Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä on ahdistus

Anonyymi

Olen pohtinut mitä itseasiassa on ahdistus. Ainakin se tunne on sellainen kuin olisi tapahtunut jotakin aivan hirveä tragedia josta ei usko selviävänsä.
Mutta miksi tulee tuollainen olo?

25

1630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tässä osiossa on hiljaista, ahdistuneet eivät ehkä jaksa keskustella.

    • Anonyymi

      Omia kokemuksia ahdistuneisuudesta. En ensin tunnistanut sitä ahdistuneisuudeksi vaan minulla oli lukuisia fyysisiä oireita ja luulin sairastavani jtn fyysistä sairautta. Ahdistuneisuus voi olla pelkoa, huolta ja/tai paniikkia. Itselläni sydän tykytti enemmän, mullaoli myös lievää lämpöä. Välillä puutui sormet jakurkussa oli jatkuva puristuksen tunne. Ruokahalu myös katosi täysin. Uskon että ahdistuneisuus tulee usein silloin kun henkilöllä on selvittämättömiä asioita tai ku n on kokenutjonkun trauman josta täytyy selviytyä. Minulle ahdistuneisuus toi kuolemanpelon ja mietin aina kaikki kauhuskenaariot mielessäni.

      • Anonyymi

        Sama juttu mulla. Epätodellista oloa, huimausta, hyperventilaatiota, sydämen tykytystä, paniikkihäiriöitä, depersonalisuutta. Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö diagnoosina, mutta olin ensin ihan varma että olen fyysisesti hyvin vakavasti sairas. Sitten pelkäsin sekoavani. Käsittelemättömät pelot ehkä suurin syy mulla.


    • Anonyymi

      Ihan turhia kallonkutistajakäynnit. Hiljaa tahtoo tulla paremmin.

    • Anonyymi

      Mulla ahdistuneena tunne, kuin olisin tehnyt jotain ihan kamalaa, vaikka en todellisuudessa ole tehnyt mitään. Se on jtn pelkoa, häpeää ym. Oman ahdistuneisuuden syyni olen terapiassa selvittänyt, mutta edelleen tietyt asiat saavat olon ahdistuneeksi. En tule pääsemään tästä ikinä eroon, jos haluan pysyä yhteiskunnan jäsenenä.

    • Anonyymi

      Ahdistus on outoo, pilaa elämää kun on tuskainen olla, välillä paljon ja sitten taas päiviä kun luulee jo sen menneen menojaan.. mutta sitten taas aamu kun herää tuskatilaan.

    • Anonyymi

      No kun on kerta tapahtunut traumaattista niin sitä reagoi mm. Ahdistuksella.

    • Anonyymi

      Miten on ahdistuneet, osaatteko/pystyttekö itkemään tuskaa pois?
      Minä en en pysty, sen uskoisin helpottavan mutta aivan kuin lukko päällä.

      • Anonyymi

        Pahimman ahdistuksen aikana en pystynyt itkemään. En edes silloin kun jouduin viemään lemmikkini lopetettavaksi. Vasta kuukausien tai vuoden päästä pystyin itkemään. Pahimman ahdistuksen aikaan en meinannut saada pissattua edes. Niin lukossa oli paikat.


      • Anonyymi

        En pysty. Vaikka kuinka on paha olla niin ei vaan saa itkettyä. Päivästä menen läpi kuin kone. Ihmisten kanssa tekemisissä oleminen auttaa vähän kun on muuta juteltavaa, mutta yksin hämmennän vain asoita päässä.


    • Anonyymi

      Onko muilla tuntemuksia että pitää vetää syvään henkeä ihan kuin ilma loppuisi keuhkoista.😟

    • Anonyymi

      Ahdistusta voi tulla stressistäkin.Ei tartte olla mitää maailmaa mullistavaa.Riippuu siitä miten hyvin esim stressiä ja stressaavia tilanteita kestää.Itselläni on ahdistuneisuushäiriö vaikka se ei kotona oireita aiheuta niin työelämässä sitten sitäkin enemmän.Vaikka ole eläkkeellä niin pyrin välttää stressiä,koska se aiheuttaa ahdistusta.

