Katselin Saimaan laiturissa olevaa Norppa kymppiä. Käytännöllisen oloinen vene, mutta miksi ihmeessä perä on suippo? Valtavasti sekä sisä- että kansitilaa menee hukkaan.
Miksi Norppa kympissä suippo perä?
16
684
Vastaukset
- Anonyymi
Norppa on uppoumarunkoinen vene, joka kulkee runkonopeuttaan. Ei sen kovempaa. Soipon perän kulkuvastus on pienempi, jolloin runkonopeus saavutetaan pienemmällä koneteholla ja polttoaineenkulutuksella.
- Anonyymi
Koska oikeissa veneissä on suippo perä. Se parantaa ominaisuuksia.
- Anonyymi
Suipon perän vaikutus kulutukseen on täysin olematon. Tuollainen uppoumarunkoinen kuluttaa joka tapauksessa mitättömän vähän.
- Anonyymi
Helsinki- Tukholma- väliä ajavat autolautat kuluttavat edestakaisella matkalla polttoainetta noin 130- 140000 litraa, ihan mitätöntä... Kaikki tuota reittiä ajavat alukset samoin kuin maailman rahtilaivoista yli 95 % on niitä suippoperäisiä. Nyt puhutaan perän vedenpinnan alapuolisen osan muodoista. Jos tuollainen 130- 140000 litraa yhdellä Hki- Sto- reissulla kuluttava alus olisi perästään kuin katkaistu laatikko, aluksen kulutus olisi huomattavasti suurempi ja polttoainekulujen ollessa laivojen juoksevista kuluista ylivertaisesti suurin kuluerä, se tarkoittaisi huomattavasti korkeampia pa- kustannuksia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsinki- Tukholma- väliä ajavat autolautat kuluttavat edestakaisella matkalla polttoainetta noin 130- 140000 litraa, ihan mitätöntä... Kaikki tuota reittiä ajavat alukset samoin kuin maailman rahtilaivoista yli 95 % on niitä suippoperäisiä. Nyt puhutaan perän vedenpinnan alapuolisen osan muodoista. Jos tuollainen 130- 140000 litraa yhdellä Hki- Sto- reissulla kuluttava alus olisi perästään kuin katkaistu laatikko, aluksen kulutus olisi huomattavasti suurempi ja polttoainekulujen ollessa laivojen juoksevista kuluista ylivertaisesti suurin kuluerä, se tarkoittaisi huomattavasti korkeampia pa- kustannuksia!
Risteilijöissä/autolautoissa ei ole suippoa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Risteilijöissä/autolautoissa ei ole suippoa!
Ei niissä ole vedessä laahaavaa tasaperää, vaan peräpeili alkaa vasta vesirajan yläpuolelta. Perä myös kapenee taakse. Huomaa sinisen maalin rajan muoto.
https://www.ts.fi/static/content/pic_5_377529_k377566_1200.jpg
Merkittävä ero on myös vaihdissa. 200 m laivan runkonopeus 34 solmua, mutta ajavat yleensä alle 20 solmua.
Norpan perä ei ole mitenkään optimaalinen. Tärkeintä lienee ollut ulkonäkö.
- Anonyymi
Ei sille ole mitään perustetta. Esimerkiksi raskaat teräksiset Linssenit ovat tasaperäisiä, mutta testeissä kulutus on hyvin maltillinen.
- Anonyymi
Katso niiden Linsseniesi VEDENALAISTA osaa, älä tuijota sitä pinnan yläpuolella olevaa runkoa...Ei se pinnan yläpuolella näkösällä oleva rungon muoto vaikuta kulkuvastukseen eikä - ominaisuuksiin, veden halki liikkuu ja vettä syrjäyttää vedenpinnan alapuolinen rungon osa...
- Anonyymi
Linssen on perästä veden alla tasainen niin kuin ovat modernit purjeveneetkin.
Tuossa näkyy kuvaa.
https://photos.inautia.com/barcosOcasion/6/5/9/5/linssen-grand-sturdy-380-ac-27103090161952486968665665544557x.jpg
Kanoottiperälle ei ole mitään järkevää syytä. Kunhan leikkaa valtavasti tilaa ilman järkeviä mitattavia hyötyjä. Hinnastakin saadaan pois hyvin minimaalisesti materiaalisäästöinä. - Anonyymi
Miksei siellä saimaalla tehdä verkkokalastajista tikkataulutelineitä?
