Käytetyn auton määräaikaishuolto nollattu suorittamatta itse toimenpiteitä

Anonyymi

Viedessäni ajoneuvon merkkiliikkeeseen varmistaakseni minkälaisen ajoneuvon ja millaisella historialla/tiedoilla olen hankkimassa käytetyn auton, auton määräaikaishuoltohistoriassa alkoi heräämään kysymysmerkkejä.

Veho on ilmeisesti asiaakkaan pyynnöstä nollannut ajoneuvon (2018 plug-in-hybrid) määräaikaishuollon tarpeen (A3) vaihtamalla vain öljyn.

Veholta ei vastauksia tipu miksi määräaikaishuolto on nollattu vaikka se tosiasiallisesti heiltä saadun kuitin mukaan sitä ei ole suoritettu.

Määraikaishuollon ajankohta olisi nyt kesällä, mutta tietokone ei sitä vaadi nollauksen takia. A3 määräaikaishuollon arvo 600 - 700eur

Suhteellisen uuden ajoneuvon määräaikaishuollon skippaaminen olisi varmaan vaikuttanut tavalla tai toisella, joku täällä varmaan osaisi sanoa kuinka negatiivisesti ajonevon arvoon tai hintaan jos asianmukaista ylläpitoa ei suoritettu.

Olen tarkistanut laajasti ajoneuvon rekisterit, ei ole kolariajoneuvo ja aikaisemmin A1 ja B2 määräaikaishuollot suoritettu asiallisesti ja ajanmukaisesti.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Ajoneuvossa ei siis mitään muuta häikkää.

22

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja mitenkä totesit ettei huoltoa ole oikeasti tehty?
      Merkkiliike ei oikeasti tuollaiseen ryhdy tekemättä ohjelman mukaisia töitä.

      • Anonyymi

        Veho lähetti kuitin toimenpiteestä, jolloin määräaikaishuolto nollattu. Kuitin mukaan ajoneuvoon tehty vain ja ainostaan moottoriöljyn vaihto.

        Kyseisenä ajankohtajan öljyä ei olisi edes pitänyt vaihtaa, koska siinä vaiheessa sillä oli ajettu merkkiliikkeen mukaan vain hieman yli 3000km edellisestä määräaikaishuollosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veho lähetti kuitin toimenpiteestä, jolloin määräaikaishuolto nollattu. Kuitin mukaan ajoneuvoon tehty vain ja ainostaan moottoriöljyn vaihto.

        Kyseisenä ajankohtajan öljyä ei olisi edes pitänyt vaihtaa, koska siinä vaiheessa sillä oli ajettu merkkiliikkeen mukaan vain hieman yli 3000km edellisestä määräaikaishuollosta.

        Sittenhän kaikki on hyvin. Voit teettää mieleisesi huollot, kun tärkein on jo tehty.
        Kannattaa selvittää mitä huoltoja tuohon kohtaan kuuluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sittenhän kaikki on hyvin. Voit teettää mieleisesi huollot, kun tärkein on jo tehty.
        Kannattaa selvittää mitä huoltoja tuohon kohtaan kuuluu.

        Jees näin luultavasti eteenpäin.


    • Yhden huoltovälin skippaaminen ei aiheuta teknisiä ongelmia, eikä käytännössä vaikuta jälleenmyyntihintaan, joten ko. auton ostajan kannattaa teettää seuraava huolto (mahdollisesti) täydennettynä edellisen huollon tekemättömillä tarkistuksilla. Mersuissakaan ei vissiin voi nollata huoltoilmaisinta, joka ei ole jo ilmoittanut huollontarpeesta, joten tämä huolto jää nollaamatta.

      Suomen olosuhteita voidaan kuvailla "vaikeiksi" joten voiteluhuolto (moottoriöljyn vaihto suodin) kannattaa joka tapauksessa tehdä vuoden välein säntillisesti vaikka ajokilometrimäärät eivät täyttyisikään.

      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä vinkistä


    • Anonyymi

      Mitähän siihen huoltoon sitten olisi kuulunut? Useissa siihen ei varsinaisia toimenpiteitä kuulu muuta kuin öljynvaihto. Loput työt voi olla luokkaa pyyhinsulkien tarkastus, pesunestemäärän tarkastus, jarrupalojen tarkastus, jne. Eli mitä tärkeää on jäänyt huollossa tekemättä?

      • Anonyymi

        Listan mukaan sytytystulpat, moottorin ilmansuodatin ja polttoainesuodatin, jarruneste, jäähdytysneste, raitisilmasuodatin, öljyn ja öljyfiltterin vaihto, automaattivaihteiston öljyn vaihto.. onhan noita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Listan mukaan sytytystulpat, moottorin ilmansuodatin ja polttoainesuodatin, jarruneste, jäähdytysneste, raitisilmasuodatin, öljyn ja öljyfiltterin vaihto, automaattivaihteiston öljyn vaihto.. onhan noita.

