Katselin kauppatieteen tämän vuoden pääsykoetta. 6. Kysymys kuului näin:
Pelaat veljesi kanssa monille tuttua peliä kivi-sakset-paperi,jossa kumpikin valitsee yhden näistä kolmesta vaihtoehdosta. Sääntöjen mukaan kivi voittaa sakset, sakset voittaa paperin ja paperi voittaa kiven. Jos molemmat valitsevat saman vaihtoehdon, peli päättyy tasan. Jos oletetaan, että kumpikin teistä valitsee vaihtoehdot täysin satunnaisesti ja toisistanne riippumattomasti ja pelaatte viisi peliä, niin millä todennäköisyydellä sinä voitat näistä peleistä kolme, veljesi voittaa yhden ja yksi peli päättyy tasan?
Oikea vastaus 8.2%, miten?
Kauppatiede pääsykoe 2021
5
4302
Vastaukset
- Anonyymi
M = minä voitan, V = veli voittaa, T = tasapeli, k=kivi,s = sakset ja p = paoeri
PM) = P(Mk) P(Vs) P(Ms)P(Vp) P(Mp) P(Vk) = 1/3*1/3 1/3*1/3 1/3*1/3 = 1/3
P(T) = P(Mk) P(Vk) P(Ms) P(Ms) P(Mp) P(Vp) = 1/3
P(V) = P(M) = 1/3
P(M3) * P(V1) * P(T1) = C(5,3) (1/3)^3* C(2,1)(1/3) * 1/3 = 10/27 *2/3*1/3 =
20/3^5 = 0,08230... =~8,2 %- Anonyymi
Lisään vielä pienen "konstin" tuohon esittämääni. Koska on selvää, että P(M) = P(V) niin riittää laskea P(T). Koska P(T) = 1/3 niin silloin täytyy olla P(M) = P(V) = 1/3 sillä kokonaistodennäköisyys P(M) P(V) P(T) = 1.
- Anonyymi
Kiitoksia, nyt aukesi!
- Anonyymi
Koska kaikkien yhden pelin lopputulemien tn on sama, 1/3, riittää laskea suotuisten tapausten määrän suhde kaikkiin. Kolme voittoa voi sijoittua viiteen peliin C(5,3) = 10 eri tavalla. Kun jäljellä olevissa kahdessa tapauksessa häviö ja tasapeli voivat vaihtaa paikkaa, on suotuisia tapauksia kaikkiaan 20. Kaikkien tapausten määrä on puolestaan 3^5 = 243. Noiden suhde on 0,082.
- Anonyymi
en valitettavasti ymmärtänyt 1/3 JA potenssiin 3
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740