Herätelläänkö taas kysymys rallien turvallisuudesta, pitäisikö mennä taas pienemmille teille? Enemmän shikaaneja? Omasta mielestäni enemmän pientä tietä sais suosia enemmän, teknistä ajamista ja mahdollisesti pienempiä havereita.
Rallien turvallisuus
34
2263
Vastaukset
- Anonyymi
Vtut kun pitää osata merkata vaaralliset paikat.Hamun touhuhan tiedetään kun kukaan ei valvo touhua .Tuossa onnettomuudessa ihan selkee vaarallinen paikka ilman merkkii
- Anonyymi
Mikä tuossa aiheutti semmosen paikan että olis pitäny huomio laittaa? Kyllä tuollakin kyseisessä rallissa paikat jotka kuului olla huomiolla niin myöskin oli.
- Anonyymi
No kolme ulosajoa tuossa paikassa, niin ei paikka kyllä ihan hirveän vaikea ollut, mutta toki kovavauhtinen ulosajo paikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä tuossa aiheutti semmosen paikan että olis pitäny huomio laittaa? Kyllä tuollakin kyseisessä rallissa paikat jotka kuului olla huomiolla niin myöskin oli.
Ota silmät käteen niin näet että autoja meni ulos ja yksi todella vakava tapaus. Kivi vielä vaarallisessa paikassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ota silmät käteen niin näet että autoja meni ulos ja yksi todella vakava tapaus. Kivi vielä vaarallisessa paikassa.
Kyseisessä rallissa meni jokaisella erikoiskokeella autoja ulos, muutamalla pätkällä jopa muutamassa eripaikassa. Kai ymmärrät sen että ei aina voida laittaa huomioo mikäli tie kääntyy enemmän kun 5 astetta. Ikävä juttu mitä tapahtu sitä en kiellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseisessä rallissa meni jokaisella erikoiskokeella autoja ulos, muutamalla pätkällä jopa muutamassa eripaikassa. Kai ymmärrät sen että ei aina voida laittaa huomioo mikäli tie kääntyy enemmän kun 5 astetta. Ikävä juttu mitä tapahtu sitä en kiellä.
Vähän nyt liioittelet. En ole vaatimassa joka paikkaan merkkiä. Mutta tuo oli selvä paikka kun sen autolla menin läpi niin ihmettelin että miksi ei ollut varoitusta. Pitää myös ottaa huomioon tuollaiset asiat kuin kivet.
Jossain on iso kivi puut, syvä oja, vaarallinen vastapatti niin niihin varoitus.
- Anonyymi
Pienempää tietä ja tuollaiset ihan selvät ulosajo paikat pitää merkitä. Isoakin tietä voi olla mutta pahat paikat pitää merkata . Turha tehdä reittiä katsojille! Jos joku pahoittaa mielensä ja on naama norsun v...lla ettei tule romua niin mitä sitte..
- Anonyymi
Ajatuksena hyvä suosia pieniä ja hitaampia/teknisempiä teitä, kyllä. Toisaalta nämä tiet yleensä ovat pohjaltaan huonompia jolloin tien kunto kärsii hyvinkin nopeasti ja ek:t ovat loppupään autoille lähinnä selviytymistä maaliin. Tiemerkinnät ovat myös hankala asia, tai paremminkin se miten niihin saisi "yhtenäisen" linjan. Tiet ovat kuitenkin aina erilaisia, ja tien merkkaajat ovat eri ihmisiä eri ralleissa omine näkemyksineen. Ehkä kaikille autokunnille "pakollinen nuotitus" olisi tasapuolinen ja turvallisuutta lisäävä ratkaisu?! (Osanottoni Juuka-rallissa menehtyneen kartturin omaisille.) 🧡
- Anonyymi
Ikävä tapahtuma tuo, mutta lajiin kuuluu että voi sattua ulosajo milloin vaan, nytten oli vaan pirun huono tuuri...onneks noita sattuu suhteelisen harvoin!
- Anonyymi
Itse olen vuosikymmenet miettinyt, kun näitä kovavauhtisia paikkoja reiteillä silloin tällöin jää, että järkevämpi merkintälinja olisi poistumismaaston mukaan. Äkkipysäys on vaarallisin asia mitä laji sisältää. Kaikkien paikkojen poistaminen merkeillä on typerää. Se vie uskottavuuden merkintälinjalta.
Olisiko tämä paikka vaatinut huomion... kyllä olisi. Niinkuin Heinolan talvinen linjavika oikee ja Ukin nouseva vasen, jossa pihavajakin sai kyytiä. Näissä kyydit kovat ja potentiaali loukkaantumiselle suuri ulosajon tapahtuessa.
Miksi näitä kovavauhtisia paikkoja ei sitten osata merkata? Sen kun tietäis. Vuosikymmeniä ralleja kiertäneet tajuaa ne jo pätkiä läpiajaessa.
Surullisia tapauksia nämä eikä tässä syyttelemään kannata ruveta, mutta oppia pitäisi ottaa.- Anonyymi
Vuosikymmeniä ralleja kiertänyt ja vaaranpaikat tajuava tietäjäkin saisi mennä vaarallisessa paikassa ensimmäisen ulosajon jälkeen ohjeistamaan kilpailijaparia laittamaan varoituskolmion tielle. Yleensähän "paikka" vaan putsataan että se "toimisi" jatkossakin ja sitten jeesustellaan merkintälinjalla kun se vakava tapaus viimein sattuu..
Vauhtihan se on vaarallisin. Ulosajot tavallaan kuuluu ralliin, mutta jos pätkän keskinopeudet huitelevat tuolla 120 - 140 km/h välillä niin on aika epätodennäköistä että ulosajo ei olisi erittäin vaarallinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuosikymmeniä ralleja kiertänyt ja vaaranpaikat tajuava tietäjäkin saisi mennä vaarallisessa paikassa ensimmäisen ulosajon jälkeen ohjeistamaan kilpailijaparia laittamaan varoituskolmion tielle. Yleensähän "paikka" vaan putsataan että se "toimisi" jatkossakin ja sitten jeesustellaan merkintälinjalla kun se vakava tapaus viimein sattuu..
Vauhtihan se on vaarallisin. Ulosajot tavallaan kuuluu ralliin, mutta jos pätkän keskinopeudet huitelevat tuolla 120 - 140 km/h välillä niin on aika epätodennäköistä että ulosajo ei olisi erittäin vaarallinen.Siis suomeksi. Yleisä putsaa paikan eikä anna laittaa kolmiota vaikka se sääntöjen mukaan pitää laittaa jos auto jää esim ojaan ulosajon jälkeen.
Monet ulosajot ovat yleisön aiheuttamia koska kolmiota ei ole käytetty yleisön pelon alla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuosikymmeniä ralleja kiertänyt ja vaaranpaikat tajuava tietäjäkin saisi mennä vaarallisessa paikassa ensimmäisen ulosajon jälkeen ohjeistamaan kilpailijaparia laittamaan varoituskolmion tielle. Yleensähän "paikka" vaan putsataan että se "toimisi" jatkossakin ja sitten jeesustellaan merkintälinjalla kun se vakava tapaus viimein sattuu..
Vauhtihan se on vaarallisin. Ulosajot tavallaan kuuluu ralliin, mutta jos pätkän keskinopeudet huitelevat tuolla 120 - 140 km/h välillä niin on aika epätodennäköistä että ulosajo ei olisi erittäin vaarallinen.Tästä samaa mieltä, että jos huomataan paikan olevan todellakin vaarallinen niin asialle täytyisi tehdä jotain. Onhan valveutunutta yleisöäkin paljon. Useasti on nähty miten vaaraa aiheuttavia kiviä, puunrunkoja yms siirretään pois maastosta ensimmäisten ulosajojen jälkeen. Ei niin, että paikkaa tehtäisiin pahemmaksi vaan poistetaan vaaratekijöitä.
Mutta siihen en muistaakseni näiden vuosikymmenten aikana ole törmännyt, että paikasta alettaisiin varottamaan yleisön toimesta, vaikka monesti olisi ollut aiheellista. Runkiporukan paine on kova ja "normaalit" katsojat ei uskalla uida vastavirtaan. Eikös joskus pohjanmaalla tultu pesäpallomailan kanssa heilumaan...
- Anonyymi
Jotka ei tiedä autourheilusta mitään ottavat kantaa vain silloin kun siitä voi lukea iltapäivälehdistä. Muuten eivät tiedä edes olleen jotain rallia.
- Anonyymi
Ehkä kartturin kuolemaan johtaneen onnettomuuden myötä Hamussakin aletaan enemmän ymmärtää turvallisuus- ja tekniikkasääntöjen tärkeys. Ei käy kateeksi järjestäjän organisaation tai Hamun hallitusta, kilpailunjohtajaa tai katsastuspäällikköä. Nytpä ne vastuuvapauslausekkeet koetellaan.
