Puutarhaa, ruuanlaittoa, kirjoja

Silmääni sattui artikkeli "Meillä kotona" lehdestä joka kertoo suomalaisen kirjailijan Mari Mörön (jonka arvostelupalveluja olen itsekin käyttänyt muokkausvaiheessa) puutarhasta ja pihasta Mörönperällä, lähellä Mikkeliä.
Hän yhdistelee hulvattomasti kotimaisia ja ulkomailta tuotuja kasveja ja kukkia ja tunnistan itsessänikin tuon monivivahteisuuden elämäntapana ja filosofiana.
Nipottaminen ja pipertäminen eivät ole minunkaan juttuja.

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/pipertaminen-ei-ole-juttuni-kirjailija-mari-moron-puutarhassa-luonnonkukat-ja-ulkomailta-tuodut-harvinaisuudet-kasvavat-suloisessa-sekasorrossa

21

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "tunnistan itsessänikin tuon monivivahteisuuden elämäntapana ja filosofiana.
      Nipottaminen ja pipertäminen eivät ole minunkaan juttuja"

      njaa

    • Anonyymi

      Marilla on ihana puutarha, ihania värisävyjä ja muotoja, "harkitun rento" on kiva trendi.

    • Anonyymi

      Saako ulkomailta tuoda kukkia puutarhaan ? Eikö se ole yksityishenkilöiltä
      kiellettyä ? Vai tarkoittaako Mörö, että kukat ovat taimitarhalta ?

      • Anonyymi

        Onhan näitä mörköjä, joita ei lait koske. Katkoo toisten metsistä koivun taimetkin.


      • En ole varma siitä miten hän ne on tuonut. Luultavasti siemeniä ja kasvattanut niistä. Tulli voi ottaa pois jos niitä löytyy matkatavaroiden joukosta, mutta en usko se olevan mitenkään rangaistavaa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En ole varma siitä miten hän ne on tuonut. Luultavasti siemeniä ja kasvattanut niistä. Tulli voi ottaa pois jos niitä löytyy matkatavaroiden joukosta, mutta en usko se olevan mitenkään rangaistavaa.

        Sakot voi saada, koska se on kiellettyä.
        Joka tapauksessa Mari Mörö ja monet saavat mukavaa elämää viettää.
        Luonnon ja puutarhan, erikoisesti kukkien ystävänä kadehdin
        maapläntin/pikku puutarhan omistajia.
        - vilpittömästi. Olen saanut itsekin "harrastaa puutarhaa",
        muistan niitä ihania aikoja. Se teki niin autuaallisen hyvää hermoille.
        Se on terapiaa. Luonto on terapiaa, ihan metsässä kuljeskelukin,
        vaikka olen myös urbaani-yksilö.
        Metsä ei vaadi mitään, se antaa sielusi levätä ja nauttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan näitä mörköjä, joita ei lait koske. Katkoo toisten metsistä koivun taimetkin.

        Oi kun olet ihanan positiivinen. Et yhtään myrkyllinen luonteeltasi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En ole varma siitä miten hän ne on tuonut. Luultavasti siemeniä ja kasvattanut niistä. Tulli voi ottaa pois jos niitä löytyy matkatavaroiden joukosta, mutta en usko se olevan mitenkään rangaistavaa.

        Eikö siemeniä voi tilatakin ulkomailta? On kuitenkin varottava, ettei päästä karkuun tulokkaita. Joudutaan uudenlaiseen lupiiniongelmaan! Tänä vuonna lupiinit ovat jo kukkineet, ja nyt pitäisi ne äkkiä kaataa ennen kuin siemenet kypsyvät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siemeniä voi tilatakin ulkomailta? On kuitenkin varottava, ettei päästä karkuun tulokkaita. Joudutaan uudenlaiseen lupiiniongelmaan! Tänä vuonna lupiinit ovat jo kukkineet, ja nyt pitäisi ne äkkiä kaataa ennen kuin siemenet kypsyvät.

        Hajamielinen Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siemeniä voi tilatakin ulkomailta? On kuitenkin varottava, ettei päästä karkuun tulokkaita. Joudutaan uudenlaiseen lupiiniongelmaan! Tänä vuonna lupiinit ovat jo kukkineet, ja nyt pitäisi ne äkkiä kaataa ennen kuin siemenet kypsyvät.

        En ole koskaan kokeillut tilata ulkomailta, mutta tiedän että esim. hedelmien ja viljelykasvien suhteen on kontrollia. Tunnen monia jotka ovat kuljetelleet kasvien siemeniä repuissa tai taskuissa ulkomailta ja en ole kuullut kenestäkään joka olisi saanut sakkoja. Rike taitaa olla niin vähäinen että siitä ei nosteta älämölöä muualla kuin suomi24 keskustelufoorumeilla. Euroopan ulkopuolelta tuotujen siemenien ja kasvinosien, esim juurakoiden tuonti ontarkemmin rajoitettua. Eräs ystävättäreni toi tosin perunoita reppunsa pohjalla Etelä-Amerikasta ja ne kasvoivat hyvin ja tuottivat satoa Suomessa. Tämä kyllä oli silloin vanhaan "hyvään" aikaan ennen kuin liityimme EU:hun.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En ole koskaan kokeillut tilata ulkomailta, mutta tiedän että esim. hedelmien ja viljelykasvien suhteen on kontrollia. Tunnen monia jotka ovat kuljetelleet kasvien siemeniä repuissa tai taskuissa ulkomailta ja en ole kuullut kenestäkään joka olisi saanut sakkoja. Rike taitaa olla niin vähäinen että siitä ei nosteta älämölöä muualla kuin suomi24 keskustelufoorumeilla. Euroopan ulkopuolelta tuotujen siemenien ja kasvinosien, esim juurakoiden tuonti ontarkemmin rajoitettua. Eräs ystävättäreni toi tosin perunoita reppunsa pohjalla Etelä-Amerikasta ja ne kasvoivat hyvin ja tuottivat satoa Suomessa. Tämä kyllä oli silloin vanhaan "hyvään" aikaan ennen kuin liityimme EU:hun.

        Suomi on paljon hövelimpi maa, kuin esim. Australia, jossa sakkojakin ropisee.

        Toki Suomessakin ollaan tiukempia eu:n ulkopuolisista maista tuotujen suhteen.


    • Mari Mörö on sanataituri, mutkaton, maanläheinen ja hauska, kuten jo nimensä. Olen joskus seurannut hänen Kukkasuutari-juttujaan, eräänä vuonna hän halusi olla alakulon ammattihäätäjä.

      Marilla on melkoisen suuri plantaasi hallussaan, siksi hänellä on erinomaiset mahdollisuudet toteuttaa puutarhafilosofiaansa, tietenkin avuinaan mielikuvitus ja vapaa sielu. Tähtiputki herätti huomiota upeudellaan ja sinivaleunikko melkein kateutta.

      Itse en päästäisi koiranputkea asustelemaan pionipenkkiin, niin kauniit kuin ne yhdessä ovatkin, poimin niistä mieluummin kimpun, ja kimppuun pääsevät muutkin väreiltään ja muodoiltaan sopivat, jonkun mielestä varmaan sopimattomatkin.

      Ratkaisevaa on, missä vaiheessa on puutarhan saanut hoidettavakseen ja muokattavakseen. Vanhaa puutarhaa en minäkään raskaalla kädellä lähtisi muuttelemaan, raivaisin toki aurinkoa esiin. Itse sain vajaat kaksikymmentä vuotta sitten talon rakennusvaiheessa suunnitella kaiken alusta lähtien itse, ja maanrakennus teetettiin sen mukaan konevoimin. Kasvit istutettiin itse, selkeät nurmialueet ja isot yhtenäiset alueet havukasveille, perennoille, koristepensaille, hedelmäpuille ja marjapensaille. Kiveyksiä ja pengerryksiä on, helppohoitoisuus yhtenä näkökohtana. Kun perennapenkit on täyteen istutettu eri aikoina kukkivia lajeja, ei rikkaruohot pääse edes pesiytymään.

      Jotkut lajit vaeltavat, kuten sormustinkukka, milloin mistäkin se nostaa komeita kellomaisia kukkiaan yllättäen uusilla värimuunnoksillaan. Suikeroalpi suikertaa ovelasti missä tahtoo , muodostaa keltaisena kukkivia mattoja, akileijat ja pikkuorvokit kylväytyvät kauaskin leikkien kameleonttia. Kuiva tontinkulma soveltuu niittykukille, sinne muutti pieni unikkolaji, kukkapenkissä oli kai liian vahvaa multaa sille. Peurankello taas halusi sen alkuperäiselle paikalle ja sopii hyvin perinneperenna sarjaneilikan seuraan, joka on myös yksi värimuunnoksillaan yllättäjä. Suuri osa perennoistani on molepien meidän lapsuskodeista lähtöisin olevia sitkeitä maatiaislajeja, osa muutossa mukaan otettuja, osan sain sukulaisteni puutarhoista, moni ystäväni ja entinentyötoverini on myös mukana kasvinsa myötä, olen nimennytkin tuntemattomia lajeja lahjoittajansa mukaan.

      Permakulttuuri kiinnostaa, rakennetun ympäristön suunnittelu luonnon ehdoilla. Omalla kohdalla se ei ole enää mahdollista, mutta rakensimme yrttejä varten eräänlaisen spiraalin kivistä ja maa-aineksista. Sellaista suositeltiin puutarhalehdessä permakulttuurin airueksi. Ihailen myös turve- ja niittykukkakattoja. Olen nähnytmyös ihastuttavia mehikasveista rakennettuja kattoja puutarhanäyttelyissä, sellaisen sommittelin postilaatikkokatokseksi, mutta se ei kestänyt.

      Filosofiaa? Jaksan inspiroitua aina puutarhoista, puistoista, metsistä : saan voimaa ja valtavaa iloa niistä.

      • Ruuanlaittokin puutarhassa on ihanaa,..grillipaikka lie useimmilla ollut jo vuosia.

        Usein tein koko aterian loppulettuineen muurikalla kun oli vieraita, salaatin vain erikseen. Olen pitkään välttänyt monia eri lajeja uuden perunan aikaan, kun se paras on voinokareen ja suolapalan kanssa.

        Tänään saan graavisiikaa, joka on helteellä poikaa, tuskin enää perunaa keitän, mutta viilin kanssa vois 1 siika voikkoleipä upota sassin 😅))

        En pidä kuumalla kokkaamisesta sisällä, mutta ulkona se menettelee, yleensä hoiti miehet saaristossa savustus ja grillihommat.

        Pojallani on saarella 5-6 henkeä jotka tuuraavat grillihommissa, keskiviikkona vasta tulee mantereelle.

        Kyllä Kesäheinän puutarha on vielä mielessä, kauniisti sen oli suunnitellut puutarhuri kasveineen kaikkineen, lampi ja silta kaiteineen oli tyttöjen lempipaikka istua, omenapuunoksien lähes hipoen hiuksia.

        Huvustadsbladetin päätoimittaja Björn M. käydessään tervehtimässä valokuvasi innokkaasti kukkaloistoamme! Alppikärhö kukki sinisenä sisäätuloportilla, ja pionien suuren tertut oli mahtavat. Unikot, sormustinkukat liljat ja monet, muut nousivat minne mielivät minullakin. Kivikkokasveilla reunustin kaarevia kukkapenkkejä.

        Kuusama tuoksui vintin ikkunan ympärillä, pari omena ja luumupuuta sopeutui kuusen ja tammipuun kanssa nätisti. Niiden varjossa oli kiva keinua, ja ratkoa ristiksiä.

        Äitienpäivät vietimme mökillä, joskus oli monta äitiä koolla miehineen, ja liuta lapsia, joille olin tehnyt jo illalla valtaosan tarjottavista. Enään en jaksaisi, mutta tulipa tehtyä aikanaan.

        Miten ihanasti sitä nukkuikaan vintillä saunan jälkeen, sateella varsinkin rakastin sateenropinaa, ja kääriydyn vaan onnelisena peittooni. Vieläkin on kiva täällä kuunnella ikkunalaudalle ropisevaa vettä,..moikka taas 😅


    • Luin uudelleen Mörön puutarhajutun ja olemme paljon samoilla linjoilla vaikka tietenkin hänellä on plantaashi, minulla piha ja jokuinen puska, kukkapenkkejä, muutama omenapuu ja kirsikkapuu kasvamassa, kasvimaa ja mansikkamaaja kaikki aika ryteikköä. Mies kitkee ja minä kastelen ja siirrän kukkia ja suunnittelen
      Nyt kukkivat köynnösruusut ja jaloruusut, keisarinkruunut ja varjoliljat, krassi ja harjaneilikka ja monet muut, sekä luonnonvaraiset että istutetut kukat ja juuri tuo valkoisten kukkien runsaus tänä kesänä tuo ikään kuin valoa ja keveyttä puutarhaan.

      Kirvojen kanssa olen taitsellut ja yhtään leppäkerttua en ole nähnyt. Kurpitsani olen onnistunut pölyttää tupsuttamalla pumpulitikulla ja tomaatit ovat hyvässä vauhdissa.

    • Luen juuri Andrés Caicedon kirjaa "Que viva la música", suomennettu nimellä "Eläköön rumba!" josta puhumme enemmän 70plussissa. Tai oikeastaan ketju lähti liikkeelle erittäin minulle kiinnostavasta aloituksesta joka koski Sergio Augusto Sánchezin kirjaa "Lluvia sobre el asfalto", suomennettu nimellä Sade piiskaa asfalttia. Se on seuraavana kesälukemislistallani.
      "Eläköön rumba!" sijoittuu 70-luvun alun Caliin, joka oli kotini, päähenkilö kävelee samoja katuja, käy samoissa elokuvateattereissa, katukahviloissa, ostoskeskuksissa...slangi on kotoista ja tuttua, musiikki ja nuorten ideamaailma juuri sellaista kuin sen muistan: mikä matka taaksepäin ajassa, mikä nostalgiatrippi, vaikka kirjan lukeneille on selvää että se koskee lähinnä pienen, keskiluokan porvarisnuorison alakulttuuria ja huumeita, jotka eivät siihen aikaan olleet yleisiä Calin kaduilla, klubeissa, kotibileissä (rumba on nimenomaan tässä yhteydessä kotibileet, ei kuubalainen kilpatanssi). Kirja on raskasta luettavaa ja päällimäiseksi jää ajatus että noin paljon nuorta lahjakkuutta, ja mitä huumeet (etenkin raskaat huumeet, joita tuotiin USA:sta) tekevät norille ihmisille ja tuhoavat ei ainoastaan heidän lupaavan tulevaisuutensa ja elämänsä, mutta myös heidän perheidensä, ystäviensä ja syövyttävät koko maan kulttuuria ja taloutta.
      Joka tapauksessa raskaasta sisällöstään huolimatta luen kirjaa edelleen ja viime yön olen kävellyt Avenida Rooseveltiä Calin eteläosassa päästä päähän, etsinyt ja en ole löytänyt.

    • "Hyvästi Inkeri!" menossa juuri nyt ja Matti Tainan Inkerinmaan historia ja sukutarina on sekä viehättävä että julma ja minulle uutta tietoa täynnä. Historialliset tapahtumat toki tiedän, suurilta osiltaan, mutta inkeriläisten kohtalosta en ollut kuin hämärästi tietoinen. Juuri tuo historiallinen taitekohta, bolshevikkien tulo valtaan ja miten se vaikutti talonpoikaisyhteiskunnan elämään, alueella jossa maaorjuutta ei oltu koskaan toteutettu samassa mittakaavassa kun muualla Venäjällä. En ollut myöskään ollut tietoinen siitä miten Suomi palautti rauhansopimuksen jälkeen maahan otetut inkeriläiset Venäjälle, josssa he karkoitettiin kauan omista kodeistaan, joissa asui ventovieraita ihmisiä.
      ***
      "Sade piiskaa asfalttia" tuli perille postilaatikkooni aamupostinkannon mukana. Se odottaa vuoroaan.

      • Anonyymi

        Mitä tykkäsit kirjasta ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tykkäsit kirjasta ?

        "Sade piiskaa asfalttia"?
        Pienimuotoinen, hiottu timantti.
        Käännöksestä minulla oli joku huomautus, jostain kohtaa, mutta arvioin sen taitavasti tehdyksi, noin yleensä.
        Tavallaan myös hyvin ajankohtainen, koska se kuvaa sodan ja väkivallan runtelemaa yhteiskuntaa yksilön tasolla. Kolumbia oli vuosituhannen alussa maa jossa oli toiseksi eniten maansisäisiä pakolaisia maailmassa.


    • Anonyymi

      Kyllä siemeniä voi tilasta todella vapaasti EU:n alueelta, sekä kukkasia että puuvartisia. Ja menkäänpä mihin tahansa siemenkauppaan tai taimitarhalle, niin aika vähän siellä kotimaisia on. En tunne M. Möröä paitsi siitä, että on aikoinaan kirjoittanut jonkin Finlandia-ehdokkaaksi päätyneen romaanin ja Kantolan perhettä radioon ja opetti tyttärelleni kirjoittamista jossain sanataidelaitoksessa. Taitaa ehtiä monenlaiseen, ja luonto lienee se energian ja luovuuden lähde hänelle kuten niin monelle muullekin.

    • Olin jo ehtinyt unohtaa tämän oman kirja-, ruuanlaitto-ja puutarha-aloitukseni.
      "Puutarha" eli pihani on tällä hetkellä 25 cm lumen alla ja rusakot jyrsineet pienmpien omenapuiden rungot hajalle. Peurat ehtivät käydä syömässä krookuksiani ja nousevia tulppaaninlehtiä ja varsia ennen lumisateen alkamista. Olen sirotellut verijauhoa, mutta se variantti missä oli sudenkakkaa mukana on otettu pois markkinoilta, vahinko koska siitä ei peurat tykänneet. Elikkä puutarha aiheena jatkuu sitten taas joskus pääsiäisen jälkeen.
      Olen nyt viimeisillä sivuilla Johanna Venhon "Ensimmäinen nainen", joka on taitavasti kirjoitettu biofiktio Sylv Kekkosesta.

    • Niin paljon mielenkiintoisia kirjoja jo tässäkin ketjussa mainittu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe