Dokkari ikäihmisestä

Katselin eilen päivällä uusinnan vanhuksesta, joka elää viimeistä kesäänsä kotipaikallaan sivukylällä. Muori oli minua parikymmentä vuotta vanhempi, ikänsä raskasta työtä tehnyt. Nuoruuden kuvassa hän on hoikka ja kaunis neitonen komean sotilaspukuun puetun miehen kainalossa. Heillä oli pitkä yhteinen elämä sodan loputtua, tällä pienellä tilalla, kaukana kaikesta. Nyt Hilja eli yksin, nosti perunaa hangolla, eikä se niin kauheaa ollut, mutta perunoiden kantaminen perunakellariin vei voimat. Ilman mitään mukavuuksia asui yksin huonokuntoisessa mökissään.
Ei enää itse jaksanut puita pilkkoa, ostoklapeilla lämmitti sumppia. Ei kukaan kerkiä Hiljaa auttamaan, yksin joutuu kaiken tekemään, huonosti liikkui, mutta ihan siisti oli mökki sisältä.
Ajattelin, kuinka helppo oma elämäni on ollut Hiljan elämään verrattuna. Ei minun olemukseni ole niin loppuun käytetty kuin Hiljan, vaikka ikäeroa ei juuri olekaan. Ei minun ole tarvinnut raataa yli voimieni, helpolla olen elämäni tien kulkenut. Eikä ole tarvinnut vuosia tuskailla miehen vuoksi, joka taisteli rintamalla. Kyllä sekin kuluttaa ihmistä.
Hilja ei kuitenkaan kaivannut muualle, mutta yhteiskunta sitten tarttui Hiljan elämään ja siirsi hänet kunnan hoiviin omaan huoneeseen, pitsiverhoisen ikkunan ääreen. Loppukuvassa hän istui keppiinsä nojaten, ajatuksissaan, yksin edelleen.
Dokumentti herätti ajatuksia.
Me palstalaiset olemme kyllä onnellisessa asemassa hyvinvointimme keskellä.
Dokkari on ehkä vielä Areenassa.

2

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sama hyvinvointi tulee jokaiselle maahan lampsivalle joka osaa sanoa asylum.

• Anonyymi

Sinä sen tiedät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      30
      4602
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3346
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3144
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      2208
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      27
      1760
    6. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      160
      1751
    7. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1748
    8. Terveiset kaivatullesi

kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      101
      1267
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      137
      1097
    10. Mua ei ole rengastettu, vaikka asunkin jonkun kanssa

Siihen on esteitä. Sinä taas olet rengastettu yksilö. En jaa aviovuodetta kenenkään kanssa, enkä mitään muutakaan.
      Ikävä
      14
      954
    Aihe