Katselin eilen päivällä uusinnan vanhuksesta, joka elää viimeistä kesäänsä kotipaikallaan sivukylällä. Muori oli minua parikymmentä vuotta vanhempi, ikänsä raskasta työtä tehnyt. Nuoruuden kuvassa hän on hoikka ja kaunis neitonen komean sotilaspukuun puetun miehen kainalossa. Heillä oli pitkä yhteinen elämä sodan loputtua, tällä pienellä tilalla, kaukana kaikesta. Nyt Hilja eli yksin, nosti perunaa hangolla, eikä se niin kauheaa ollut, mutta perunoiden kantaminen perunakellariin vei voimat. Ilman mitään mukavuuksia asui yksin huonokuntoisessa mökissään.
Ei enää itse jaksanut puita pilkkoa, ostoklapeilla lämmitti sumppia. Ei kukaan kerkiä Hiljaa auttamaan, yksin joutuu kaiken tekemään, huonosti liikkui, mutta ihan siisti oli mökki sisältä.
Ajattelin, kuinka helppo oma elämäni on ollut Hiljan elämään verrattuna. Ei minun olemukseni ole niin loppuun käytetty kuin Hiljan, vaikka ikäeroa ei juuri olekaan. Ei minun ole tarvinnut raataa yli voimieni, helpolla olen elämäni tien kulkenut. Eikä ole tarvinnut vuosia tuskailla miehen vuoksi, joka taisteli rintamalla. Kyllä sekin kuluttaa ihmistä.
Hilja ei kuitenkaan kaivannut muualle, mutta yhteiskunta sitten tarttui Hiljan elämään ja siirsi hänet kunnan hoiviin omaan huoneeseen, pitsiverhoisen ikkunan ääreen. Loppukuvassa hän istui keppiinsä nojaten, ajatuksissaan, yksin edelleen.
Dokumentti herätti ajatuksia.
Me palstalaiset olemme kyllä onnellisessa asemassa hyvinvointimme keskellä.
Dokkari on ehkä vielä Areenassa.
Dokkari ikäihmisestä
2
170
Vastaukset
- Anonyymi
Sama hyvinvointi tulee jokaiselle maahan lampsivalle joka osaa sanoa asylum.
- Anonyymi
Sinä sen tiedät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee693090Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."251950Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2721543Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.991515Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2601186Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki261078Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.1201054Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin791036En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711030- 981003