Gallup: Paljonko saat äitiysrahaa

Moona

Itse laskeskelin tuolla Kelan laskurilla, että noin 2400 / kk olisi tulossa.

Oli positiivinen yllätys. Luulin, että olisi leikannut enemmän pois tuloista.

31

10436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei laske

Pois kaikkia sun vähennyksiä.
      Mulle kyllä oli ylläri et tulot pieneni 700e/kk
      siis käteen jäävä osuus laski ton verran kuukaudessa, melkonen tulo pudotus :(

• ???

Jos tosiaan saisit minkään laskurin mukaan noin hyvin niin pärjäät varmasti pienemmälläkin. Tulosi kun tuskin ovat kovin pienet... Itse saan minimin eli 11,54 e/päivä, ei tosiaankaan juhlita,mutta pärjäämme kyllä kun on pärjättävä!

• Minni

Rahaa näyttäisi laskurin mukaan tulevan 2800€/kk. Toki tuloissa on pudotusta, mutta siihen on syytä varautua kun äitiyslomalle jää. Onneksi työnantaja maksaa 3 kk normaalia palkaa ja muutkin edut säilyvät!

• tumpelo

mun laskujen mukaan mä saisin vaan jotain 1130 egee kuussa, eli 400 putois tulot.

No kuitenkin päivässä saisin 47 egeä, eli ei huonosti.

• Moona
        tumpelo kirjoitti:

mun laskujen mukaan mä saisin vaan jotain 1130 egee kuussa, eli 400 putois tulot.

No kuitenkin päivässä saisin 47 egeä, eli ei huonosti.

Mä sain päivärahaksi 90.36 euroa

Kuussa keskimäärin päiviä 30.5 ja rahaa saa 6:na päivänä viikossa

=> 90.36*30.5*(6/7)= 2362 euroa / kk (brutto)

• Utelias
        Moona kirjoitti:

Mä sain päivärahaksi 90.36 euroa

Kuussa keskimäärin päiviä 30.5 ja rahaa saa 6:na päivänä viikossa

=> 90.36*30.5*(6/7)= 2362 euroa / kk (brutto)

Saako tuota päivärahaa tosiaan 6 päivää viikossa?

• Moona
        Utelias kirjoitti:

Saako tuota päivärahaa tosiaan 6 päivää viikossa?

Eli päivärahaa maksetaan kuutena päivänä viikossa. Eli toisaalta se sitten lyhentää sen äitiys vanhempain loman tuohon reiluun 10 kuukauteen.

• koko
        Moona kirjoitti:

Eli päivärahaa maksetaan kuutena päivänä viikossa. Eli toisaalta se sitten lyhentää sen äitiys vanhempain loman tuohon reiluun 10 kuukauteen.

Äitiyspäivärahaa maksetaan kuussa 25 päivältä.oli kuussa 30 tai 32 päivää.Äitiyspäivärahasta menee veroja kaksi prosenttia enemmän kuin palkkatuloista.

• oikaisija
        koko kirjoitti:

Äitiyspäivärahaa maksetaan kuussa 25 päivältä.oli kuussa 30 tai 32 päivää.Äitiyspäivärahasta menee veroja kaksi prosenttia enemmän kuin palkkatuloista.

Äitiyspäivärahaa maksetaan 6 päivää viikossa, joten vaihtelee montako päivää maksetaan kuussa. Pyhäpäiviltä ei myöskään makseta, esim. helatorstai.

• mut
        oikaisija kirjoitti:

Äitiyspäivärahaa maksetaan 6 päivää viikossa, joten vaihtelee montako päivää maksetaan kuussa. Pyhäpäiviltä ei myöskään makseta, esim. helatorstai.

Kuudelta päivältä viikossa.Yhdessä kuussa maksetaan vain 25 päivästä.Ne jaetaan sellaisiin jaksoihin että maksetaan aina 25 päivältä.

• pieni kuukausipalkkanen

No ohhoh ja huh huh...kylläpäs ois iteki nmukava saada 2400..itse en saa palkaakaan lähellekään tuota summaa.. Eli luulisi ainakin sun pärjäävän kertakaikkisen mainiosti!

• päätös tullut jo

Eli sulla täytyy olla melkoiset vuositulot...
      Itse olen terveydenhoitoalalla, työni on säännöllinen päivätyö, joten palkkaani ei kasvata ilta-, viikonloppu-, yms. pyhälisät.
      Vuosituloni on n. 20 200 €. Tästä olen saanut päätöksen, että päiväraha on 47,- ja kuukaudessa päiviä joilta rahaa saa on 25. Joten kuukausiansio on täten 1175,- ja tästä verot pois. Huom, tästähän pidätysprosentti on henk.kohtainen pidätysprosentti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä. Mistähän moinen mahtaa muuten johtua? No itse en ainakaan mene vaihtamaan veroprosenttia pienemmäksi vaikka tulot pieneneekin, saahan sen sitten mukavasti takaisin jälkikäteen!

• Olla

sun päivä raha noin hyvä? Mulla suurinpiirtein sama tulo vuodessa ja päätös tosta tulosta oli 26, jotain /pvä ja siitä viä verot pois ja sehän maksetaan 25pvä/kk eli ei paskan vertaa toi äippä raha, tulot laski ton 700e/kk

• odottaja*

Siksi korotetaan kahdella prosenttiyksiköllä, koska ä-rahasta ei mene niitä vähennyksiä joita palkkatuloista menee. Saakohan muuten veronpalautuksia yleensä jos on pelkällä ä-rahalla, olisi mielenkiintoista tietää! Tosin ainahan osa vuodesta on ollut jotain muuta tuloa joten vaikuttaahan sekin.

• päätös tullut jo
        Olla kirjoitti:

sun päivä raha noin hyvä? Mulla suurinpiirtein sama tulo vuodessa ja päätös tosta tulosta oli 26, jotain /pvä ja siitä viä verot pois ja sehän maksetaan 25pvä/kk eli ei paskan vertaa toi äippä raha, tulot laski ton 700e/kk

Ei kai se päivärahan suuruus voi vaihdella mitenkään jos tulot on samat! Huom. itselläni tulot katsottu siis vuoden 2003 työtulon mukaan. Äitiysrahalle vanhempainrahalle jäin nyt maaliskuun lopulla. Kannattaisi tarkistuttaa jos tulosi todella on samat kuin minulla, niin kyllä se päivärahakin pitäisi olla sama! Vai onko sinulla tuona vuonna ollut vähäisemmät tulot? Nämä verotusjutut kun menee niin "jälkijunassa".

• työssä
        päätös tullut jo kirjoitti:

Ei kai se päivärahan suuruus voi vaihdella mitenkään jos tulot on samat! Huom. itselläni tulot katsottu siis vuoden 2003 työtulon mukaan. Äitiysrahalle vanhempainrahalle jäin nyt maaliskuun lopulla. Kannattaisi tarkistuttaa jos tulosi todella on samat kuin minulla, niin kyllä se päivärahakin pitäisi olla sama! Vai onko sinulla tuona vuonna ollut vähäisemmät tulot? Nämä verotusjutut kun menee niin "jälkijunassa".

olen ja samalla työn antajalla vuodesta -01
        Sen kyl huomasin et kun mulla on työmatkoja lähes 100km/pvä ja tietysti saan verotuksessa vähennyksen siitä, nii kela huomioi sen myös sillain et saanki 8e/pvä vähemmän ku se jolla ei ole työ matka vähennyksiä verotuksessa. Siinäpä se taitaa syy piilläkin mis saan niin pienen päivärahan ,mulla on työmatka vähennys!!

Hienoa on et ku vuosiansio putos puolella nousi verotuski puolella, eikö tässä järjestelässä ole jo jotain mätää????

• utelias

Mikä sinä olet ammatiltasi jos sun tienestit on noin suuret? Et ainakaan mikään kaupan kassa tai perushoitaja.

• Moona

Diplomi-insinööri, vaativassa taloushallinon asiantuntijatehtävässä, monikansallisessa yrityksessä.

Palkka on hyvä, mutta maksanpahan verojakin noin 1400 euroa / kk. Joten ihan kiva saada jotakin valtiolta takaisin joskus.

No minun käteenjäävät tulot tippuvat kuitenkin sen 1200 euroa / kk, mutta taatusti pärjään hyvin.

