Miksi Norppa kympissä suippo perä?

Anonyymi

Katselin Saimaan laiturissa olevaa Norppa kymppiä. Käytännöllisen oloinen vene, mutta miksi ihmeessä perä on suippo? Valtavasti sekä sisä- että kansitilaa menee hukkaan.

16

972

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Norppa on uppoumarunkoinen vene, joka kulkee runkonopeuttaan. Ei sen kovempaa. Soipon perän kulkuvastus on pienempi, jolloin runkonopeus saavutetaan pienemmällä koneteholla ja polttoaineenkulutuksella.

    • Anonyymi

      Koska oikeissa veneissä on suippo perä. Se parantaa ominaisuuksia.

    • Anonyymi

      Suipon perän vaikutus kulutukseen on täysin olematon. Tuollainen uppoumarunkoinen kuluttaa joka tapauksessa mitättömän vähän.

      • Anonyymi

        Helsinki- Tukholma- väliä ajavat autolautat kuluttavat edestakaisella matkalla polttoainetta noin 130- 140000 litraa, ihan mitätöntä... Kaikki tuota reittiä ajavat alukset samoin kuin maailman rahtilaivoista yli 95 % on niitä suippoperäisiä. Nyt puhutaan perän vedenpinnan alapuolisen osan muodoista. Jos tuollainen 130- 140000 litraa yhdellä Hki- Sto- reissulla kuluttava alus olisi perästään kuin katkaistu laatikko, aluksen kulutus olisi huomattavasti suurempi ja polttoainekulujen ollessa laivojen juoksevista kuluista ylivertaisesti suurin kuluerä, se tarkoittaisi huomattavasti korkeampia pa- kustannuksia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki- Tukholma- väliä ajavat autolautat kuluttavat edestakaisella matkalla polttoainetta noin 130- 140000 litraa, ihan mitätöntä... Kaikki tuota reittiä ajavat alukset samoin kuin maailman rahtilaivoista yli 95 % on niitä suippoperäisiä. Nyt puhutaan perän vedenpinnan alapuolisen osan muodoista. Jos tuollainen 130- 140000 litraa yhdellä Hki- Sto- reissulla kuluttava alus olisi perästään kuin katkaistu laatikko, aluksen kulutus olisi huomattavasti suurempi ja polttoainekulujen ollessa laivojen juoksevista kuluista ylivertaisesti suurin kuluerä, se tarkoittaisi huomattavasti korkeampia pa- kustannuksia!

        Risteilijöissä/autolautoissa ei ole suippoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteilijöissä/autolautoissa ei ole suippoa!

        Ei niissä ole vedessä laahaavaa tasaperää, vaan peräpeili alkaa vasta vesirajan yläpuolelta. Perä myös kapenee taakse. Huomaa sinisen maalin rajan muoto.

        https://www.ts.fi/static/content/pic_5_377529_k377566_1200.jpg

        Merkittävä ero on myös vaihdissa. 200 m laivan runkonopeus 34 solmua, mutta ajavat yleensä alle 20 solmua.

        Norpan perä ei ole mitenkään optimaalinen. Tärkeintä lienee ollut ulkonäkö.


    • Anonyymi

      Ei sille ole mitään perustetta. Esimerkiksi raskaat teräksiset Linssenit ovat tasaperäisiä, mutta testeissä kulutus on hyvin maltillinen.

      • Anonyymi

        Katso niiden Linsseniesi VEDENALAISTA osaa, älä tuijota sitä pinnan yläpuolella olevaa runkoa...Ei se pinnan yläpuolella näkösällä oleva rungon muoto vaikuta kulkuvastukseen eikä - ominaisuuksiin, veden halki liikkuu ja vettä syrjäyttää vedenpinnan alapuolinen rungon osa...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miksei siellä saimaalla tehdä verkkokalastajista tikkataulutelineitä?

    • Anonyymi

      Suosittelen lukemiseksi hydrodynamiikan perusteet ja varsinkin kappaleen muodon vaikutus virtausvadtukseen.
      Kaupallisessa merenkulussa kulkuvastus optimoidaan suhteessa lastauskykyyn, jolloin kriteerit muuttuvat.

    • Anonyymi

      Uppoumarungoilla tapahtuvassa harrastusveneilyssä rungon muodon vaikutus kulutukseen on veneilyn kokonaiskulut huomioiden niin mitätön, ettei millekään kikkailulle ole järkevää perustetta.

      Jos kohdalle sattuu, niin katsokaa sitä Norppa Kympin perää ja peräkantta. Miettikää, miten valtavan paljon enemmän veneessä olisi hyötytilaa, jos perä olisi tasainen.

      • Anonyymi

        Niin ja jos rungon puoliväliin laittaisi 3 m jatkoa niin sitte olis tilaa.


    • Anonyymi

      Kolme metriä lisää nostaisi valtavasti veneen hintaa, koska samalla tarvittaisiin lisää leveyttä ja paksumpia materiaaleja.

      Tasainen perä saataisiin kuitenkin hyvin maltillisilla materiaalikustannuksilla. Alkuperäiselle ratkaisulle tuskin on muuta perustetta kuin ulkonäkö, mutta nyt se ulkonäkö syö pahasti käytännöllisyyttä.

      • Anonyymi

        Ei veneily mikään köyhien harrastus olekaan.


    • Anonyymi

      No sitä ihmeteltiin vanhalta ukolta joskus samaa. Kyllä siltä ukolta selityksiä löyty, mutta kyseessä oli jokin sekoitus estetiikkaa ja rungon virtausvastusta. Paino jälkimmäisellä. Ihan hyvä selitys.

      Joskus siinä veistämön pihalla niitä muotteja mittailin ja vene on epäsymmetrinen; se jigi/malli minkä perusteella muotit on tehty on mennyt vähän keturalleen.

      Oma vene oli sellainen raakile, eli ostin vain puoliskot yhteen laminoituna. Ihan ekoja kymppejä.

      Sitten kun "veistämöltä" jälkeenpäin kyselin tästä epäsymmetrisyydestä tuli alkuun mulkoilua ja sitten meni ihan loukkausten julkihuutamiseksi kun kerroin että rungossa on mattojen välissä ilmaa (valo kuulti läpi), sen koommin ei huvittanut ko röllipeikon kanssa enää asioida. Veneen kasasin ja möin joskus 10 vuotta takaperin eteenpäin.

      Ihan kiva paatti se oli, tilaa oli, mutta aika näyttää miten niiden runkojen laminoinnit pitää. Yksi kuulemma upposi Lpr satamaan joskus 15 vuotta sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6248
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      69
      4145
    3. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      39
      3266
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      20
      3171
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      194
      2928
    6. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      40
      2582
    7. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2479
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      19
      2440
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

      Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      150
      1489
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      325
      1488
    Aihe