- Anonyymi
Nyt ei ole kyse turvavarusteista. Kaikki oli kunnossa ja vaikka olisi kuinka tuoretta FIA leimaa niin ei sita jos vetää täydet kiveen. Se että saadaanko vaaralliset ulosajo paikat merkattua on nyt ajankohtainen asia. Oli sitten AKK tai hamu niin näiltä ei voida välttyä vaikka parhaansa tekee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ei ole kyse turvavarusteista. Kaikki oli kunnossa ja vaikka olisi kuinka tuoretta FIA leimaa niin ei sita jos vetää täydet kiveen. Se että saadaanko vaaralliset ulosajo paikat merkattua on nyt ajankohtainen asia. Oli sitten AKK tai hamu niin näiltä ei voida välttyä vaikka parhaansa tekee.
Nyt on nimenomaan kysymys turvavarusteista ja siitä miten niitä käytetään. Jos autossa on kaksi ukkoa ja auto osuu johonkin kovallavauhdilla on nimenomaan kysymys turvavarusteista ja niiden oikeasta käytöstä. Jos toinen ukko ei loukkaannu yhtään ja toiselle tapahtuu pahin mahdollinen niin ehkä kaikki ei ole ollutkaan niin kuin pitäisi. On tässä vaiheessaa ihan sama onko leima olemassa tai vanha koska se itse leima ei niitä turvavarusteita tee turvalliseksi vaan niiden oikea käyttö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on nimenomaan kysymys turvavarusteista ja siitä miten niitä käytetään. Jos autossa on kaksi ukkoa ja auto osuu johonkin kovallavauhdilla on nimenomaan kysymys turvavarusteista ja niiden oikeasta käytöstä. Jos toinen ukko ei loukkaannu yhtään ja toiselle tapahtuu pahin mahdollinen niin ehkä kaikki ei ole ollutkaan niin kuin pitäisi. On tässä vaiheessaa ihan sama onko leima olemassa tai vanha koska se itse leima ei niitä turvavarusteita tee turvalliseksi vaan niiden oikea käyttö.
Nyt oli turvavarusteet kunnossa ja käytetty oikein. Eli älä öyhötä niistä leimoista koska kaikki oli ok.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on nimenomaan kysymys turvavarusteista ja siitä miten niitä käytetään. Jos autossa on kaksi ukkoa ja auto osuu johonkin kovallavauhdilla on nimenomaan kysymys turvavarusteista ja niiden oikeasta käytöstä. Jos toinen ukko ei loukkaannu yhtään ja toiselle tapahtuu pahin mahdollinen niin ehkä kaikki ei ole ollutkaan niin kuin pitäisi. On tässä vaiheessaa ihan sama onko leima olemassa tai vanha koska se itse leima ei niitä turvavarusteita tee turvalliseksi vaan niiden oikea käyttö.
Miksi levitä valheellista tietoa,? koska turvavarusteet oli kunnossa ja oikein käytetty. Ihme vämmäämistä..Se vauhti tappaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt oli turvavarusteet kunnossa ja käytetty oikein. Eli älä öyhötä niistä leimoista koska kaikki oli ok.
Kukaan ei öyhötä mitään vaan iettii asioita ihan niin kuin muutkin. Turvallisuus on tärkeä asia. Vauhti ei tapa vaan äkki pysähdys. Valitettavasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei öyhötä mitään vaan iettii asioita ihan niin kuin muutkin. Turvallisuus on tärkeä asia. Vauhti ei tapa vaan äkki pysähdys. Valitettavasti.
Huoh. Sä sitten jaksat. Kaikki turvavarusteet oli kunnossa. Siitä on tullut tiedote.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoh. Sä sitten jaksat. Kaikki turvavarusteet oli kunnossa. Siitä on tullut tiedote.
huoh huoh .... älä ny hikeenny kun näin kuumakin.... löysää kravattia etätöissäs.
- Anonyymi
Mistä faktatietoa tästä turvallisuusvarusteiden käyttämisestä?
Missään en ole nähnyt virallista tutkintapöytäkirjaa tai vastaavaa.- Anonyymi
Ota silmät käteen niin löydät. Ei se kauppojen ilmoitustaululle tule jos sieltä etsit.
- Anonyymi
Oli järkyttävän kuuma ilma ja silloin tulee mieleen esim avata ikkuna kesken pätkän.