- Anonyymi
Suosittelen lukemiseksi hydrodynamiikan perusteet ja varsinkin kappaleen muodon vaikutus virtausvadtukseen.
Kaupallisessa merenkulussa kulkuvastus optimoidaan suhteessa lastauskykyyn, jolloin kriteerit muuttuvat. - Anonyymi
Uppoumarungoilla tapahtuvassa harrastusveneilyssä rungon muodon vaikutus kulutukseen on veneilyn kokonaiskulut huomioiden niin mitätön, ettei millekään kikkailulle ole järkevää perustetta.
Jos kohdalle sattuu, niin katsokaa sitä Norppa Kympin perää ja peräkantta. Miettikää, miten valtavan paljon enemmän veneessä olisi hyötytilaa, jos perä olisi tasainen.- Anonyymi
Niin ja jos rungon puoliväliin laittaisi 3 m jatkoa niin sitte olis tilaa.
- Anonyymi
Kolme metriä lisää nostaisi valtavasti veneen hintaa, koska samalla tarvittaisiin lisää leveyttä ja paksumpia materiaaleja.
Tasainen perä saataisiin kuitenkin hyvin maltillisilla materiaalikustannuksilla. Alkuperäiselle ratkaisulle tuskin on muuta perustetta kuin ulkonäkö, mutta nyt se ulkonäkö syö pahasti käytännöllisyyttä.- Anonyymi
Ei veneily mikään köyhien harrastus olekaan.
- Anonyymi
No sitä ihmeteltiin vanhalta ukolta joskus samaa. Kyllä siltä ukolta selityksiä löyty, mutta kyseessä oli jokin sekoitus estetiikkaa ja rungon virtausvastusta. Paino jälkimmäisellä. Ihan hyvä selitys.
Joskus siinä veistämön pihalla niitä muotteja mittailin ja vene on epäsymmetrinen; se jigi/malli minkä perusteella muotit on tehty on mennyt vähän keturalleen.
Oma vene oli sellainen raakile, eli ostin vain puoliskot yhteen laminoituna. Ihan ekoja kymppejä.
Sitten kun "veistämöltä" jälkeenpäin kyselin tästä epäsymmetrisyydestä tuli alkuun mulkoilua ja sitten meni ihan loukkausten julkihuutamiseksi kun kerroin että rungossa on mattojen välissä ilmaa (valo kuulti läpi), sen koommin ei huvittanut ko röllipeikon kanssa enää asioida. Veneen kasasin ja möin joskus 10 vuotta takaperin eteenpäin.
Ihan kiva paatti se oli, tilaa oli, mutta aika näyttää miten niiden runkojen laminoinnit pitää. Yksi kuulemma upposi Lpr satamaan joskus 15 vuotta sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä lopettanut rajalle ihmisten tuomisen, Suomi sulkemassa silti rajansa
Venäjä on lopettanut toistaiseksi "turvapaikanhakijoiden" kuskaamisen Raja Joosepin avonaiselle Itärajan asemalle. Syynä1962186Fatima Diarra Suomen pakolaiskiintiö nostettava moninkertaiseksi
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010021408.html Hallitus on laskemassa Suomen pakolaiskiintiön 500 pakolaiseen vuod1791419Persu jakoi tekoälyn tekemiä deepfakekuvia mustamaalatakseen SPR:ää
Ei näe asiassa ongelmaa https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/224e6737-010d-42ce-9ac0-cd08a8309f061991169- 741165
Onko tämä yksipuolista?
Haluaisin laittaa sulle viestiä, kysyä kuulumisia. Haluaisin tietää miten voit, onko kaikki hyvin. Kaipaan sua, en tiedä631138Hän, kaivattuni
varmaan luulee, että unohdin, jatkoin elämääni, päästin irti. Vaikka ajattelen häntä edelleen koko ajan. Näin se vaan me51898Amnesty nillittää rajojen sulusta
Amnesty väittää, että missään ei ole näytetty toteen sitä, että noista itärajalta tulleista turvapaikanhakijoista olisi143868- 101835
- 45820
Muistatko? Selviytyjät Teemu Roivainen on Saara Aallon ex-mies - Nyt kumpikin naisen kanssa - Kuvat!
Kääk-juoru! Teemu Roivainen ja Saara Aalto tapasivat lukiossa ja seurustelivat vuosia. Nyt kumpikin on vakiintuneessa pa9766