Miksi Norppa kympissä suippo perä?

Anonyymi

Katselin Saimaan laiturissa olevaa Norppa kymppiä. Käytännöllisen oloinen vene, mutta miksi ihmeessä perä on suippo? Valtavasti sekä sisä- että kansitilaa menee hukkaan.

16

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Norppa on uppoumarunkoinen vene, joka kulkee runkonopeuttaan. Ei sen kovempaa. Soipon perän kulkuvastus on pienempi, jolloin runkonopeus saavutetaan pienemmällä koneteholla ja polttoaineenkulutuksella.

    • Anonyymi

      Koska oikeissa veneissä on suippo perä. Se parantaa ominaisuuksia.

    • Anonyymi

      Suipon perän vaikutus kulutukseen on täysin olematon. Tuollainen uppoumarunkoinen kuluttaa joka tapauksessa mitättömän vähän.

      • Anonyymi

        Helsinki- Tukholma- väliä ajavat autolautat kuluttavat edestakaisella matkalla polttoainetta noin 130- 140000 litraa, ihan mitätöntä... Kaikki tuota reittiä ajavat alukset samoin kuin maailman rahtilaivoista yli 95 % on niitä suippoperäisiä. Nyt puhutaan perän vedenpinnan alapuolisen osan muodoista. Jos tuollainen 130- 140000 litraa yhdellä Hki- Sto- reissulla kuluttava alus olisi perästään kuin katkaistu laatikko, aluksen kulutus olisi huomattavasti suurempi ja polttoainekulujen ollessa laivojen juoksevista kuluista ylivertaisesti suurin kuluerä, se tarkoittaisi huomattavasti korkeampia pa- kustannuksia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki- Tukholma- väliä ajavat autolautat kuluttavat edestakaisella matkalla polttoainetta noin 130- 140000 litraa, ihan mitätöntä... Kaikki tuota reittiä ajavat alukset samoin kuin maailman rahtilaivoista yli 95 % on niitä suippoperäisiä. Nyt puhutaan perän vedenpinnan alapuolisen osan muodoista. Jos tuollainen 130- 140000 litraa yhdellä Hki- Sto- reissulla kuluttava alus olisi perästään kuin katkaistu laatikko, aluksen kulutus olisi huomattavasti suurempi ja polttoainekulujen ollessa laivojen juoksevista kuluista ylivertaisesti suurin kuluerä, se tarkoittaisi huomattavasti korkeampia pa- kustannuksia!

        Risteilijöissä/autolautoissa ei ole suippoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteilijöissä/autolautoissa ei ole suippoa!

        Ei niissä ole vedessä laahaavaa tasaperää, vaan peräpeili alkaa vasta vesirajan yläpuolelta. Perä myös kapenee taakse. Huomaa sinisen maalin rajan muoto.

        https://www.ts.fi/static/content/pic_5_377529_k377566_1200.jpg

        Merkittävä ero on myös vaihdissa. 200 m laivan runkonopeus 34 solmua, mutta ajavat yleensä alle 20 solmua.

        Norpan perä ei ole mitenkään optimaalinen. Tärkeintä lienee ollut ulkonäkö.


    • Anonyymi

      Ei sille ole mitään perustetta. Esimerkiksi raskaat teräksiset Linssenit ovat tasaperäisiä, mutta testeissä kulutus on hyvin maltillinen.

      • Anonyymi

        Katso niiden Linsseniesi VEDENALAISTA osaa, älä tuijota sitä pinnan yläpuolella olevaa runkoa...Ei se pinnan yläpuolella näkösällä oleva rungon muoto vaikuta kulkuvastukseen eikä - ominaisuuksiin, veden halki liikkuu ja vettä syrjäyttää vedenpinnan alapuolinen rungon osa...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miksei siellä saimaalla tehdä verkkokalastajista tikkataulutelineitä?

    • Anonyymi

      Suosittelen lukemiseksi hydrodynamiikan perusteet ja varsinkin kappaleen muodon vaikutus virtausvadtukseen.
      Kaupallisessa merenkulussa kulkuvastus optimoidaan suhteessa lastauskykyyn, jolloin kriteerit muuttuvat.

    • Anonyymi

      Uppoumarungoilla tapahtuvassa harrastusveneilyssä rungon muodon vaikutus kulutukseen on veneilyn kokonaiskulut huomioiden niin mitätön, ettei millekään kikkailulle ole järkevää perustetta.

      Jos kohdalle sattuu, niin katsokaa sitä Norppa Kympin perää ja peräkantta. Miettikää, miten valtavan paljon enemmän veneessä olisi hyötytilaa, jos perä olisi tasainen.

      • Anonyymi

        Niin ja jos rungon puoliväliin laittaisi 3 m jatkoa niin sitte olis tilaa.


    • Anonyymi

      Kolme metriä lisää nostaisi valtavasti veneen hintaa, koska samalla tarvittaisiin lisää leveyttä ja paksumpia materiaaleja.

      Tasainen perä saataisiin kuitenkin hyvin maltillisilla materiaalikustannuksilla. Alkuperäiselle ratkaisulle tuskin on muuta perustetta kuin ulkonäkö, mutta nyt se ulkonäkö syö pahasti käytännöllisyyttä.

      • Anonyymi

        Ei veneily mikään köyhien harrastus olekaan.


    • Anonyymi

      No sitä ihmeteltiin vanhalta ukolta joskus samaa. Kyllä siltä ukolta selityksiä löyty, mutta kyseessä oli jokin sekoitus estetiikkaa ja rungon virtausvastusta. Paino jälkimmäisellä. Ihan hyvä selitys.

      Joskus siinä veistämön pihalla niitä muotteja mittailin ja vene on epäsymmetrinen; se jigi/malli minkä perusteella muotit on tehty on mennyt vähän keturalleen.

      Oma vene oli sellainen raakile, eli ostin vain puoliskot yhteen laminoituna. Ihan ekoja kymppejä.

      Sitten kun "veistämöltä" jälkeenpäin kyselin tästä epäsymmetrisyydestä tuli alkuun mulkoilua ja sitten meni ihan loukkausten julkihuutamiseksi kun kerroin että rungossa on mattojen välissä ilmaa (valo kuulti läpi), sen koommin ei huvittanut ko röllipeikon kanssa enää asioida. Veneen kasasin ja möin joskus 10 vuotta takaperin eteenpäin.

      Ihan kiva paatti se oli, tilaa oli, mutta aika näyttää miten niiden runkojen laminoinnit pitää. Yksi kuulemma upposi Lpr satamaan joskus 15 vuotta sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe