Miksi Norppa kympissä suippo perä?

Anonyymi

Katselin Saimaan laiturissa olevaa Norppa kymppiä. Käytännöllisen oloinen vene, mutta miksi ihmeessä perä on suippo? Valtavasti sekä sisä- että kansitilaa menee hukkaan.

16

954

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Norppa on uppoumarunkoinen vene, joka kulkee runkonopeuttaan. Ei sen kovempaa. Soipon perän kulkuvastus on pienempi, jolloin runkonopeus saavutetaan pienemmällä koneteholla ja polttoaineenkulutuksella.

    • Anonyymi

      Koska oikeissa veneissä on suippo perä. Se parantaa ominaisuuksia.

    • Anonyymi

      Suipon perän vaikutus kulutukseen on täysin olematon. Tuollainen uppoumarunkoinen kuluttaa joka tapauksessa mitättömän vähän.

      • Anonyymi

        Helsinki- Tukholma- väliä ajavat autolautat kuluttavat edestakaisella matkalla polttoainetta noin 130- 140000 litraa, ihan mitätöntä... Kaikki tuota reittiä ajavat alukset samoin kuin maailman rahtilaivoista yli 95 % on niitä suippoperäisiä. Nyt puhutaan perän vedenpinnan alapuolisen osan muodoista. Jos tuollainen 130- 140000 litraa yhdellä Hki- Sto- reissulla kuluttava alus olisi perästään kuin katkaistu laatikko, aluksen kulutus olisi huomattavasti suurempi ja polttoainekulujen ollessa laivojen juoksevista kuluista ylivertaisesti suurin kuluerä, se tarkoittaisi huomattavasti korkeampia pa- kustannuksia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki- Tukholma- väliä ajavat autolautat kuluttavat edestakaisella matkalla polttoainetta noin 130- 140000 litraa, ihan mitätöntä... Kaikki tuota reittiä ajavat alukset samoin kuin maailman rahtilaivoista yli 95 % on niitä suippoperäisiä. Nyt puhutaan perän vedenpinnan alapuolisen osan muodoista. Jos tuollainen 130- 140000 litraa yhdellä Hki- Sto- reissulla kuluttava alus olisi perästään kuin katkaistu laatikko, aluksen kulutus olisi huomattavasti suurempi ja polttoainekulujen ollessa laivojen juoksevista kuluista ylivertaisesti suurin kuluerä, se tarkoittaisi huomattavasti korkeampia pa- kustannuksia!

        Risteilijöissä/autolautoissa ei ole suippoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteilijöissä/autolautoissa ei ole suippoa!

        Ei niissä ole vedessä laahaavaa tasaperää, vaan peräpeili alkaa vasta vesirajan yläpuolelta. Perä myös kapenee taakse. Huomaa sinisen maalin rajan muoto.

        https://www.ts.fi/static/content/pic_5_377529_k377566_1200.jpg

        Merkittävä ero on myös vaihdissa. 200 m laivan runkonopeus 34 solmua, mutta ajavat yleensä alle 20 solmua.

        Norpan perä ei ole mitenkään optimaalinen. Tärkeintä lienee ollut ulkonäkö.


    • Anonyymi

      Ei sille ole mitään perustetta. Esimerkiksi raskaat teräksiset Linssenit ovat tasaperäisiä, mutta testeissä kulutus on hyvin maltillinen.

      • Anonyymi

        Katso niiden Linsseniesi VEDENALAISTA osaa, älä tuijota sitä pinnan yläpuolella olevaa runkoa...Ei se pinnan yläpuolella näkösällä oleva rungon muoto vaikuta kulkuvastukseen eikä - ominaisuuksiin, veden halki liikkuu ja vettä syrjäyttää vedenpinnan alapuolinen rungon osa...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miksei siellä saimaalla tehdä verkkokalastajista tikkataulutelineitä?

    • Anonyymi

      Suosittelen lukemiseksi hydrodynamiikan perusteet ja varsinkin kappaleen muodon vaikutus virtausvadtukseen.
      Kaupallisessa merenkulussa kulkuvastus optimoidaan suhteessa lastauskykyyn, jolloin kriteerit muuttuvat.

    • Anonyymi

      Uppoumarungoilla tapahtuvassa harrastusveneilyssä rungon muodon vaikutus kulutukseen on veneilyn kokonaiskulut huomioiden niin mitätön, ettei millekään kikkailulle ole järkevää perustetta.

      Jos kohdalle sattuu, niin katsokaa sitä Norppa Kympin perää ja peräkantta. Miettikää, miten valtavan paljon enemmän veneessä olisi hyötytilaa, jos perä olisi tasainen.

      • Anonyymi

        Niin ja jos rungon puoliväliin laittaisi 3 m jatkoa niin sitte olis tilaa.


    • Anonyymi

      Kolme metriä lisää nostaisi valtavasti veneen hintaa, koska samalla tarvittaisiin lisää leveyttä ja paksumpia materiaaleja.

      Tasainen perä saataisiin kuitenkin hyvin maltillisilla materiaalikustannuksilla. Alkuperäiselle ratkaisulle tuskin on muuta perustetta kuin ulkonäkö, mutta nyt se ulkonäkö syö pahasti käytännöllisyyttä.

      • Anonyymi

        Ei veneily mikään köyhien harrastus olekaan.


    • Anonyymi

      No sitä ihmeteltiin vanhalta ukolta joskus samaa. Kyllä siltä ukolta selityksiä löyty, mutta kyseessä oli jokin sekoitus estetiikkaa ja rungon virtausvastusta. Paino jälkimmäisellä. Ihan hyvä selitys.

      Joskus siinä veistämön pihalla niitä muotteja mittailin ja vene on epäsymmetrinen; se jigi/malli minkä perusteella muotit on tehty on mennyt vähän keturalleen.

      Oma vene oli sellainen raakile, eli ostin vain puoliskot yhteen laminoituna. Ihan ekoja kymppejä.

      Sitten kun "veistämöltä" jälkeenpäin kyselin tästä epäsymmetrisyydestä tuli alkuun mulkoilua ja sitten meni ihan loukkausten julkihuutamiseksi kun kerroin että rungossa on mattojen välissä ilmaa (valo kuulti läpi), sen koommin ei huvittanut ko röllipeikon kanssa enää asioida. Veneen kasasin ja möin joskus 10 vuotta takaperin eteenpäin.

      Ihan kiva paatti se oli, tilaa oli, mutta aika näyttää miten niiden runkojen laminoinnit pitää. Yksi kuulemma upposi Lpr satamaan joskus 15 vuotta sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      363
      3802
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1413
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1267
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      65
      1054
    5. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      58
      877
    6. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      13
      871
    7. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      860
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      839
    9. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      11
      837
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      831
    Aihe