva varusteet ok

    • Anonyymi

      Oliskohan parempi olla enempää kirjoittemasta aiheesta kun kukaan ei tunnu tietävän asiasta oikein mitään. Olettamuksia ei kannattaisi tänne laitella.
      odotellaanko virallisia tiedotuksia ?

      • Anonyymi

        Auto on kilpailun järjestäjän ja viranomaisten toimesta todettu sääntöjen mukaiseksi tänään tiedotettin


    • Anonyymi

      Viranomaisten toiminta on ollut kyllä hätkähdyttävän nopeaa, kun ovat muutamassa päivässä tutkineet ja antaneet jo tiedon eteenpäinkin.

      • Anonyymi

        Tutkitu jo vahinkopäivänä ihan niin kuin pitääkin.


      • Anonyymi

        Auto jossa turvavarusteet kunnossa kaikilta osin ei pitäisi johtaa kartturin tulemista ikkunasta ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto jossa turvavarusteet kunnossa kaikilta osin ei pitäisi johtaa kartturin tulemista ikkunasta ulos.

        Kommentoimatta mitenkään sattunutta onnettomuutta niin kunossa olevia turvavarusteita voi käyttää myös väärin. Niissä on ohjeet kun ne paketista pois otetaan ja se jää aika usein huomiotta koska kaveri/tuttu/ tai joku muu on jo itselleen ne asentanut. Ehkä jo siinä vaiheessa on jotain jäänyt huomioimatta.


    • Anonyymi

      Juuka ralli on vaativa jos on tottunut köröttelemään Pohjanmaan lakeuksilla. Mäkeä ja kukkulaa Juuka-Kolin alueella piisaa. Tosi kuskit erottuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5038
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3313
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      425
      2357
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      243
      1456
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      75
      1204
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1168
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      124
      1073
    Aihe