        Eli homma tulee kuntoon teetettäessä seuraava "pikkuhuolto" isona, jossa tehdään kaikki edellisessä huollossa laiminlyödyt työt.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Eli homma tulee kuntoon teetettäessä seuraava "pikkuhuolto" isona, jossa tehdään kaikki edellisessä huollossa laiminlyödyt työt.

        Homma tulee suoritettua sillä, että persaukinen vanhan mesen omistaja teetää "huollon" jollain sellaisella. joka lyö sen "Merkkihuollon leiman" Siihen huoltokirjaaan, ja siinäpä se!
        Muuta ei tarvita, ja arvo säilyy....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Homma tulee suoritettua sillä, että persaukinen vanhan mesen omistaja teetää "huollon" jollain sellaisella. joka lyö sen "Merkkihuollon leiman" Siihen huoltokirjaaan, ja siinäpä se!
        Muuta ei tarvita, ja arvo säilyy....

        Tarkoitin tietysti homman tulemista kuntoon teknisessä mielessä, en paperityön... ; )


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Tarkoitin tietysti homman tulemista kuntoon teknisessä mielessä, en paperityön... ; )

        No sitä en tiennyt, että olisit rehellinen mesen omistaja, Sorry....


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sitä en tiennyt, että olisit rehellinen mesen omistaja, Sorry....

        Levitetäänpä rehellisyyden ja reilun pelin aatetta spekuloimalla, että eikö Vehon pitäisi tulla seuraavan huollon hinnasta reilusti vastaan jos käytettyä autoa ollaan Veholta ostamassa ja aloittajan tarina voidaan todentaa? ; )


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Levitetäänpä rehellisyyden ja reilun pelin aatetta spekuloimalla, että eikö Vehon pitäisi tulla seuraavan huollon hinnasta reilusti vastaan jos käytettyä autoa ollaan Veholta ostamassa ja aloittajan tarina voidaan todentaa? ; )

        Asia eteni niin, että kysellessäni noiden öljyjen ja filtterien vaihdon kuittien perään ilmeni, että autolle oli lisäksi tehty korjaustoimenpiteitä. En saanut kuittia silti kummastakaan ja autoa minulle myyvä yritys valitteli, ettei Veho suostu antamaan heillekään tarkempia tietoja.

        Kun yllätyin uudesta tiedosta että asiaan liittyi myös korjaustoimenpiteitä ja kysyin niistäkin, Veho päätti vedota yksityisyyden suojalakiin ettei heidän tarvitse kertoa mikä siinä on ollut rikki ja mitä sille on tehty. Veho kehoitti pyytämään edelliseltä omistajalta lupaa saada tietää mitä korjaukset olivat.

        Maksoin lakimiehelle 6euroa kysyen mikä tämä yksityisyyden laki oikein on ja lakimies painotti, että päinvastoin on autoa myyvän tahon vastuu kertoa kaikki tieto auton kunnosta ja historiasta, eikä Vehollakaan ole mitään salattavaa koska kaikki on julkista tietoa edellisestä omistajan nimeä myöten (trafista saa parilla eurolla). Lakimies kehoitti vaikeimmassa tilanteessa ottamaan yhteyttä kilpailu-ja kuluttajavirastoon ja jos vielä sittenkin kieltäytyvät kertomasta niin seuraava askel olisi käräjät mutta hän sanoi ettei yksikään autoa myyvä liike ole vastustanut kuluttajaviraston vaatimuksia.

        Päätin soittaa tästä autoa myyvälle yritykselle, ja ilmeni että auto olikin heidän firmalle ostettu käyttöön. Kaiken lisäksi korjauksesta oli laskutettu heitä, ja että heillä oli koko tämän ajan Vehon lähettämä lasku, jossa ilmeni sekä työselite, että vikakoodit ja mitä korjauksia oli tehty.

        Ajoneuvon moottori oli savuttanut ja käynti oli epätasainen. Ilmeni, että helmikuussa kampikammion huohotuksen venttiilissä oli toimintahäiriö. Ilmaputkessa ja turboahtimen suuaukolla oli ollut öljyä ja ahdimessa oli öljyvuotoa akselilta. Autoon oli vaihdettu uusi turboahdin tiivisteineen, uudet sytytystulpat ja välijäähdytin pesty.

        Auto saattaa olla nyt täysin kunnossa korjauksen jälkeen, mutta kiinnostaisi mikä muu kuin auton moottorin huudattaminen kylmällä olisi tuon aiheuttanut. Alkaa herätä kysymyksiä mikä kaikki muu on autossa kärsinyt, muttei vielä mennyt rikki?

