Kasvattelen ikkunalaudallani muutamia yrttejä. Olen tähän asti käyttänyt reippaasti vain kukkamultaa kasvualustana. Ystäväni kuitenkin kyseenalaista asian ja epäili, että kukkamullassa voi olla lannotteita, jotka eivät sovi syötäviin kaveihin. Onko näin?
Mitä multaa?
2
2805
Vastaukset
- moron
Moi! Mulle ainakin sanottiin puutarhakaupassa, et eka virhe on väärä multa. Jos siis laittaa kasvamaan siemenistä, mullan pitäisi olla "laimeampaa" kuin mustamulta tai perus kukkamulta. Mulle suositeltiin taimi/kylvömultaa (sama asia), ja hyvin on puskenut!
- syy erillisen
kylvömullan - oli se sitten kylvö- tai kaktusmultaa tai turvetta - on kyllä lannoitteiden haitat, muttei ko. tavalla. Itävien siementen kehittämät juuret ovat sen verran hiekot, että vahvasti lannoitettu multa voi vaurioittaa tai tappaa ne. Vasta taimien kehityttyä isommiksi juuret alkavat sietää lannoitteitakin.
Toinen syy erillisen kylvömullan suosimiseen on sen parempi ilmavuus. Ainakin musta multa tuppaa olemaan niin tiivistä, että siemenet voivat mädäntyä siihen.
Heti perään täytyy kyllä todeta, ettei tavallinen kukkamulta ole koskaan kylvöjäni tuhonnut (kylvömulta kylläkin kerran, mutta vain kerran), eikä syötäviin kasveihin ole mitään ylimääräistä keräytynyt. En ainakaan suoraan muista käyttäneeni mustaa multaa. Multasuosituksissa taitaakin olla enemmän kyse kaikkien mahdollisten kämmien huomioimisesta ohjeistaessa onnistuneeseen kylvöön.
Jos puhun puuta heinää, niin toivottavasti joku viisaampi oikaisee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1858519
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264608- 504178
- 593712
- 513186
- 502940
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262646- 412428
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382133- 292086