Miten tukea toisen alkoholistin puolisoa ystävänä ja alkoholistina parhaiten?

Anonyymi

Kävin ystäväpariskunnan luona pitkästä aikaa. Käyn aika harvoin, oma elämäni on, mitä on, välillä sekavaa, kun olen pahasti alkoholisoitunut/alkoholiriippuvainen itse. Tällä vierailulla olin kuitenkin selvä ja hyvässä kunnossa. Ystäväparin alkkispuoli oli tosi huonossa kunnossa ja selvis(lähis?) sanoi, että tässä yritetään saada häntä katkasemaan juominen. Oli tosi ihana nähdä heitä. Pidän heistä molemmista kovasti. Ovat tosi mukavia, sydämellisiä ihmisiä.

Sanoin: "Niin, se on vaikeaa, kun ne vieroitusoireet alkaa jo ennen kuin selviää" ja jatkoin "Niin... Minähän sen tiiän". Selväpuoli sanoi: "Niin, sen takiahan minä pystyn sulle tästä jutteleen, kun sinä tiiät". Juteltiin siitä jonkinverran ja päiviteltiin tilannetta, mutta juteltiin muustaki ja oli kivaa.

Jäin miettimään asioita. Tää pariskunnan selväpuoli tekee tosi paljon töitä sen lisäksi, että joutuu huolehtimaan puolisostaan. Hän on aina tosi ihana, lämmin, iloinen, ymmärtäväinen, kun häntä tapaa. Mietin mitenhän hän jaksaa? Ajattelin, että kirjoitan kirjeen/kortin, kun käymään en varmaan taas pääse pitkään aikaan. Tuli mieleen kirjoittaa siihen kirjeeseen kaikkea alkoholismista ja läheisriippuvuudesta (mukanani ollut kaveri sanoi lähdettyämme: "Tuollaista on läheisriippuvuus, toinen joutuu töitään järjestelemään toisen takia". Tää kaveri ei tunne tuota pariskuntaa. Tapas ekan kerran), kun itse yritin vasta hoitoa paikassa, joka oli minusta asiallinen ja jossa järjestetään myös läheisten hoitoa. En tiedä, miten tää nainen kärsii? Se ei näy oikein ulospäin. Aina hän on iloinen. Voi tietenkin johtua, että nää yllätysvierailut ihmisiltä myös piristää?

Sitten mietin, oisko kirjeeseen parempi kirjoittaa ihan muista asioista, kevyemmistä sittenkin vaan? Että jos hän miettii sitä puolison ongelmaa muutenkin niin paljon? Pahennanko kirjoittelemalla aiheesta?

Miten alkoholistina, selvinä kausinani, tukisin toisen alkoholistin puolisoa, ystävää parhaiten? Olen siis naispuoleinen alkoholisti ja tää toisen alkoholistin puoliso on myös nainen. Hänen miehensä juo. Ei ole pahapäinen, mutta välillä juo rankasti ja pitkään ja tällä viimekäynnillä näytti minusta kyllä todella huonokuntoiselta. Uskon, että heidän välillä on aitoa rakkautta, vaikka tietenkin toi juominen varjostaa :(. Ovat olleet pitkään yhdesssä. Miespuoli on kans ihana tyyppi, jonka kans on keskusteltu aivan järkevästi aina, kun molemmilla on ollu selvempi vaihe.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. 150
        4275
      2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

        Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
        Tv-sarjat
        113
        3864
      3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

        Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
        Ikävä
        23
        2651
      4. Kyllä poisto toimii

        Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
        80 plus
        28
        1881
      5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

        "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
        Yhteiskunta
        22
        1747
      6. Haluan jutella kanssasi Nainen

        Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
        Ikävä
        15
        1639
      7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

        Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
        Seinäjoki
        19
        1625
      8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

        Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
        Ikävä
        30
        1543
      9. Hermo mennyt sotealueeseen?

        Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
        70 plus
        91
        1521
      10. Onko mies niin,

        että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
        Tunteet
        18
        1501
      Aihe