        Summasumarum, vaikuttaa olevan tätä päivää että a) autoa myyvät liikkeet tahalleen jättävät kertomatta asioita b) korjausfirmat vetoavat yksityissuojalakiin, jos halutaan hankkiutua kyselijöistä eroon.

        Tästä jää vaan paskan maku suuhun kun asioista voisi vaan suoraan kertoa kun niitä kysytään. Pohdin koko koko kaupan perumista pelkästään huonon asiakaspalvelun takia, vaikka auto olisi ok. Ihan vastaavaa autoa ei tällä hetkellä samoilla hinnoilla ole myynnissä mutta tänään pitäisi päättää perunko kaupat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homma tulee suoritettua sillä, että persaukinen vanhan mesen omistaja teetää "huollon" jollain sellaisella. joka lyö sen "Merkkihuollon leiman" Siihen huoltokirjaaan, ja siinäpä se!
        Muuta ei tarvita, ja arvo säilyy....

        Mersuissa on sähköinen huoltokirja. Älä sekoita tojotan vihkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia eteni niin, että kysellessäni noiden öljyjen ja filtterien vaihdon kuittien perään ilmeni, että autolle oli lisäksi tehty korjaustoimenpiteitä. En saanut kuittia silti kummastakaan ja autoa minulle myyvä yritys valitteli, ettei Veho suostu antamaan heillekään tarkempia tietoja.

        Kun yllätyin uudesta tiedosta että asiaan liittyi myös korjaustoimenpiteitä ja kysyin niistäkin, Veho päätti vedota yksityisyyden suojalakiin ettei heidän tarvitse kertoa mikä siinä on ollut rikki ja mitä sille on tehty. Veho kehoitti pyytämään edelliseltä omistajalta lupaa saada tietää mitä korjaukset olivat.

        Maksoin lakimiehelle 6euroa kysyen mikä tämä yksityisyyden laki oikein on ja lakimies painotti, että päinvastoin on autoa myyvän tahon vastuu kertoa kaikki tieto auton kunnosta ja historiasta, eikä Vehollakaan ole mitään salattavaa koska kaikki on julkista tietoa edellisestä omistajan nimeä myöten (trafista saa parilla eurolla). Lakimies kehoitti vaikeimmassa tilanteessa ottamaan yhteyttä kilpailu-ja kuluttajavirastoon ja jos vielä sittenkin kieltäytyvät kertomasta niin seuraava askel olisi käräjät mutta hän sanoi ettei yksikään autoa myyvä liike ole vastustanut kuluttajaviraston vaatimuksia.

        Päätin soittaa tästä autoa myyvälle yritykselle, ja ilmeni että auto olikin heidän firmalle ostettu käyttöön. Kaiken lisäksi korjauksesta oli laskutettu heitä, ja että heillä oli koko tämän ajan Vehon lähettämä lasku, jossa ilmeni sekä työselite, että vikakoodit ja mitä korjauksia oli tehty.

        Ajoneuvon moottori oli savuttanut ja käynti oli epätasainen. Ilmeni, että helmikuussa kampikammion huohotuksen venttiilissä oli toimintahäiriö. Ilmaputkessa ja turboahtimen suuaukolla oli ollut öljyä ja ahdimessa oli öljyvuotoa akselilta. Autoon oli vaihdettu uusi turboahdin tiivisteineen, uudet sytytystulpat ja välijäähdytin pesty.

        Auto saattaa olla nyt täysin kunnossa korjauksen jälkeen, mutta kiinnostaisi mikä muu kuin auton moottorin huudattaminen kylmällä olisi tuon aiheuttanut. Alkaa herätä kysymyksiä mikä kaikki muu on autossa kärsinyt, muttei vielä mennyt rikki?

        Summasumarum, vaikuttaa olevan tätä päivää että a) autoa myyvät liikkeet tahalleen jättävät kertomatta asioita b) korjausfirmat vetoavat yksityissuojalakiin, jos halutaan hankkiutua kyselijöistä eroon.

        Tästä jää vaan paskan maku suuhun kun asioista voisi vaan suoraan kertoa kun niitä kysytään. Pohdin koko koko kaupan perumista pelkästään huonon asiakaspalvelun takia, vaikka auto olisi ok. Ihan vastaavaa autoa ei tällä hetkellä samoilla hinnoilla ole myynnissä mutta tänään pitäisi päättää perunko kaupat.

        Normihuoltojen lisäksi tehtyjä korjauksia ei Vehon todellakaan tarvitse/saa antaa. Yksityisyydensuoja on tässä kohtaa vahva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normihuoltojen lisäksi tehtyjä korjauksia ei Vehon todellakaan tarvitse/saa antaa. Yksityisyydensuoja on tässä kohtaa vahva.

