Putkilanka asennus

Anonyymi

Olen remontoimassa vanhaa taloa jossa muunmuassa joudutaan uusimaan sähköasennukset.
Ajattelin tehdä pintavetona asuinhuoneet ja tuvan.
Uusi putkilankahan sopii paitsi kuiviin myös kosteisiin tiloihin.
Vanhoja kalusteita ei enää juuri vo käyttää koska mm. liitinruuvit irtoilevat posliinirasoista, eikä niissä liitinruuveja ole tarpeeksi.
Putkilangan vaipan maadoituslanka tulisi yhdistää, l. maadoittaa, mutta onko uudemman mallisissa rasioissa riittävästi liittimiä( Renova)?

Entäpä kiinnikkeet? Asennus tulee tapetoituun kuitulevyyn? Letti kiinnikkeet ovat 16 mm sakaroilla, mutta pitäisi yltää haltexin läpi?
Onko kellään kokemuksia Letti kiinnikkeistä?
Moritan luettelossa on vanhanmallisia hakaskiinnikkeitä, mutta poistununeet myynnistä.
TC tai naulakiinnike ei rumuutensa takia ole vaihtoehto.

3

368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei kai niitä maadoituslankoja tarvitse pitkänä ketjuna yhdistää, kytkee vain toisesta päästä lähtörasian PE-liittimeen.
      Eikö kiinnikkeinä yleensä käytetä APK tai TKK -kiinnikkeitä.

• Anonyymi

Kyllä mää tiärän johorotussäännöt, väri väriin ja loput kannen alle.

Onpa esteettisestu rumia kiinnikkeitä kuten TC ja naula eli APK eli TKK kiinnikket.
        Rumempiakin vielä löytyy.
        Hakaskiinnikkeen korvaa kyllä jotenkin Letti, mutta kysyinkin siitä pituudesta.
        Haltex eli kuitulevy on 12 mm paksu.

• Anonyymi

Maadoituslangat kytketään 16 mm2 kuparijohtimella suoraan maadoituselektrodiin.
        Maadoituselektrodin suoruus tarkistetaan teodoliitilla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      195
      1506
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1268
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      1003
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      940
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      863
    6. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      853
    7. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      814
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      810
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      32