maailmassa. Luitteko tämän uutisen?
Suomi onkestävän kehityksen kärjessä
1
63
Vastaukset
- Anonyymi
Thermacell-karkotteen myrkyllisyydestä nousi huoli
ILKKA AHTOKIVI | 18.06.2021 | 10:35
Monet hyttystentorjuntalaitteet ja -karkotteet ovat yleistyneet viime vuosina runsaasti.
Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok.) toteaa kirjallisessa kysymyksessään EU:n komissiolle, että Suomen Metsähallituksen mukaan hyttysten torjuntaan tarkoitettujen höyrystettävien hyönteismyrkkyjen tehoaineet ovat erittäin myrkyllisiä vesieliöille ja vaarallisia muun muassa pölyttäjähyönteisille, eikä hyönteismyrkkyä ilmaan levittäviä tuotteita tule käyttää luonnonsuojelualueilla pienvesien, kukkivien kasvien tai pölyttäjähyönteisten pesien lähellä.
Pietikäinen huomauttaa, että suositussa Thermacell-laitteissa vaikuttavana aineena on D-alletriini, joka on Euroopan kemikaalivirasto ECHA:n mukaan erittäin myrkyllinen vesieliöille ja haitallinen nieltynä ja hengitettynä. Aineiden vaikutuksista luonnon monimuotoisuuteen ja eliöstöön ei ole varmuutta.
Pietikäinen kysyy, onko komissio tietoinen näistä yleisessä myynnissä olevista haitallisia ja vaarallisia aineita sisältävistä laitteista?
– Millä aikataululla komissio aikoo saada näissä käytettävien vaikuttavien aineiden arvioinnin valmiiksi ja mahdollisesti myös kieltää niiden myynnin, hän tiedustelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1787933
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264338- 503968
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1513265- 513026
- 492689
- 442499
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262426Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2742086Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt552045