Dokkari ikäihmisestä

Katselin eilen päivällä uusinnan vanhuksesta, joka elää viimeistä kesäänsä kotipaikallaan sivukylällä. Muori oli minua parikymmentä vuotta vanhempi, ikänsä raskasta työtä tehnyt. Nuoruuden kuvassa hän on hoikka ja kaunis neitonen komean sotilaspukuun puetun miehen kainalossa. Heillä oli pitkä yhteinen elämä sodan loputtua, tällä pienellä tilalla, kaukana kaikesta. Nyt Hilja eli yksin, nosti perunaa hangolla, eikä se niin kauheaa ollut, mutta perunoiden kantaminen perunakellariin vei voimat. Ilman mitään mukavuuksia asui yksin huonokuntoisessa mökissään.
Ei enää itse jaksanut puita pilkkoa, ostoklapeilla lämmitti sumppia. Ei kukaan kerkiä Hiljaa auttamaan, yksin joutuu kaiken tekemään, huonosti liikkui, mutta ihan siisti oli mökki sisältä.
Ajattelin, kuinka helppo oma elämäni on ollut Hiljan elämään verrattuna. Ei minun olemukseni ole niin loppuun käytetty kuin Hiljan, vaikka ikäeroa ei juuri olekaan. Ei minun ole tarvinnut raataa yli voimieni, helpolla olen elämäni tien kulkenut. Eikä ole tarvinnut vuosia tuskailla miehen vuoksi, joka taisteli rintamalla. Kyllä sekin kuluttaa ihmistä.
Hilja ei kuitenkaan kaivannut muualle, mutta yhteiskunta sitten tarttui Hiljan elämään ja siirsi hänet kunnan hoiviin omaan huoneeseen, pitsiverhoisen ikkunan ääreen. Loppukuvassa hän istui keppiinsä nojaten, ajatuksissaan, yksin edelleen.
Dokumentti herätti ajatuksia.
Me palstalaiset olemme kyllä onnellisessa asemassa hyvinvointimme keskellä.
Dokkari on ehkä vielä Areenassa.

2

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sama hyvinvointi tulee jokaiselle maahan lampsivalle joka osaa sanoa asylum.

• Anonyymi

Sinä sen tiedät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2137
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      42
      2105
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1845
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1261
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1141
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1070
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1013
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      946
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      284
      906
    Aihe