Ajattelin istuttaa ison kiven viereen loivaan etelärinteeseen pari lumipalloheisi-pensasta sekä syyshortensiaa. Miten mahtavat sopia yhteen, noin ulkonäöllisesti ja kasvuvaatimuksiltaan? Ajattelin, että sitten joku kukkisi koko kesän, ensin norjanangervo-aitani, sitten lumipalloheisi ja sitten syksyllä vielä tuo hortesia... Mutta koska olen ihan aloittelija näissä puuhissa, niin olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä tästä suunnitelmasta. Ja parempia ideoita olen valmis kuuntelemaan!
Pensasryhmät
10
1749
Vastaukset
- 3metriä
Kuinkas lumipalloheisi sopii rinteeseen ja vielä aurinkoiseen paikkaan. Ensiksi se kasvaa kolmimetriseksi eikä tykkää kuumasta paikasta. Laita siihen vaikka joku ruusu.
- Pekka
totta, heisi on puolivarjon kasvi ja hortensia happaman maan-muita olisivat muut angervot-koivuangervo jne tai valkokukkainen pensashanhikki-kukkii pakkasiin, valkoinen kurtturuusu samoin, valkoinen punatähkä l. sipulikasvi-sietää paahdetta ja kukkii kauan.
Joko näistä.- Pekka
köynnösruusu Pohjantähti-kestävin, pensasmainen 3m, kukkii keskikesällä runsaasti, es. kiven päälle.
- roskastaa!
Pekka kirjoitti:
köynnösruusu Pohjantähti-kestävin, pensasmainen 3m, kukkii keskikesällä runsaasti, es. kiven päälle.
Minä en henkilökohtaisesti pidä Pohjantähti-köynnösruususta - on kyllä kestävä ja kukkii paljon, mutta kukat ovat melko vaatimattomia ja kuihtuessaan roskastavat paljon! Oletko miettinyt jotain matalaa angervo-lajiketta? Esim. ruusuangervo on kaunis ja sopii rinteeseen. Kiven päällä clematis näyttää kauniilta - ei niitä aina tarvitse kasvattaa seinälle. Jackmannii taitaa olla kestävin lajike.
- Pekka
roskastaa! kirjoitti:
Minä en henkilökohtaisesti pidä Pohjantähti-köynnösruususta - on kyllä kestävä ja kukkii paljon, mutta kukat ovat melko vaatimattomia ja kuihtuessaan roskastavat paljon! Oletko miettinyt jotain matalaa angervo-lajiketta? Esim. ruusuangervo on kaunis ja sopii rinteeseen. Kiven päällä clematis näyttää kauniilta - ei niitä aina tarvitse kasvattaa seinälle. Jackmannii taitaa olla kestävin lajike.
siinä mielessä että sen kuivuneet risut tulee siistiä keväällä. Mutta kestävyytensä suhteen se on verraton. Lisäksi voit ajatella eri tuomipihlajia valkoisen kukinnan vuoksi. Valkoinen väri olise teema jota ilmeisesti hait.
- Jasmiikki
Pekka kirjoitti:
siinä mielessä että sen kuivuneet risut tulee siistiä keväällä. Mutta kestävyytensä suhteen se on verraton. Lisäksi voit ajatella eri tuomipihlajia valkoisen kukinnan vuoksi. Valkoinen väri olise teema jota ilmeisesti hait.
Kiitos teille hyvistä neuvoista! Puutarhakaupassa luki että lumipallo ja hortesia sopivat aurinkoon/puolivarjoon, mutta eipä tainnut tarkoittaa ihan tuollaista paahtavaa varjotonta etelärinnettä kuin meillä... Hyvä että korjasitte käsitykseni ennenkuin olisin kiduttanut pensaita kesähelteissä. :)
Tosiaan, valkoisia pensaita siihen haluaisin ja niin että kukkivat koko kesän, aina vuorollaan siis. En olekaan valkoista pensashanhikkia ikinä nähnyt, aina niitä keltaisia vain. Onko ihan yleisesti myynnissä puutarhaliikkeissä?
Ruusuja minulla on jo erillinen rykelmä, joten niitä en tähän haluaisi. Lisäksi saisi olla helppohoitoinen... :) Lisää ehdotuksia? - puutarhamyyjä
Jasmiikki kirjoitti:
Kiitos teille hyvistä neuvoista! Puutarhakaupassa luki että lumipallo ja hortesia sopivat aurinkoon/puolivarjoon, mutta eipä tainnut tarkoittaa ihan tuollaista paahtavaa varjotonta etelärinnettä kuin meillä... Hyvä että korjasitte käsitykseni ennenkuin olisin kiduttanut pensaita kesähelteissä. :)
Tosiaan, valkoisia pensaita siihen haluaisin ja niin että kukkivat koko kesän, aina vuorollaan siis. En olekaan valkoista pensashanhikkia ikinä nähnyt, aina niitä keltaisia vain. Onko ihan yleisesti myynnissä puutarhaliikkeissä?
Ruusuja minulla on jo erillinen rykelmä, joten niitä en tähän haluaisi. Lisäksi saisi olla helppohoitoinen... :) Lisää ehdotuksia?`Sandved` on valkoisista kestävin. Menestyy aina viitosvyöhykkeelle asti (Oulun korkeus).Puutarhamyymälöissä han yhtä ykeinen nykyään kuin keltainen.
- sama
Jasmiikki kirjoitti:
Ruusuja minulla on jo erillinen rykelmä, joten niitä en tähän haluaisi. Lisäksi saisi olla helppohoitoinen... :) Lisää ehdotuksia?orapihlajaa puumaisena,2-4m, kiva kukinta, vartettu marja-aronia (pihlajalle), kiiltävät lehdet, hieno valkoinen kukinta, hienot syysvärit, 3-4m, pilvikirsikka, kermanvalkoinen kukinta, 4m , kiva runko, hyvät syysvärit...
Niin muuten, marjatuomipihlajalla on tuomimainen hieno kukinta, syötävät marjat. - xxxx
sama kirjoitti:
orapihlajaa puumaisena,2-4m, kiva kukinta, vartettu marja-aronia (pihlajalle), kiiltävät lehdet, hieno valkoinen kukinta, hienot syysvärit, 3-4m, pilvikirsikka, kermanvalkoinen kukinta, 4m , kiva runko, hyvät syysvärit...
Niin muuten, marjatuomipihlajalla on tuomimainen hieno kukinta, syötävät marjat.marjaomenapuu-kukat, marjaomenapensas samoin, rautatienomenapuu-riippaoksainen, hedelmät syötävät, tuohituomi-kullanruskea runko ja valkoiset kuat, koristeellinen ympäri vuoden, kestävä...
- Jasmiikki
xxxx kirjoitti:
marjaomenapuu-kukat, marjaomenapensas samoin, rautatienomenapuu-riippaoksainen, hedelmät syötävät, tuohituomi-kullanruskea runko ja valkoiset kuat, koristeellinen ympäri vuoden, kestävä...
Olen nyt päätynyt (ehkä) laittamaan kiven viereen ryhmään kaksi isovirpiangervoa, kaksi idänkoivuangervoa ja pari kolme valkoista pensashanhikkia. Näin kuvittelisin saavani kukinnan koko kesäksi, pitääkö paikkaansa?
Entäs tuo asettelu, laitanko virpit vierekkäin taakse, koivuangervot vasemmalle ja pensashanhikit oikealle vai sekoitanko enemmän keskenään? Itsellä kun ei yhtään ole kokemusta eikä sen puolen silmääkään näille jutuille...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2474639Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii773086- 472473
- 281813
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 811470
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851295PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894