        Huoltopritin sähköisenä kuka tahansa saa mistä tahansa autosta mikä Veholla tai jossain muualla huollettu, josta pääsy Mersun sähköiseen tietokantaan.

        Korjaukset ei kuulu tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Listan mukaan sytytystulpat, moottorin ilmansuodatin ja polttoainesuodatin, jarruneste, jäähdytysneste, raitisilmasuodatin, öljyn ja öljyfiltterin vaihto, automaattivaihteiston öljyn vaihto.. onhan noita.

        Niinpä, ei noissa ole mitään niin kamalan kriittistä, että huoltovälin pidentyminen sinällään aiheuttaisi vielä ongelmia. Moottorin öljynvaihto on se tärkein. Mutta kannattaa teettää ne puuttuvat, jos vielä puttuu, niin heti kun mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia eteni niin, että kysellessäni noiden öljyjen ja filtterien vaihdon kuittien perään ilmeni, että autolle oli lisäksi tehty korjaustoimenpiteitä. En saanut kuittia silti kummastakaan ja autoa minulle myyvä yritys valitteli, ettei Veho suostu antamaan heillekään tarkempia tietoja.

        Kun yllätyin uudesta tiedosta että asiaan liittyi myös korjaustoimenpiteitä ja kysyin niistäkin, Veho päätti vedota yksityisyyden suojalakiin ettei heidän tarvitse kertoa mikä siinä on ollut rikki ja mitä sille on tehty. Veho kehoitti pyytämään edelliseltä omistajalta lupaa saada tietää mitä korjaukset olivat.

        Maksoin lakimiehelle 6euroa kysyen mikä tämä yksityisyyden laki oikein on ja lakimies painotti, että päinvastoin on autoa myyvän tahon vastuu kertoa kaikki tieto auton kunnosta ja historiasta, eikä Vehollakaan ole mitään salattavaa koska kaikki on julkista tietoa edellisestä omistajan nimeä myöten (trafista saa parilla eurolla). Lakimies kehoitti vaikeimmassa tilanteessa ottamaan yhteyttä kilpailu-ja kuluttajavirastoon ja jos vielä sittenkin kieltäytyvät kertomasta niin seuraava askel olisi käräjät mutta hän sanoi ettei yksikään autoa myyvä liike ole vastustanut kuluttajaviraston vaatimuksia.

        Päätin soittaa tästä autoa myyvälle yritykselle, ja ilmeni että auto olikin heidän firmalle ostettu käyttöön. Kaiken lisäksi korjauksesta oli laskutettu heitä, ja että heillä oli koko tämän ajan Vehon lähettämä lasku, jossa ilmeni sekä työselite, että vikakoodit ja mitä korjauksia oli tehty.

        Ajoneuvon moottori oli savuttanut ja käynti oli epätasainen. Ilmeni, että helmikuussa kampikammion huohotuksen venttiilissä oli toimintahäiriö. Ilmaputkessa ja turboahtimen suuaukolla oli ollut öljyä ja ahdimessa oli öljyvuotoa akselilta. Autoon oli vaihdettu uusi turboahdin tiivisteineen, uudet sytytystulpat ja välijäähdytin pesty.

        Auto saattaa olla nyt täysin kunnossa korjauksen jälkeen, mutta kiinnostaisi mikä muu kuin auton moottorin huudattaminen kylmällä olisi tuon aiheuttanut. Alkaa herätä kysymyksiä mikä kaikki muu on autossa kärsinyt, muttei vielä mennyt rikki?

        Summasumarum, vaikuttaa olevan tätä päivää että a) autoa myyvät liikkeet tahalleen jättävät kertomatta asioita b) korjausfirmat vetoavat yksityissuojalakiin, jos halutaan hankkiutua kyselijöistä eroon.

        Tästä jää vaan paskan maku suuhun kun asioista voisi vaan suoraan kertoa kun niitä kysytään. Pohdin koko koko kaupan perumista pelkästään huonon asiakaspalvelun takia, vaikka auto olisi ok. Ihan vastaavaa autoa ei tällä hetkellä samoilla hinnoilla ole myynnissä mutta tänään pitäisi päättää perunko kaupat.

        Ei se välttämättä tarvitse edes erityistä huudattamista. Joissain autoissa jopa on huohottimella tapana jäätyä talvella, jolloin saattaisi ruikkia öljyt moottoritilaan mittatikun reiästä. Kuullostaa hieman erikoiselta, että öljyn imeytyminen turboon voisi sen rikkoa, mutta kai se on mahdollista.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      111
      7124
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      33
      4199
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      39
      3675
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      398
      1940
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1457
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      35
      1438
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      62
      1357
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      12
      1078
    9. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      172
      1055
    10. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      1010
    Aihe