• Pienipalkkainen myös

Olen (omasta mielestäni) hyvässä työpaikassa, ja kuukausipalkkani on 1000 euroa VÄHEMMÄN kuin sinä saat äippärahaa!

Joten pärjäät varmasti hyvin tuolla summalla.

• odottaja*

Saan 31,57 euroa päivässä eli noin 790/kk. Siitä tietysti verot pois kahdella prosenttiyksiköllä korotettuna. Mahtavat rahat teillä joillakin, ei voi olla kuin kateellinen!

• pv raha

Oon parhaillaan opiskelija, joten minimipäiväraha on tulossa, 15,44/päivä.

Aikamoiset tulot pitää tosiaan aloittajalla olla, jos saa äitiyspäivärahaa enemmän kuin suomalaisten keskipalkka on.

• Opiskelija myös

Onko minimi äitiyspäiväraha 15,44 euroa päivältä? Minä kun jostain katsoin että se on 11,54 ja koko ajan olen kuvitellut sen saavani. Tuon mukaan saisin n. 100 euroa kuussa enemmän...?

• ymmärsin
        Opiskelija myös kirjoitti:

Onko minimi äitiyspäiväraha 15,44 euroa päivältä? Minä kun jostain katsoin että se on 11,54 ja koko ajan olen kuvitellut sen saavani. Tuon mukaan saisin n. 100 euroa kuussa enemmän...?

Kelan sivuilta.
        Ja Neuvolasta saadun esitteenkin perusteella.

• äityli

Kävin kelassa selvittämässä äitiysraha asiat kuntoon ja käteen tuleva summa kuussa olisi jopa 2200euroa eli hyvin pärjättäisiin!

• joten.....

minimimäärä pokataan. Ehkä joskus myöhemmin "hiukan" enemmän. ;)

• Elina Kristiina

meille maksetaan äippärahaa päivää kohti 45,29 e/ päivä joka tekee 30 päivältä 1358,70, 25 päivältä 1132,25 jne...

mun vuosityötulot viimesen (maatila)verotuksen perusteella oli 20- 25 000 välillä(mun tuloiksi katsotaan puolet tilan tuloista ja miehen tuloiksi toinen puoli).

äippärahaan oon ihan tyytyväinen, mutta nyt kun olen ollut sairaslomalla ja saan kelan maksamaa sairaspäivärahaa niin arvaa oonko tyytyväinen. ei sillä saa edes sijaisapua maksettua, mutta minkäs teet yksityisyrttäjä...kypsy kohtaloos...

• lulu

Äippäraha on 63,84e/pv. Ihan hyvä et kyl sil pärjää, mut ei kodinhoidontuella kun täällä ei oo ees kaupunki lisää.

• laskitte

Siis en löydä mitään laskuria Kelan sivuilta..!?
      Millä perusteella äippäraha perustuu? Viimisen puolen vuoden vai vuoden tulojen mukaan, vai miten? Kun ite olisin ehkä vaihtamassa työpaikkaa, mutta voi myös olla että vaavi olis ajan kohtanen kohtapuoliin..

• löyty

No nyt löysinkin sen. :)
        Mä saisin n. 35€/päivä. Eli joku reilu 800€/kk. Joka taas tarkottaa n. 500€ vähemmän rahaa /kk.
        Mut ei auta! Siis tämä laskettu nykyisten tulojen mukaan!

• Hirmu vähän
        löyty kirjoitti:

No nyt löysinkin sen. :)
        Mä saisin n. 35€/päivä. Eli joku reilu 800€/kk. Joka taas tarkottaa n. 500€ vähemmän rahaa /kk.
        Mut ei auta! Siis tämä laskettu nykyisten tulojen mukaan!

Tuleeko tuohon nyt mitään lisäksi enää? Onneksi on säästöjä jonkin verran... Itsellä vasta menkkojen odottelu-vaiheessa kyllä.

• Äiti myös

Älkää olko kateellisia, lainsäätäjäedustajamme, eli kansanedustaja viettää äitiyslomansa täydellä palkalla, ja voi aloittaa milloin vain äitiyslomansa ja voi olla koko kautensa äitiyslomalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      74
      7617
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      128
      3037
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      153
      1884
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      69
      1709
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      126
      1540
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      172
      1482
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1202
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      879
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      48
      822
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      784
    Aihe