Nimimerkillä kokemusta on siitä että se todellakin tulee mieleen kaikissa varusteissa istuessa. Ikkunathan pitää olla suljettuna ek:n aikana. No siitä ei tiedä miten siellä yleensäkin on toimittu.- Anonyymi
Ikkuna estää tällit. Jatka samaan mallin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikkuna estää tällit. Jatka samaan mallin
Ja kokemusta on..mistä?...Mummonmuusista, tuskin muusta
- Anonyymi
Puhutaan penkin repeytymisestä irti jne. Ehkä myöhemmin asia tutkinnan jälkeen selviää ja tiedotetaan.
Varmaan kuitenkin yhteinen mielipide on, että turvallisuudesta ei pidä tinkiä lainkaan, ei urheilijan itsensä eikä järjestävän seuran omalta osaltaan.- Anonyymi
Auto on kilpailun järjestäjän ja viranomaisten toimesta todettu sääntöjen mukaiseksi
- Anonyymi
Seurailen kans rallia aika tiiviisti varsinkin Youtubesta. Se on hyvä. että auttajia on auttamassa heti jos joku lipsahtaa raviojaan, mutta se vähän huolettaa, kun auttajat juoksevat tien yli heti, ennen kuin jopa edes auto on pysähtynyt ojaan.. entä jos on tilanne, että tuleekin heti perässä toinen auto, onko mahdollista.että joku auttamaan juokseva jää takanatulevan alle? Joskushan autoja menee ihan peräkanaa! Olisko muutaman sekunnin odotus paikallaan ja varmistaisi turvalliset tielle menon?
- Anonyymi
Tässä nyt muutama kommentti.
On aivan sama onko HAMU:n AKK:kisa.
Katsastus hoitaa hommansa.
Ratamestari tekee tiekirjan ja ei aina huomaa kaikkia paikkoja.
Juukassa (videot) olikin muuten hyvin liinamiehiä... muutama kaljahattukin näkyi kuvissa.
Ja "rallia ei voiteta jos siellä pelätään"...
Tiekirjaan on tarkoitus merkitä sellaisia paikkoja joissa saattaa tulla "peltikässyjä"...
Tiekirjan tekijää en missään tapuksessa halua syyllistää... Eihän hän paina kilpailutilanteessa kaasua, alas/ylös vaihdetta tai jarrua!
Jotka ajavat nuotista on heidän asia...- Anonyymi
Mikä on kirjoituksesi sanoma ?
- Anonyymi
Noin se suurinpiirtein menee. Ikävää että tollanen reikä jäi...ei kaikille mutta toisille. Sanon näin koska en tiedä oliko (enkä halua selvittää oliko nuotista/vai ei)
Mutta jos tohon paikkaa on mahdollista ajaa nuotitta niin kyllä vaan on tiekirjan tekijän selkeä virhe.
Toinen asia on se että onko tiekirjan tekijä vastuussa on taas ihan toinen juttu. Hän tekee aapisen siten kun tekee ja sillä siisti.
Olen itsekin mennyt moiseen reikään aikoinaan ja kopan ja osan alustaa jne. mällänneenä ja ymmärrän että kaikki jotka luokassamme ajoi, ajoivat SAMOILLA edellytyksillä, ja se oli reilu peli.
Nykykisoissa ratamestarilta saattaa käydä niin että "unohdetaan" että toiset ajaa pimeeseen ja toiset nuotista.
Tämä asia korostuu kun nykyisin pätkät joudutaan viemään liian nopeille teille.
Ratamestareilla ei edes välttämättä ole kokemusta siitä miten nopeasti iso F-ryhmäläinen suttaa nopeutta.
Ja näillä junnutkin vetää.
Tässä on väkisin palattava vanhaa malliin: joko vedetään nuotista tai sitten ei. Kisa kerrallaan.
Vanhoihin hyviin teihin ei ole paluuta koska perse ei vaan yksinkertaisesti kestä. Ennen kerho sai jotain tukea mutta kun loputkin yksityistien avustukset sijoittettiin mieluummin Afrikkaan niin ei meille seuroille ole jäänyt muuta mahdollisuutta kuin vetää pätkät noille lentokentille.
- Anonyymi
Turvavarusteet varmasti sääntöjen mukaiset,mutta joku siellä pettänyt.Sivuttaisliike on järkyttävän suuri kun pää tulee ikkunasta ulos,törmäysnopeus oli suuri mutta ojaa kynnettyä ei todennäköisesti niin kova että olisi hengen vienyt.H
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397810Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5979- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822