Katselin eilen päivällä uusinnan vanhuksesta, joka elää viimeistä kesäänsä kotipaikallaan sivukylällä. Muori oli minua parikymmentä vuotta vanhempi, ikänsä raskasta työtä tehnyt. Nuoruuden kuvassa hän on hoikka ja kaunis neitonen komean sotilaspukuun puetun miehen kainalossa. Heillä oli pitkä yhteinen elämä sodan loputtua, tällä pienellä tilalla, kaukana kaikesta. Nyt Hilja eli yksin, nosti perunaa hangolla, eikä se niin kauheaa ollut, mutta perunoiden kantaminen perunakellariin vei voimat. Ilman mitään mukavuuksia asui yksin huonokuntoisessa mökissään.
Ei enää itse jaksanut puita pilkkoa, ostoklapeilla lämmitti sumppia. Ei kukaan kerkiä Hiljaa auttamaan, yksin joutuu kaiken tekemään, huonosti liikkui, mutta ihan siisti oli mökki sisältä.
Ajattelin, kuinka helppo oma elämäni on ollut Hiljan elämään verrattuna. Ei minun olemukseni ole niin loppuun käytetty kuin Hiljan, vaikka ikäeroa ei juuri olekaan. Ei minun ole tarvinnut raataa yli voimieni, helpolla olen elämäni tien kulkenut. Eikä ole tarvinnut vuosia tuskailla miehen vuoksi, joka taisteli rintamalla. Kyllä sekin kuluttaa ihmistä.
Hilja ei kuitenkaan kaivannut muualle, mutta yhteiskunta sitten tarttui Hiljan elämään ja siirsi hänet kunnan hoiviin omaan huoneeseen, pitsiverhoisen ikkunan ääreen. Loppukuvassa hän istui keppiinsä nojaten, ajatuksissaan, yksin edelleen.
Dokumentti herätti ajatuksia.
Me palstalaiset olemme kyllä onnellisessa asemassa hyvinvointimme keskellä.
Dokkari on ehkä vielä Areenassa.
Dokkari ikäihmisestä
2
76
Vastaukset
- Anonyymi
Sama hyvinvointi tulee jokaiselle maahan lampsivalle joka osaa sanoa asylum.
- Anonyymi
Sinä sen tiedät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137420- 505578
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa623122Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2011433Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251077Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926