    • Anonyymi

      Se on varmaan eräänlainen solmu tai tukos mielessä kun monta asiaa on kasaantunut päällekkäin, eikä löydä ulospääsyä tai selvyyttä asioihin niin oireilee sitten ahdistuksella.

      Itsellä se on ainakin sellainen pelon ja toivottomuuden sekainen tunne. Asiat menevät kuitenkin aina huonosti. Niin monta vuotta ollut tätä, että se on jo normalisoitunut olotila. Normaalit hetket tuntuvat epätodellisilta ja onnellisilta.

      Fyysisinä oireina käsien hikoamista, poskien punoitusta, pulssin kiihtymistä, kömpleyyttä jne.

    • Anonyymi

      Minulla on yleistä huolestuneisuuden tunnetta, pelkoa että tapahtuu jotakin jota en pysty tunnetasolla hallitsemaan.
      Isäni kuoli kun olin lapsi, uskon että siitä iski pelko että yhtäkkiä voi tapahtua jotakin käsittämättömän pahaa

    • Anonyymi

      Samoja oireita minulla, ahdistus vie voimatkin.Minulla takana iso elämänmuutos,

    • Anonyymi

      Nk. Vaikeat ihmiset aiheuttavat ahdistusta. Psykologia selittää paljon.

      Elää kuten kultainen sääntö opettaa.

    • Anonyymi

      Ahdistuneisuus tekee välillä kepposia, kaikenlaista huonovointisuutta ja tuntemuksia saattaa olla, pitää oikein miettiä mikä vaivaa, olenko sairas.. joskus otan rauhoittavaa ja kappas, oireet häviää.

    • Anonyymi

      Omana havaintonani sanoisin ahdistuksen helpottavan monesti ilta-aikaan ulkosalla liikkuessani, vaikka se palaakin takaisin kunnes mitkä ikinä sen aiheuttavat tekijät poistuvat tai ainakin osa niistä poistuu. Yleensä syynä vaikuttaa olevan usean eri huolenaiheen risteäminen samanaikaisesti, mutta muistan myös tilanteita joissa näin ei ole ollut.

    • Anonyymi

      Koin erittäin tuskallisen ahdistusvaiheen nuorempana kun lapset oli pieniä. Se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Iltaisin tuli kova ahdistus, vatsa tyhjeni, välillä oksensin, vilutti ihan sairaasti ja uni hävisi täysin. Tuli neuroottisia pelkoja, esimerkiksi kun ajoin autoa ja oli joku töyssy, pelkäsin että siinä oli joku ihminen jonka ajoin kuoliaaksi. Sain onneksi lopulta jonkun lääkkeen joka auttoi.

    • Anonyymi

      Muistaakseni tietosanakirjan mukaan määriteltiin jotenkin tähän tapaan :"Ahdistus on pelkoa, jonka aiheuttajaa ei tiedosteta".

      Ehkä vilkaisemisen arvoinen juttu, jossa mainittu myös ahdistus:

      https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/be5c7122-7675-45be-b190-c18341777e29

      "Jokainen tunne on osa ihmisen persoonaa, ja näin ollen niitä ei tulisi torjua. Ahdistustakaan ei tarvitse pelätä, koska sen kokeminen on merkki sielullisesta elävyydestä."

    • Anonyymi

      Onko muilla ahdistuneilla rytmihäiriöitä? Muutaman viikon vaivannut aika tavalla ja se tuo stressin tunnetta.

      • Anonyymi

        Kyllä on välillä ollut ja pelotti.


    • Anonyymi

      Tällä viikolla tuli yllättäen outo olo, sisäinen tärinä, säikähdin todella mikä mua vaivaa, kädetkin tärisi. Luin että se on eräs ilmiö ahdistuksessa. Elämä on tuonut henkiseke puolelle paljon taakkaa ja vaikka ahdistus ei mielentasolla ole hurjasti läsnä keho voi reagoida.

    • Anonyymi

      Jatkan vielä..samoin tunne että väsyttää muttei nukuta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2354
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2054
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1873
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1648
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1446
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1380
    Aihe