Katselin kauppatieteen tämän vuoden pääsykoetta. 6. Kysymys kuului näin:
Pelaat veljesi kanssa monille tuttua peliä kivi-sakset-paperi,jossa kumpikin valitsee yhden näistä kolmesta vaihtoehdosta. Sääntöjen mukaan kivi voittaa sakset, sakset voittaa paperin ja paperi voittaa kiven. Jos molemmat valitsevat saman vaihtoehdon, peli päättyy tasan. Jos oletetaan, että kumpikin teistä valitsee vaihtoehdot täysin satunnaisesti ja toisistanne riippumattomasti ja pelaatte viisi peliä, niin millä todennäköisyydellä sinä voitat näistä peleistä kolme, veljesi voittaa yhden ja yksi peli päättyy tasan?
Oikea vastaus 8.2%, miten?
Kauppatiede pääsykoe 2021
5
4479
Vastaukset 5
- Anonyymi
M = minä voitan, V = veli voittaa, T = tasapeli, k=kivi,s = sakset ja p = paoeri
PM) = P(Mk) P(Vs) P(Ms)P(Vp) P(Mp) P(Vk) = 1/3*1/3 1/3*1/3 1/3*1/3 = 1/3
P(T) = P(Mk) P(Vk) P(Ms) P(Ms) P(Mp) P(Vp) = 1/3
P(V) = P(M) = 1/3
P(M3) * P(V1) * P(T1) = C(5,3) (1/3)^3* C(2,1)(1/3) * 1/3 = 10/27 *2/3*1/3 =
20/3^5 = 0,08230... =~8,2 %- Anonyymi
Lisään vielä pienen "konstin" tuohon esittämääni. Koska on selvää, että P(M) = P(V) niin riittää laskea P(T). Koska P(T) = 1/3 niin silloin täytyy olla P(M) = P(V) = 1/3 sillä kokonaistodennäköisyys P(M) P(V) P(T) = 1.
- Anonyymi
Kiitoksia, nyt aukesi!
- Anonyymi
Koska kaikkien yhden pelin lopputulemien tn on sama, 1/3, riittää laskea suotuisten tapausten määrän suhde kaikkiin. Kolme voittoa voi sijoittua viiteen peliin C(5,3) = 10 eri tavalla. Kun jäljellä olevissa kahdessa tapauksessa häviö ja tasapeli voivat vaihtaa paikkaa, on suotuisia tapauksia kaikkiaan 20. Kaikkien tapausten määrä on puolestaan 3^5 = 243. Noiden suhde on 0,082.
- Anonyymi
en valitettavasti ymmärtänyt 1/3 JA potenssiin 3
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791406
- 851283
- 1041028
- 48859
Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa
ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su40753Haluatko, että kierrän sinut kauempaa
Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.83626Leski ja Volvomies
Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..7596Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni
mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä30556Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su44532Mikä on vahvuutesi palstalla?
Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr111520